Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuore tutkimus: Kannabiksen laillistaminen lisää rikollisuutta

Vierailija
12.09.2021 |

Arvostetun kustantamon tieteellisessä julkaisuussa (Journal of Criminal Justice Volume 72, January–February 2021, 10174, Elsevier) löytyy tukimus kannabíksen laillistamisen vaikutuksista Oregonissa verrattuna osavaltioihin missä edelleen kielletty:

"Highlights
•Recreational marijuana legalization increased property and violent crime.
•Retail sales of marijuana were associated with an increase in property crimes."

Ei-akateemisille tiedoksi että Elsevier on esimerkki lähteistä joita todella suositellaan akateemisiin töihin, eli kustantamo joka julkaisee todella arvostettuja julkaisuja.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0047235220302361

Kommentit (427)

Vierailija
321/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suuri tragedia että alkoholia ei voida kieltää enää pois hyvinvointivaltiosta.

Nyt pitää vain estää ettei lisää haittoja tule.

Tässä yhteiskunnassa meidät on pakotettu maksamaan korkeita veroja ja maksamaa muiden elämä.

Joten me päätämme ettei lisää kuluja tule.

Kannabishörhöt muuttakoon Amerikkoihin tai ajakoon tänne oikeistolaisen reilun yhteiskunnan jossa jokainen maksaa itse omat terveyshaittansa.

Ei vaan toimi meillä Suomessa tuo kannabis tai alkoholi.

Vierailija
322/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lähipiirissä teini, joka joutui hoitoon kannabiksen aiheuttaman psykoosin takia.

Luulenpa, että tuo "teini" on ollut olemassa vain omassa satupiirissäsi, jossa keksit aamusta iltaan erilaisia tarinoita kannabiksen aiheuttamista haitoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On suuri tragedia että alkoholia ei voida kieltää enää pois hyvinvointivaltiosta.

Alkoholin hintaa voi ainakin nostaa huomattavasti, niin vähenee haitat jotka nyt maksatetaan kaikilla veronmaksajilla. Ja lapsille alkoholihuumetta toimittavien rikollisten puuhiin pitää puuttua paljon enemmän kuin nyt, sillä mitä nuorempana alkoholin käyttö aloitetaan, sen suurempi on todennäköisyys tulla alkoholistiksi. Myös huumeita kokeillaan aina kännissä.

Vierailija
324/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin puolustajille:

[b]Tuoreen tutkimuksen mukaan alkoholipsykoosin sairastaneiden kuolleisuus oli 20-kertainen muuhun samanikäiseen väestöön verrattuna[/b]

Tuoreen tutkimuksen mukaan alkoholipsykoosin sairastaneiden kuolleisuus oli 20-kertainen muuhun samanikäiseen väestöön verrattuna, THL tiedottaa. Tutkimuksen mukaan kuolleisuus oli huomattavasti korkeampi, 12-kertainen, verrattuna myös niihin alkoholiriippuvuudesta kärsiviin, joille ei koskaan ollut kehittynyt alkoholipsykoosia. Tutkimuksen kahdeksan vuoden seuranta-aikana alkoholipsykoosin sairastaneista oli kuollut 37 prosenttia.

https://www.terve.fi/artikkelit/muutaman-paivan-ryyppaamisesta-alkoholi…

Alkoholi on vaarallinen huume. Ei sitä oikein voi mitenkään puolustella.

Vierailija
325/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meno Suomessa käy koko ajan hullummaksi. Homosteluun ym. perversioihin täällä on jo vuosikaudet kannustettu valtiovallan taholta, mutta nyt yhä useammista kansalaisista halutaan tehdä vielä myös narkomaaneja. Käsittämätöntä ja surullista.

Amerikan perverssi meno on ihan ok sellaisessa oikeistolaisessa vapaassa yhteiskunnassa, jossa henkilöt maksavat itse omat kulunsa ja päättävät omasta elämästään itse omalla työllään hankkimalla omaisuudellaan.

Suomi on erilainen maa. Täällä veronmaksajat maksaa toistensa elämän ja hyvinvoinnin kovalla verotuksella. Meillä pitää elää nuhteessa ja tietyissä raameissa.

Ei täällä ole vapautta elostella ja pervostella pilvessä.

Siitä tulee sakot, koska olemme selvästi sosialistisempi maa arvoiltamme kuin vapauden Amerikka, jossa jokainen maksaa itse elämänsä ja pervoilee miten elämänsä itse maksaa.

Vihreät selvästi ajaa Suomeen kapitalistista oikeistolaista järjestelmää ja antaa kansalaisilleen vapauden.

Se saattaa järkyttää meitä jotka kannattaa vähän sosialistisempaa mallia, jossa kansalaisilta odotetaan tietynlaista käytöstä ja nuhteellista elämäntyyliä päihteettömästi sekoilematta pahemmin.

Vierailija
326/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meno Suomessa käy koko ajan hullummaksi. Homosteluun ym. perversioihin täällä on jo vuosikaudet kannustettu valtiovallan taholta, mutta nyt yhä useammista kansalaisista halutaan tehdä vielä myös narkomaaneja. Käsittämätöntä ja surullista.

Eikö dekriminalisoinnilla pikemminkin pyritä siihen, että ne ongelmakäyttäjät voisivat hakeutua hoitoon? Huom, niissä tapauksissa on yleensä taustalla myös muuta päihteiden väärinkäyttöä ja muita ongelmia.

Nykyisellään hoitoon hakeutuminen ei ole järin realistinen vaihtoehto, koska kannabiksesta käryäminen johtaa helposti valtaviin ongelmiin - jotka eivät johdu päihteestä itsestään, vaan siihen liittyvästä lainsäädännöstä ja asennemaailma.

Toki jos lähtökohta on se, että kansalaisiin pitää saada herranpelkoa ja kuria siten, että se on arvo sinänsä, ymmärrän jyrkän "se on kerran luokiteltu huumeeksi ja sillä sipuli" -näkökulman.

Tässä on nyt se että kyllä henkilön pitää maksaa itse omat hoitonsa, eikä niin että veronmaksajat maksaa kaiken.

Sama pätee juuri tähän että mitään laillistumisia ei tule näkymään tai kuulumaan ennen kuin hyvinvointivaltio poistetaan ja tilalle otetaan reilumpi systeemi.

Sellainen missä jokainen maksaa itse omat kulunsa ja huumehoitonsa, jos huumeita tai alkoholia haluaa vetää.

Ne maksetaan ne haitat omasta pussista!

Vierailija
327/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa työteho ja työkunto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikan perverssi meno on ihan ok sellaisessa oikeistolaisessa vapaassa yhteiskunnassa, jossa henkilöt maksavat itse omat kulunsa ja päättävät omasta elämästään itse omalla työllään hankkimalla omaisuudellaan.

Suomi on erilainen maa. Täällä veronmaksajat maksaa toistensa elämän ja hyvinvoinnin kovalla verotuksella. Meillä pitää elää nuhteessa ja tietyissä raameissa.

Siitä tulee sakot, koska olemme selvästi sosialistisempi maa arvoiltamme kuin vapauden Amerikka, jossa jokainen maksaa itse elämänsä ja pervoilee miten elämänsä itse maksaa.

Vihreät selvästi ajaa Suomeen kapitalistista oikeistolaista järjestelmää ja antaa kansalaisilleen vapauden.

Se saattaa järkyttää meitä jotka kannattaa vähän sosialistisempaa mallia, jossa kansalaisilta odotetaan tietynlaista käytöstä ja nuhteellista elämäntyyliä päihteettömästi sekoilematta pahemmin.

kannattaa muistaa kun paatostelet, että alkoholihuume on merkittävin ja kallein yhteiskuntamme tuhoaja.

tuhoaa myös eniten aivoja.

Vierailija
328/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovitaanko että kokeilette ensin yrttiä ja sitten palaatte vastustamaan sitä jos vielä tahdotte?

Olen kokeillut useaan otteeseen ja mussa se laukaisee vain depersonalisaation joka on helvetin ahdistavaa ja kestää tunteja. Ei vaan toimi itsellä ja tunnen muitakin joille käy samoin.

Mun puolesta jokainen saa tehdä mitä lystää ja poltella mitä haluaa kunhan ei tyrkytä mulle ja intä miten siitä ei voi olla haittaa kenellekään.

Vierailija
329/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovitaanko että kokeilette ensin yrttiä ja sitten palaatte vastustamaan sitä jos vielä tahdotte?

Juurikin noin!

Voin lyödä vetoa että yli 70% kannabiksen vastustajista kääntää kelkkansa kun ovat sitä kerran kokeilleet. Ymmärtävät että vouhottivat ihan turhasta.

Hyvin on propaganda uponnut jos aikuinen edelleen kuvittelee että kannabis olisi vaarallista.

Vierailija
330/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yhteiskunnassa meidät on pakotettu maksamaan korkeita veroja ja maksamaa muiden elämä.

Kannabishörhöt muuttakoon Amerikkoihin tai ajakoon tänne oikeistolaisen reilun yhteiskunnan jossa jokainen maksaa itse omat terveyshaittansa.

Mitkä ne kannabiksen aiheuttamat terveyshaitat ovat, joiden aiheuttamasta verorahojen menosta olet huolissasi?

Huom, kannabis on jo osa yhteiskuntaa. Ei ole olemassa lukuisaa ihmisjoukkoa, joka odottaa dekriminalisointia, jotta voisivat alkaa pilvitietäjiksi.

Dekriminalisoinnissa on muutenkin pointtina se, ettei käytöstä aiheutuisi niin suurta ja kallista yhteiskunnallista taakkaa kuin nykyään. Ne haitat kun näkyvät taloudellisesti työurien katkeamisina ja ongelmien peittelyn pidentymisestä johtuvina vaikeina elämäntilanteina, kun ei haluta ottaa riskiä jäädä kiinni sen alkoholia harmittomamman päihteen käytöstä.

Vierailija
331/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kannattaa muistaa kun paatostelet, että alkoholihuume on merkittävin ja kallein yhteiskuntamme tuhoaja.

Onko jäänyt jumit päälle kun toistat aika pahasti itseäs? Eikö ole muuta asiaa?

Vierailija
332/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabiksen vastustajat:

Jos kannatatte alkoholin kaupoissa myyntiä, niin olette vastuussa sadoista tapoista, raiskauksista, pahoinpitelyistä sekä tuhansista kuolemista.

Kannabis on 1000 x vaarattomampaa kuin alkoholi. Kannabikseen on kuollut maailmassa 0kpl ihmisiä samalla kun alkoholi tappaa ihmisiä jatkuvasti.

Ei se alkoholia vaarattomampaa ole, mutta kyseessä on kuitenkin arvokeskustelu.

Omistaako kansalainen itsensä vai ei.

Vai omistaako valtio tämän ja saa sakottaa tätä siitä että turmelee elimistöään myrkyllisellä kannabiksella.

Mielestäni valtio ei saa omistaa kansalaistaan ja täten ei saa sakottaa tai vaikeuttaa kansalaisen elämää, jos tämä myrkyttää itseään haitallisella ja myrkyllisellä kannabiksella.

Se itsessään on jo suuri rangaistus, kun saastuttaa itseään yleisesti tiedetyllä haitallisen myrkyllisellä laittomalla aineella.

Kansalainen saa vapaasti muuttaa valtioon, jossa ei sakoteta omista valinnoista.

Kertoo melkoisesti kannabiksen passivoivasta vaikutuksesta, kun pössypäälle on tarjottu ilmainen koulutus oppia amerikan kieltä ja valmiudet elää toisenlaisissa yhteiskunnissa, mutta kun ei vaan löydy kykyä lähteä ja muuttaa maihin, jossa käyttö on vapaata.

Se ilmeisesti vain kertoo miten passivoiva vaikutus on. Muuttaisivat Kanadaan, mutta täällä itkevät ja haluavat ilmeisesti vain pullat rusinoista. Hyvinvointivaltion tuet ja huumeet kaupanpäälle.

Törkeetä.

Kaikki on maksettu, koulutus on maksettu, mutta ei.

Kaikenlaista aivovuotoa meillä on tässä maassa, mutta nämä rasvapäät ei tajua lähteä amerikan onnelaan pössyttelemään, vaan vaativat tänne samoja etuja. Maahan jossa jokainen maksaa suuria veroja ja muiden terveyshaittoja omasta pussistaan.

Vierailija
333/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kannabiksen käyttö on vihreiden mielestä niin turvallista ja haitatonta että se voidaan vapauttaa, niin miksi vihreiden Emma Kari perustelee kannabiksen vapauttamista sen haittojen hoidolla?

"tärkeintä tässä vaiheessa olisi edetä dekriminalisoinnin avulla rankaisemisesta hoitoon pääsyn helpottamiseen"

Vihreiden julkilaumat ilmeisesti keksitään kannabispöhnäisissä pössöttelyilloissa. Niin epäjohdonmukaisia, ristiriitaisia ja itseään kumoavia ne ovat

Vierailija
334/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut useaan otteeseen ja mussa se laukaisee vain depersonalisaation joka on helvetin ahdistavaa ja kestää tunteja. Ei vaan toimi itsellä ja tunnen muitakin joille käy samoin.

Mun puolesta jokainen saa tehdä mitä lystää ja poltella mitä haluaa kunhan ei tyrkytä mulle ja intä miten siitä ei voi olla haittaa kenellekään.

Moni ei tosiaan pidä kannabiksesta kun sitä kokeilee, eikä se riipu siitä onko se laillista tai laitonta. Kukaan ei ole väittänyt sinun lisäksi, etteikö kannabiksellakin voisi olla päihteenä haittoja. Se ei ole haitaton, vaan vähähaittaisin. Alkoholi taas on haitallisin.

Vierailija
335/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en maksa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö dekriminalisoinnilla pikemminkin pyritä siihen, että ne ongelmakäyttäjät voisivat hakeutua hoitoon? Huom, niissä tapauksissa on yleensä taustalla myös muuta päihteiden väärinkäyttöä ja muita ongelmia.

Nykyisellään hoitoon hakeutuminen ei ole järin realistinen vaihtoehto, koska kannabiksesta käryäminen johtaa helposti valtaviin ongelmiin - jotka eivät johdu päihteestä itsestään, vaan siihen liittyvästä lainsäädännöstä ja asennemaailma.

Toki jos lähtökohta on se, että kansalaisiin pitää saada herranpelkoa ja kuria siten, että se on arvo sinänsä, ymmärrän jyrkän "se on kerran luokiteltu huumeeksi ja sillä sipuli" -näkökulman.

Tässä on nyt se että kyllä henkilön pitää maksaa itse omat hoitonsa, eikä niin että veronmaksajat maksaa kaiken.

Sama pätee juuri tähän että mitään laillistumisia ei tule näkymään tai kuulumaan ennen kuin hyvinvointivaltio poistetaan ja tilalle otetaan reilumpi systeemi.

Sellainen missä jokainen maksaa itse omat kulunsa ja huumehoitonsa, jos huumeita tai alkoholia haluaa vetää.

Minusta tuo ajatusrakennelma "kannabis = tulonmenetys veronmaksajille" ei kestä lähempää tarkastelua.

a) Kannabiksenkäyttäjä OVAT JO TÄÄLLÄ (saa panikoida!)

b) Ongelmaton käyttö voi johtaa valtaviin ongelmiin lainsäädännön takia, ei päihteen itsensä takia

c) Sitä hoitoa voi tarvita moneen muuhunkin asiaan, mutta hoitoon hakeutumista vältellään, ettei joudu ongelmiin lakien takia

d) Kannabiksen ns. tavallisella käytöllä ei ole kovinkaan merkittävää potentiaalia aiheuttaa kalliita ja pitkiä hoitoja vaativia haittavaikutuksia

e) Veroja täällä maksavat kaikki, myös ne kannabiksen käyttäjät

Vierailija
336/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jäänyt jumit päälle kun toistat aika pahasti itseäs? Eikö ole muuta asiaa?

kannattaa edelleenkin muistaa kun paatostelet, että alkoholihuume on merkittävin ja kallein yhteiskuntamme tuhoaja.

tuhoaa myös eniten aivoja, kannabis taas suojelee niitä.

Vierailija
337/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi voisi olla laillista vain niillä joilla on työpaikka.

Työttömien pitäisi puhaltaa joka aamu ja lounaalla sekä illalla puhtaat, että saisivat tukensa.

Olisi reilumpaa näin työtätekevää kohtaan. Yksilönvapaudet niille jotka maksaa elämänsä ja muiden elämän.

Vierailija
338/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en maksa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän veikkaan, että et ole toiminut omien ihanteidesi mukaan, vaan esim. ottanut ilolla vastaan ilmaisen koulutuksen jne.

Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että ihmisten tulisi ottaa enemmän vastuuta omista perseilyistään. Silti, kaikki ei ole niin yksiselitteistä. Voimme katsoa 58-vuotiasta Sirkkaa, joka on sossutuilla elävä alkoholisti ja todeta, että hänen menojaan ei kuuluisi kustantaa veronmaksajien selkänahasta. Sitten voimme katsoa hieman pidemmälle Sirkan historiaan ja huomata, että hän lapsena joutunut setänsä hyväksikäyttämäksi lukuisia kertoja, tämä on vaurioittanut pysyvästi hänen mielenterveytensä, eikä hän ole osannut itsenäisesti hakeutua avun piiriin ja pakenee nyt elämäänsä alkoholiin.

Tähän varmaan sanot, että Sirkan oma moka, kun ei hakenut apua. Tiedät kuitenkin itsekin, että asiat eivät ole koskaan näin yksinkertaisia. Kaikilla ihmisillä ei ole yhtäläisiä voimavaroja, toiminnallisia kykyjä ja osaamista ratkoa ongelmia.

Vierailija
339/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä käytetään, jos ei tupakoi?

Vierailija
340/427 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kannabiksen käyttö on vihreiden mielestä niin turvallista ja haitatonta että se voidaan vapauttaa, niin miksi vihreiden Emma Kari perustelee kannabiksen vapauttamista sen haittojen hoidolla?

"tärkeintä tässä vaiheessa olisi edetä dekriminalisoinnin avulla rankaisemisesta hoitoon pääsyn helpottamiseen"

Vihreiden julkilaumat ilmeisesti keksitään kannabispöhnäisissä pössöttelyilloissa. Niin epäjohdonmukaisia, ristiriitaisia ja itseään kumoavia ne ovat

Luultavasti syy on ihan siinä, että päihdeongelmaisilla on ongelmia useampien päihteiden kanssa, tyypillisesti myös alkoholin.

Jos kannabiksesta käryämisen takia menettää työpaikkansa ja joutuu terveydenhoidossa kakkoskansalaiseksi, ei ole järin yllättävää, että sitä vältellään, vaikka katkaisulle olisi tarvetta.

Siksi toisekseen, asia ei mene lainkaan siten, että niin kauan kun kannabiksen käyttö on kriminalisoitua, ei sitä käytetä.

Nykyiselläänhän sen hankkiminen tapahtuu rikollisten kautta (käytännössä aina, koska kotikasvattajakin on rikollinen), ja niissä piireissä ei yleensä tarkisteta ostajan ikää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme