Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (173)

Vierailija

Miten muuten käyttäytyy lapselle? Koet että jättää asioita sinulle, mutta entä lapsi? Kokeeko, ettei isä arvostaa vaan jättää, jos lapsi kiukuttelee?

Vierailija

On selvää, että lapsen itku herättää miehessä ahdistuksen, joka kumpuaa siitä, että hän on ollut avuton, itkevä lapsi, jota kohdellaan kylmästi. 

Mutta aikuisen ihmisen, jolla on lapsi, on pakko oppia käsittelemään näitä tunteita muulla tavalla kuin väistämällä tilanteita.

Ap, aloita keskustelu toisesta päästä. Kysy mieheltä, mitä tunteita lapsi hänessä noin yleensä herättää. Kysy, rakastaako hän lasta. Puhu hänen vanhemmuudestaan noin yleensä, ei vain riidan keskellä, kun jotain jää tekemättä.

Voihan se sitten olla, että hän on niin rikki, että ei osallistuvaan isyyteen kykene. Sitten kyllä pitää keskustella siitä, millä muulla tavalla hän perheen eloon osallistuu. Ei ole pöllempi ajatus, että hän osallistuu sitten enemmän siivous- yms tavalla, kun onhan sekin osallistumista. 

Kysy sitäkin, että ellei hän ole halukas mitenkään osallistumaan, onko ok, että hän elelee siinä teidän laitamilla hengaten?

• ylös 13
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Halusiko mies aidosti lasta? Minä nimittäin käyttäytyisin varmaan ihan samalla lailla, en todellakaan suostuisi kuuntelemaan kersan kiukkuilua. Todennäköisesti näkisin niin punaista että vaihtoehdot olisivat joko poistua tilanteesta tai käyttää väkivaltaa. Mutta en olekaan koskaan halunnut lapsia, olen radikaalisti lapsivapaa. Siksi en ole niitä ikinä tehnytkään enkä mene edes tilaisuuksiin missä olisi lapsia.

Kuulostaa siltä että mies ei ole ollenkaan oikeasti halunnut lasta, kun käyttäytyy noin. Joko tiedostaen ja painostettuna lisääntynyt, tai koska "niin kuuluu tehdä" eikä ole oikeasti tuntenut itseään.

Vierailija

Tuo kun ap sanoi että mies kiukuttelee hänelle jos lapsen kanssa on joutunut hankalaan tilanteeseen niin kertoo vain tasan siitä että mies ei halua/viitsi/kehtaa tehdä vaan oikein mielellään vaimolle nakuttaisi. Kyse on oikeasti vain haluamisesta, turha analysoida sen enempää.

Tuon ikäiselle miehelle pitää mennä perille asiat kun sanoo kerran. Huolestuttavaa miten moni kirjoittaja täälläkin on valmis menemään sen tuhannen solmuun ap:n miehen puolesta ettei vaan kukaan sano ääneen sitä oikeaa vastausta; ap, miehesi on teini-ikäiseen verrattava vässykkä joka kiukuttelee kun ei saa poimia vain rusinoita pullasta.

• ylös 25
  • alas 1
Vierailija

Älä nyt ainakaan enää lisäänny tuon (itsekkään vastuuta pakoilevan) miehesi kanssa, vaikka hän kuinka haluaisi.
Tsemppiä!

Vierailija

Ap:”Ja miehen äidin neuvot on tasoa ”jos vauva itkee niin jätä vauva yksin itkemään, oppiipahan olemaan itkemättä”. Anoppini puheista olen ollut todella järkyttynyt.

Ap, tässä sinun miehesi ongelman syy. Lapsen hankalat tunteet aiheuttavat hänessä hankalia tunteita, koska hänen lapsuuden aikainen tunnekasvatus on ollut aivan olematonta. Lasta ei saisi koskaan jättää yksin itkemään. Tällainen ”kasvatus” jättää lapseen ikuiset jäljet. Hän ei opi oikeanlaista tunnesäätelyä. Miehesi tarvitsee tietoisuutta tähän asiaan sekä terapiaa, tunnetaitojan työstämistä. Voitte lähteä tälle matkalle yhdessä tai erikseen. Tsemppiä <3

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huhhuh kyllä vaan tätä kanavaa lukiessa aina vaan vahvistuu päätökseni siitä että en tee lapsia..

Joo täällä on kyllä hyvin oppinut kuinka raskasta perhe-elämä voi pahimmillaan olla. Siihen päälle vielä keskenkasvuinen selkärangaton mies. Ei kiitos! Ajattelin pysyä edelleenkin lapsettomana.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Jätän yleensä hankalat asiat vaimolle, koska omat ratkaisuni ovat kuitenkin hänen mielestään vääriä, vaikka myöhemmin päätyisi samanlaisiin ratkaisuihin. Ei jaksa vääntää.

• ylös 0
  • alas 21
Vierailija

Sinä ap olet kertonut miehelle, mikä tilanne on. Olet kertonut, että hänenkin pitää hoitaa välillä epämiellyttäviä asioita ja olet ottanut esille, että terapiasta voisi olla nyt apua. Nyt pallo on miehellä ja on miehestä itsestään kiinni, miten hän reagoi, herääkö hän tilanteeseen ja kasvaa miehenä, isänä ja ihmisenä, vai antaako hän olla. Voit tehdä selväksi, että tilanne ei ratkea sillä, että mies jatkaa kuten tähän asti, koska jos hän tekee niin, otat eron. Sinä yksin et voi kannatella kaikkea. Jos mies todistaa olevansa saamaton ja haluton ratkaisemaan suhteensa ongelmia, kannattaa katsoa totuutta silmiin ja erota.

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuo on yleistä. Miehistä ei ole hankalien asioiden hoitajiksi. Katsokaapa koulun vanhempainvartteja ja tilanteita kun koulu kutsuu huoltajat puhutteluun. 99 % paikalla olevista vanhemmista aina äitejä. Äidit joutuvat tai pikemminkin ajautuvat aina selvittelemään lasten ikäviä juttuja kuten näpistyksiä, sählinkejä koulussa ja alkoholikokeiluja. Isät hoitelee ne kivat jutut ja paiskoo kättä keskenään. Äiti ottaa taakan ja vastuun ja kivisydämen roolin ja se on raskas kantaa. Teidän kannattaa nyt miehen kanssa kerta kaikkiaan puhua asiat auki ja käydä roolinne läpi. Muuten tilanne hiertää teidän suhteessanne eroon asti.

Olin parikymppisenä samanikäisten nuorten miesten kanssa TE-toimiston harjoittelussa, jota veti mahtava keski-ikäinen mies. Mies osallistui täysin lastensa hoitoon ja "saarnasi" lähes päivittäin harjoittelussa olleille nuorille miehille, että kun saatte lapsia, sitten hoidatte niitä samoin kuin naiset, ettekä sysää hommaa vaan vaimoillenne. Viette ja haette lapset hoidosta, käytätte neuvoloissa, laitatte ruokaa, ohjaatte, siivoatte, opetatte, vahditte jne.

Hänellä itsellään oli kolme poikaa, jotka ovat nyt jo aikuisia ja ehkä (pian) vanhempia itsekin. Toivottavasti isän hyvät opit siirtyvät isältä pojalla monen sukupolven ajan.

Tällaisiakin miehiä on olemassa, mutta edustus tuntuu olevan harvaa. Yksi syy, miksi en ole itse lisääntynyt. En halua yksinhuoltajaksi, vielä vähemmän yksinhuoltajaksi parisuhteessa, ja kun tätä ei pysty edes aina ennustamaan etukäteen, että jatkaako mies fiksua olemista vai taantuuko (omien traumojensa ja käsittelemättömien asioidensa ja tunnetaitojen puutteensa vuoksi) yhdeksi kiukkuavaksi lapseksi.

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Jos hankkii lapsia niin niitä lapsia pitää myös hoitaa. Vanhemmilla on vastuu lapsistaan, molemmilla.

Sun lapsella ei taida olla isää. Mutta sulla sen sijaan on kaksi lasta.

Vierailija

Teet joku ilta niin että lähdet pois (siis vaikka lenkille tai kaverille) ja ilmoitat että mies hoitaa iltatoimet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Halusiko mies aidosti lasta? Minä nimittäin käyttäytyisin varmaan ihan samalla lailla, en todellakaan suostuisi kuuntelemaan kersan kiukkuilua. Todennäköisesti näkisin niin punaista että vaihtoehdot olisivat joko poistua tilanteesta tai käyttää väkivaltaa. Mutta en olekaan koskaan halunnut lapsia, olen radikaalisti lapsivapaa. Siksi en ole niitä ikinä tehnytkään enkä mene edes tilaisuuksiin missä olisi lapsia.

Kuulostaa siltä että mies ei ole ollenkaan oikeasti halunnut lasta, kun käyttäytyy noin. Joko tiedostaen ja painostettuna lisääntynyt, tai koska "niin kuuluu tehdä" eikä ole oikeasti tuntenut itseään.

Sillä ei ole mitään merkitystä, halusiko lasta vai ei. Jos on tietoisen lisääntymisriskin ottanut ja seksiä harrastanut, niin vastuu on kannettava lopputuloksesta.

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan saattaa olla jopa toimivakin kasvatustapa. Kun ulina alkaa niin hommat loppuu ja poistutaan paikalta. Kun ulina loppuu niin palataan ja jatketaan.

Yleisesti "vaikeista" asioista - tuleeko sanomista jos tekeekin jotain väärin? Tyyliin "Minä en ainakaan olisi noin tehnyt" tai "Eikö oltu sovittu että..." Jos tulee, niin itsekin jättäisin sitten ko. tilanteet väliin. Että "Tee mitä haluat, niin ei tartte sitten olla moittimassa"

En ymmärrä mitä tarkoitat. Jos minä olen aamulla aiemmin jo lähtenyt töihin ja miehen pitäisi viedä lapsi hoitoon, niin hänenkö siis pitäisi sinusta jättää ”uliseva” pieni lapsi vain yksin kotiin ja poistua paikalta? Ja mitä sanomista tarkoitat että tulee? Ei minulta ainakaan kun en edes ole kotona. Ap

Okei, eli homma ei johdu motkottamisesta. Kiitos tarkennuksesta.
Myöhempänä ketjussa kuitenkin sanoit, että mies vie jos on pakko (eli siis pystyy tekemään asiat mitä pyydät), mutta sitten kiukuttelee sinulle.

Onko tässä nyt niinkin yksinkertainen juttu kun huonosta käytöksestä palkitseminen? Pysyn kannassani, että voi olla ihan toimivakin tapa että jos kiukkuillaan niin poistutaan paikalta. Jos se on mahdotonta - eli että työt alkaa - niin sitten ihan sama mitä on päällä, niin autoon vaan. Huonosta käytöksestä ei palkita.

Jos tässä käy niin, että ulinalla tulee voikkaria nenän eteen ja joku vaatteidenpukemisteatteri, niin mies on huomannut sinun antavan periksi? Joten voisiko olla, että käyttää samaa taktiikkaa teidän kahden välillä? Eli kiukkuilee sinulle epämukavista asioista, koska kiukkuilulla niitä epämukavuuksia ei tarvitse toistaa, vaan sinä hoidat (eli palkitset kiukkuilusta).

Ketjussa on ollut paljon hyviä vinkkejä, toistan sen että entä jos miehesi on erityisherkkä/heikko itsehillintä? Silloin todellakin paras ratkaisu on poistua tilanteesta keräämään voimia, ettei tapahdu mitään ikävää. Jos ei ole muutakaan tapaa hoitaa asiaa? Myöskin onko miehellä nyt jotenkin erityisen rankkaa töissä? Stressiä? Rahahuolia? Seksittömyyttä? Terveysongelmia? Tissuttelua? Jos jotain tällaista, niin se vieteri ei vaan enää kiristy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Teet joku ilta niin että lähdet pois (siis vaikka lenkille tai kaverille) ja ilmoitat että mies hoitaa iltatoimet.

Mitä hyötyä tästä on? Ap on jo muutamana aamuna lähtenyt aikaisin töihin ja jättänyt miehen hoitamaan yksin lapsen aamutoimet. Tuloksena se että mies on hermostunut lapseen.

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan saattaa olla jopa toimivakin kasvatustapa. Kun ulina alkaa niin hommat loppuu ja poistutaan paikalta. Kun ulina loppuu niin palataan ja jatketaan.

Yleisesti "vaikeista" asioista - tuleeko sanomista jos tekeekin jotain väärin? Tyyliin "Minä en ainakaan olisi noin tehnyt" tai "Eikö oltu sovittu että..." Jos tulee, niin itsekin jättäisin sitten ko. tilanteet väliin. Että "Tee mitä haluat, niin ei tartte sitten olla moittimassa"

En ymmärrä mitä tarkoitat. Jos minä olen aamulla aiemmin jo lähtenyt töihin ja miehen pitäisi viedä lapsi hoitoon, niin hänenkö siis pitäisi sinusta jättää ”uliseva” pieni lapsi vain yksin kotiin ja poistua paikalta? Ja mitä sanomista tarkoitat että tulee? Ei minulta ainakaan kun en edes ole kotona. Ap

Myöhempänä ketjussa kuitenkin sanoit, että mies vie jos on pakko (eli siis pystyy tekemään asiat mitä pyydät), mutta sitten kiukuttelee sinulle.

Onko tässä nyt niinkin yksinkertainen juttu kun huonosta käytöksestä palkitseminen? Pysyn kannassani, että voi olla ihan toimivakin tapa että jos kiukkuillaan niin poistutaan paikalta. Jos se on mahdotonta - eli että työt alkaa - niin sitten ihan sama mitä on päällä, niin autoon vaan. Huonosta käytöksestä ei palkita.

Jos tässä käy niin, että ulinalla tulee voikkaria nenän eteen ja joku vaatteidenpukemisteatteri, niin mies on huomannut sinun antavan periksi? Joten voisiko olla, että käyttää samaa taktiikkaa teidän kahden välillä? Eli kiukkuilee sinulle epämukavista asioista, koska kiukkuilulla niitä epämukavuuksia ei tarvitse toistaa, vaan sinä hoidat (eli palkitset kiukkuilusta).

Ketjussa on ollut paljon hyviä vinkkejä, toistan sen että entä jos miehesi on erityisherkkä/heikko itsehillintä? Silloin todellakin paras ratkaisu on poistua tilanteesta keräämään voimia, ettei tapahdu mitään ikävää. Jos ei ole muutakaan tapaa hoitaa asiaa? Myöskin onko miehellä nyt jotenkin erityisen rankkaa töissä? Stressiä? Rahahuolia? Seksittömyyttä? Terveysongelmia? Tissuttelua? Jos jotain tällaista, niin se vieteri ei vaan enää kiristy.

Mitä jos äiti on se erityisherkkä? Saako hänkin cain poistua paikalta? Entä jos on yksinhuoltaja?

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Juontaa ehkä hänen lapsuudestaan.

Ehkä hän ei saanut kiukutella. Mun mies ei saanut. Hän hoiti kyllä lastamme, mutta oli aina kovin vihainen mulle, kun en t sallinut ruumiillista kuritusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä tästä on? Ap on jo muutamana aamuna lähtenyt aikaisin töihin ja jättänyt miehen hoitamaan yksin lapsen aamutoimet. Tuloksena se että mies on hermostunut lapseen.

Ei tietenkään mitään hyötyä. Av:lla vaan aina tarjotaan kaikkiin perheongelmiin ratkaisuksi, että jät mies kaksin lapsen kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitä jos äiti on se erityisherkkä? Saako hänkin cain poistua paikalta? Entä jos on yksinhuoltaja?

Ei äidit saa olla erityisherkkiä, jos on ei pidä lisääntyä.

Vierailija

Minä kilahtaisin ja kertoisin miehelle ihan selväsanaisesti ja ei mitenkään nätisti ja rakentavasti mitä mieltä olen tuommoisesta toiminnasta ja että kuvitteleeko se urpoääliö oikeasti että minä jotenkin tykkäisin siitä enemmän? Ja että aikuinen, perheellinen mies ei vaan voi jättää tekemättä asioita siksi ettei huvita. Juu. Ei ehkä kypsää ja aikuismaista, mutta jos toinen käyttäytyy kuin teini niin ehkä paremmin menee jakeluun kun asettuu samalle tasolle. Ettei mies ala kuvitella että olet hänenkin äitinsä, varmaan lapsuudessaankin tottunut siihen että äiti hoitaa kaiken.

• ylös 11
  • alas 0

Sivut