Mieheni teini omistaa kotimme
Mieheni jäi leskeksi 12 vuotta sitten tyttärensä ollessa vain 3-vuotias. 8 vuotta sitten miehen anoppi halusi muuttaa omakotitalosta kerrostaloon ja antoi tuolloin omakotitalonsa lapsenlapselleen ennakkoperinnöksi sekä rahaa sen verran, että saadusta omaisuudesta pystyttiin maksamaan verot. Koska mieheni asui tuolloin vuokralla kerrostalokaksiossa, he muuttivat tytön kanssa tähän omakotitaloon. Minä tulin kuvioihin mukaan noin 4 vuotta sitten ja nyt meillä on minun kahden lapseni lisäksi yksi yhteinen lapsi. Nyt minua on alkanut mietityttämään, mitä tapahtuu, kun mieheni tytär täyttää 18 vuotta. Onko hänellä oikeus vaatia meitä muuttamaan pois kodistamme? Tai myydä tämä talo? Meillä ei mieheni kanssa ole varmaankaan varaa ostaa tätä, emme saisi niin paljoa asuntolainaa. Voiko tyttö antaa meille häädön, kun mitään vuokrasopimusta ei ole olemassa? Jos voi, onko meillä kuitenkin se 6 kk aikaa ennenkuin on muutettava?
Kommentit (83)
Ja kun teette sen sopparin, niin muistakaa, että ainakin kiinteistövero kuuluu omistajan maksettavaksi. Vuokran määrää alentaa tietenkin se, että myös omistaja asuu siellä eli vuokralaisilla ei ole täyttä hallintaoikeutta. Sitten kun kiinteistöverolaapu tulee, teini maksaa sen - jos on enää millä maksaa. On tietty humputtanut kaikki rahat vaatteisiin ja meikkeihin.
Mun mielestä on itsestään selvää että jos asuu jonkun omistamassa talossa ilmaiseski niin maksaa kaikki lämmityskulut, vakuutukset ym.. Ja on ok että jos lapsi omistaa asunnon, asuu siinä myös muu perhe (kuten teillä tilanne nyt onkin). Kyllä teidän muutenkin täytyy kysyä tytöltä mitä tekee talolla kun täyttä 18. Itseasiassa mun mielestä olisi itsestään selvää, että viimeistään silloin alatte maksaa vuokraa/muutatte pois. Ei voi olla niin itsekäs, että kuvittelee olevansa jotenkin oikeutettu lapsen omaisuuteen.
Ei tässä oikeasti nyt ole sulla AP muuta vaihtoehtoa kuin joko ostaa se talo tai tehdä virallinen vuokrasopimus sen miehesi tyttären kanssa, ei muuta keinoa ole saada oloa turvatuksi. Ja minä olen kyllä ihan tämän tyttären puolella tässä asiassa, hän todennäköisesti muuttaa opiskelemaan muualle ja sitten kituuttaa pienillä rahoilla vain, koska hänen isänsä ja tämän naisystävä asuttavat hänen omaisuuttaan. Vaikka miten olisi hyvä sydän, en minä ainakaan tuollaiseen järjestelyyn suostuisi.
Ja miten niin ei ole rahaa vuokraan..? Jos ei ole rahaa semmoisiin perusjuttuihin kuin vaikkapa asumiseen, kipinkapin sossun luukulle pyytämään asumislisiä ja toimeentulotukea.