Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etävanhemman tapaamiset ja kuljetusongelmat

Vierailija
24.10.2014 |

Kohta lentää kiviä mutta koitetaan nyt saada neuvoja ja mielipiteitä meidän tilanteeseen. Eli olen kahden lapsen kanssa yksin. Lapsilla on erit isät. Olen juuri eronnut toisen lapsen isästä.

Esikoisen isän kanssa on nyt erimielisyyksiä. Olen aikoinani kun minulla oli vaan yksi lapsi mennyt allekirjoittamaan tapaamissopimuksen missä lukee että ajan puolet matkoista. Nyt vuosia jälkeenpäin en enää halua/pysty ajamaan koska tämä tarkoittaa että joutuisin ajelluttamaan myös vauvaa joka kerta mukana....

Eksä siis on suostunut ajamaan matkat yksin nyt muutaman kuukauden. Sovittiin että elatusmaksuissa tämä sitten huomiodaan. Hän ei ole tämän ajan suostunut mitään elareita maksamaan.

Nyt hän sitten ilmoitti että hän vaatii mua jatkossakin ajamaan puolet matkoista :( Kerroin että en ole halukas koska joutuisin aina ottaa vauva mukaan ja hänen kanssa on ollut niin vaikea sopia aikoja aikaisemmin. Hän tekee kiusaa sillä että ei sovi ajat ajoissa, ei suostu vaihtoon päiväkodissa, määrää sellaiset kellonajat mitä hän tietää ettei minulle sovi ym...

Minulla sitä paitsi ei ole muuton takia enää edes tarvetta autolle. Voidaanko minua todellakin velvoittaa ajamaan? Olen valmis maksamaan puolet matkoista ja olen aina suostunut kaikkiin aikoihin mitä eksä on halunnut lapsen tavata....

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:02"]

suosittelen myös lastenvalvojaa. Noita tapaamissopimuksia on joskus syytä rukata uudelleen esim. muuttuneen elämäntilanteen takia. Tuskin kukaan olettaa että tilanteet (mm. mahdollisuus pitää autoa, taloudellinen tilanne jne) pysyy tismalleen samanlaisena sen 18 vuotta. Voimia!

[/quote]

Näin. Nykyistä sopimustahan sä et voi muuttaa jos (kusipää)ex ei siihen suostu. Pitää tehdä uusi sopimus.

Ja olen ymmärtänyt että elatusmaksut voi laittaa perintään... En nyt mee vannomaan kun ei oo itselle ollut tarpeellinen tieto mutta varmasti netistä löytyy infoa
[/quote]

On se kumma kun se kusipää on aina se etäisä. Katsokaa akat peiliin.

Vierailija
2/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot eksällesi ettet voi enää ajaa autoa/koska jokin vika. Sitten tarjoudut maksamaan eksän ajelusta aiheutuvat kulut, mutta et muuta. Ja teette sitten uuden sopimuksen koska tilamteesi on muuttunut. Onnea vauvasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:50"]Kun olette jotain jo sopineet, se pitää niin kauan, kun yksimielisesti päätätte muuta. Hieman tuon en haluapysty kuulustaa vain laiskuudelta. Ja vauva on tekosyy. [/quote] Niin pitää elatussopimuskin mutta ei ole nyt maksanut moneen kuukauteen mitään.... No, ei kai täältä saakaan mitään vastauksia. Ahdistaa vaan koko paska elämäni. Ap

[/quote]

Sai vastauksen jo ensimmöisessö koimmentissa: lastenvalvoja. Teillä on esikoisen isän kanssa sen verran asioita oikaistavana. 

Mulle tuli mieleen, että miksei vauvan isä ole lapsensa kanssa kun viet esikoisen isälleen? Ja kyllä sinä tarvitset autoa niin kauan kun esikoisen ja hänen isänsä tapaamiset vaativat autokyytiä.   

Vierailija
4/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 02:32"]Kerrot eksällesi ettet voi enää ajaa autoa/koska jokin vika. Sitten tarjoudut maksamaan eksän ajelusta aiheutuvat kulut, mutta et muuta. Ja teette sitten uuden sopimuksen koska tilamteesi on muuttunut. Onnea vauvasta!
[/quote]

Milläs aika korvataan? Jos matka vie tunnin suuntaansa, etä istuu neljä tuntia autossa viikonlopun aikana jos kuljettaa yksin.

Vierailija
5/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 02:32"]Kerrot eksällesi ettet voi enää ajaa autoa/koska jokin vika. Sitten tarjoudut maksamaan eksän ajelusta aiheutuvat kulut, mutta et muuta. Ja teette sitten uuden sopimuksen koska tilamteesi on muuttunut. Onnea vauvasta!
[/quote]

Kiitos. Olet melkein ainoa joka on antanut kannustavan vastauksen.

Minun autossa onkin vikaa tällä hetkellä. Se vuotaa öljyä ja siihen on tulossa tonnin remppa mutta nyt minulla ei ole siihen rahaa.
En myöskään tarvitse autoa mihinkään muuhun kun näihin tapaamiskuljetuksiin. Minun mielestäni on hullun tuntuista että minun pitää maksaa yli 300e/kk plus polttoaine vaan sen takia että minulla olisi mahdollisuus kuskata niin kun sopimuksessa lukee. Ja joo, eksä ei maksa kovin paljon elatusta joten joutuisin itse reippaasti miinukselle joka ikinen kuukausi
Ap

Vierailija
6/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 02:47"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:50"]Kun olette jotain jo sopineet, se pitää niin kauan, kun yksimielisesti päätätte muuta. Hieman tuon en haluapysty kuulustaa vain laiskuudelta. Ja vauva on tekosyy. [/quote] Niin pitää elatussopimuskin mutta ei ole nyt maksanut moneen kuukauteen mitään.... No, ei kai täältä saakaan mitään vastauksia. Ahdistaa vaan koko paska elämäni. Ap

[/quote]

Sai vastauksen jo ensimmöisessö koimmentissa: lastenvalvoja. Teillä on esikoisen isän kanssa sen verran asioita oikaistavana. 

Mulle tuli mieleen, että miksei vauvan isä ole lapsensa kanssa kun viet esikoisen isälleen? Ja kyllä sinä tarvitset autoa niin kauan kun esikoisen ja hänen isänsä tapaamiset vaativat autokyytiä.   
[/quote]
Vauvan isällä on myös vuorotyö. Hän on jo meidän liiton aikana kyllästynyt vaihtamaan vuoroja ja tekemään järjestelyitä niin että esikoisen isä pääsee pompottelemaan meitä.

Vauvan isä aikoo olla mukana meidän elämässä. Ymmärrän oikein hyvin että hän ei halua enää olla eksän määräyksen alla. Hän on paljob hoitanut kuljetuksia silloin kun meidän vauva oli sairas. Jo melkein joka kerta eksä keksi jotain kiusaa esim hankalat ajat. Olen sitä mieltä että eksä on itse aoheuttanut tilanteen koska hän on tehnyt niin paljon kiusaa että mua ei edes huvita yrittää järjestää ajamiset... :(
Ap

Vierailija
7/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvojalle nyt heti ja faktat mukaan, eli elarit maksamatta, tarvitset autoa vain näihin kuljetuksiin, tilanne on muuttunut edellisen sopimuksen kirjoittamisesta ja että ex on hankala. Älä nyt ihmeessä luimistele lastesi edessä ja ole alistunut siihen mitä muut keksivät, vaan tiedä oikeutesi ja pysyt niiden takana. Sanot "ei käy" niin kauan kunnes olet sopimukseen tyytyväinen ja sittenkin vaadit vanhat elarit tilille koron kanssa ennenkuin kirjoitat nimeä alle.

Vierailija
8/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi.
Sääliksi käy lapsia joita lapset tekee.

Vierailija
9/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy auto, laita elarit perintään ja varaa aika lastenvalvojalle elatus-ja tapaamissopimuksen uusimista varten.

Vierailija
10/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

YHYY MULLA ON OIKEUSOIKEUSOIKEUS X 1000 JA MUILLE VAAN VELVOLLISUUKSIA, KIITOS! KUN MÄ OON MÄ EIKÄ MULLA OLE VELVOLLISUUTTA SOPIA TAI NEUVOTELLA VAAN MULLAMULLAMULLAMULLA ON OIKEUS TEHDÄ JUST NIINKUN MÄ HALUAN! EIKÖS OOKKIN?

Vierailija
11/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 07:36"]

Voi voi. Sääliksi käy lapsia joita lapset tekee.

[/quote]

Äläs nyt, älä unohda aaveen naisten perussääntöä: LAPSI SITOO ENEMMÄN KUIN AVIOLIITTO, joten kannattaa hommata lapsi miehen kanssa, se ei pääse teistä ikinä eroon, toisin kuin avioliitosta pääsee.

Vierailija
12/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:50"]Kun olette jotain jo sopineet, se pitää niin kauan, kun yksimielisesti päätätte muuta. Hieman tuon en haluapysty kuulustaa vain laiskuudelta. Ja vauva on tekosyy.
[/quote]Kyllä sen voi pelkästään toinen päättää ja lastenvalvoja vahvistaa.
Et ole pakotettu ajamaan (mitäs jos ei autoa, auto rikki tms. vaikka pelottaa ajaa liukkaalla, pimeällä, sateella, eli ei tod. pakoteta ketään tuohon!)! Jos isäkään ei halua ajaa, sitten ei tapaa. Tuo lisäbensa voidaan elareissa huomioida jos matkakulut yli 100e/kk.
Älä hätäile :) Tuo on ihan pikkujuttu ja se vahvistetaan ehdottomasti lastenvalvojalla. Laita myös maksamattomat elarit perintään tuolta ajalta!

Vierailija
13/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitit sopimuksen asiasta ja nyt et sitten enää halua toimia sopimuksen mukaan. Eihän sinulla ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin yrittää saada aikaan uusi sopimus, mutta tietenkään miehen ei siihen tarvitse noin vain suostua. Suostuisitko itse, jos olisit sopinut lapsen isän kanssa jotain ja hän jättäisi asian tekemättä, kun ei enää huvita tehdä.

Siis ihan oikeasti, kun teette sopimuksia, niin lukekaa ja miettikää kunnolla etukäteen se, että mihin sitoudutte ja onko sitoumus järkevä vielä esim. vuoden päästä tai jos elämäntilanne muuttuu syystä tai toiseta. Ihan sama juttu mielestäni lasten teonkin kanssa.

Vierailija
14/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti mitä juttuja täällä :D Kukaan ei ole velvoitettu pitämään (tai edes ajamaan) autoa etävanhemman tapaamisten takia :DDDDD Oikeasti lähivanhemman ainoa velvollisuus on luovuttaa lapsi kotoa etävanhemmalle vaikka olisi 10 autoa ja 10 miljoonaa euroa. Elareissa huomioidaan tapaamiskustannukset.

Vierailija
15/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:02"]Allekirjoitit sopimuksen asiasta ja nyt et sitten enää halua toimia sopimuksen mukaan. Eihän sinulla ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin yrittää saada aikaan uusi sopimus, mutta tietenkään miehen ei siihen tarvitse noin vain suostua. Suostuisitko itse, jos olisit sopinut lapsen isän kanssa jotain ja hän jättäisi asian tekemättä, kun ei enää huvita tehdä.

Siis ihan oikeasti, kun teette sopimuksia, niin lukekaa ja miettikää kunnolla etukäteen se, että mihin sitoudutte ja onko sitoumus järkevä vielä esim. vuoden päästä tai jos elämäntilanne muuttuu syystä tai toiseta. Ihan sama juttu mielestäni lasten teonkin kanssa.
[/quote]Sopimukset voidaan kyllä muuttaa. Yksikään elatus- ja tapaamissopimus ei velvoita loputtomiin, vaan niitä voidaan aina muuttaa jos toinen vanhemmista esittää siihen tarpeen tai pelkän halun.

Vierailija
16/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:02"]Allekirjoitit sopimuksen asiasta ja nyt et sitten enää halua toimia sopimuksen mukaan. Eihän sinulla ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin yrittää saada aikaan uusi sopimus, mutta tietenkään miehen ei siihen tarvitse noin vain suostua. Suostuisitko itse, jos olisit sopinut lapsen isän kanssa jotain ja hän jättäisi asian tekemättä, kun ei enää huvita tehdä. Siis ihan oikeasti, kun teette sopimuksia, niin lukekaa ja miettikää kunnolla etukäteen se, että mihin sitoudutte ja onko sitoumus järkevä vielä esim. vuoden päästä tai jos elämäntilanne muuttuu syystä tai toiseta. Ihan sama juttu mielestäni lasten teonkin kanssa. [/quote]Sopimukset voidaan kyllä muuttaa. Yksikään elatus- ja tapaamissopimus ei velvoita loputtomiin, vaan niitä voidaan aina muuttaa jos toinen vanhemmista esittää siihen tarpeen tai pelkän halun.

[/quote]

Kyllä, mutta ei sitä muutosta voi noin vain itse yksin tehdä siten, että hakee sille vahvistuksen av-palstalla. Vai voiko lapsen isäkin vaan päättää, ettei enää maksa elareita, kun ei enää huvita ja tarvitsee rahan vaikka johonkin muuhun? Tulee vähän kyllä sellainen kuva, että miehiltä vaan vaaditaan asioita sopimusten avulla ja äitejä eivät nämä samat sopimukset sitten enää sido millään tavalla.

Miksi ihmeessä piti mennä allekirjoittamaan tuollainen sopimus, jos sen ehdot on epätavalliset?

Vierailija
17/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:02"]Allekirjoitit sopimuksen asiasta ja nyt et sitten enää halua toimia sopimuksen mukaan. Eihän sinulla ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin yrittää saada aikaan uusi sopimus, mutta tietenkään miehen ei siihen tarvitse noin vain suostua. Suostuisitko itse, jos olisit sopinut lapsen isän kanssa jotain ja hän jättäisi asian tekemättä, kun ei enää huvita tehdä. Siis ihan oikeasti, kun teette sopimuksia, niin lukekaa ja miettikää kunnolla etukäteen se, että mihin sitoudutte ja onko sitoumus järkevä vielä esim. vuoden päästä tai jos elämäntilanne muuttuu syystä tai toiseta. Ihan sama juttu mielestäni lasten teonkin kanssa. [/quote]Sopimukset voidaan kyllä muuttaa. Yksikään elatus- ja tapaamissopimus ei velvoita loputtomiin, vaan niitä voidaan aina muuttaa jos toinen vanhemmista esittää siihen tarpeen tai pelkän halun.

[/quote]

Kyllä, mutta ei sitä muutosta voi noin vain itse yksin tehdä siten, että hakee sille vahvistuksen av-palstalla. Vai voiko lapsen isäkin vaan päättää, ettei enää maksa elareita, kun ei enää huvita ja tarvitsee rahan vaikka johonkin muuhun? Tulee vähän kyllä sellainen kuva, että miehiltä vaan vaaditaan asioita sopimusten avulla ja äitejä eivät nämä samat sopimukset sitten enää sido millään tavalla.

Miksi ihmeessä piti mennä allekirjoittamaan tuollainen sopimus, jos sen ehdot on epätavalliset?
[/quote]Lastenvalvoja kyllä vahvistaa kaikki järkevät ehdot, joihin elareiden maksamattomuus ei kuulu. Mutta kuljetusten uudelleenjärjestely ja elareiden muutokset kohtuullisten (lakisääteisten) laskelmien mukaan kyllä kuuluu.

Vierailija
18/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin näin päin että etävanhempi määräilee miten mennään. Yleensä se on aina lähivanhempi, joka on se vittumainen osapuoli ja lähes aina on etävanhemman tehtävä hoitaa kuskaukset. Mutta tosiaan, ainoa ratkaisu tähän tilanteeseen on mennä sinne lastenvalvojalle uutta sopimusta tekemään. Heti maanantaina varaat ajan ja järjestät asian. Ei se elämäsi siellä ruikuttamalla miksikään muutu. Itse sinun täytyy muuttaa asiat, niin että ne alkavat toimia.

Vierailija
19/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:06"]

[/quote]

[/quote]Ehkä siksi että silloin se on ollut sopiva järjestely? Elämäntilanteet muuttuu. Miksi ei tulisi toista vastaan ehdoissa enemmän jos pystyy ja haluaa olla ystävällinen? Kun nimenomaan on mahdollisuus sopimusta muuttaa niin tietenkin menee toista vastaan pystyessään.

Vierailija
20/91 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän