Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni teini omistaa kotimme

Vierailija
23.10.2014 |

Mieheni jäi leskeksi 12 vuotta sitten tyttärensä ollessa vain 3-vuotias. 8 vuotta sitten miehen anoppi halusi muuttaa omakotitalosta kerrostaloon ja antoi tuolloin omakotitalonsa lapsenlapselleen ennakkoperinnöksi sekä rahaa sen verran, että saadusta omaisuudesta pystyttiin maksamaan verot. Koska mieheni asui tuolloin vuokralla kerrostalokaksiossa, he muuttivat tytön kanssa tähän omakotitaloon. Minä tulin kuvioihin mukaan noin 4 vuotta sitten ja nyt meillä on minun kahden lapseni lisäksi yksi yhteinen lapsi. Nyt minua on alkanut mietityttämään, mitä tapahtuu, kun mieheni tytär täyttää 18 vuotta. Onko hänellä oikeus vaatia meitä muuttamaan pois kodistamme? Tai myydä tämä talo? Meillä ei mieheni kanssa ole varmaankaan varaa ostaa tätä, emme saisi niin paljoa asuntolainaa. Voiko tyttö antaa meille häädön, kun mitään vuokrasopimusta ei ole olemassa? Jos voi, onko meillä kuitenkin se 6 kk aikaa ennenkuin on muutettava?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teidän kannattaa varautua tilanteeseen, jos lapsi muuttaa opiskelujen perässä toiselle paikkakunnalle. Siinä vaiheessa lapsi saattaa ihmetellä, miksi hänen pitää ottaa opintolainaa, kun omaisuuden turvin opiskeluaikana voisi elää leveämmin. Eikä ole mitenkään varmaa, että lapsi enää palaa kotipaikkakunnalleen.

Vierailija
42/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaivaa ihmistä joka laittaa näitä uusintoina tänne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on hoitanut tytön asiat itse enkä ole niitä seurannut millään tavalla. Nyt huomaan olleeni sinisilmäinen, mutta ajattelin, ettei tytön asiat edes kuulu minulle. Minäkin hoidan omien lasteni asiat exäni kanssa ilman, että mieheni puuttuu niihin. Enkä minä halua tytöltä hänen omaisuuttaan, mutta koen tilanteen turvattomaksi itseni ja lasteni kannalta. 

Vierailija
44/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinka hyvin se lapsi itse tajuaa omistavansa sen talon? Eikai sen isä ole siltäkin pimittänyt tietoa, kun säkään et kerta tiennyt? Ja jos se tietää, niin miten se on muutenkaan perillä noista lakiasioista?

Vierailija
45/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:15"]

Mies on hoitanut tytön asiat itse enkä ole niitä seurannut millään tavalla. Nyt huomaan olleeni sinisilmäinen, mutta ajattelin, ettei tytön asiat edes kuulu minulle. Minäkin hoidan omien lasteni asiat exäni kanssa ilman, että mieheni puuttuu niihin. Enkä minä halua tytöltä hänen omaisuuttaan, mutta koen tilanteen turvattomaksi itseni ja lasteni kannalta. 

[/quote]

Ostakaa se talo tytöltä itsellenne. Sitten on turvallista.

Vierailija
47/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:00"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:54"]

Mä alkaisin ainakin periä teiltä vuokraa. Tyhmä olisi jos ei. Sinäkään et ole sukua edes..

[/quote]

No toisaalta: ehkäpä tuon voi nyt ajatella niin, että "vuokranmaksu" on sitä, että ap ja mies pitävät talosta huolta ja maksavat noita sivukuluja (lämmitys yms.). Jos teini alkaisi ihan vuookraisännäksi niin hänhän se sitten vastaisi talonsa huollosta ja ylläpidosta - tuskinpa montaakaan teiniä kiinnostaa ruveta kolailemaan lumia, hiekottamaan pihoja, korjailemaan rännejä...

[/quote]

vuokraisäntä maksaa myös saamastaan tulosta 25% pääomaveroa. 

[/quote]

Ei pääse noin "halvalla", vaan maksaa veroa 30-32%, riippuen pääomatulojen määrästä. Ja vuoden alussa % nousee taas.

Vierailija
48/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teillä ei oo varaa maksaa vuokraa? Missä ihmeessä te sit asuisitte ilman tota taloa, kadullako?

Vierailija
49/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap kantasi mut olet silti väärässä. Ethän sä voi olla noin avuton et aiot elää jatkossakin "vieraan" ihmisen siivellä? Kyllä sun nyt täytyy hoitaa asia jotenkin. Eihän se ole sun lapsiasikaan kohtaan oikein et niille tulee sit yllätyksenä et heidän pitää muuttaa pois talosta jota ovat pitäneet kotinaan. Voi olla et hekin kääntyy sua vastaan.

Vaikka ongelmia ei tulis ja ette riitaantuisi niin tyttöhän saattaa perustaa perheen jo muutaman vuoden päästä ja silloin hänellä on oikeus omaan taloonsa. Pakkohan sun on muuttaa pois.

Vierailija
50/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:24"]

Eli teillä ei oo varaa maksaa vuokraa? Missä ihmeessä te sit asuisitte ilman tota taloa, kadullako?

[/quote]

Ja mihin ihmeeseen perheen rahat sitten kuluvat?

Vierailija
51/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:22"]

[/quote]

[/quote]

Ei noin vaan saa ostaa ala-ikäisen omaisuutta. Talon on antanut tytölle äidin äiti eikä sitä saa isän uusi puoliso lunastaa "halvalla" ilman edunvalvojaa yms. Sehän olis petos kun tyttö kuulis siitä aikuisena.

TIetääkö tyttö omistavansa talon vai onko isä kusettanut omaa lastaan aikeissa pitää/varastaa talon?

Vierailija
52/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No mutta hyvänen aika, etkö sä kokenut tilannetta pikkuisen turvattomaksi muuttaessasi taloon, jonka omistajaa et tiedä ja teet vielä lapsen sinne ja jäät hoitovapaalle ilman työpaikkaa. Oletteko naimisissa? Jos tulis ero, niin sittenpä vasta turvaton olisit. 2 omaa ja yksi yhteinen lapsi + sinä kodittomina ja työttömänä. Olisin kyllä tästä skenaariosta enemmän huolissani kuin siitä, että teini heittää teidät perheenä pihalle. Nyt sulla on ainakin hetki aikaa valmistautua.

Tottakai omistaja luultavasti haluaa realisoida talon muuttaessaan omilleen. Vai pitäiskö sun mielestä hänen ottaa asuntolainaa, jotta sinä lapsinesi voisitte edelleen asua ilmaiseksi hänen talossaan maksamatta vuokraa? Varsinkin kun kysessää ei ole edes miehesi (avo- vai aviopuoliso) sukulaiselta, vaan LAPSEN sukulaiselta saatu perintö, jota mies nyt vaan on käyttänyt omiin tarkoituksiinsa sopivasti. 

Vierailija
53/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa jo nyt säästämään omaa asuntoa varten ja varautua muuttamaan pois, kun tyttö täysi-ikäistyy. Kyllähän hän varmasti haluaa asunnon/talon joskus realisoida, koska on hänen omaisuuttaan! Kun nyt asutte ilmaiseksi tytön piikkiin, niin ehditte mukavan pesämunan säästellä siihen mennessä kun tyttö on esim. 21. Jos suostuisi esim. siihen asti pitämään talon teidän käytössänne ja asuisi kanssanne siihen asti.

Vierailija
54/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:12"]Aika hemmotellulta pennulta kuulostaa. Vuokratuloja saamatta talosta mistä ei ole itse maksanut penniäkään... Huh huh
[/quote]

No ap:llako ja tämän lapsilla on sitten täysi oikeus asua ilmaiseksi? Juuri tämän takia anoppi antoi talonsa lapsenlapselleen, jotta uusi puoliso ja tämän lapset eivät rohmuaisi taloa. Koko talo periytyisi vieraille ihmisille, jotka nimenomaan "eivät ole maksaneet penniäkään talosta."

Vierailija
55/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:15"]Mies on hoitanut tytön asiat itse enkä ole niitä seurannut millään tavalla. Nyt huomaan olleeni sinisilmäinen, mutta ajattelin, ettei tytön asiat edes kuulu minulle. Minäkin hoidan omien lasteni asiat exäni kanssa ilman, että mieheni puuttuu niihin. Enkä minä halua tytöltä hänen omaisuuttaan, mutta koen tilanteen turvattomaksi itseni ja lasteni kannalta. 
[/quote]

Et ole turvattomassa tilanteessa jos teet vuokrasopimuksen ja/tai säästät käsirahan asuntolainaan. Aikuinen ihminen huolehtii nämä asiat.

Vierailija
56/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:22"]

[/quote]

[/quote]

Ei noin vaan saa ostaa ala-ikäisen omaisuutta. Talon on antanut tytölle äidin äiti eikä sitä saa isän uusi puoliso lunastaa "halvalla" ilman edunvalvojaa yms. Sehän olis petos kun tyttö kuulis siitä aikuisena.

[/quote]

No totta kai tehtäisiin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Tiedän tapauksen, jossa kävi niin, että isän yritys meni konkurssiin ja tytär miehineen osti isältä talon, jossa olivat koko konkkaronkka asuneet jo tätä konkurssia ennenkin. Kaikki jäivät kaupan jälkeenkin asumaan siihen taloon, mutta uusi isäntäpari sai sananvallan siitä, mitä talolle ja talossa tehtiin.

Vierailija
57/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylläpä on oikeat hölmöt asialla. Ap ja sen mies. Koettakaan saada kokoon muutama saturainen tuomarille, joka kertoo teille miten tämä homma pitää hoitaa niin että ette joudu pahempaan kuin liemeen. Laki on nimittäin tässä asiassa vain ja ainoastaan tyttären puolella ja pahimmassa tapauksessa välinne voivat katketa loppuiäksi.

Vierailija
58/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:24"]

Tietenkin voi! Mutta ottakaa huo,ioon, että te olette jo vooneet asua vuodikausia ilmaisesksi eli tyttären kustannuksella!

[/quote]

On tästä talosta ollut kuluja. Kiinteistöveroa, jätemaksuja, lämmityskuluja jne eli emme ole asuneet ilmaiseksi. Luulin muuttaessani, että mieheni omistaa talon. Asia selvisi vasta viikonloppuna, kun keskustelimme asuntojen hinnoista

[/quote]

Olettepa asuneet ilmaiseksi kun että maksa tytölle vuokraa. Te olette maksaneet ainostaan juoksevia ASUMISKULUJA. 

Vierailija
59/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:12"]

Aika hemmotellulta pennulta kuulostaa. Vuokratuloja saamatta talosta mistä ei ole itse maksanut penniäkään... Huh huh

[/quote]

Väärin. Hän on maksanut talostaan asiaankuuluvasti perintöveron. Muutoin perinnöt on kaikille "ilmaista" omaisuutta, jonka eteen ei ole laitettua tikkuakaan ristiin - miksi tämän tytön olisi pitänyt?

Vierailija
60/83 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei okt ssa mitään lumia vuokranantaja kolaa.
Ja pitääkö ne vanhemmat edes huolta vai asuuko vaan. Se voi pahastikkin ränsistyä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän