Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko rahaa/kk kotona asuvalle 18v:lle

Vierailija
24.10.2014 |

Alla olevasta ketjusta käy ilmi, että on liikaa vaadittu, jos pyytää lukiolaista käymään (kesä)töissä. Paljonko sitten annatte tuon ikäiselle kulutettavaksi /kk ja mitä sillä rahalla pitää ostaa? Mitä saa sen päälle kotoa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olisin halunnut töihin jo lukiossa, mutta ei niitä tuosta vain saanut ilman suhteita.
T. 4

Vierailija
2/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa 1200-1500€, riippuen menoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä enemmän kuin kohtuullista, että nuori saa asua kotona ilmaiseksi lukion loppuun. Jos saa kesä-yms. töitä, niin parempi on laittaa niistä suuri osa säästöön.  Nuoriakin on kyllä niin erilaisia; toisilla rahat menevät heti, toiset osaavat säästää. Kodin mallia nuoret usein noudattavat.   Jos nuorella on töitä, niin niistä maksaa toki omia menojaan, mutta varsinaisen elämisen, siis asumisen, ruuan, koulutarvikkeet sekä vaatteitakin voivat vanhemmat maksaa.  Eri asia tietenkin on, jos vanhemmat ovat hyvin pienituloisia tai työttömiä ja on vielä kotona nuorempia sisaruksia.   Silloin lukiolainen saa opintotukea ja niistä maksaa koulutarvikkeensa.

Vierailija
4/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 19 v ja asun kotona, en saa kotoa yhtään mitään rahaa. Saan sairaspäivärahaa pitkäaikaisen sairauden vuoksi (syy miksi en ole vielä muuttanut pois) ja siitä maksan perheelle omat kuluni ja ruokaa.

Vierailija
5/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi mitään. Johan saisi asua ja syödä ilmaiseksi, se olisi jo iso säästö toivottavasti opiskelevalle tai työssäkäyvälle. Mielummin avustan kotoa muuttamisessa, esim. takuuvuokrat, huonekaluhankinnat jne. niin pääsee opettelemaan omaa elämää ja itsenäistymistä. Viikkorahan maksaminen täysi-ikäiselle ei mielestäni palvele ketään.

Vierailija
6/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 60 e kuussa. Siitä maksoin bensat ja omat menot. Ruoista tai asumisesta ei todellakaan tarvinnut maksaa. Lukiokirjat maksoivat myös vanhemmat. Kaveripiirissäni se oli täysin normaalia. Olen erittäin kiitollinen vanhemmilleni ja toivoisin että muillakin olisi yhtä hyvät eivätkä heittäisi lukiolaista omilleen.

Vierailija
7/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksetaan ruoat, vaatteet, puhelinlaskut, koulutarvikkeet ja harrastukset. Saa käyttää meidän autoa ja bensoja. Omiin menoihin, esim. leffalippuihin ja ulkona syömisiin annetaan rahaa tarpeen mukaan, ehkä noin 50 euroa viikossa.

Nuori on itse sanonut haluavansa keskittyä vain kouluun ja tulevaisuudessa pääsykokeisiin. Sen hänelle suomme.

Vierailija
8/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vakitöissä 18 vuotiaana ja kun asuin vielä kotona niin maksoin 100€/kk vanhemmille ruuasta ja asumisesta. Siskoni opiskeli kun oli 18v ja porukat antoi sillon tällön rahaa, tarkkoja summia en tiedä. Tuskin edes 20€/kk.

Vierailija
9/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500e. Oppii tulemaan toimeen minimipalkalla hyvissä ajoin eikä todellisuus iske liian pahasti vasten kasvoja.

Vierailija
10/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 01:17"]Sain 60 e kuussa. Siitä maksoin bensat ja omat menot. Ruoista tai asumisesta ei todellakaan tarvinnut maksaa. Lukiokirjat maksoivat myös vanhemmat. Kaveripiirissäni se oli täysin normaalia. Olen erittäin kiitollinen vanhemmilleni ja toivoisin että muillakin olisi yhtä hyvät eivätkä heittäisi lukiolaista omilleen.
[/quote]

Minulle jää kuussa käteen 40e, ja siitä maksan kaiken muun, paitsi vuokran ja laskut. Ruuan, omat menot, hygieniatuotteet, kaikki.

Vierailija
11/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 01:17"]Sain 60 e kuussa. Siitä maksoin bensat ja omat menot. Ruoista tai asumisesta ei todellakaan tarvinnut maksaa. Lukiokirjat maksoivat myös vanhemmat. Kaveripiirissäni se oli täysin normaalia. Olen erittäin kiitollinen vanhemmilleni ja toivoisin että muillakin olisi yhtä hyvät eivätkä heittäisi lukiolaista omilleen.
[/quote]

Minulle jää kuussa käteen 40e, ja siitä maksan kaiken muun, paitsi vuokran ja laskut. Ruuan, omat menot, hygieniatuotteet, kaikki.
[/quote]

Ikäni puolesta en vielä saa tukia, että siitä turha sanoa. Vaikea tilanne.

Vierailija
12/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lukiolainen saa 100 € kuukausirahaa ihan kuten sai 17-vuotiaanakin. Minä maksan asumisen, ruuan, koulukirjat, lääkkeet jne ihan kuten maksoin 17-vuotiaallekin. Meillä lapsen 18-vuotissyntymäpäivä ei ollut mikään maaginen päivä, jolloin elämä olisi jollain tavalla muuttunut erilaiseksi kuin mitä se oli edellisenä päivänä. 

Vierailija
13/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v ei mitään. Kaikki on tossa iässä käyneet kesät töissä ja tyttö kävi koulun ohella töissä 17v lähtien myös talvet

Vierailija
14/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10€ viikkoraha siihen asti, että toisen asteen koulutus on käyty loppuun. Sen jälkeenkin saa asua vielä kotona ilmaiseksi, mutta rahaa ei enää säännöllisesti saa. Lisäksi pitää aktiivisesti hakea joko opiskelupaikkaa tai töitä, lorviminen ei käy.

Vierailija
15/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 egee kuukaudessa saa 17v, sen saa käyttää mihin haluaa, minä kustannan peruselämisen vielä. Näillä mennään kunnes toisenasteen koulutus on loppuun käyty, ellei taloudellinen tilanteeni helpotu ennen sitä, jos niin kävisi, antaisin varmaan satasen kuussa.

Vierailija
16/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi on jo 18v niin eikun kesä- ja iltatöihin. Voit tietty maksaa hänen koulutarvikkeet ja välttämättömät vaatteet (kohtuuden rajoissa) Mutta jos ei käy töissä niin taskurahaa en antas. Tuon ikäisen ihmisen on jo syytä alkaa oppia ansaitsemaan rahansa itse.

Ei nuori aikuinen siihen kuole jos joutuu käymään töissä opiskelun ohella. Suurin osa nuorista joutuu sen tekemään. Sitä vain oppii käyttämään rahansa säästeliäämmin ja järkevämmin. Samalla oppii jo työelämästä jotain. Pääsee myös helpommalla kun muuttaa kotoa, ei elä pilvilinnoissa.

Mutta jos haluat elättää häntä vileä 40v niin työnnä rahaa niin paljon kuin sulta irtoaa. Mutta älä odota koskaan kiitosta sitä et tule saamaan.

Vierailija
17/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 01:17"]Sain 60 e kuussa. Siitä maksoin bensat ja omat menot. Ruoista tai asumisesta ei todellakaan tarvinnut maksaa. Lukiokirjat maksoivat myös vanhemmat. Kaveripiirissäni se oli täysin normaalia. Olen erittäin kiitollinen vanhemmilleni ja toivoisin että muillakin olisi yhtä hyvät eivätkä heittäisi lukiolaista omilleen. [/quote] Minulle jää kuussa käteen 40e, ja siitä maksan kaiken muun, paitsi vuokran ja laskut. Ruuan, omat menot, hygieniatuotteet, kaikki.

[/quote]

Ai vanhempien luona asuessa? Kannattaisko harkita muuttoa muualle jos noin tiukkaa tekee?

Vierailija
18/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 09:41"]

Jos lapsesi on jo 18v niin eikun kesä- ja iltatöihin. Voit tietty maksaa hänen koulutarvikkeet ja välttämättömät vaatteet (kohtuuden rajoissa) Mutta jos ei käy töissä niin taskurahaa en antas. Tuon ikäisen ihmisen on jo syytä alkaa oppia ansaitsemaan rahansa itse.

Ei nuori aikuinen siihen kuole jos joutuu käymään töissä opiskelun ohella. Suurin osa nuorista joutuu sen tekemään. Sitä vain oppii käyttämään rahansa säästeliäämmin ja järkevämmin. Samalla oppii jo työelämästä jotain. Pääsee myös helpommalla kun muuttaa kotoa, ei elä pilvilinnoissa.

Mutta jos haluat elättää häntä vileä 40v niin työnnä rahaa niin paljon kuin sulta irtoaa. Mutta älä odota koskaan kiitosta sitä et tule saamaan.

[/quote]

Voi teitä hyväuskoisia. Luulet nuoren kouluttamattoman tosta noin vaan marssivan töihin, kun edes koulutuksen omaaville ei tahdo töitä riittää. Tervetuloa nykyaikaan.

Vierailija
19/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan 50€/kk. Siitä maksan jos jotain halua. Leffa reissuille saan porukoilta rahaa ruokaan kun käydään yleensä aina hesellä syömässä, isä maksaa mun bussikortin ja mun ei tarvi maksaa ruuasta, bensasta tai shampoista yms. Käyn opiskelun ohella viikonlopputöissä ja sopimus on, että maksan siitä kissani kulut ja lopun säästän omaa kämppää ja kalusteita varten. Täältä kun ei jouda mukaan kuin yksi nojatuoli ja sänky, loppu täytyy ostaa.

Vierailija
20/23 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 09:41"]

[/quote]

Höpölöpö. Mun vanhempani maksoivat asumiseni, elämäni ja opiskeluni siihen asti, kun muutin lapsuudenkodistani pois. Ja vielä senkin jälkeen avustivat taloudellisesti sekä silloin, kun opiskelin, että silloin, kun olin hoitovapaalla. Osaan käyttää rahaa, olen säästäväinen, minulla on tänä päivänä hyvä puskurirahasto, olen ottanut asuntolainaa, olen luonut uraa kaiken tämän lisäksi olen kiitollinen vanhemmilleni heidän avustaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä