Pyysin ystävää ruokkimaan kissani kahden päivän ajan ja vaihtamaan hiekan, kun olen reissussa, hän pyytää 100€ palkkaa, kohtuutonta?...
Kerran päivässä riittää, että antaa märkäruuan ja jättää kuivaruokaa kuppiin, vaihtaa veden + siivoaa jätökset laatikosta. Hän asuu ihan kävelymatkan päässä. Minusta 100€ on liikaa tuosta?
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kautta aikojen kissat pystyneet olemaan jopa kolme päivää (kaksi yötä) yksin kotona. Sen kauemmaksi en jättäisi. Kuivaruokaa vain tarpeeksi ja puhtaat, runsaat kissanhiekat laatikkoon tai jopa kahteen jos useampi kissa. Vesikuppeja joka huoneeseen. Kissat ovat tyytyväisiä.
Jotkut ovat vielä ylpeitä eläinsuojelurikoksistaan.
Tämä ei minkään sääntökirjan tai lain mukaan ole eläinsuojelurikos. Kissat pystyvät tulemaan toimeen päiviä ilman ihmisen läsnäoloa kunhan on huolehdittu siitä että se pystyy hoitamaan perustarpeensa. Kissa ei ole seuraeläin, sitä ei tarvitse päästää pihalle eikä tarvitse jatkuvaa huomiota. Meillä maksimiaika jättää kissat yksin kotiin on kolme päivää. Meillä on myös naapurit jotka mielellään hoivaavat meidän kissoja jos jostain syystä täytyy olla poissa pidempään.
Kyllä on. Eläinsuojelululaissa lukee, että kissa saa olla yksin maksimissaan vuorokauden. Jos tietäisin, kuka olet, tekisin eläinsuojeluilmoituksen. Kolme vuorokautta on liian pitkä aika. Kissa ei ole niin yksin viihtyvä eläin kuin yleisesti luullaan. Se tarvitsee ruoan ja veden lisäksi seuraa ja jonkun tarkistamaan, että kaikki on hyvin.
"Kuinka kauan kissa pärjää yksin kotona? - My Animals" https://myanimals.com/fi/elaimet/kuinka-kauan-kissa-parjaa-yksin-kotona…
Tämä on ohis, mutta kyllä se näin on. Harmittaa kun aina sanotaan, että ei kissa ole seuraeläin, kun sitä se juuri on.
Onnellinen kissa on erittäin kiintynyt perheeseensä, eikä viihdy yksin pitkään. Me jätämme vuorokaudeksi enintään. Kissa ei ole kamalan tyytyväinen "varaseurastakaan", eli siitä että sisar tai ystävä tulee olemaan sen kanssa hetkeksi päivittäin, jos olemme vaikka viikon poissa, mutta parempi kuin yksin koko ajan.
Minä asun ulkomailla joten siitä vain tekemään eläinsuojeluilmoitusta. Hiphip. Tarkistin juuri ja täällä kissan voi jättää kotiin yksin 5 vrk ajaksi jos sille vain on varattu kaikki tarpeellinen siksi aikaa kun on poissa. Ja meidän kissat ovat aina olleet tyytyväisiä. Minulla on ollut kissoja 12v asti. Koskaan eivät ole nähneet nälkää eivätkä kärsineet eikä ole tarvinnut pidättää tarpeitaan. Onko sekin Suomessa eläinsuojelurikos kun päästää kissan ulos ja se "seurankipeä" kissa karkaa omille teilleen kuukausiksi vältellen ihmiskontakteja????
Kammottavaa settiä. Miksi olet hankkinut lemmikkejä kun et viitsi huolehtia niistä asianmukaisesti?
Enkä usko sekuntiakaan että missään maassa on laillista jättää kotieläin yksin viideksi vuorokaudeksi. Ellet sitten asu jossain todella alkeellisessa kehitysmaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kautta aikojen kissat pystyneet olemaan jopa kolme päivää (kaksi yötä) yksin kotona. Sen kauemmaksi en jättäisi. Kuivaruokaa vain tarpeeksi ja puhtaat, runsaat kissanhiekat laatikkoon tai jopa kahteen jos useampi kissa. Vesikuppeja joka huoneeseen. Kissat ovat tyytyväisiä.
Tämä ei minkään sääntökirjan tai lain mukaan ole eläinsuojelurikos. Kissat pystyvät tulemaan toimeen päiviä ilman ihmisen läsnäoloa kunhan on huolehdittu siitä että se pystyy hoitamaan perustarpeensa. Kissa ei ole seuraeläin, sitä ei tarvitse päästää pihalle eikä tarvitse jatkuvaa huomiota. Meillä maksimiaika jättää kissat yksin kotiin on kolme päivää. Meillä on myös naapurit jotka mielellään hoivaavat meidän kissoja jos jostain syystä täytyy olla poissa pidempään.
Kyllä on. Eläinsuojelululaissa lukee, että kissa saa olla yksin maksimissaan vuorokauden. Jos tietäisin, kuka olet, tekisin eläinsuojeluilmoituksen. Kolme vuorokautta on liian pitkä aika. Kissa ei ole niin yksin viihtyvä eläin kuin yleisesti luullaan. Se tarvitsee ruoan ja veden lisäksi seuraa ja jonkun tarkistamaan, että kaikki on hyvin.
"Kuinka kauan kissa pärjää yksin kotona? - My Animals" https://myanimals.com/fi/elaimet/kuinka-kauan-kissa-parjaa-yksin-kotona…
Tämä on ohis, mutta kyllä se näin on. Harmittaa kun aina sanotaan, että ei kissa ole seuraeläin, kun sitä se juuri on.
Onnellinen kissa on erittäin kiintynyt perheeseensä, eikä viihdy yksin pitkään. Me jätämme vuorokaudeksi enintään. Kissa ei ole kamalan tyytyväinen "varaseurastakaan", eli siitä että sisar tai ystävä tulee olemaan sen kanssa hetkeksi päivittäin, jos olemme vaikka viikon poissa, mutta parempi kuin yksin koko ajan.
Minä asun ulkomailla joten siitä vain tekemään eläinsuojeluilmoitusta. Hiphip. Tarkistin juuri ja täällä kissan voi jättää kotiin yksin 5 vrk ajaksi jos sille vain on varattu kaikki tarpeellinen siksi aikaa kun on poissa. Ja meidän kissat ovat aina olleet tyytyväisiä. Minulla on ollut kissoja 12v asti. Koskaan eivät ole nähneet nälkää eivätkä kärsineet eikä ole tarvinnut pidättää tarpeitaan. Onko sekin Suomessa eläinsuojelurikos kun päästää kissan ulos ja se "seurankipeä" kissa karkaa omille teilleen kuukausiksi vältellen ihmiskontakteja????
Kammottavaa settiä. Miksi olet hankkinut lemmikkejä kun et viitsi huolehtia niistä asianmukaisesti?
Enkä usko sekuntiakaan että missään maassa on laillista jättää krveellisempä¨päteotieläin yksin viideksi vuorokaudeksi. Ellet sitten asu jossain todella alkeellisessa kehitysmaassa.[/quoSuomessate]
Itse taidat olla idiootti. Meillä saa sakot ja eläintenpitokiellon jos antaa kissojen karata luontoon. Se on kissalle sekä luonnolle huomattavasti epäterveellisempää kuin esimerkiksi muutamaksi vuorokaudeksi kotiin jättäminen mutta Suomessa kissan päästäminen ulos on okei. Tätä ajatellen laissa jossa kielletään jättämättä kissaa kotiin muutaman päivän ajaksi mutta sallitaan luontoon päästäminen on melkoisen ristiriitainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä usko sekuntiakaan että missään maassa on laillista jättää krveellisempä¨päteotieläin yksin viideksi vuorokaudeksi. Ellet sitten asu jossain todella alkeellisessa kehitysmaassa.[/quoSuomessate]
Itse taidat olla idiootti. Meillä saa sakot ja eläintenpitokiellon jos antaa kissojen karata luontoon. Se on kissalle sekä luonnolle huomattavasti epäterveellisempää kuin esimerkiksi muutamaksi vuorokaudeksi kotiin jättäminen mutta Suomessa kissan päästäminen ulos on okei. Tätä ajatellen laissa jossa kielletään jättämättä kissaa kotiin muutaman päivän ajaksi mutta sallitaan luontoon päästäminen on melkoisen ristiriitainen.
Eli siis sun kotimaassa saa kissan jättää heitteille viideksi vuorokaudeksi, mutta sen karatessa saat sakot?
Kerro pliis missä asut?
Ei kissaa saa uloskaan jättää oman onnensa nojaan vuorokautta pidemmäksi ajaksi. Sillä täytyy olla mahdollisuus päästä sisälle ja hoidettavaksi.
Parempihan kissan on ulkona saalistamassa ja toteuttamassa viettejään kuin asunnossa päiväkausia yksinään hylättynä. Jos näitä kahta on siis pakko verrata nyt jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis sun kotimaassa saa kissan jättää heitteille viideksi vuorokaudeksi, mutta sen karatessa saat sakot?
Kerro pliis missä asut?
Ei kissaa saa uloskaan jättää oman onnensa nojaan vuorokautta pidemmäksi ajaksi. Sillä täytyy olla mahdollisuus päästä sisälle ja hoidettavaksi.
Parempihan kissan on ulkona saalistamassa ja toteuttamassa viettejään kuin asunnossa päiväkausia yksinään hylättynä. Jos näitä kahta on siis pakko verrata nyt jostain syystä.
No todellakaan ei ole parermpi olla ulkona saalistamassa, harva kotikissa edes osaa saalistaa ruuaksi asti. Kun ne vietit on hyristä omistajan kainalossa.
Ihan älytön ajatus etenkin Suomen oloissa, jossa on kylmää ja märkää lähes aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Joku sanoi että eihän hommassa mene kuin vartti.
Ei ehkä menekään, mutta se sitoo sinut kahdeksi päiväksi, sinun on oltava saatavilla tuo kaksi päivää.
Millä tavalla sitoo? Voit mennä aivan minne lystäät, kunhan et nyt aivan 500 km päähän lähde, tai lähde toki, jos viitsit matkustaa 500 km edes takaisin.
Jos toisaalta olet lähdössä matkoille, suosittelen kyllä, että reippaasti sanomaan, että et voi tulla noina päivämäärinä, koska olet matkoilla.
Jos olet omalla paikkakunnalla, et ole mitenkään sidottu, kun asut 300 m päässä kissoista. Voit käydä siellä minkä muun yhteydessä tahansa.
No sitenhän se juuri sitoo ettet voi lähteä 500 km päähän kun pitää olla sitä kissaa hoitamassa. Hassu kysymys.
Eikö silloin voi kieltäytyä kissan hoidosta suoraan asettamatta mitään järjettömän suurta hintaa avunannolleen? Sanoisi ystävälle vaan, että sorry, nyt ei pysty, koska haluan pitää ko. ajankohdan vapaana päästäkseni itse mahdollisesti matkustamaan?
Nyt viimeisen kerran. Lemmikin hoitaminen sitoo riippumatta siitä, maksetaanko palkaksi rahaa, kelle ja kuinka paljon.
Mulla menee usko ihmisiin tällä palstalla. :D
Eli olet jankuttanut täysin asian vierestä asiasta, joka ei liity keskusteluun mitenkään, etkä edes yritä liittää sitä keskusteluun mitenkään.
Mulla ei mene mitenkään usko ihmisiin, vaan vahvistuu usko siihen, mitä tämä palsta on.
On kohtuutonta. Itse en kehtaisi pyytää mitään ja autan mielelläni, mutta odotan kuitenkin ainakin kiitosta ja esim. suklaarasiaa vaivanpalkaksi tai sovittua vastapalvelusta. Itse aikoinaan hoidin viikon kaverin pentukoiraa, piti käydä öisinkin ulkona ja siivoilla pissapapereita ja en saanut edes kiitosta. Eipä kiinnostanut enää toiste auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako tämä hoitaja siitä satasesta verot? Eikö Suomessa ole lisätienestistä maksettava veroa? Maailman onnellisin kansa ystävyys rahasta kiinni, hyi hem metti.
Tukeeko ap palveluntarjoajia käyttämällä heidän palveluitaan vai yrittääkö hän nakittaa homman ilmaiseksi/alihintaan kaverilleen, jota homma ei nappaa, syystä tai toisesta.
Mulla on eläintarvikeliike, joka tarjoaa myös hoitoa eläimille reissujen ajaksi. Kotikäynti kissan kohdalla sisältää eläimen voinnin tarkastuksen, ruokinnan, hiekkalaatikon siivouksen ja toki rapsutukset. Tämä maksaa 20€+ matkakulut. Tästä vähennetään verot.
Aika kova hinta ap:n kaverilla. Minä sentään olen koulutettu eläintenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus pyytää apua ja kaverilla oikeus määritellä hintansa. Tällä kertaa ei hinta ja maksuhalu kohdanneet, joten kysyt jotain toista. Mikä oli ongelma?
Se, että normaalien ihmisten mielestä hinnan määrittelyt tai hintaneuvottelut eivät kuulu ystävyyteen.
Eikä myöskään se, että vaatii ystävältä palvelua ilmaiseksi tai orjapalkalla.
Ei niin, ei kuulu, että pitää vaatia, vaan ystävät tarjoavat ihan itse apua ilmaiseksi tai tosi halvalla. Ystävät eivät näes palvele, vaan auttavat toisiaan. Tiedän, sulle uusi konsepti!
Minä hoidan kavereiden koiria ja kissoja ilmaiseksi vaikka en koirista edes pidä.
En silti koskaan pyytäisi ystävältä palvelusta tarjoamatta reilua maksua. Tiedän, uusi konsepti sinulle.
Siis kaverisi antavat sinulle koiransa hoitoon vaikka et pidä koirista? En ikinä antaisi koiraani hoitoon ihmisille, joka ei edes koirista pidä. Kyllä se koira sen vaistoaa lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin 20km päässä hoitamassa ystävän lemmikkejä noin viikon ajan. Ei tullut mieleenkään pyytää mitään. Hän toi ehkä jonkun viinipullon. Tottakai autan tarvittaessa, ystävyys on sellaista. Hänkään ei tosin paljoa apuja pyytele.
No minä kyllä olisin ystävänäsi palkinnut hieman enemmän kuin vain viinillä. Tuossahan menee bensaakin jo jonkin verran. Ystäväsi ei kyllä hirveästi arvostanut apuasi lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hoitanut ystäväni kissoJA (5 kpl) kun hän on ollut reissussa tms. Olen myös lääkinnyt jos on ollut tarvis. Eläinlääkäriin ole kuskannyt jos vaan on ollut mahdollista.
Yhden joulun ja uuden vuodenkin hoidin, kulkien 2 bussilla (ei ollut autoa käytössä).
Olen myös leikittänyt sekä viettänyt aikaa kissojen kanssa
Ei haitannut yhtään enkä todellakaan pyytänyt rahaa, hän on minun YSTÄVÄ.Toki olen häneltä saanut apua takaisinkin päin.
Ystävyys on sellaista, kaveruus ja tuttavuus on ihan toista...
No joo, mutta ei tuota voi jonain yleisenä mittarina ystävyydelle käyttää. Onhan moni ketjun eläinystävä ilmoittanut että hoitaisi mielellään ihan vain koska pitävät eläimistä. Itsekin olen hoitanut tuttavien ja kavereiden lemmikkieläimiä mielelläni. Kerran myös työnantajan perheenjäsenen lemmikkieläintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kova tuntitaksa. Hommaan menee vartti/vrk. Vai jääkö ystävä leikittämään kissaa? Antaisin 50 euroa. Tai sitten sopisin, jos mahdollista, vastavuoroisen palveluksen.
Ei mene, ensinnäkin vastuu toisen kämpässä ja eläimistä. Toisekseen on ajateltava koko aika että miten ne kissat voivat. Kolmanneksi on pukeuduttava ja käveltävä sinne ja tehtävä huolella kaikki. Eläinystävä myös ei vaan heitä ruokia ja muita kissoille vaan viettää aikaa niitten kanssa.
On kohtuullista.
Tuskin montaakaan kissaa kiinnostaa mikään seurustelu. Ei se ole koira.
Äitini aikoinaan hoiti viikon ystävänsä kissoja eli ruokki, vaihtoi vedet ja siivosi hiekkalaatikon. Olin mukana pari kertaa. Hyvä kun päästiin ehjänä kotiin. Oli ne sen verran äkäisiä tapauksia.
Rahaa ei tietenkään vaihdettu. Varmaan äiti sai jonkun tuliaisen etelän reissulta.
Kyllä tämä surullista kuvaa suomalaisesta ystävyydestä taas antaa. Ei pitäisi lukea näitä ketjuja, tulee sellainen olo, että yhtään ei ihmettele sitä, että joka toinen suunnilleen on masentunut tässä maassa.
Ei voida ystävän eläintä hoitaa parina päivänä joskus, kun se sitoo, pitää pukea päälle ja mennä sinne, koko ajan pitää eläintä sitten ajatella ja siellä perilläkin vielä ajatella, että tässä ollaan vastuussa nyt koko kämpästä.
Kun toinen pyytää, että ruoki kissa ja siivoa hiekkalaatikko KAKSI kertaa.
Suoraan tietenkään ei voida sanoa, että ei, en halua, vaan kiemurrellaan ja jopas keksitään, laitetaan niin posketon hinta, että eikös se typerys jo tajua, että sen kissa ei mua kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Joku sanoi että eihän hommassa mene kuin vartti.
Ei ehkä menekään, mutta se sitoo sinut kahdeksi päiväksi, sinun on oltava saatavilla tuo kaksi päivää.
Millä tavalla sitoo? Voit mennä aivan minne lystäät, kunhan et nyt aivan 500 km päähän lähde, tai lähde toki, jos viitsit matkustaa 500 km edes takaisin.
Jos toisaalta olet lähdössä matkoille, suosittelen kyllä, että reippaasti sanomaan, että et voi tulla noina päivämäärinä, koska olet matkoilla.
Jos olet omalla paikkakunnalla, et ole mitenkään sidottu, kun asut 300 m päässä kissoista. Voit käydä siellä minkä muun yhteydessä tahansa.
No sitenhän se juuri sitoo ettet voi lähteä 500 km päähän kun pitää olla sitä kissaa hoitamassa. Hassu kysymys.
Eikö silloin voi kieltäytyä kissan hoidosta suoraan asettamatta mitään järjettömän suurta hintaa avunannolleen? Sanoisi ystävälle vaan, että sorry, nyt ei pysty, koska haluan pitää ko. ajankohdan vapaana päästäkseni itse mahdollisesti matkustamaan?
Nyt viimeisen kerran. Lemmikin hoitaminen sitoo riippumatta siitä, maksetaanko palkaksi rahaa, kelle ja kuinka paljon.
Eli olet jankuttanut täysin asian vierestä asiasta, joka ei liity keskusteluun mitenkään, etkä edes yritä liittää sitä keskusteluun mitenkään.
Mulla ei mene mitenkään usko ihmisiin, vaan vahvistuu usko siihen, mitä tämä palsta on.
Minä vastasin kommentissa esitettyyn kysymykseen. Mene itseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus pyytää apua ja kaverilla oikeus määritellä hintansa. Tällä kertaa ei hinta ja maksuhalu kohdanneet, joten kysyt jotain toista. Mikä oli ongelma?
Se, että normaalien ihmisten mielestä hinnan määrittelyt tai hintaneuvottelut eivät kuulu ystävyyteen.
Eikä myöskään se, että vaatii ystävältä palvelua ilmaiseksi tai orjapalkalla.
Ei niin, ei kuulu, että pitää vaatia, vaan ystävät tarjoavat ihan itse apua ilmaiseksi tai tosi halvalla. Ystävät eivät näes palvele, vaan auttavat toisiaan. Tiedän, sulle uusi konsepti!
Minä hoidan kavereiden koiria ja kissoja ilmaiseksi vaikka en koirista edes pidä.
En silti koskaan pyytäisi ystävältä palvelusta tarjoamatta reilua maksua. Tiedän, uusi konsepti sinulle.
Siis kaverisi antavat sinulle koiransa hoitoon vaikka et pidä koirista? En ikinä antaisi koiraani hoitoon ihmisille, joka ei edes koirista pidä. Kyllä se koira sen vaistoaa lopulta.
Toki antavat, kun koiransa rakastavat minua ja ovat luonani hyvässä hoidossa.