Saako sairaanhoitajat ja lähihoitajat jo vihdoinkin paremmat palkat?
Jos ei, niin pahoja asioita tapahtuu. Vähintään ylityö-/ vuoronvaihtokielto. Mahdollisesti lakko, tai jos se estetään joukkoirtisanoutumisia. Jännän äärellä ollaan…
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa riitelyä taas, vaikka oikeat päätökset tehdään ihan muualla. Fakta on kuitenkin, että jos päätös on se, että hoitajien palkkoja ei nosteta reilusti, ollaan hyvin pian tilanteessa jossa julkinen terveydenhuolto on pelkkä muisto. Jokaisen kannattaa totuttautua ajatukseen että terveydenhuolto tullaan yksityistämään kokonaan. Jokainen ottaa sitten niin kattavat vakuutukset kuin ajattelee tarvitsevansa (tai mihin on varaa), ja hoitoa saa sitten sen mukaan. Surkeaa vähävaraisille, mutta näin tulee tapahtumaan. Hoidon laatu kyllä kasvaa kohisten tämän myötä. Samoin hoitajien palkat.
Tämä! Jos kerran nykyisillä palkoilla ei enää hoiajia saada alalle, eikä palkkoja nosteta, niin noinhan siinä käy! Itsestäänselvä asia! Pitää olla aika yksinkertainen jos ei tätä ymmärrä, mutta varmaan se sitten kuitenkin tulee monelle täytenä yllätyksenä. Suomessa on vaan niin totuttu itsestäänselvyytenä verorahoin maksettuun terveydenhuoltoon, ettei suostuta tajuamaan että tämä on ollut etuoikeus ja nyt se on loppusuoralla.
Ei saa,ei ikinä!
Aivan sama vaikka lähdetään kaikki hoitajat samana päivänä kävelemään niin lisää palkkaa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
i
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruokitte trollia? Tuo sama sössönsöö- ihminen on päivystänyt täällä koko päivän. Pahinta sille on se, kun kukaan ei enää noteeraa sen viestejä. Joten jättäkää omaan arvoonsa.
Keneenköhän viittaat..? Tää on jo aika monta sivua pitkä ketju jossa on argumentteja puolesta ja vastaan, joten vaikea tietää…
Kyseisen henkilön kirjoittelemat viestit kyllä tunnistaa. Niitä on koko ketju täynnä.
Ai jaa. No mä en erota. Voitko siis luetella mitkä on tän trollin kirjoittamia?
Trolli on kirjoittaja, joka ei ymmärrä lukemaansa, pyrkii kommentoimaan provosoivasti ja loukkaavasti sekä yläpeukuttaa omia viestejään.
Kyllä mä ton tiedän, mutta sanoit että kyseisen henkilön kirjoittamat viestit läpi ketjun tunnistaa, niin en mä vaan tunnista. Eli mitkä viestit on tän saman henkilön kirjoittamia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä nostaisin palomiesten ja rajavartijoiden palkkoja. Niiden tessin mukanen palkka on 1900e/kk, lähihoitajilla se on vissiin jopa parempi?
Höpöhöpö. Rajavartija n. 3400e, palkallista opiskelua 6kk ja sen jälkeen varma työpaikka, eläkkeelle alle 60v.
- Rajavartijan vaimo, lähihoitaja
Okei, ja koet olevasi yhtä vastuullisessa ammatissa kuin miehesi? Juuhjooh.
Hoitajia on lisäksi se 80 000 ja rajavartiolaitoksen koko henkilömäärä kolme tuhatta.
Kertooko toikaan mitään sulle? Tyhmän naisen ainakin on miehesi valinnut, esitä sille osanottoni
Onko kys kirjoittaja väittänyt että hänen työnsä on vastuullisempaa?
Korjasi vain sinun esittämääsi palkkaa.
Ja sun pitää tuosta vetää herne nenään ja haukkua. Vian ei tosiaan tarvi olla iso jos se on päässä.
eli sinun mielestäsi 80 000 paskanpyyhkijän pitää tienata sama kuin 3000 rajojamme turvaavaa?
olisiko jotain muuta yhtä älykästä palkkavertailua esittää?
Yritä nyt pässi edes ymmärtää lukemasi.
Väitit rajavartian palkaksi 1900€
Se on yli 3000€ ja tämä sinulle korjattiin, kukaan muu ei vertaillut työn vastuullisuutta tai palkkaa hoitajien työhön, sinä itse siinä koko ajan vain rutiset.Helvekko mikä ääliö olet.
en ole missään niin väittänyt, vajaa lehmä. juokse suonsilmään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä nostaisin palomiesten ja rajavartijoiden palkkoja. Niiden tessin mukanen palkka on 1900e/kk, lähihoitajilla se on vissiin jopa parempi?
Höpöhöpö. Rajavartija n. 3400e, palkallista opiskelua 6kk ja sen jälkeen varma työpaikka, eläkkeelle alle 60v.
Hoitajia on lisäksi se 80 000 ja rajavartiolaitoksen koko henkilömäärä kolme tuhatta.
Kertooko toikaan mitään sulle? Tyhmän naisen ainakin on miehesi valinnut, esitä sille osanottoni
Ja sun pitää tuosta vetää herne nenään ja haukkua. Vian ei tosiaan tarvi olla iso jos se on päässä.
eli sinun mielestäsi 80 000 paskanpyyhkijän pitää tienata sama kuin 3000 rajojamme turvaavaa?
Trololoo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yli 3000€ ja tämä sinulle korjattiin, kukaan muu ei vertaillut työn vastuullisuutta tai palkkaa hoitajien työhön, sinä itse siinä koko ajan vain rutiset.Helvekko mikä ääliö olet.
Trollipeikko :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
i
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruokitte trollia? Tuo sama sössönsöö- ihminen on päivystänyt täällä koko päivän. Pahinta sille on se, kun kukaan ei enää noteeraa sen viestejä. Joten jättäkää omaan arvoonsa.
Keneenköhän viittaat..? Tää on jo aika monta sivua pitkä ketju jossa on argumentteja puolesta ja vastaan, joten vaikea tietää…
Kyseisen henkilön kirjoittelemat viestit kyllä tunnistaa. Niitä on koko ketju täynnä.
Ai jaa. No mä en erota. Voitko siis luetella mitkä on tän trollin kirjoittamia?
Trolli on kirjoittaja, joka ei ymmärrä lukemaansa, pyrkii kommentoimaan provosoivasti ja loukkaavasti sekä yläpeukuttaa omia viestejään.
Kyllä mä ton tiedän, mutta sanoit että kyseisen henkilön kirjoittamat viestit läpi ketjun tunnistaa, niin en mä vaan tunnista. Eli mitkä viestit on tän saman henkilön kirjoittamia?
Kai sä nyt omasi tunnistat ;)
Eivät saa, eikä kuulukaan saada. Heillä on jo koulutukseen ja vastuuseen nähden aivan liian korkea palkka.
Poliisit kaipaavat nyt lisäresurssia, ei palkkaa vaan lisää työvoimaa. Siihen taitaa mennä seuraavien vuosikymmenten resussit kun rikollisia tulee koko ajan lisää ja esivallan kunnioitus on nykyään kuin Libanonissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekassa viestissä niin väitetään ja sen pohjalta tätä on kommentoitu.
Toki sinä luuseri et sitäkään tajua, mistä noin helvekon tyhmiä oikein sikiää? Mene jo muualle länkyttämään!
Kukaan ei edelleenkää ole vertaillut näitä aloja keskenään mutta sinä pässi se vaan vikiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekassa viestissä niin väitetään ja sen pohjalta tätä on kommentoitu.
Toki sinä luuseri et sitäkään tajua, mistä noin helvekon tyhmiä oikein sikiää? Mene jo muualle länkyttämään!
Kukaan ei edelleenkää ole vertaillut näitä aloja keskenään mutta sinä pässi se vaan vikiset
Älä vastaa tuolle vajakille, se on pipi päästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien palkkoja pitäisi ehdottomasti nostaa, mutta minusta noilla aloilla on mahdollisuus nostaa peruspalkkaa melko helposti. Työskentelen itse oikeasti matalapalkka-alalla ja teen keikkaa. Keikoista en saa mitään hälyrahaa ja palkka on todella pieni työkokemuksesta ja koulutuksesta huolimatta. Ei siitä sen enempää, koska "et kuitenkaan oo vastuussa ihmishengistä ja sun työtä pystyy tekemään kuka vaan". Mulla on muutama sairaanhoitaja kaverina ja he just kertoivat, että hälystä saa 150 euron erillisen korvauksen plus tietty palkka päälle. Kahdesta sunnuntaista hälynä jää melkein 800 euroa käteen. Jos olisi siirtänyt lomia, olisi saanut yli 400 euron kertakorvauksen. Ja ihan kunnallisella yliopistosairaalassa. Ei edes mitään akuuttityötä. Nämähän on älyttömän hyviä korvauksia. (ja tiedetään, ettei kaikki voi näitä tehdä) Lomien siirtoa naureskelivat, ettei varmasti siirrä tuohon hintaan. Arvostan suuresti sairaanhoitajia ja heidän tekemää työtä, mutta pikkusen nyt tulee mieleen, että kun tuollaisiin korvauksiin pääsee niin siinä on tainnut oikeasti unohtua oikeat matalapalkka-alat.
Hus:lla on paremmat korvaukset, koska on pakko kilpailla jollakin, että saadaan työntekijät venymään seuraavaan vuoroon, kun hoitajia ei riitä. Meilläpä maksetaan 7,20€, jos pomo soittaa vapaapäivältä töihin. Se on se mahtava hälytysraha. Summassa ei ole pilkkuvirhettä.
Husin lisäksi maksaa näköjään sitten muutkin. Minä en nimittäin puhunut Husista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hälyrahat maksetaan jos ei ketään saada. Ihminen kaipaa myös lepoa. Hommiin vaan valittaja.
Tämä on oikeasti aika turhauttavaa, koska joka ikinen kerta nämä hoitoalan palkkakeskustelut johtaa tähän. Tämä on myös yksi syy miksi hoitajat eivät saa sympatiaa muilta. Miettikääpä vaikka ravintola-alan ympärillä olevaa keskustelua. Esimerkiksi ravintola-alan työntekijät saavat yleisesti ottaen paljon enemmän myötätuntoa ja ymmärrystä kuin hoitajat. Ja sille on syynsä. Kuten aiemmissa viestissäni sanoin, minusta tuntuu, että hoitajat ovat sokeutuneet omalle palkkatasolleen (ainakin osittain) Oikeasti nuo osan saamat hälyrahat ja muut ylimääräiset korvaukset ON isoja. Muillakin aloilla venytään ja vanutaan, tehdään ylitöitä ja haluttaisiin levätä, mutta joudutaan joustamaan. Jopa ihan pelkällä ylityökorvauksella. (jos silläkään) Mielestäni on myös viisautta jättäytyä ulos hoitoalalta, jos tietää, ettei ala kiinnosta. Aivan liikaa löytyy jo empatiakyvyttömiä ja huonoja hoitajia.
Kaikki ylityö on vapaaehtoista. Hoitoalalla on pakko olla tietty henkilöstömäärä ja homman toimia ihmishenkiä vaarantamatta.
Työnantajan tyhmyyttä vetää tiukalle kaikki toiminta ettei ole särkymävaraa missään. Sitten hädissään tarjotaan 200€ hälyrahoja.
Toki toki. Voisiko silti tätä keskustelua käydä kerrankin ilman, että hoitajat alkaa alentamaan muiden työtä nostamalla omaansa? Jos kertoo hoitajien _suurista_ ylimääräisistä korvauksista niin miksi siihen pitää tulla inttämään vastaan? Ehkä joku tästä innostuu ja alkaa tekemään keikkaa ja joku muu kuormittuu vähemmän? Tai ehkä on ihan reilua tuoda myös korvaukset muiden tietoon, kun hoitajilla on tapana tuoda aina vaan peruspalkka esille.
Jo se, että koko Suomi tulee tänne kertomaan mitä hoitajan työ on ja paljonko saisi armosta saada palkkaa, on jo alentavaa. Mitään ei saisi sanoa vaan kiltisti kuunnella.
Koko Suomi? En kyllä tietääkseni ole kertonut millaista teidän työ on tai väittänyt tietäväni. Sanoin ainoastaan, että näillä korvauksilla hyville palkoille on helppo päästä. En ymmärrä miksi hoitajat alkavat aina inttämään vastaan. Nämä on ihan hoitajien kertomia ja osasta saa lukea myös lehdistä. Ja ilman muuta hoitajat saa sanoa. Yleensä se sanominen on vaan sitä, että aletaan jossain vaiheessa vähättelemään muiden työtä. Ihan niin kuin tässäkin ketjussa on moneen kertaan todistettu. Yleisestä ilmapiiristä varmasti huomaa sen, että muita vähättelemällä ei itsekään myötätuntoa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin et sitte enää muuta keksinyt😂😂😂 sekopää lehmä täällä ulisee vaikka ei ymmärrä lukemaansa😂😂😂 sitten kun hänelle asiasta mainitsee niin herne nenään😂😂😂
Tasan tarkkaan tämä on joku läski luuseri joka ei osaa edes nimeään kirjoittaa. Niin tyhmä on😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Hommiin vaan olen hoiva-avustaja palkkaa saan vähän yli 1800 toki sunnuntaista tai pyhästä enemmän miinus verot. Olen joko hoitotyössä tai keittiössä. Keittiössä hoidan aina vuoron aikana n.30 ihmisen ruokahuollon. Kaikkien astioiden pesun. Keskustelut ja virikkeellisen toiminnan jos mahdollista. Hoitotyössä pyrin ottamaan yhden enemmän kuin lähihoitajilla, koska he hoitavat lääkkeet ja haavojen hoidon ym.18Tulkaa oikeasti kokeilemaan, vaikka päiväksi.
Hei, missä tienaa noin "hyvin"? Onko tuo yleinen hoiva-avustajien palkka? Olen itse keittiöllä + siivoan päiväkodin kokonaan yksin. Saan käteen ilman lisiä n. 1500 euroa.
Ja kyllä, palkka oli tiedossa 10 vuotta sitten kun valmistuin. Palkkojen huono nousu ei ollut. Eikä se, että 10 vuoden työuran jälkeen palkkoja alennetaan. Käteen tulee jäämään n. 1400 euroa kokopäivätyöstä. Onneksi opiskelen!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me ymmärretään mitä tuottava työ on. Ja ymmärretään sekin että meidän palkankorotukset on pois jostain muualta. Mutta ymmärrätkö sinä että meille jokaiselle on kuitenkin se oma henkilökohtainen elämä ja oma palkka ne asiat jotka lopulta juuri meidän vaa’assa painaa? Minkä ajattelet motivoivan meitä tekemään työtä joka vie kaikki voimat ja leijonan osan perheen yhteisestä ajasta? Ei se työ niin kivaa ole että sitä harrastuksena tekisi. Vaikka kuinka ymmärrämme että tulemme kalliiksi, emme silti ole valmiita itseämme uhraamaan nykyisellä palkkatasolla. Vaikka palkka olisi huomattavasti isompi, olisi työ silti edelleen yhtä kuormittavaa kuin nyt. Ero onkin siinä, että silloin tuntuisi että se itsensä piippuun toistuvasti ajaminen kuitenkin kannattaa, koska palkalla voisi tarjota itselleen ja perheelleen parempaa elintasoa.
Kuten joku tuolla mainitsi, teillä tosiaan on alentava tapa puhua. Kyllä, teen raskasta työtä huonolla palkalla ja ymmärrän mitä työnteko on.
Itse teen kolmivuorotyötä lähihoitajana vanhuspuolella (yksityisellä). Palkka on ihan ok, mutta palkankorotuksen sijaan ottaisin mielummin lisää henkilökuntaa.
Syyskuun alussa nousi kuukausipalkka vähän yli 20€ ja näin ollen mun peruspalkka on 2122,04. Lisät tekee bruttona 250-600€. Riippuu ihan onko ollut kuinka paljon pyhiä ja yövuoroja. Ihan turha olla kateellinen tuloista kun kyse kuitenkin fyysisesti ja henkisesti raskaasta kolmivuorotyöstä. Vuorotyö ei ole terveellistä, sehän on ihan todettu fakta.
Itse etsin koko ajan muuta töitä koska en tätä työtä tule jaksamaan eläkeikään asti. Muistisairaiden hoitaminen on todella raskasta monella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen kolmivuorotyötä lähihoitajana vanhuspuolella (yksityisellä). Palkka on ihan ok, mutta palkankorotuksen sijaan ottaisin mielummin lisää henkilökuntaa.
Syyskuun alussa nousi kuukausipalkka vähän yli 20€ ja näin ollen mun peruspalkka on 2122,04. Lisät tekee bruttona 250-600€. Riippuu ihan onko ollut kuinka paljon pyhiä ja yövuoroja. Ihan turha olla kateellinen tuloista kun kyse kuitenkin fyysisesti ja henkisesti raskaasta kolmivuorotyöstä. Vuorotyö ei ole terveellistä, sehän on ihan todettu fakta.
Itse etsin koko ajan muuta töitä koska en tätä työtä tule jaksamaan eläkeikään asti. Muistisairaiden hoitaminen on todella raskasta monella tapaa.
Suomessa enää hyvin harva tekee 8-16 töitä, ja miehet niitä yötöitäkin naisia enemmän.
Miehistä 17% ja naisista 12%
Raskaista ja vaarallisista töistä puhumattakaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien palkkoja pitäisi ehdottomasti nostaa, mutta minusta noilla aloilla on mahdollisuus nostaa peruspalkkaa melko helposti. Työskentelen itse oikeasti matalapalkka-alalla ja teen keikkaa. Keikoista en saa mitään hälyrahaa ja palkka on todella pieni työkokemuksesta ja koulutuksesta huolimatta. Ei siitä sen enempää, koska "et kuitenkaan oo vastuussa ihmishengistä ja sun työtä pystyy tekemään kuka vaan". Mulla on muutama sairaanhoitaja kaverina ja he just kertoivat, että hälystä saa 150 euron erillisen korvauksen plus tietty palkka päälle. Kahdesta sunnuntaista hälynä jää melkein 800 euroa käteen. Jos olisi siirtänyt lomia, olisi saanut yli 400 euron kertakorvauksen. Ja ihan kunnallisella yliopistosairaalassa. Ei edes mitään akuuttityötä. Nämähän on älyttömän hyviä korvauksia. (ja tiedetään, ettei kaikki voi näitä tehdä) Lomien siirtoa naureskelivat, ettei varmasti siirrä tuohon hintaan. Arvostan suuresti sairaanhoitajia ja heidän tekemää työtä, mutta pikkusen nyt tulee mieleen, että kun tuollaisiin korvauksiin pääsee niin siinä on tainnut oikeasti unohtua oikeat matalapalkka-alat.
Hus:lla on paremmat korvaukset, koska on pakko kilpailla jollakin, että saadaan työntekijät venymään seuraavaan vuoroon, kun hoitajia ei riitä. Meilläpä maksetaan 7,20€, jos pomo soittaa vapaapäivältä töihin. Se on se mahtava hälytysraha. Summassa ei ole pilkkuvirhettä.
Eihän teillä voi varmaan pakottaa vapaalta töihin? Tai voi todellakin jättää vastaamatta kun pomo soittaa. Ei siinä tarvii mitääm selitellä. Vapaa on vapaa, eikä vapaalla tarvitse puhelimeen koskea.