Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni teini omistaa kotimme

Vierailija
23.10.2014 |

Mieheni jäi leskeksi 12 vuotta sitten tyttärensä ollessa vain 3-vuotias. 8 vuotta sitten miehen anoppi halusi muuttaa omakotitalosta kerrostaloon ja antoi tuolloin omakotitalonsa lapsenlapselleen ennakkoperinnöksi sekä rahaa sen verran, että saadusta omaisuudesta pystyttiin maksamaan verot. Koska mieheni asui tuolloin vuokralla kerrostalokaksiossa, he muuttivat tytön kanssa tähän omakotitaloon. Minä tulin kuvioihin mukaan noin 4 vuotta sitten ja nyt meillä on minun kahden lapseni lisäksi yksi yhteinen lapsi. Nyt minua on alkanut mietityttämään, mitä tapahtuu, kun mieheni tytär täyttää 18 vuotta. Onko hänellä oikeus vaatia meitä muuttamaan pois kodistamme? Tai myydä tämä talo? Meillä ei mieheni kanssa ole varmaankaan varaa ostaa tätä, emme saisi niin paljoa asuntolainaa. Voiko tyttö antaa meille häädön, kun mitään vuokrasopimusta ei ole olemassa? Jos voi, onko meillä kuitenkin se 6 kk aikaa ennenkuin on muutettava?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itseasiassa tuo pointti, ettei tämä lapsi ole saanut asuntonsa käytöstä korvausta on aika relevantti. Hänenhän olisi pitänyt periä äitinsäkin jo silloin aikaa sitten, ellei testamenttia puolison hyväksi ollut. Miten tämä asia on hoidettu? Lisäksi talo on aika arvokas omaisuus, eikö tosiaan ole ulkopuolista edunvalvojaa lapsella? Mielestäni lapselle olisi kyllä kuulunut edes kohtalainen vuokratuotto kyseisestä asumisesta, nythän te olette saaneet asua siinä ilmiaseksi pelkillä omilla kuluillanne.

Olet mennyt naimisiin ja tehnyt lapsenkin miehen kanssa, josta et tiedä näinkin yksinkertaista asiaa, kuin talon omistusta? Et ole koskaan miettinyt, miten ilmeisen pienituloisella miehellä voi olla tällainen velaton talo? Ette ole koskaan keskustelleet aiheesta? Edes muuttaessasi sinne 4 vuotta sitten, ette sopineet mitään asumiskulujen jakamisesta etkä ihmetellyt ettei lainaa ole ollenkaan? Mainitsit itse, ettei teillä olisi mahdollisuutta saada lainaa lunastaaksenne taloa tyttäreltä, siksi oletan ettei tulotaso ole kovin korkea.

Vierailija
22/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin alkaa varautumaan asiaan, mutta minulla ei ole muita tuloja nyt kuin kotihoidontuki ja lapsilisät. Ja mies on niin taukki, ettei näe mitään ongelmaa. Luottaa siihen, ettei tyttö heitä meitä kadulle. Minua tilanne kuitenkin häiritsee ja myönnän, että jollain tavalla asetelma muuttui, kun sain tietää asuvani teinin omistamassa talossa. Varsinkin riitatilanteissa voi tulla ongelmia, jos tyttö alkaa uhkaamaan häädöllä. En tiedä, ahdistaa vain ajatuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi adua ilman vuokranmaksua lapsensa asunnossa. Työkaverillani ol miehensä kanssa avoiehto, ja kun mies kuoli asunto jäi lapselle. Mutta asunnon menot äiti joutui maksamaan. Asunto oli tosi iso, mutta lapsen uskottu mies oli sitä mieltä, että asunnonvaihto ei ole lapsen etujen mukaista. Samoin uskottu mies tyrmäsi ehdotuksen asunnon laittamisesta vuokralle, ja työkaverini olisi muuttanut muualle lapsen kanssa ( siis työkaverin olisi ostanut pienen asunnon heille ). Joten oli pakkorakosessa, sillä piti hoitaa ja maksaa talon kulut.

Vierailija
24/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällaisen tilanteen takia testamentissani on, että lapselle tulee hankkia ulkopuolinen edunvalvoja, jos kuolen ennen kuin lapsi on aikuinen. Lapsen etu kun ei välttämättä ole isän mielessä leskenä.

Vierailija
25/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alkaisin ainakin periä teiltä vuokraa. Tyhmä olisi jos ei. Sinäkään et ole sukua edes..

Vierailija
26/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:24"]

Tietenkin voi! Mutta ottakaa huo,ioon, että te olette jo vooneet asua vuodikausia ilmaisesksi eli tyttären kustannuksella!

[/quote]

On tästä talosta ollut kuluja. Kiinteistöveroa, jätemaksuja, lämmityskuluja jne eli emme ole asuneet ilmaiseksi. Luulin muuttaessani, että mieheni omistaa talon. Asia selvisi vasta viikonloppuna, kun keskustelimme asuntojen hinnoista

[/quote]

Nuo ovat kaikki asumisen sivukuluja. Itse ASUMINEN ei ole maksanut teille yhtään mitään. Eli en käsitä miten teillä ei voi olla varaa maksaa vuokraa tai ostaa vaikka koko mökkiä omaksi, kun ette ole siitä mitään tähän mennessä joutuneet maksamaan.

Vierailija
27/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölle edunvalvoja ja teille vuokrasopimus, alatte maksaa tytölle nyt normaalisti asumisesta esimerkiksi hänen säästötililleen. Siitä kertynee vielä muutamien seuraavien vuosien aikana ihan hyvin pesämunaa opiskeluja varten.

Kun tyttö on täysi-ikäinen ja haluaa muuttaa pois, juttelette hyvissä ajoin haluaako hän jatkaa vuokrasopimusta vai mahdollisesti myydä talon ja ostaa oman asunnon.

Vierailija
28/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:54"]

Mä alkaisin ainakin periä teiltä vuokraa. Tyhmä olisi jos ei. Sinäkään et ole sukua edes..

[/quote]

No toisaalta: ehkäpä tuon voi nyt ajatella niin, että "vuokranmaksu" on sitä, että ap ja mies pitävät talosta huolta ja maksavat noita sivukuluja (lämmitys yms.). Jos teini alkaisi ihan vuookraisännäksi niin hänhän se sitten vastaisi talonsa huollosta ja ylläpidosta - tuskinpa montaakaan teiniä kiinnostaa ruveta kolailemaan lumia, hiekottamaan pihoja, korjailemaan rännejä...

Vierailija
29/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on yli 20 t€ omaisuus, niin siitähän pitää antaa vuosittain selvitys, että omaisuutta on hoidettu asianmukaisesti

Vierailija
30/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:50"]

No itseasiassa tuo pointti, ettei tämä lapsi ole saanut asuntonsa käytöstä korvausta on aika relevantti. Hänenhän olisi pitänyt periä äitinsäkin jo silloin aikaa sitten, ellei testamenttia puolison hyväksi ollut. Miten tämä asia on hoidettu? Lisäksi talo on aika arvokas omaisuus, eikö tosiaan ole ulkopuolista edunvalvojaa lapsella? Mielestäni lapselle olisi kyllä kuulunut edes kohtalainen vuokratuotto kyseisestä asumisesta, nythän te olette saaneet asua siinä ilmiaseksi pelkillä omilla kuluillanne.

Olet mennyt naimisiin ja tehnyt lapsenkin miehen kanssa, josta et tiedä näinkin yksinkertaista asiaa, kuin talon omistusta? Et ole koskaan miettinyt, miten ilmeisen pienituloisella miehellä voi olla tällainen velaton talo? Ette ole koskaan keskustelleet aiheesta? Edes muuttaessasi sinne 4 vuotta sitten, ette sopineet mitään asumiskulujen jakamisesta etkä ihmetellyt ettei lainaa ole ollenkaan? Mainitsit itse, ettei teillä olisi mahdollisuutta saada lainaa lunastaaksenne taloa tyttäreltä, siksi oletan ettei tulotaso ole kovin korkea.

[/quote]

Mies ei viikonloppuna kertonut enempää. Olin kuvitellut, että talo olisi ollut miehen ja hänen edesmenneen vaimonsa talo, koska muuttaessani tänne täällä oli sisustuksessa ja puutarhassa monia asioita jotka viittasivat naispuoliseen asujaan. Tämä naispuolinen oli kuitenkin ollut miehen anoppi. Miehellä on ihan hyvä palkka, mutta se ei yksin riitä asuntolainaan. Minä olen hoitovapaalla eikä ole työpaikkaa odottamassa. Tämä tuli aika järkytyksenä, koska en osannut kuvitellakaan, että lapsi omistaisi talon.

Vierailija
31/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:58"]

[/quote]

No toisaalta: ehkäpä tuon voi nyt ajatella niin, että "vuokranmaksu" on sitä, että ap ja mies pitävät talosta huolta ja maksavat noita sivukuluja (lämmitys yms.). Jos teini alkaisi ihan vuookraisännäksi niin hänhän se sitten vastaisi talonsa huollosta ja ylläpidosta - tuskinpa montaakaan teiniä kiinnostaa ruveta kolailemaan lumia, hiekottamaan pihoja, korjailemaan rännejä...

[/quote]

vuokraisäntä maksaa myös saamastaan tulosta 25% pääomaveroa. 

Vierailija
32/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi talollaan tehdä mitä haluaa. Ei sekään ole oikein, jos joku ulkopuolinen rupeaa määräilemään mitä joku voi omaisuudellaan tehdä.

ps. menkää töihin hemmetin pummit, luulisi että kahdella aikuisella ihmisellä olisi edes toisella kohtalaiset tulot :P

Vierailija
33/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:00"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Korjaan: 30%

Vierailija
34/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas. Potentiaalisia ongelmia aikanaan... Eräs ystäväni asui lapsena juuri tuollaisessa kompukassa poislukien, että kyse oli pk-seudulla olevasta kerrostaloasunnosta. Tämän ystäväni muutettua omaan ja aloitettua opiskelut, painoi sivutöitä ja kitkutti, kun iskä asui ilmaiseksi äitipuolen ja parin pikkusisaruksen kanssa sitä asuntoa vuosia. Olisiko tää ystävä ollut 27 tai 28, kun lopulta vaati niitä muuttamaan pois, jotta voi ostaa itse asunnon avomiehensä kanssa. Sitten suututtiin. Erityisesti äitipuoli oli ihan herne nenässä ja välit meni kokonaan. Siis siitä, että toinen halusi omansa takaisin? Näinhän se elämässä menee, että kun joku tottuu saamaan jonkun ansaitsemattoman hyödyn toisesta, niin siitä muuttuu oikeus, jonka poistaminen aiheuttaa riidan. (tyyliin lainaat kaverille pyörää ja pyydät takaisin, suuttuu tai lainaat rahaa jne.)

Vierailija
35/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:59"]

Jos lapsella on yli 20 t€ omaisuus, niin siitähän pitää antaa vuosittain selvitys, että omaisuutta on hoidettu asianmukaisesti

[/quote]

Jos omaisuus on omakotitalo, ja sen kunnosta on pidetty huolta, niin silloinhan omaisuutta on hoidettu asianmukaisesti.

Vierailija
36/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:00"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja siksipä se vuokra on laskettava niin, että tuo vero-osuus tulee katettua. Kiinteistössä, kuten nyt tyypillisesti omakotitalossa  kyllä vuokralaien yleensä vastaa mm. lumitöistä ja tavallisista ylläpitohommista, kuten vaikka ruohonleikkuusta, lumitöistä, pihan lakaisemisesta jne. Toki remonttikulut menee vuokraisännän piikkiin. 

Pidän tosi outona, että p on vaan muuttanut huusholliin ja tehnyt lapsen ja jättäytynyt hoitovapaalle, ilman aavistustakaan siitä, kenen talossa tässä nyt asutaan kahden ei miehelle sukua olevan lapsen kanssa  ja että kiva kun mun ei tartte tässä maksaa mitään. Aika naivia toimintaa...

Vierailija
37/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:59"]

Mies ei viikonloppuna kertonut enempää. Olin kuvitellut, että talo olisi ollut miehen ja hänen edesmenneen vaimonsa talo, koska muuttaessani tänne täällä oli sisustuksessa ja puutarhassa monia asioita jotka viittasivat naispuoliseen asujaan. Tämä naispuolinen oli kuitenkin ollut miehen anoppi. Miehellä on ihan hyvä palkka, mutta se ei yksin riitä asuntolainaan. Minä olen hoitovapaalla eikä ole työpaikkaa odottamassa. Tämä tuli aika järkytyksenä, koska en osannut kuvitellakaan, että lapsi omistaisi talon.

[/quote]

Pitäisiköhän opetella tuo keskustelemisen taito? Luulisi, että onnistuu vielä vanhemmallakin iällä.

Vierailija
40/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hemmotellulta pennulta kuulostaa. Vuokratuloja saamatta talosta mistä ei ole itse maksanut penniäkään... Huh huh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi