Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni teini omistaa kotimme

Vierailija
23.10.2014 |

Mieheni jäi leskeksi 12 vuotta sitten tyttärensä ollessa vain 3-vuotias. 8 vuotta sitten miehen anoppi halusi muuttaa omakotitalosta kerrostaloon ja antoi tuolloin omakotitalonsa lapsenlapselleen ennakkoperinnöksi sekä rahaa sen verran, että saadusta omaisuudesta pystyttiin maksamaan verot. Koska mieheni asui tuolloin vuokralla kerrostalokaksiossa, he muuttivat tytön kanssa tähän omakotitaloon. Minä tulin kuvioihin mukaan noin 4 vuotta sitten ja nyt meillä on minun kahden lapseni lisäksi yksi yhteinen lapsi. Nyt minua on alkanut mietityttämään, mitä tapahtuu, kun mieheni tytär täyttää 18 vuotta. Onko hänellä oikeus vaatia meitä muuttamaan pois kodistamme? Tai myydä tämä talo? Meillä ei mieheni kanssa ole varmaankaan varaa ostaa tätä, emme saisi niin paljoa asuntolainaa. Voiko tyttö antaa meille häädön, kun mitään vuokrasopimusta ei ole olemassa? Jos voi, onko meillä kuitenkin se 6 kk aikaa ennenkuin on muutettava?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi! Mutta ottakaa huo,ioon, että te olette jo vooneet asua vuodikausia ilmaisesksi eli tyttären kustannuksella!

Vierailija
2/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti hän voi myydä talon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:24"]

Tietenkin voi! Mutta ottakaa huo,ioon, että te olette jo vooneet asua vuodikausia ilmaisesksi eli tyttären kustannuksella!

[/quote]

On tästä talosta ollut kuluja. Kiinteistöveroa, jätemaksuja, lämmityskuluja jne eli emme ole asuneet ilmaiseksi. Luulin muuttaessani, että mieheni omistaa talon. Asia selvisi vasta viikonloppuna, kun keskustelimme asuntojen hinnoista

Vierailija
4/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se talo ole teidän!

Vierailija
5/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta vaikka mitä kuluja maksaisit, talo on miehen tytön

Vierailija
6/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole teillä mitään 6 kk aikaa kun ei ole sitä vuokrasopimustakaan. Ihan nyt niskaperseestä ei voi nostaa ulos, mutta semmoinen kohtuullinen muuttoaika. Kuukausi, kaksi?

Nimimerkki kokemusta on. Tilanne tosin ei ollut tuo, mutta joka tapauksessa ykskaks omistin asunnon, jossa asuin vuokrasopimukseton ihminen.

Vierailija
7/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olette te tavallaan asuneet ilmaiseksi. Kaikki muutkin maksavat talossa asuessaan nuo ellei maksa vuokraa. Siihen päälle vielä laina.

Vierailija
8/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattas varmaan jutella miehesi kanssa mitkä juoksevat kulut kuuluu sinulle?

Vierailija
9/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:27"]

[/quote]

On tästä talosta ollut kuluja. Kiinteistöveroa, jätemaksuja, lämmityskuluja jne eli emme ole asuneet ilmaiseksi. Luulin muuttaessani, että mieheni omistaa talon. Asia selvisi vasta viikonloppuna, kun keskustelimme asuntojen hinnoista

[/quote]

Asutte illmaisksi verrattuna siihen, että maksaisitte talon hinnan (sanoithan, ettei teillä olisi siihen ededs varaa) tai kunnon vuoraa. Itse asiassa miehesi tytär voidi aikuisena haastaa teidät oikeuteen siitä, että häneltä on jäänyt legitimi vuokratulo saamatta teidän takia. Todin, koska lapsen omaisuuden hoito on täytynyt vuodittain hyväksyttää maistraatissa, tuskin hän tuota oikeusjuttua voittaisi. 

Vierailija
10/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:27"]

[/quote]

[/quote]

No mutta olette voineet asua ilman esim. lainakuluja ilmeisen arvokkaassa talossa. Talo on tuon tytön ja hän voi tehdä sillä mitä haluaa, varmaan jo ennen kuin täyttää 18 v. jos hänellä on edunvalvoja. Kuten pitäisi ehdottomasti olla, kun on noinkin arvokas omaisuus kyseessä.

Vierailija
11/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö varmaan ihmettelee. Miten tuo äitipuoli on muuttunut yhtäkkiä niin mukavaksi.. :)

Vierailija
12/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään talo ei ole meidän, mutta on aika huolestuttavaa, jos tyttö voi milloin tahansa ilmoittaa, että pakatkaa tavaranne. Meillä on kuitenkin kolme muutakin lasta. Oikeastiko pitää kuukaudessa tai kahdessa löytää uusi asunto? Tytöllä on hyvät välit isäänsä, mutta minulle on jo pari kertaa tiuskaissut "et sä mun äiti oo". Miehen mielestä ei ole mitään ongelmaa, koska tyttö on vasta 15.

Vierailija
13/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä teinä säästäisin jo muuttoa ja uutta asuntoa varten, mikä se sitten lienee.

Vierailija
14/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä provo on ollut täällä ennenkin. :)

Vierailija
15/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän kannattaisi tehdä tytön kanssa vuokrasopimus, silloin olisi jotain turvaa. Lisäksi tyttö itse tienaisi opiskelurahoja, niitä hän varmasti tulee vielä tarvitsemaan. Ja otathan ap huomion, että jossain vaiheessa teidän on sieltä kuitenkin muutettava, viimeistään sitten kun tyttö aikuisena haluaa asua yksin tai puolisonsa kanssa talossaan, tai vaikka perustaa kommuunin kavereidensa kanssa.

Vierailija
16/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se teitä sieltä pois hätyyttää, jos ei itse pysty maksamaan asumisen kuluja. Jos töihin pääsee ja tienaa rahaa, voi tilanne olla toinen...

Vierailija
17/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:42"]

Tämä provo on ollut täällä ennenkin. :)

[/quote]

Kumpa olisikin provo!

Vierailija
18/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin lasu:n. Tyttö tarvitsee edunvalvojan eikä se voi olla enää isä, koska lapsen ja isän oma etu voivat olla tässä tapauksessa ristiriitaiset. Marssisin lakimiehen puheille ja kysyisin tytöltä, mitä mieltä olisi vuokrasopimuksesta ja haluaako asua talossaan joskus lähitulevaisuudessa. Hänhän on äkkiä laskettuna jo 15v.

Vierailija
19/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:44"]

Tuskin se teitä sieltä pois hätyyttää, jos ei itse pysty maksamaan asumisen kuluja. Jos töihin pääsee ja tienaa rahaa, voi tilanne olla toinen...

[/quote]

Voihan se myydä sen talon.

Vierailija
20/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et taida olla naimisissa tytön isän kanssa joten en edes ymmärrä miten kehtaat asua siinä talossa enää. Tyttö ei myöskään ole velkaa yhtään mitään sun lapsille, ei edes sille sisaruspuolelle. 

Toisaalta jos teillä on hyvät välit, en näe mitään syytä miksi tyttö heittäisi teidät ulos?

Suosittelen tekemään vuokrasopimuksen ja aloitatte maksamaan tytölle markkinakelpoista vuokraa siten et tytön huoltaja eli isi vastaa talon kuluista tms.

Kuten joku jo sanoikin niin on myös mahdollista et jos riitaannutte, tyttö voi vaatia oikeusteitse takautuvana menetetyt vuokratulot korkoineen. Isä on laiminlyönyt tytön omaisuuden hoidon törkeästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi