Kuinka paljon sairaslomapäiviä voi olla vuodessa yhdellä työntekijällä?
Kyseessä terveydenhuollon ala. Eräs työkaverini on poissa lähes viikottain. En muista milloin hän olisi ollut töissä kokonaisen viikon. Joko hän on kipeä tai lapsensa kipeä. Kyseessä usein flunssat jne.
Kuinka kauan työnantaja katselee tällaista?
Ilmeisesti ainiaan, koska tämä jatkunut jo vuosia...
Puuduttavaa koko työyhteisön kannalta, sillä työskentelemme tiiviisti yhdessä.
Kommentit (47)
No mulla tulee tänä vuonna 158 sairauslomapäivää.
Ah taidankin ottaa loppuviikon saikkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös noissa sairauspäivissä ole tietty raja jonka jälkeen työterveyshuolto tulee mukaan kuvioon?
Miten se kuviota sitten muuttais? Miten työterveyshuolto pystyy parantamaan ihmisen?
Ei parantamaan, mutta siirtämään muihin töihin niin, että paikka vapautuu jollekin, joka sitä voi tehdä. Ei ole kenenkään etu, että joku on jatkuvasti pois eikä sijaista voi ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskooko joku, ettei työnantaja kiinnitä huomiota siihen, että ”maanatait aina itse tai lapsi sairaana”?
Totta kai kiinnittää. Työntekijän turva on vaan niin vahva ettei sille paljoa mitään voi.
Voi, kun ottaa työterveyden mukaan.
Minä olen myös hoitoalalla ja minun monella työpaikalla on ollut näitä jatkuvasti flunssakierteessä olevia työntekijöitä. Mutta olen huomannut, ettei se haittaa työnantajaa, sillä esimerkiksi minulla on todella harvoin sairaslomia, silti minun määräaikaista sopimusta ei jatketa, mutta sellaisen työntekijän sopparia jatketaan, joka on jatkuvasti saikulla. Minulle ainakin tulee sellainen fiilis, että sama meikäläisenkin olisi sitten jäädä kotiin pienestäkin vaivasta, jos se työnantajalle on ihan sama.
Terveydenhuoltoalan työntekijät ovat sillä tavoin paradoksaalisesti hassuja, että he eivät lainkaan voi ymmärtää sitä, että ihminen sairastuu.
Nämä muiden nälvijät ja kyttääjät ovat kokemukseni mukaan sellaisia, että heitä harmittavat muiden sairauspoissaolot, koska joutuvat itsekin tekemään töitä. Kun kollega tervehtyy niin voivat taas lorvia siivellä. Sairauslomalta palanneena olen usein huomannut ilmiön, että kaikki on hoitamatra ja työt kasautuneet. Että siinä se todellinen syy.