Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etävanhemman tapaamiset ja kuljetusongelmat

Vierailija
24.10.2014 |

Kohta lentää kiviä mutta koitetaan nyt saada neuvoja ja mielipiteitä meidän tilanteeseen. Eli olen kahden lapsen kanssa yksin. Lapsilla on erit isät. Olen juuri eronnut toisen lapsen isästä.

Esikoisen isän kanssa on nyt erimielisyyksiä. Olen aikoinani kun minulla oli vaan yksi lapsi mennyt allekirjoittamaan tapaamissopimuksen missä lukee että ajan puolet matkoista. Nyt vuosia jälkeenpäin en enää halua/pysty ajamaan koska tämä tarkoittaa että joutuisin ajelluttamaan myös vauvaa joka kerta mukana....

Eksä siis on suostunut ajamaan matkat yksin nyt muutaman kuukauden. Sovittiin että elatusmaksuissa tämä sitten huomiodaan. Hän ei ole tämän ajan suostunut mitään elareita maksamaan.

Nyt hän sitten ilmoitti että hän vaatii mua jatkossakin ajamaan puolet matkoista :( Kerroin että en ole halukas koska joutuisin aina ottaa vauva mukaan ja hänen kanssa on ollut niin vaikea sopia aikoja aikaisemmin. Hän tekee kiusaa sillä että ei sovi ajat ajoissa, ei suostu vaihtoon päiväkodissa, määrää sellaiset kellonajat mitä hän tietää ettei minulle sovi ym...

Minulla sitä paitsi ei ole muuton takia enää edes tarvetta autolle. Voidaanko minua todellakin velvoittaa ajamaan? Olen valmis maksamaan puolet matkoista ja olen aina suostunut kaikkiin aikoihin mitä eksä on halunnut lapsen tavata....

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:40"]Miksi se ankkurilapsi pitää tehdä jokaiseen suhteeseen. Luuletteko sillä sitovanne miehen tiukemmin itseensä. Ja tosielämää, se mies voi silti lähteä, vaikka teillä on yhteinen lapsi. Ihan jokaiselle poikaystävälle ei sitä lasta kannata puuhastella. [/quote] En ole tehnyt ankkurilapsia. Molempien isien kanssa olen naimisissa ollut ja itse ollut se lähtevä osapuoli kun liittoa ei ole saatu toimimaan. Ap

[/quote]

Mutta mitä järkeä tehdä kaksi kertaa sama virhe. Pikaisesti naimisiin, lapsi ja heti ero. Olisi luullut yhdellä kertaa uskovan.
[/quote]
Ymmärtäisin logiikan jos olisin mennyt naimisiin kahdesti saman miehen kanssa. Kovin nopea en ole ollut. Esikoisen isän kanssa seurustelin neljä vuotta ennen kun mentiin naimisiin. Raskausaikana ja vauvam tultua juominen lähti hanskasta
Ap

Vierailija
62/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää hankkia lapsia, jos heti erotaan? Siis oikeasti en ymmärrä. Jos olette sopineet ja allekirjoitit sopimuksen, että kuljetat lapsesi ja et ole omaa osuuttasi hoitanut, niin ymmärrän hyvin ettei vastapuolikaan hoida omaa osuuttaan. Ikävä tilanne ja varmasti kannattaa lastenvalvojalla tms käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useammankin eroperheen, jossa tapaamiset tai "vaihdot" on sovittu niin, että kumpikin ajaa puoleen väliin matkaa ja sitten lapsi tai useampi siirtyy toiseen autoon.

Ei tällainen ratkaisu kävisi teille ap?

Vierailija
64/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:20"]Tiedän useammankin eroperheen, jossa tapaamiset tai "vaihdot" on sovittu niin, että kumpikin ajaa puoleen väliin matkaa ja sitten lapsi tai useampi siirtyy toiseen autoon.

[/quote]

Sen verran heikosti on onnistunut ajoista sopiminen tähän asti että en uskalla siihen ryhtyä. Etä sattaa esim soittaa silloin kun hänen pitäisi noutaa lapsi että ei ole vielä edes lähtenyt ajamaan ja että tulee sitten kun on juonut kahvit ja käynyt suihkussa :(

En halua tilannetta missä olen molempien lasten kanssa matkan puolivälissä ja joudun kuppaamaan siellä tuntikaudet kunnes hän sapuu paikalle.

Ap

Vierailija
65/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen myös lastenvalvojaa. Noita tapaamissopimuksia on joskus syytä rukata uudelleen esim. muuttuneen elämäntilanteen takia. Tuskin kukaan olettaa että tilanteet (mm. mahdollisuus pitää autoa, taloudellinen tilanne jne) pysyy tismalleen samanlaisena sen 18 vuotta. Voimia!

Vierailija
66/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:20"]Tiedän useammankin eroperheen, jossa tapaamiset tai "vaihdot" on sovittu niin, että kumpikin ajaa puoleen väliin matkaa ja sitten lapsi tai useampi siirtyy toiseen autoon.

[/quote]

Sen verran heikosti on onnistunut ajoista sopiminen tähän asti että en uskalla siihen ryhtyä. Etä sattaa esim soittaa silloin kun hänen pitäisi noutaa lapsi että ei ole vielä edes lähtenyt ajamaan ja että tulee sitten kun on juonut kahvit ja käynyt suihkussa :(

En halua tilannetta missä olen molempien lasten kanssa matkan puolivälissä ja joudun kuppaamaan siellä tuntikaudet kunnes hän sapuu paikalle.

Ap
[/quote]

Kai etä saa huilahtaa töiden jälkeen ennen kun lähtee ajamaan. Ihan liikenneturvallisuutta ajatellen.

Vierailija
67/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:02"]

suosittelen myös lastenvalvojaa. Noita tapaamissopimuksia on joskus syytä rukata uudelleen esim. muuttuneen elämäntilanteen takia. Tuskin kukaan olettaa että tilanteet (mm. mahdollisuus pitää autoa, taloudellinen tilanne jne) pysyy tismalleen samanlaisena sen 18 vuotta. Voimia!

[/quote]

Näin. Nykyistä sopimustahan sä et voi muuttaa jos (kusipää)ex ei siihen suostu. Pitää tehdä uusi sopimus.

Ja olen ymmärtänyt että elatusmaksut voi laittaa perintään... En nyt mee vannomaan kun ei oo itselle ollut tarpeellinen tieto mutta varmasti netistä löytyy infoa

Vierailija
68/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan nyt tehdä niin että odotan että saan sen lastenvalvoja ajan. Jono on pitkä koska on iso kaupunki.

Myyn risan autoni pois jos joku suostuu sen ostamaan siinä kunnossa kun se on. En sillä edes uskaltaisi lähteä kovin pitkää matkaa lähteä ajamaan jos se menee lopullisesti paskaksi.

Täytyy sanoa eksälle etten aja mutta maksan kyllä hänen polttoaineet. Tässä tapauksessa siis niin että en vielä lähde elareita laittamaan perintään.

Katsotaan mitä lastenvalvoja sanoo. Jos ei onnistu sopiminen täytyy vissiin mennä oikeuteen. Minun on vaikea uskoa että ne määrää minua ostamaan auto kuljetusta varten....

Kuka tietää miten paljon kustannuksia tulee jos asia täytyy viedä käräjäoikeuteen? Onko minulla väärä käsitys jos muistan että molemmat maksaa omat oikeudenkäyntikulut?
Ap

Vierailija
69/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:20"]Tiedän useammankin eroperheen, jossa tapaamiset tai "vaihdot" on sovittu niin, että kumpikin ajaa puoleen väliin matkaa ja sitten lapsi tai useampi siirtyy toiseen autoon.

[/quote]

Ap
[/quote]

Kai etä saa huilahtaa töiden jälkeen ennen kun lähtee ajamaan. Ihan liikenneturvallisuutta ajatellen.
[/quote]
Oli siis sovittu että hakee klo x. Sitten klo x soittaa ettei ole edes lähtenyt vielä ajamaan. Myöhästyin töistä pari tuntia ja yksi joutui jäämään ylitöihin odottamaan että pääsen töihin. Kaikki sen takia ettei hän viitsinyt tulla sovittuun aikaan eikä suostu hakemaan lasta päiväkodista. Haku päiväkodista ei olisi aiheuttanut hänelle lisämatkaa. Tämä sumpliminen on se mikä on niin mahdoton pidemmän päälle tehdä...
Ap

Vierailija
70/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä kuulla myös toisen osapuolen versio näistä ap:n jutuista.

Vierailija
71/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:39"]Ei oo sen miehen vika et oot menny sikiämään ja "nyt sulle ei sovikaan"
[/quote]
Kyllä hän on itsekin mennyt sikiämään. Hänellä on myös uusi vauva ja kertaakaan hän ei ihme ja kumma ole ottanut vauvaa mukaan kun ajaa. Tästä lähtikin uusi ajatus liikkeelle, kiitos. Sanonkin hänelle että jatkossa hän voi joka kerta ottaa oma vauva mukaan ajelulle kerta se on sitä mitä hän nyt vaatii minulta.
Ap
[/quote]
Miehen perhe-elämä ei kuulu sinulle, hänellä katsos on perhe ja puoliso, joka hoitaa vauvaa. Sinä taas olet ihan itse ryssinyt asiasi. Miten käyt töissä jos sinulla on vauva? Aika ristiriitaista. Kaltaistasi huoraa ei voi kuin halveksia. Vittuile lisää ja saat joltain miehistäsi Kontulan siskon kohtalon, monelle miehelle pentuja tehtaillutta huoraa tuskin edes lapset jäisivät kaipaamaan. Ja kyllä, jos haluat työntää pentusi ilmaiseen viikonloppuhoitoon, vähintä mitä voit tehdä on huolehtia toinen puoli matkoista. Ottakaa taksi tai menkää bussilla, jos autoilu ei kiinnosta.
[/quote]

Esikoisen jäljeen olen ollut töissä ja olen kohta palaamassa töihin kun vanhempainvapaa loppuu. Kohta varmaan sätit sen takia että menen töihin kun lapsi on alle 3v... voin kertoa että pakko on jos meinaa saada ruokaa pöytään.
Ap
[/quote]
En säti, parempi lapsen on hoidossa, kuin kotona sinun kanssa. Äidit on katsos jotain muuta kuin sinä, joka et kykene kuin lisääntymisosuuteen. Lapsenpäästäjäksi sinua varmaan voisi kutsua.

Vierailija
72/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:44"]Olin juuri sanomassa että pistä itelles ehkäsykapseli ja sassiin ettei tuu öisää epätoivon rakkauslapsia kärsimään sun sekoilujes kanssa. Kyllä kuule se lapsen kulut, menot ja viemiset on ihan yhtälailla äidinkin homma, kaiklea vaan ei voi laittaa isille. Ja kyllä, ne kuljetukset menee puoliks jos riitaa tulee. Voithan toki Yrittää olla ystävällinen ja maksaa bensat jotta etä hoitaa kaikki kuljetukset. Maksamatta jääneet elarit saat kelasta/ulosotosta niistä nyr ei edes kannata alkaa tappeleen kun on selkeetä pässinlihaa miten homma toimii niiden osalta. Kannattais varmaan hyvällä ennekuin alat lutkaileen-kohta nimittäin etä saattaa luopua Oikeudestaan tavata lasta jos oot aina hankala. Ei kukaan ikuisesti jaksa jotain vammasta vääntöö minäminäihmisten kanssa..etenkin jos miehellä uusi perhe, vaara tähän on suuri. Joten lusikka kauniiseen käteen ja mieti se LAPSEN etu.
[/quote]

Miten olen lutkaillut? Olen elämäni 33 vuoden aikana harrastanut seksiä kolmen miehen kanssa ja ollut naimisissa kahden kanssa. Molemmat lapset on ollut suunniteltuja ja toivottuja.
Minullehan niitä kuluja älyttömästi tulee kuljetuksista koska en tarvitse autoa muuhun. Miksi mun pitää maksaa autosta 300e/kk ihansen takia etä hoidan kuljetukset. Etä maksaa 150e elarit... aika reipas miinus minulle.
Millä tavalla on minun pienemmän lapsen etu että hän jotuu istumaan autossa pari tuntia sen takia että eksä ei suostu ajamaan.
Äh. Mä en jaksa kohta enää tätä ketjua vaikka kyllänon tullut hyviäkin neuvoja. Ap
[/quote]
Kyllä pahin huora on se, joka vääntää pennun jokaiselle sänkykumppanille. Miten sen yhden kanssa ei onnistunut? Fiksu ihminen tekee kokeilut ensin ja sitoutuu ja lisääntyy vasta kun on valmis. Sinä olet itse tehnyt elämästäsi vaikeaa, sääliä tunnen vain lapsiparkoja kohtaan.

Vierailija
73/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:20"]Tiedän useammankin eroperheen, jossa tapaamiset tai "vaihdot" on sovittu niin, että kumpikin ajaa puoleen väliin matkaa ja sitten lapsi tai useampi siirtyy toiseen autoon.

[/quote]

Ap
[/quote]

[/quote]
Oli siis sovittu että hakee klo x. Sitten klo x soittaa ettei ole edes lähtenyt vielä ajamaan. Myöhästyin töistä pari tuntia ja yksi joutui jäämään ylitöihin odottamaan että pääsen töihin. Kaikki sen takia ettei hän viitsinyt tulla sovittuun aikaan eikä suostu hakemaan lasta päiväkodista. Haku päiväkodista ei olisi aiheuttanut hänelle lisämatkaa. Tämä sumpliminen on se mikä on niin mahdoton pidemmän päälle tehdä...
Ap
[/quote]
Fiksumpi nainen ymmärtäisi, ettei exää kiinnosta nähdä pentua ollenkaan. Antaisit jo olla, miehelläkin on oikeus omaan elämään.

Vierailija
74/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap,

Suosittelen, että otat yhteyttä kotipaikkakuntasi sovittelua tarjoavaan tahoon, paikkakunnasta riippuen se on esim. perheneuvola tai Perheasiain neuvottelukeskus. Lastenvalvojat lähinnä vahvistavat sopimuksia. Mikäli lapsen isän kanssa et pääse sovittelussa yhteisymmärrykseen tai isä kieltäytyy sovittelusta, on ainoa mahdollisuus mennä oikeuteen.

Vierailija
75/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla totta, että et todellakaan huomannut ensimmäisen miehesi alkoholiongelmaa, jos kuitenkin useamman vuoden olitte naimisissa? Siis enne kuin aloitte lasta väsäämän? Oikeasti kuulostaa tarinasi aika erikoiselta!

Vierailija
76/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:39"]Käräjille vaan! Ja se on muuten tapaaja joka ne matkat maksaa. [/quote] Paitsi että hups, lapsen edun tähden oikeus päättää nykyään pääsääntöisesti, että kuljetukset menee puoliksi.

[/quote]

Nii sä siis luulet että käräjäoikeus pystyy velvottamaan auton hankintaa ja ylläpitoon jollei se auto muuten ole enää välttämätön?

Voin kertoa, ettei se pysty velvoittamaan edes puhelimen pitoon (kyseesä puhelut lapsille)

Asia tietty hieman eri jos lähivanhemmalla on isot tulot ja on muuttanut itse kauas etävanhemmasta. Mutta jos etävanhempi muuttaa itse kauas, ei pysty silloin lähiä velvoittamaan maksamaan.

Tästä on niin kauan istuttu salissa että ei tarvitse tulla väittämään muuta. Eri tuomaritkin sanoivat että PÄÄSÄÄNTÖISESTI tapaava vanhempi maksaa (vaikka joutuisi ottamaan sen hotellihuoneen tapaamisenajaksi)
[/quote]

Ap:llä on tällä hetkellä auto. Oikeus kiinnittää kyllä huomiota siihen, että se nyt häviää ja jos ap joskus hankki auton tai käyttää jonkun muun autoa, kuljetusnakki osuu takuulla. Voi käydä myös niin, että oikeus katsoo, että etä kuljettaa ja elatusmaksu on 20 euroa. Silloin ei saa myöskään Kelasta elatustukea.

Vierailija
77/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika hiton nopea olet ollut seuraavassa suhteessa jos sulla on siitä vauva ja esikoinen on vasta päiväkodissa...

Vierailija
78/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:20"]Tiedän useammankin eroperheen, jossa tapaamiset tai "vaihdot" on sovittu niin, että kumpikin ajaa puoleen väliin matkaa ja sitten lapsi tai useampi siirtyy toiseen autoon.

[/quote]

Ap
[/quote]

[/quote]
Ap
[/quote]
Fiksumpi nainen ymmärtäisi, ettei exää kiinnosta nähdä pentua ollenkaan. Antaisit jo olla, miehelläkin on oikeus omaan elämään.
[/quote]
Kunpa hän jättäisikin meidät rauhaan mutta ei kun ei. Tuntuu että hänellä on tavoitteena saada minut itkemään joka kerta kun on tapaamisviikonloppu :(
Ap
[/quote]

Malliesimerkki vieroittaja-äidistä. Olisiko lapselle parempi muuttaa isänsä luo vai onko lapsi rahan takia äidillään?

Vierailija
79/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:47"] [quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:39"]Käräjille vaan! Ja se on muuten tapaaja joka ne matkat maksaa. [/quote] Paitsi että hups, lapsen edun tähden oikeus päättää nykyään pääsääntöisesti, että kuljetukset menee puoliksi. [/quote] Nii sä siis luulet että käräjäoikeus pystyy velvottamaan auton hankintaa ja ylläpitoon jollei se auto muuten ole enää välttämätön? Voin kertoa, ettei se pysty velvoittamaan edes puhelimen pitoon (kyseesä puhelut lapsille) Asia tietty hieman eri jos lähivanhemmalla on isot tulot ja on muuttanut itse kauas etävanhemmasta. Mutta jos etävanhempi muuttaa itse kauas, ei pysty silloin lähiä velvoittamaan maksamaan.   Tästä on niin kauan istuttu salissa että ei tarvitse tulla väittämään muuta. Eri tuomaritkin sanoivat että PÄÄSÄÄNTÖISESTI tapaava vanhempi maksaa (vaikka joutuisi ottamaan sen hotellihuoneen tapaamisenajaksi) [/quote] Ap:llä on tällä hetkellä auto. Oikeus kiinnittää kyllä huomiota siihen, että se nyt häviää ja jos ap joskus hankki auton tai käyttää jonkun muun autoa, kuljetusnakki osuu takuulla. Voi käydä myös niin, että oikeus katsoo, että etä kuljettaa ja elatusmaksu on 20 euroa. Silloin ei saa myöskään Kelasta elatustukea.

[/quote]

Tätä sun logiikkaa käyttäen:

Kortiton lähivanhempi saattaa saada 20euron elarit kun ei pysty kuljettamaan...?

Eiku? mietippä nyt uudelleen ;)

Vierailija
80/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:47"] [quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:39"]Käräjille vaan! Ja se on muuten tapaaja joka ne matkat maksaa. [/quote] Paitsi että hups, lapsen edun tähden oikeus päättää nykyään pääsääntöisesti, että kuljetukset menee puoliksi. [/quote] Nii sä siis luulet että käräjäoikeus pystyy velvottamaan auton hankintaa ja ylläpitoon jollei se auto muuten ole enää välttämätön? Voin kertoa, ettei se pysty velvoittamaan edes puhelimen pitoon (kyseesä puhelut lapsille) Asia tietty hieman eri jos lähivanhemmalla on isot tulot ja on muuttanut itse kauas etävanhemmasta. Mutta jos etävanhempi muuttaa itse kauas, ei pysty silloin lähiä velvoittamaan maksamaan.   Tästä on niin kauan istuttu salissa että ei tarvitse tulla väittämään muuta. Eri tuomaritkin sanoivat että PÄÄSÄÄNTÖISESTI tapaava vanhempi maksaa (vaikka joutuisi ottamaan sen hotellihuoneen tapaamisenajaksi) [/quote] Ap:llä on tällä hetkellä auto. Oikeus kiinnittää kyllä huomiota siihen, että se nyt häviää ja jos ap joskus hankki auton tai käyttää jonkun muun autoa, kuljetusnakki osuu takuulla. Voi käydä myös niin, että oikeus katsoo, että etä kuljettaa ja elatusmaksu on 20 euroa. Silloin ei saa myöskään Kelasta elatustukea.

[/quote]

Tätä sun logiikkaa käyttäen:

Kortiton lähivanhempi saattaa saada 20euron elarit kun ei pysty kuljettamaan...?

Eiku? mietippä nyt uudelleen ;)
[/quote]

Kortiton voi kuljettaa taksilla, bussilla, junalla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän