Työssäkäyvän arkea Helsingissä
Herään aamulla klo 7. Harjaan hampaat, valitsen vaatteet mitä laitan päälle, syön jotakin, katson ehkä hetken televisiota.
Lähden kotoa klo 8. Kävelen metroasemalle noin 10 minuuttia, lähden metrolla noin klo 8.10. Metro on usein täynnä jo ennen Itäkeskusta, moni joutuu seisomaan ihmistungoksessa. Saavun Helsingin keskustaan noin klo 8.30. Siitä menen raitiovaunulla vielä noin 10 minuuttia tai vaihtoehtoisesti kävelen noin 20 minuuttia. Olen työpaikalla hieman ennen klo 9.
Työni alkaa klo 9.00.
Klo 9-17 olen töissä, taukoja minulla on vajaa tunti.
Klo 17.00 lähden töistä. Kuljen raitiovaunulla noin 10 minuuttia/tai sitten kävelen noin 20 minuuttia. Sen jälkeen menen metrolla vielä noin 20 minuuttia. Metro on taas täynnä ihmisiä, moni joutuu seisomaan. Noin klo 17.40 saavun kotini lähellä olevalle metroasemalle.
Joskus käyn kaupassa, taas ihmispaljoudessa, usein kaupoissa on juuri tähän aikaan eniten ihmisiä. Katson kuinka tarjoustuotteet ovat useimmiten loppu. Kassoille kuulutetaan lisää henkilökuntaa, jonot ovat pitkät. Teen ostokseni ja kannan tavarat kotiini, kävelen sen noin 10 minuutin matkan. Kotona olen noin klo 18 aikaan, joskus myöhemmin jos kaupassa vielä pidemmät jonot, joskus taas jo klo 17.50 aikaan jos en käy kaupassa.
Alan valmistamaan ruokaa. Kun ruoka on valmista ja olen syönyt klo on usein jo klo 19.00.
Yritän vielä jaksaa mennä ulos liikkumaan, aina en jaksa. Illalla olen netissä, usein vasta tässä vaiheessa pääsen lukemaan uutiset netistä mitä päivän aikana on tapahtunut.
Katson myös telkkaria välillä ja valmistan eväät seuraavalle päivälle. Käyn suihkussa ja menen nukkumaan, pyrin menemään nukkumaan klo 24 mennessä.
Seuraavana päivänä herään taas klo 7 ja mikä järki tässäkin on. Käteen jää verojen ja vuokra-asunnon vuokran jälkeen alle 1000 euroa kuukaudessa.
Kommentit (66)
Ja onhan sulla viikonloput. Itse teen 12h päiviä viikonloppuisin, viikollakin joskus. Yleensä kuitenkin enemmän kuin 8h. Yleensä 1 vapaapäivä, silloinkin jotain töihin liittyvää. Työmatkat samaa luokkaa. Ylitöistä ei makseta. Haluaisin vaihtaa työpaikkaa mutta pelkään työttömyyttä, olin pitkään työtön ennen tätä työtä, ja hakemusia lähettelin lähes sata.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:36"]
Mikä on ap:n ongelma? On halpaa käydä töissä, kun pääsee julkislla ja /tai kävellen. Pystyy elämään aika loisteliastakin elämää, kun vuokran jälkeen jää vähän alle 1000 euroa. Itselläni jäisi tuosta yksinelävänä säästöön 400-600€ joka kuukausi, varsinkin kun jos asuu Helsingin seudulla, työaika alkaa vasta klo 9, joten ehtii napsimaan tarjouksia ennen työhön menoa, on kirpputoreja, joista ostaa vaatteet jne, jne.
[/quote]
Kyllä minullakin jää rahaa säästöön, mutta ottaen huomioon, että pelkästään yksinasuvalla toimeentulotuki on sen noin 500 euroa niin ei minulla mielestäni mikään hyvä palkka ole. Pitää huomioida myös työnkäyntiin kuluva aika.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:29"]
Ihan normaalia arkea, ei mitkään erityisen pitkät työmatkat tai hankalat työajat. Mitä erityistä helsinki lisää tähän skenaarioon? Metromatka kestää vain 20 min, kyllä sen pitää kestää seistenkin ja on myös terveellisempää istumatyöläiselle. Tämä aloitus kuulostaa jo krooniseksi edenneeltä prinsessasyndroomalta.
[/quote]
Ei ole kyseä mistään prinsessasyndroomasta. Lähinnä vain ajattelin herättää keskustelua, että työssäkäyville ei jää oikeastaan yhtään vapaa-aikaa ja monella palkka on muutaman satasen kuukaudessa toimeentulotukea suurempi.
t. ap
[/quote]
Niin se toimeentulotuki on yksinelävälle 480,20€. Jos sinulle jää alle tonni vuokran jälkeen, niin sinä saat kyllä monta sataa enemmän, et vain pari sataa.
Lisäksi saat lomarahat, työterveyslääkärin, ehkä virike/liikuntaseteleitä, käydä vessassa työnantajan piikkiin (säästyy vessapaperia jne)
Miksi olet töissä 9-17 etkä 8-16? Jäisi enemmän iltaan aikaa. Kuinka monta tuntia nukut?
Olen yh Helsingistä, matkoihin menee 2-3 h joka päivä ruuhkien takia.
Ai miksi käydä töissä? No koen että jos vain voin, minun tulee itse elättää itseni!
Kulje työmatkat polkupyörällä, niin saat samalla liikuntaa, eikä tarvitse seisoa metrossa.
Eli pidät työmatkaasi/siihen kuluvaa aikaa karmeana? Minä kuljen bussilla, junalla & ratikalla. Työmatka n. 50 min. Luen matkat. Mennessä nimenomaan ne uutiset tabletilla, tullessa kirjoja.
Usein jään keskustaan salille, jotenkin helpompaa niin. Tai otan lenkkikamat mukaan ja jätän ylimääräiset työvermeet valmiiksi seuravaa päivää varten. Kävelen esim. Töölönlahden rantaa Pasilaan ja hyppään siellä junaan.
Millaista sen elämän sitten pitäisi olla? Arvatenkaan et ole valmis itse tekemään muutoksia: paikkakunnan vaihto, osa-aikatyö jne
Mun työmatka kestää n 6 minuuttia autolla. 10 jos on ruuhkaa. Maalla on mukavaa
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:29"]
Ihan normaalia arkea, ei mitkään erityisen pitkät työmatkat tai hankalat työajat. Mitä erityistä helsinki lisää tähän skenaarioon? Metromatka kestää vain 20 min, kyllä sen pitää kestää seistenkin ja on myös terveellisempää istumatyöläiselle. Tämä aloitus kuulostaa jo krooniseksi edenneeltä prinsessasyndroomalta.
[/quote]
Ei ole kyseä mistään prinsessasyndroomasta. Lähinnä vain ajattelin herättää keskustelua, että työssäkäyville ei jää oikeastaan yhtään vapaa-aikaa ja monella palkka on muutaman satasen kuukaudessa toimeentulotukea suurempi.
t. ap
[/quote]
Niin se toimeentulotuki on yksinelävälle 480,20€. Jos sinulle jää alle tonni vuokran jälkeen, niin sinä saat kyllä monta sataa enemmän, et vain pari sataa.
Lisäksi saat lomarahat, työterveyslääkärin, ehkä virike/liikuntaseteleitä, käydä vessassa työnantajan piikkiin (säästyy vessapaperia jne)
[/quote]
Työttömätkin voivat käydä vessassa kauppakeskuksissa, kiertää tarjoukset, käydä kaikissa kauppojen avajaisissa ilmaisilla kakkukahveilla. Töissä käydessä pitää usein olla enemmän vaatteita, kun ei kehtaa käydä ihmisten ilmoilla joka päivä samoilla vaatteilla. Työttömänä pärjää helpommin samoilla vaatteilla. Moni ei tunnu myöskään ottavan yhtään huomioon työhön menevää aikaa.
Onko se muutama satanen (esimerkiksi jos rahaa jää 800 euroa vuokran jälkeen) niin paljon enemmän kuin 480 euroa jos työssäkäynti vie 10 tuntia päivästä?
Tässä toisenlainen helsinkiläinen:
Herätys klo 5.45 ja lähden salille, joka on vastapäisessä korttelissa. Sieltä kotiin, suihkuun, aamupalasmoothie ja lehtien luku, töihin olen valmis lähtemään 7.30. TYömatkaan kuluu kävellen noin 10 min. Työaika on liukuva 7h 15 min/päivä, joten usein olen kotona jo ennen klo 16.00. Ihan omaksi ilokseni kokeilen erilaisia vaihtoehtoisia reittejä kävellä kotiin, katselen näyteikkunoita, saatan tehdä jotain heräteostoksiakin tai käydä jossain kahvilassa syömässä salaatin. Iltaisin käyn lenkillä, elokuvissa, kavereitten luona, teatterissa, erilaisissa tapahtumissa...
Missä se oravanpyörä on?
MInä saan saman mitä toimeentulotuki on. En valita. Minusta äinä päivinä on etuoikeus käydä töissä varsinkin jos on vakituinen työpaikka kuin minulla on. se, että elättää itsensä ( ja minun tapauksessa myös lapsensa) antaa aikuiselle ihmiselle sellaisen hyvänolon tunteen, jota ei saa, jos ei saa käydä töissä.
Lisäksi työpaikka on työkeverit, aikuista seuraa, pysyy ajassa mukana, eläke kertyy (jos kertyy), on helpompi saada toinen työpaikka kun on työkokemusta, jne, jne.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:40"]
Miksi olet töissä 9-17 etkä 8-16? Jäisi enemmän iltaan aikaa. Kuinka monta tuntia nukut?
[/quote]
Koska meillä on työaika klo 9-17. Ei saa itse valita työaikaansa.
Nukun noin 6-7 tuntia.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:40"]
[/quote]
Juuri näin, välttäisit ruuhkatkin paremmin.
Miksi asut Hgissä, jos et edes harrasta mitään ja käyt lähikaupassa?
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:42"]
Millaista sen elämän sitten pitäisi olla? Arvatenkaan et ole valmis itse tekemään muutoksia: paikkakunnan vaihto, osa-aikatyö jne
[/quote]
Osa-aikatyötä tekisin enemmän kuin mielelläni, mutta ei ole meillä mahdollista ilman, että on 2. luokalla oleva tai nuorempi lapsi.
Paikkakunnan vaihtoa olen ajatellut, ei ole vain löytynyt työpaikkaa.
t. ap
Oliko tässä nyt pointtina, että tuet on liian suuria vai palkka liian pieni?
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:41"]
Kulje työmatkat polkupyörällä, niin saat samalla liikuntaa, eikä tarvitse seisoa metrossa.
[/quote]
Ongelma ei ollut tuo seisominen metrossa. Kunhan kuvailen millaista on työssäkäyvän arki, ruuhkissa olemista. Olen kulkenut pyörälläkin, mutta talvella ja näin syksyllä en enää uskalla pyörällä ajaa, kun on liukasta ja pimeää.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:47"]
Oliko tässä nyt pointtina, että tuet on liian suuria vai palkka liian pieni?
[/quote]
Ongelmana ei ole tukien suuruus vaan palkkojen pienuus, se ettei työnteko ole kannustavaa. Kyllä siitä pitäisi vähän enemmän saada, että uhraa lähes puolet päivästään työntekoon.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:31"]
Miksi ihmeessä et mene kauppaan aamulla, kun tarjoustuotteita vielä on? Heräät aiemmin, otat kylmäkallet ja kylmälaukun mukaan ja avot ostat tarjouslihat. Jos työpaikalla on jääkaappi, niin sinne päiväksi. Jos taas ei ole, niin kyllä useiden kylmäkallejen avulla selviää työpäivän ajankin.
Luuletko,e ttä tunnin työmatka on poikkeus? SInulla on se hyvä puoli, ettei tarvitse ajaa itse, kulkee julkisia tai sitten voita käyttää osan työmatkaasi niin sanottuun hyötyliikuntaan. Siinähän tulee sitten arkiliikunnan piirakkaa täytetyksi.
Toista on kuule, kun joutuu menemään autolla töihin. Ihan Turussa asun, mutta työpaikkaani ei kulje julkisi siihen aikaan kun pitää olla perillä.
[/quote]
Kauppa aukeaa klo 7. En viitsi tuhlata noin puolta tuntia vähäisestä vapaa-ajastani vielä lisää siihen, että kävisin aamulla kaupassa. Kävelyyn menisi 2 x 10 minuuttia + kaupassakäynti 5-10 minuuttia. Työpaikan jääkaappiin ei voi jättää omia ostoksia, jo nyt on tiukkaa, että kaikkien eväät mahtuvat ja ilman jääkaappia ei ruoat säily 10 tuntia tarpeeksi kylminä.
Minun mielestäni on aika huolestuttavaa nykyajan yhteiskunnassa se, ettei työnteosta jää juuri mitään käteen, huolimatta siitä miten paljon siihen menee aikaa. En yhtään ihmettele, että moni on kannustinloukussa työttömänä. Itsekin olen sitä alkanut miettiä, kun ei työpäivän aikana ehdi tehdä juuri mitään ja koko ajan on väsynyt olotila.
t. ap