Saako sairaanhoitajat ja lähihoitajat jo vihdoinkin paremmat palkat?
Jos ei, niin pahoja asioita tapahtuu. Vähintään ylityö-/ vuoronvaihtokielto. Mahdollisesti lakko, tai jos se estetään joukkoirtisanoutumisia. Jännän äärellä ollaan…
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Mä nostaisin palomiesten ja rajavartijoiden palkkoja. Niiden tessin mukanen palkka on 1900e/kk, lähihoitajilla se on vissiin jopa parempi?
Hoitaja juoksee koko työvuoron, palomies ehtii työpaikan kuntosalilla pitää huolta kunnostaan, rajavartija työ taitaa olla vielä leppoisampaa, mutta toki jos eletään 1920-lukua miähille pitää maksaa.
Työnantajilla ja kunnilla alkaa olla löysät housussa asian suhteen. Ne firmat voittavat parhaat työntekijät jotka tulevat ensimmäisenä vastaan palkoissa. Tilanne pahenee ja kaikki tietävät sen. Itse en tee ylitöitä vaikka osasto on jo aivan kusessa vajauksineen. Kenenkään ei pitäisi tehdä.
Olen kunnalla töissä ja lähden yksityiselle sillä sekunnilla kun palkka nousee sille tasolle jolla se kuuluisi olla eli noin 500€ lisää nykyiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä "lisää palkkaa" ulina on aivan uskomatonta. Jos työ on raskasta ja kuluttavaa niin luuleeko joku tosissaan että 300-500e brutto (150-250e netto) kuukaudessa lisää auttaa tähän? Ei todellakaan. Ainoa ratkaisu on laskea palkkoja, tuoda lisää ihmisiä töihin esim. Filippiineiltä ja irtisanoa kaikki vanhat hoitajat jotka tienaavat ikälisien takia enemmän kun keskiarvo. Näin saadaan tehokkuutta, laatua ja määrää nostettua.
Trolololoooo
Loppuuko hoitsujen "kiire" siihen että palkkoja nostetaan? EI. Palkkojen noston sijaan lisää henkilökuntaa. Ja tulijoitahan riittää, jopa matalammalla palkalla. Turhaa ulinaa jälleen hoitsuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä nostaisin palomiesten ja rajavartijoiden palkkoja. Niiden tessin mukanen palkka on 1900e/kk, lähihoitajilla se on vissiin jopa parempi?
Hoitaja juoksee koko työvuoron, palomies ehtii työpaikan kuntosalilla pitää huolta kunnostaan, rajavartija työ taitaa olla vielä leppoisampaa, mutta toki jos eletään 1920-lukua miähille pitää maksaa.
Tämä. Vaikka taas tulee kakkaa niskaan kun vertaa johonkin toiseen ammattiin, niin silti on eroa sillä juoksetko koko työpäivän läpi tilanteessa jossa olisi ns. ihan kiva että olisi yksi henkilö vuorossa lisää ja työskentelet asioiden kanssa joita ei vaan voi tehdä vasemmalla kädellä, vai onko tätä hässäkkää vain osan työajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menepä katsomaan vaikka pitkäaikaisosaston tai muistiyksikön hoitajia, eipä ole kiire. Siellä istuvat kopissaan kahvilla juoruamassa, tai muuten laiskottelemassa.
Uskoisin näin, luulen että tuntuva palkan korotus on koronan myötä jo kulman takana :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät saa. Montako kertaa tällainen samanlainen älinä on ollut? Joka kerta on uhottu, että nyt palkat nousee ja saadaan työolot kuntoon. Höpö höpö. T. Hoitaja
ihan kuin hoitajien valitus siihen loppuisi, vaikka palkka olisi 20000e/kk. ne ovat elämäntapavalittajia
Mieluummin laittaisin rahat siihen, että vuorossa olisi enemmän hoitajia ja työnsä ehtisi tehdä. Nykypalkka olisi oikeinkin hyvä, jos työolot eivät olisi sietämättömät.
Ehdottaisin pohjapalkkaan n 10% korotusta, johon olisi myös varaa JOS samalla vuosilomakertymä sovittaisi samaan kuin yksityisen sektorin työntekijöillä eli 5 kokonaista lomaviikkoa vuodessa. Tällä lisättäisi samalla niitä käsiä sinne vuoroihin ja työolot paranisivat.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajilla ja kunnilla alkaa olla löysät housussa asian suhteen. Ne firmat voittavat parhaat työntekijät jotka tulevat ensimmäisenä vastaan palkoissa. Tilanne pahenee ja kaikki tietävät sen. Itse en tee ylitöitä vaikka osasto on jo aivan kusessa vajauksineen. Kenenkään ei pitäisi tehdä.
Olen kunnalla töissä ja lähden yksityiselle sillä sekunnilla kun palkka nousee sille tasolle jolla se kuuluisi olla eli noin 500€ lisää nykyiseen.
eikös Sari sairaanhoitaja saanut muutama vuosi sitten sen ka 500 euroa? Muistelisin, että homma vähän lässähti kun korotuksen nettovaikutus tuli ensimmäisessä palkkakuitissa ilmi.
Näin se on meillä muillakin -brutossa voidaan muut AMK koulutetut olla hoitajaa keskimäärin 500 euroa edellä, mutta brutossa enää 250eur. Se kompensoituu aika kivasti 3 viikkoa lyhyemmillä lomill, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin palata takaisin työhöni kun peruspalkka on se 3000e. Olen th/sh, työkokemusta 20v. Lisäksi teen vielä erikoisosaamisalaa, josta ei tällä hetkellä makseta mitään lisäkorvausta. Tämäkin on aiemmin kuulunut erikoissairaanhoitoon, mutta siirretty meille ja tietenkin kysymättä sopiiko se vai ei. Mitään lisiä ei ole, koska työ ei ole vuorotyötä. Enempää en voi nykyisessä työssäni saavuttaa ja jos palkka on surkealla tasolla niin ei motivoi enää tarpeeksi. Vastuu ja työmäärä vain lisääntyy. Puolisoni on insinööri ja hänen palkkansa on 4300e. Opiskellut tasan yhtä kauan kuin minä, palkka paljon suurempi ja vastuu pienempi. Minun vastuuni ulottuu ihmishenkiin. Revi siitä.
Lähestulkoon aina hoitajat ottaa esille jonkun miesvoittoisen alan, jolla tienaa enemmän. Te vaan unohdatte sen faktan, että monet insinöörit tekee tuottavaa työtä. Tietenkin hoitoalakin on siinä mielessä tuottavaa, että ennaltaehkäistään sairauksia ja hoidetaan ihmisiä eikä rahaa ja ihmishenkeä saisi laittaa vastakkain, mutta raha tätäkin maata pyörittää. Oletko kysynyt koskaan mieheltäsi, että kuinka paljon hän tuo taloon rahaa? On niitäkin myös aloja ja töitä, joissa tuottavuus on pienempi, mutta osa tuo taloon satoja tuhansia, jopa miljoonia tai parhaimmillaan kymmeniä miljoonia esimerkiksi isojen kauppojen kautta. Sitä kun miettii niin alkaa ymmärtämään, miksi näistä töistä myös maksetaan. Sairaanhoitaja on paperille laitettuna pelkkä kuluerä kunnalle. Valitettavasti.
Sen miehen työstä maksetaan sen vaimon palkka. Tämä on tosiasia jota moni ei tunnu ymmärtävän. Siksi tuo kommentti paperimiesten palkankorotuksista on saanut alapeukkua. Kun ei ymmärretä, että lisäraha yksityisellä sektorilla tuo sitä jakovaraa julkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, tämänhän voisi kääntää niin, että hoitaja pitää leppoisat pitkät tauot ja työvuoro kuluu, kun vaihdetaan muutamat kakkavaipat ja pidetään seuraa vanhuksille samaan aikaan, kun palomies riskeeraa oman hengensä äärimmäisen haastavissa tulipalo-olosuhteissa. Ääripäät, ääripäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikös Sari sairaanhoitaja saanut muutama vuosi sitten sen ka 500 euroa? Muistelisin, että homma vähän lässähti kun korotuksen nettovaikutus tuli ensimmäisessä palkkakuitissa ilmi.
Näin se on meillä muillakin -brutossa voidaan muut AMK koulutetut olla hoitajaa keskimäärin 500 euroa edellä, mutta brutossa enää 250eur. Se kompensoituu aika kivasti 3 viikkoa lyhyemmillä lomill, eikö?
Palkka maksetaan työyksiköistä. Koko julkisen porukalla näitä yksiköitä tuotetaan keskimäärin 120h vuodessa vähemmän kuin yksityisellä pelkästään pidempien lomien vuoksi. Tämä on 10h/kk eli keskimäärin n 8%, eikö keskiansion silloin kuulukin olla n 8% matalampi?
Olisitte mieluumin kateellisia valtiolla työskenteleville, joiden palkkaus ylittää yksityisenkin keskiarvon ja silti lomaa kertyy 8 viikkoa vuodessa. Heidän palkkansa maksetaan vieläpä samasta pussista kuin teidän.
Miksi pitäis. Työtä se vaan on aivan kuin muutkin työt. Ammatinvalintakysymys. Jos hoitotyötä tehdään raa kiskomalla, katoaa motiivi kutsumukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlaiset haittalisät saisivat olla siitäkin, että ainoa tauko on ”joutuisa ruokailu työn ohessa”, eli yleensä puhelimessa puhuen ja vaippapakkauksia keräillen. Sen tauon ajankohdasta ei myöskään ennalta voi sanoa mitään.
Samassa yhteydessä on muuten myös se päivän ainoa mahdollisuus päästä pissalle. Juodakin pitäisi säännöllisesti, mutta kuka uskaltaa, kun vessaan ei pääse…
Lisärahan sijaan ottaisin ehdottomasti sellaisen työrytmin, että vessaan pääsee kun on tarve ja että tauko on varma asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, tämänhän voisi kääntää niin, että hoitaja pitää leppoisat pitkät tauot ja työvuoro kuluu, kun vaihdetaan muutamat kakkavaipat ja pidetään seuraa vanhuksille samaan aikaan, kun palomies riskeeraa oman hengensä äärimmäisen haastavissa tulipalo-olosuhteissa. Ääripäät, ääripäät.
Olen lähes vakuuttunut, että palomies/pelastaja ei taatusti savusukella 40 tuntia viikossa, jonka olet nyt laskenut verrannolliseksi työksi.
Hoitajien palkat eivät tule nousemaan. Piste. Johtunee siitä että ala nähdään "kutsumustyönä" ja palkkojen maksajat tietää että hoitaja tekee hommat joka tapauksessa koska eihän hän voi jättää apua tarvitsevaa pulaan. Lakkoilu ei kai ole edes mahdollista, esim. poikkeutilan aikana on hoitajien lain mukaan vissiin pakko tehdä töitä. Eli jos ei vapaaehtoisesti niin väkisin. Poikkeustilassa/laissa taitaa olla se kiva twisti että mikäli hoitaja olisi jo vaihjtanut toisiin töihin, voidaan hänet poikkeustilan mukaan määrätä takaisin hoitoalan tehtäviin. Joku voisi kysyä, miksei tuota kerrota silloin kun alalle joku hakee JA että onko hoitajien saama kohtelu ja olot( mitä esim. nyt korona-aikaan perutaan ne vähätkin vapaat ja UNOHDETAAN maksaa esim. koronalisät/ tuet mitä muilla aloilla työskentelevät saavat) ihmisoikeuslakien mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkat eivät tule nousemaan. Piste. Johtunee siitä että ala nähdään "kutsumustyönä" ja palkkojen maksajat tietää että hoitaja tekee hommat joka tapauksessa koska eihän hän voi jättää apua tarvitsevaa pulaan. Lakkoilu ei kai ole edes mahdollista, esim. poikkeutilan aikana on hoitajien lain mukaan vissiin pakko tehdä töitä. Eli jos ei vapaaehtoisesti niin väkisin. Poikkeustilassa/laissa taitaa olla se kiva twisti että mikäli hoitaja olisi jo vaihjtanut toisiin töihin, voidaan hänet poikkeustilan mukaan määrätä takaisin hoitoalan tehtäviin. Joku voisi kysyä, miksei tuota kerrota silloin kun alalle joku hakee JA että onko hoitajien saama kohtelu ja olot( mitä esim. nyt korona-aikaan perutaan ne vähätkin vapaat ja UNOHDETAAN maksaa esim. koronalisät/ tuet mitä muilla aloilla työskentelevät saavat) ihmisoikeuslakien mukaisia.
Yleisen linjan korotukset tulee, joo, ei enempää, koska ei ole rahaa. Lakko- oikeus on kuten muillakin, mutta muistan työurani ajalta muutaman lakon, joissa lääkärit päättivät, ketkä potilaat ovat kiireellisiä- meidän sairaalassa muuttivat elektiivisiä päivystyspotilailsi, jotta pääsivät niitä leikkaamaam lakosta huolimatta, vaikka olisivat voineet odottaa. Eli lääkäritkään eivät olleet solidaarisia hoitajia kohtaan. Kun hoitajat siinä yhdesdä lakossa joukolla irrisanoutuivat, niin kövi niin, että sopu saatiinkin nopeasti- taisi kulisseissa köydä niin että hoitajille sanottiin, että pakotetaan teidät töihin, jos ette lopeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähes vakuuttunut, että palomies/pelastaja ei taatusti savusukella 40 tuntia viikossa, jonka olet nyt laskenut verrannolliseksi työksi.
Olen lähes vakuuttunut siitä, että hoitaja ei juokse 40 tuntia viikossa, jonka olet nyt laskenut verrannolliseksi työksi.
Vierailija kirjoitti:
Teen 3 vuorotyötä sairaanhoitajana. Kaikkia vuoroja. Käteen jäävä palkka kuukaudessa 2000-2100.Ilman lisiä jää alle 1800.
Ylitöitä tekemällä voi päästä tätä korkeammille palkoille, mutta ei se pitäisi mennä niin!
Se aiheuttaa sen, että jossain vaiheessa sairastuu, kun keho ja mieli ei palaudu. Sitten ollaan sairaslomalla, ja taas koku saa mahdollisuuden päästä niille "hyville tienesteille" oman terveytensä kustannuksella.
Jos peruspalkka olisi järkevällä tasolla, ei tarvetta näille ylitöille olisi, ja sairaslomat loppuunpalaneilta hoitajilta vähenisi.
Paljon voimia sulle, toivottavasti sulla on paljon kavereita ja tsemppareita että saat edes jotenkin palauduttua sillon kun sulla on vapaata. Ja kiitos teille hoitajille kun jaksatte auttaa meitä muita
Tämä "lisää palkkaa" ulina on aivan uskomatonta. Jos työ on raskasta ja kuluttavaa niin luuleeko joku tosissaan että 300-500e brutto (150-250e netto) kuukaudessa lisää auttaa tähän? Ei todellakaan. Ainoa ratkaisu on laskea palkkoja, tuoda lisää ihmisiä töihin esim. Filippiineiltä ja irtisanoa kaikki vanhat hoitajat jotka tienaavat ikälisien takia enemmän kun keskiarvo. Näin saadaan tehokkuutta, laatua ja määrää nostettua.