Miksiköhän moni pyöräilijä näkee oikeudekseen ajaa suojatiellä auton eteen
Päälle ei viitsisi ajaa. Pyöräilijöitä myös koskevat liikennesäännöt.
Kommentit (81)
Kukaan ei myöskään pysähdy suojatiellä, kun ajelee ajotiellä. Moni painelee myös punaisia päin. Se, että siinä ajoneuvona on polkupyörä, ei poista velvollisuuksia liikennesäännöistä.
Jos ei ole käynyt autokoulua ja koulussa on nukkunut.
Vierailija kirjoitti:
No sit sä pysähdyt, mutta miksi pysähdyt, jos sulla on etuajo-oikeus ja tämän noudattamatta jättäminen voi hämmentää tai vaarantaa muuta viatonta liikennettä?
Jos se pyöräilijä jää alle, niin ei siinä silloin katsota, kuka oli oikeassa, vaan päälleajaja on silti yhtä syyllinen.
Sormimerkkiä osaavat kyllä näyttää, vaikka ovat väistämisvelvollisia.
Muista kuitenkin, että on tilanteita kun auton kuuluu väistää pyöräilijää suojatiellä. Kuten silloin kun auto kääntyy suojatielle. Autoilijat kun tuooaavat unohtamaan itse ne liikennesäännöt kovin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sit sä pysähdyt, mutta miksi pysähdyt, jos sulla on etuajo-oikeus ja tämän noudattamatta jättäminen voi hämmentää tai vaarantaa muuta viatonta liikennettä?
Jos se pyöräilijä jää alle, niin ei siinä silloin katsota, kuka oli oikeassa, vaan päälleajaja on silti yhtä syyllinen.
Olet väärässä. Tässä tapauksessa pyöräilijä saisi lähes varmasti syytteen liikenteen vaarantamisesta, jos yliajaja nostaisi syytteen.
V*tuttaa liikennesäännöistä piittaamattomat, oli kulkuneuvo sitten mikä hyvänsä. Ja usein liikennesääntöjä rikkoville asiasta huomauttaminen aiheuttaa lähes aina kiukuttelua. Kerro sinä, joka näin teet. Miksi et kestä kuulla sitä, jos ajat väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pyöräilijä yhtä lätty
Siksi koska suojatiet mielletään nykyisin paikoiksi missä kevyt liikenne ylittää kadun. Ajatellaan, että suojatie tarjoaa suojaa kaikelle kevyelle liikenteelle ja että kevyen liikenteen on myös pakko käyttää suojatietä kevyen liikenteen muodosta riippumatta.
Lain ja liikennekulttuurin välillä on tässä kohtaa iso ristiriita. Laki toki nykyisin sallii suojateillä pyöräilyn (ennen ei sallinut), mutta toisaalta lain mukaan suojatiemerkintä ei tarjoa pyöräilijälle mitään etua (mahdollinen väistämisvelvollisuus johtuu muuta kuin siitä suojatiemerkinnästä) ja toisaalta pyöräilijän ei myöskään ole pakko käyttää suojatietä vaikka sellainen olisi lähettyvillä.
Aika paljon täällä Joensuussa annetaan tietä tavallisilla suojateillä polkupyöräilijöille ja skuuteille. Onhan se kohteliasta, mutta ajokortittomat alkavat kuvitella sitä oikeudeksi. Mennään katsomatta, ja sitten kolisee. Pahimmillaan henki pois.
Itse olen alkanut lyhyesti töötätä, vaikka tietä annankin. Tämä kehitys on vaarallinen.
Jaa. Meinaatko että pyörän kuuluisi odottaa, kunnes tie on tyhjä? Työmatkapyöräilen, parissa kohtaa reitillä menee se kevyen liikenteen väylä (jossa suojatie ja pyörien kohta) vilkkaan autotien yli. Hidastan, katson tulossa olevaa kuskia, ja aina annetaan tietä. Itse myös väistän aina pyörät ja kävelijät kun autoilen. Käsittääkseni niin kuuluu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Tässä tapauksessa pyöräilijä saisi lähes varmasti syytteen liikenteen vaarantamisesta, jos yliajaja nostaisi syytteen.
Tietysti. Eihän pyöräiljällä 9le oikeus kiitää pyörällään suojatietä. Jalankulkijaa kyllä pitää väitsää suojatiellä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Meinaatko että pyörän kuuluisi odottaa, kunnes tie on tyhjä? Työmatkapyöräilen, parissa kohtaa reitillä menee se kevyen liikenteen väylä (jossa suojatie ja pyörien kohta) vilkkaan autotien yli. Hidastan, katson tulossa olevaa kuskia, ja aina annetaan tietä. Itse myös väistän aina pyörät ja kävelijät kun autoilen. Käsittääkseni niin kuuluu tehdä.
Aina olen antanut tietä, toistaiseksi. Mutta ihan oikeasti, opettele liikennesäännöt. Opettele mikä on suojatie ja mikä pyörätien jatke.
Se johtuu siitä, että ne spandeksit puristaa kaiken veren päähän ja siellä menee ajatukset sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kuuluu pysähtyä suojatien eteen, ja sitten taluttaa pyörä suojatien yli.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon täällä Joensuussa annetaan tietä tavallisilla suojateillä polkupyöräilijöille ja skuuteille. Onhan se kohteliasta, mutta ajokortittomat alkavat kuvitella sitä oikeudeksi. Mennään katsomatta, ja sitten kolisee. Pahimmillaan henki pois.
Itse olen alkanut lyhyesti töötätä, vaikka tietä annankin. Tämä kehitys on vaarallinen.
Siellä pyöräilijä tuli suoraan auton kylkeen suojatiellä, ajoi päin punaista. Kännykkä lensi auton yli. Soitin poliisit paikalle ja joutui maksamaan tietysti kolhun. Tokmannin lähellä risteys.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kehitys johtuu liikennesuunnittelusta. Mitä suurempi osa jalkakäytäviä kyltitetään pyöräteiksi niin sitä suurempi osa pyöräilystä ohjautuu suojateille, ja sitä tottuneemmiksi pyöräilijät tulevat siihen, että he toimivat ikään kuin jalankulkijan roolissa liikenteessä.