Mistä te keski-ikäiset ostatte vaatteenne?
Tai kengät?
Tuntuu, että kaikki vanhat hyvät kaupat ja ketjut sulkevat ovensa.
Oma suosikkini oli Aleksi 13. Ostin sieltä melkein kaikki kenkäni ja paljon siistejä työvaatteita. Nyt Kookenkä on sulkenut. Jäljellä on joku Click tai mikä onkaan. Vaatteiden ostoonkaan en ole löytänyt uutta suosikkia. Lindexistä löysi nuorena jotain, mutta ei enää vuosiin.
Kommentit (1050)
Vähän syvällisemmin tästä aiheesta: täällä moni on haukkunut valikoimien huononemista.
Sisäänostajat ovat avainasemassa.
Annan esimerkin: Helsingissä oli aikoinaan menestyvä vaateliike nimeltä Pukeva. Siellä oli osaavia sisäänostajia, ja hieno valikoima, ilo asioida.
Toin maahan pienimuotoisesti naisten asusteita. Oli todella miellyttävää tehdä kauppaa noihin erikoistuneen ostajan kanssa. Sitten hän jäi äitiyslomalle.
Tilalle tuli osaamaton hirviö, joka työskenteli myös TV:ssä. Minua kohteli kuin piikaa, yritti kiristää hintoja aivan kannattomiksi jne. Osteli valikoimiin ties mitä Pukevan vuosikymmenien aikana rakennettuun imagoon sopimatonta, halpispunkkarirättejä, pervo/bondage-tekonahkavaatteita yms.
Hän osaltaan vaikutti suuresti Pukevan alasmenoon, ja konkurssihan siitä lopulta tulikin.
Suomessa ei edelleenkään ole koulutusta vähittäiskaupan ostotoimintaan.
Samoista paikoista kuin aina ennenkin. Käyttänyt hupparia ja farkkuja jo 35 vuotta. Minä en muuta pukeutumista vaan sen takia että vanhenen. Naispuoliset luokkakaverit näyttävät jo mummoilta.
Saksalainen verkkokauppa Best Secret, laadukkaita merkkejä hyvillä alennuksilla. Koodilla
VWF-TDZ-96S pääsee rekisteröitymään. Itse olen tilannut muutaman kerran, toimitus ei ole supernopea, paketit ovat olleet matkalla reilun viikon. Mutta valikoima merkkivaatteita todella laaja, myös edullisempia merkkejä löytyy.
Käyn yleensä vuoden-parin välein Milanossa ja Pariisissa ostosmatkoilla. Kengät haen Wienistä. Myös monet Aasian isot kaupungit ovat hyviä ostospaikkoja.
Halonen, etenkin ne kengät. En jaksa jotain netin palautusrumbaa oikean malliset ja kokoiset kengät löytääkseni. Ja täällä on vanha ketjuihin kuulumaton "mummo"-kenkäkauppa, mistä on turha hakea halpoja pikamuotikenkiä, mutta mistä saa pitkäikäisiä kunnollisia kenkiä ja muullakin kuin ihan peruslestillä.
KappAhlista löytyy jotain vaatetta joskus, jotain ostan myös Nansolta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän syvällisemmin tästä aiheesta: täällä moni on haukkunut valikoimien huononemista.
Sisäänostajat ovat avainasemassa.
Annan esimerkin: Helsingissä oli aikoinaan menestyvä vaateliike nimeltä Pukeva. Siellä oli osaavia sisäänostajia, ja hieno valikoima, ilo asioida.
Toin maahan pienimuotoisesti naisten asusteita. Oli todella miellyttävää tehdä kauppaa noihin erikoistuneen ostajan kanssa. Sitten hän jäi äitiyslomalle.
Tilalle tuli osaamaton hirviö, joka työskenteli myös TV:ssä. Minua kohteli kuin piikaa, yritti kiristää hintoja aivan kannattomiksi jne. Osteli valikoimiin ties mitä Pukevan vuosikymmenien aikana rakennettuun imagoon sopimatonta, halpispunkkarirättejä, pervo/bondage-tekonahkavaatteita yms.
Hän osaltaan vaikutti suuresti Pukevan alasmenoon, ja konkurssihan siitä lopulta tulikin.
Suomessa ei edelleenkään ole koulutusta vähittäiskaupan ostotoimintaan.
Olen kanssasi samaa mieltä asiakkaan näkökulmasta. Just Pukevassa oli ihana käydä, jos tarvitsit valkoisen paitapuseron niin siinä niitä oli rivissä, ei kun sovittamaan mikä olis juuri itselle sopiva. Erikoisempaakin löytyi jos shoppailuhimo tai juhlimisaikeissa. Stockallakin tuli joskus käytyä lievästä ylenkatseesta huolimatta, mua ei haitannut koska olen duunarina ostanut rahallani aina mitä haluan. Stockan hylkäsin siinä vaiheessa kun siitä tuli itsepalveleva rättipuoti. Tympeää että etsin hyvälaatuista talvitakkia niin ainoa tervehtivä oli rumien kalliiden laukkujen armeija. Ketään ei kiinnostanut tarpeeni eikä myyjiä näkynyt missään. Kosmetiikkaa Stockalta tai Sokokselta etsiessä kohtasi saman ylenkatseen, meikkaamaton ja tietämätön asiakashan olisi myyjälle hyvä diili, mutta ei niin ei. Pariisissa lomalla tarvitsin pelkän kynsiviilan ja lähdin sikäläisestä kempparista muutaman huntin ostokset ja toinen pussi kaikkia mahdollisia näytteitä käsissä. He lakkasivat kynteni siellä, koska olivat sitä mieltä, että eihän loma ole mitään ilman kivaa kynsilakkaa. Aikaa ei tuohon yllättävään palveluun mennyt kuin viisi minuuttia, mutta olinpa tosi tyytyväinen. Että nettiostoksilla tai ulkomailla hoidan nämä tarpeeni nykyään.
Tokmannilta. (Aiemmin myös Halpa-Hallista, ei nykyään.)
Verkkokauppa Cellbes on hyvä, kokotaulukko auttaa valitsemaan sopivan kokoisen vaatteen. Palautus ja vaihto on helppoa, palvelu nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokmanni, Citymarket, Prisma ja joskus Lidl. Ei ole varaa ostaa kalliita kuteita.
Nii-i. Ei ole varaa ostaa verkkokaupan tarjouksesta 60€ hintaista laatutotetta joka näyttäisi tyylikkäältä ja kestäisi 10v käyttöä eli 6€/vuosi.
Sen sijaan on varaa ostaa 40€ hintainen halpahallin rätti joka näyttää jo uutena halvalta ja kelpaa puolen vuoden käytön jälkeen enää rätiksi vessan lattian pesuun eli 80€/vuosi.
Sitten köyhä taas ihmettelee miksi olen köyhä vaikka "säästän" koko ajan ihan hirveesti ostamalla luokatonta skeidaa. Halavalla.
En todellakaan laita 60 Euroa "laatutuotteeseen" jos saan Lidlistä 15 Eurolla hyvät farkut jotka kestävät vuosikausia. Tällä hetkelläkin omistan kahdet Lidlin farkut jotka näyttävät lähes uusilta vaikka ovat 5-7vuotta vanhat. En myöskään tuhlaa 40 Euroa "halpahallin rätteihin". Niitä sinun mielestäsi rättejä saa ihan parilla kympilläkin. Koskaan ei ole minulla edulliset vaatteet hajonneet vuoden käytön jälkeen.
Viime talvena säästin rahaa hieman kalliimpiin ns. kitkakenkiin. Maksoin niistä itseni kipeäksi... kirjaimellisesti. Liukastuin ja kaaduin näillä kengillä ja jalkani murtui kahdesta eri kohdasta. Vietin kevään kipsi jalassa ja kirosin näitä kenkiä joita en ikinä enää tule käyttämään liukkaalla kelillä. 6 vuotta sitten ostamani Citymarketin halpissaappaat ovat vähemmän liukkaat kuin nämä kalliit erikoiskengät ja kyllä, ne ovat edelleen hyväkuntoiset. SHOCK! 😯
Halvalla saa myös hyviä tuotteita kunhan osaa etsiä. Snobien mielestä tietenkään mikään halpakaupan vaate ei kelpaa koska "ou mai gaad mä en ikinä käyttäis halpoja rytkyjä mä haluun vaan merkkituotteita".
Ennen oli kaupat täynnä vaatteita, senkun osti. Valikoimat siis huonontuneet.
Mistä tämä kertoo? Onko vika yksinomaan sisäänostajissakaan, vai onko se tuottajamaiden tehtaiden ahneet pörssihait, jotka hamuaa halvalla voittoja rättibisneksestä?
Toisaalta, onko kyse siitä, että materiaali alkaa loppua maailmasta, jospa eivät pysty enää lisäämään valikoimaa hyvinvointivaltioiden ostoshuumaa varten.
Ei ihme, jos ilmastonmuutos on tosiasia.
Olen 53.v, pukeudun nuorekkaasti. Zalando, Boost/ Boostlet, Lindex, Halonen, H&M, kaupassa ei jaksa käydä. Mukavampaa katsella netistä ja tehdä hyviä löytöjä. Nettikirppikset, jos ei kelpaa, voi palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 53.v, pukeudun nuorekkaasti. Zalando, Boost/ Boostlet, Lindex, Halonen, H&M, kaupassa ei jaksa käydä. Mukavampaa katsella netistä ja tehdä hyviä löytöjä. Nettikirppikset, jos ei kelpaa, voi palauttaa.
Missä nettikirpparilla on palautusoikeus?
Halonen on hyvä, sekä työvaatteisiin että kenkiin.
Vapaa-ajan vaatteita marketeista/kirpparilta.
En ole missään kaupassa nähnyt ikärajaa! Joskus löydän farkut nuorten tai miesten mallista, joissa vyötärön ja lantion mittaero ei ole niin suuri kuin naisten malleissa. Olen tasapaksu keski-iän ylittänyt H-vartaloinen ja vyötärö ei ole niin pieni suhteessa lantioon, mitä useimmissa naisten vaatteissa on. Ongelmana on silloin, että kun housut tai hame mahtuu vyötäröstä, lantiolta on liian suuri. Luulen, että melko harva nainen on lopulta kooltaan 90-60-90, itse olen noin 100-85-100
En osta netistä koska vaatteita täytyy sovittaa, ja materiaali on hyvä nähdä. Jumbon Aleksi13:sta löytyy vielä klassisia vaatteita, samoin laadukkaita nahkakenkiä. Ostan myös Noshia ja Alpaa. Urheiluvaatteissa teen poikkeuksen ja ne on HM:ltä.
Minkähänlaisia mahtavat olla "keski-ikäisille sopivat vaatteet"? Ovatko kaikki keski-ikäiset samasta muotista? Esimerkiksi osa viisikymppisistä näyttää nelikymppisiltä ja osa kuusikymppisiltä. Pitäisikö kaikille laittaa jokin samanlainen mamma- tai pappaviitta peitoksi. Missä iässä näitä "sopivia vaatteita" pitää alkaa käyttää? Tiettynä syntymäpäivänä vai miten?
Kyllä on taas saitilla juttuja! No, ap todennäköisesti on sitä 10-20 vuotta ikäistään vanhempaa kastia, kun noin älyttömiä ongelmia edes tulee eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kaupat täynnä vaatteita, senkun osti. Valikoimat siis huonontuneet.
Mistä tämä kertoo? Onko vika yksinomaan sisäänostajissakaan, vai onko se tuottajamaiden tehtaiden ahneet pörssihait, jotka hamuaa halvalla voittoja rättibisneksestä?
Toisaalta, onko kyse siitä, että materiaali alkaa loppua maailmasta, jospa eivät pysty enää lisäämään valikoimaa hyvinvointivaltioiden ostoshuumaa varten.
Ei ihme, jos ilmastonmuutos on tosiasia.
Voi hyvänen aika, miten alkeellista taas!
Kyse on siitä, että kauppiaankin on elettävä eli myytävä sitä mikä menee kaupaksi.
Edelleen on myös laadukkaita tuotteita saatavisssa, mutta sitten pitää olla myös valmis maksamaan. Ja suomalaiset ovat varsin heikkoja siinä hommassa. Sopii lukaista tämäkin ketju läpi. Postimyynti-halpahalli on se pääkanava mistä ostetaan ja "merkkituotteeksi" mieletään jotain parin sadan mekkoja, jotka eivät todellakaan mitään merkkituotteita ole.
Kauppa käy varsin paljon nuorempien ehdoilla, jotka ostavat enemmän, oli aika mikä tahansa, mutta joilla ei ole varaa kuin halpatuotteisiin. Perinteisesti normaalille ihmiselle asiallisen laatuista tavaraa myyneisiin liikkeisiin ilmestyi jo 2009 talouskuopan aikaan halvempia merkkejä rinnalle (tai jopa koko kauppan täydeltä), koska aikuiset pihistelivät, mutta nuoret juhlivat ja haluavat iloita ulkonäöstään, kuten ns kautta historian.
Käyttäjä3592 kirjoitti:
Vaatebrandien omat verkkokaupat mutta yleensä vain jos ale käynnissä, esim Polo, Hilfiger, GAP...
Zalando jos on pakko, se on hidas käyttää koska hakutoiminnot siellä on aika huonot ja sälää liikaa... Bootz joskus ja M&S johonkin "työvaatteisiin". Stokkan verkkokaupan käyn uskollisesti tsekkaamassa myös, jäisi roposet kaupan katteen osalta kotimaahan mutta monesti on laihat hakutulokset...
/M45
Vinkkinä vain, että Polo, Hilfiger ja GAP ovat "pappa"merkkejä, jotka saavat kenet tahansa ikäistään vanhemman oloiseksi. Vähän kuin LV naisella (ja miksei miehelläkin).
En juuri osta vaatteita. Hankin udest houdut, paidat, neuleet ym v 2011 - 2014. Pari hyvää takkiakin. Halpahalli, Face, h&m, Prisma, jne. Näillä mennään nyt. Olen saanut myös nuorisoni vanhoja, jotka ovat laadukkaampiakin. Kenkiä samoin. En siis ole kulutusvimmainen. Tyylikkyyskin vähän niin ja näin.
Olen onnistunut haalimaan vuosien varrella vaatevaraston, joka on kestänyt pitkään. Esprit, Sokos, Stockmann, KappAhl, Lindex, Desigual, Mango. Käytössä on myös ihania Marks&Spencerin mekkoja, jotka ostin varmaan 20 vuotta sitten.
Viime vuosina myös Verson Puoti ja Prisma. Toki työ- ja lomamatkoilla olen tehnyt myös vaatelöytöjä.
Kun pyrkii ajattomaan tyyliin ja maltilla täydentää ajan kanssa, niin voi löytää kivoja vaatteita vaikka mistä. Tokmannista ja H&M: valikoimista olen löytänyt kivoja kesämekkoja.
Vapaa-aikaan teen löytöjä: Budget Sport, Stadium, Lidl, Prisma.