Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkäreille maksetaan silmää räpäyttämättä jopa 10000 euroa kuussa, mutta hoitajien pienikin palkankorotus on aina ihan mahdoton asia?

Vierailija
12.09.2021 |

?

Kommentit (311)

Vierailija
281/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella harva lääkäri HALUAA päivystää. Se on vittumainen virkavelvollisuus, joka sotkee koko elämän mutta jota on pakko tehdä, eläkeikään saakka. Jokainen tietämäni erikoislääkäri lopettaisi päivystykset välittömästi, jis siihen olisi mahdollisuus. Palkka ei todellakaan korvaa niitä haittoja ja sitä vitutuksen määrää ja elimistön sekoamista, mitä päivystystyö tuo. Lääkärien päivystystyöhän olisi työnantajan toimesta vaikka heti mahdollista muuttaa vuorotyöksi. Silloin tarvittaisiin vaan vielä enemmän työntekijöitä, joita ei nytkään ole. Kyseessä on tapa säästää palkoissa ja virkamäärissä, kun yksi ihminen tekee monen ihmisen työt epämukavaan aikaan kuten illalla, yöllä, viikonloppuina ja juhlapyhinä.

Lääkärit ITSE ovat pitäneet kiinni päivystyksistä ja estäneet lääkkiksen koulutuspaikkojen lisäämisen.

Lääkäreitä on Suomessa enemmän kuin koskaan ennen. Terveyskeskusvirkojen määrä ei ole lisääntynyt, niitä on saman verran kuin 90-luvulla.

Suomessa on suurempi ja ennen kaikkea vanhempi ja sairaampi väestö kuin koskaan ennen. Lääkärityövoiman tarjonta ei ole pysynyt kysynnän perässä. Kun kysyntä ylittää tarjonnan...

Vierailija
282/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin työtä arvostetaan yhteiskunnassa, hoitajan työtä ei. Silti väitän että lääkäri ei ilman hoitajaa voi työtään tehdä.

Mutta myöskään hoitaja ei voi tehdä työtään ilman lääkäriä. Lääkäreille maksetaan vastuun kantamisesta.

Hoitajalle pitäisi myös maksaa enemmän. Ihan yhtälailla hän kantaa vastuuta potilaista.

Jotenkin tuo vastuu ihmishengistä ja muusta pitäisi hinnoitella. Kaikkien hoitajien tekemät virheet eivät aiheuta kuolemia. Siksi kaikkien hoitajien palkkoja ei ole syytä nostaa. Esimerkiksi diabetes hoitaja terveyskeskuksessa, työ on juttelua ja neuvontaa, ei millään lailla lääkkeiden kanssa tekemisissä, ei lähetä tutkimuksiin, ei analysoi tuloksia. Tuollaiselle riittäisi palkaksi juttelusta jotain 1500€/kk. Eri asia joku syöpähoitojen lääkitykseen liittyvä hoitotyö, heille soisi vastuusta paremman palkan.

Tiesitkö että se diabeteshoitaja säätää sen potilaan lääkitystä joko nostaa annosta tai vähentää sitä, tulkitsee myös verikokeet ja tarpeen mukaan reagoi niihin, se että se hoitaja ei anna sitä lääkettä potilaalle konkreettisesti ei tarkoita että työ ei liity lääkitykseen. Taas törmäämme näköjään siihen että osalla meistä ei ole mitään käsitystä mitä kukin meistä työkseen tekee ja siksi suurin osa meistä on jäävejä kommentoimaan kenenkään osaamista ja palkkaa.

Meidän terveyskeskuksessa diabetes hoitaja vain juttelee, hakee virheitä ruokavaliosta ja syyttelee. Ei laita lääkärille, laboratorio kokeisiin, ravintoterapeutille. Ei korjaa lääkitystä. Ei osaa aina niitä verikoetuloksiakaan lukea. Ehkä teillä sitten on todellinen ammattilainen töissä, meillä vastentahtoisesti pakotettu ... ehkä on jopa hoitaja koulutukseltaan, vaikka uskallan epäillä. Pirun pilkallinenkin vielä. Ansaitsisi potkut. Että on minulla kokemusta, omaa ja myös lähiomaisen naapurikaupungissa.

Kannattaa moisesta hoitajasta tehdä valitus avoterveydenhoidon vastaavalle lääkärille. Lääkäri antaa tuollaiselle hoitajalle potkut eikä saa koko maakunnasta enää töitä. Eiköhän hänenkin paikalle ole kilvan nuoria reippaita tyttöjä hakijoiksi.

Kuinka monta kertaa täällä pitää toistella että lääkäri ei ole hoitajan esimies?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turha vertailla lääkäreiden ja hoitajien palkkoja. Hoitajiakin on sairaanhoitajia ja lähihoitajia.Amis/ amk. Sitten lääkärit korkeakoulus. Älytöntä vertaila palkkoja.

Vierailija
284/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin työtä arvostetaan yhteiskunnassa, hoitajan työtä ei. Silti väitän että lääkäri ei ilman hoitajaa voi työtään tehdä.

Mutta myöskään hoitaja ei voi tehdä työtään ilman lääkäriä. Lääkäreille maksetaan vastuun kantamisesta.

Hoitajalle pitäisi myös maksaa enemmän. Ihan yhtälailla hän kantaa vastuuta potilaista.

Jotenkin tuo vastuu ihmishengistä ja muusta pitäisi hinnoitella. Kaikkien hoitajien tekemät virheet eivät aiheuta kuolemia. Siksi kaikkien hoitajien palkkoja ei ole syytä nostaa. Esimerkiksi diabetes hoitaja terveyskeskuksessa, työ on juttelua ja neuvontaa, ei millään lailla lääkkeiden kanssa tekemisissä, ei lähetä tutkimuksiin, ei analysoi tuloksia. Tuollaiselle riittäisi palkaksi juttelusta jotain 1500€/kk. Eri asia joku syöpähoitojen lääkitykseen liittyvä hoitotyö, heille soisi vastuusta paremman palkan.

Tiesitkö että se diabeteshoitaja säätää sen potilaan lääkitystä joko nostaa annosta tai vähentää sitä, tulkitsee myös verikokeet ja tarpeen mukaan reagoi niihin, se että se hoitaja ei anna sitä lääkettä potilaalle konkreettisesti ei tarkoita että työ ei liity lääkitykseen. Taas törmäämme näköjään siihen että osalla meistä ei ole mitään käsitystä mitä kukin meistä työkseen tekee ja siksi suurin osa meistä on jäävejä kommentoimaan kenenkään osaamista ja palkkaa.

Meidän terveyskeskuksessa diabetes hoitaja vain juttelee, hakee virheitä ruokavaliosta ja syyttelee. Ei laita lääkärille, laboratorio kokeisiin, ravintoterapeutille. Ei korjaa lääkitystä. Ei osaa aina niitä verikoetuloksiakaan lukea. Ehkä teillä sitten on todellinen ammattilainen töissä, meillä vastentahtoisesti pakotettu ... ehkä on jopa hoitaja koulutukseltaan, vaikka uskallan epäillä. Pirun pilkallinenkin vielä. Ansaitsisi potkut. Että on minulla kokemusta, omaa ja myös lähiomaisen naapurikaupungissa.

Kannattaa moisesta hoitajasta tehdä valitus avoterveydenhoidon vastaavalle lääkärille. Lääkäri antaa tuollaiselle hoitajalle potkut eikä saa koko maakunnasta enää töitä. Eiköhän hänenkin paikalle ole kilvan nuoria reippaita tyttöjä hakijoiksi.

Kuinka monta kertaa täällä pitää toistella että lääkäri ei ole hoitajan esimies?

Jos ylilääkäri, johtavasta lääkäristä puhumattakaan, haluaa hoitajan pihalle, se sen sieltä saa pois. Eikä takaisin ole tulemista koko kuntayhtymään. Näitä on Suomessa tapahtunut.

Vierailija
285/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on yleislääketieteen erikoislääkäri. Terkkarissa tienasi helposti yli 10 000e kk tekemällä 38.5 tunnin työviikon ja 3 päivystyspäivää kuukaudessa (ylleensä la tai su). Vuositulot oli n 140 000 vuodessa. Veroja maksoi yli 60000e vuodessa.

Siirtyi yksityiselle, tekee n 40 tuntia viikossa töitä, tulot näyttää olevan vielä reilusti isommat kuin aikasemmin..

Pitää varmasti paikkansa. Puolisoni tekee vajaata työviikkoa yleislääkärinä, mutta palkka on silti n. 12 500€/kk. Tuohon summaan voi päästä jopa julkisella sektorilla ilman erikoistumista. Aina joku tulee näissä tapauksissa valittamaan, että tuollainen työ on jossain takapajulassa, mutta voin vannoa ettei ole.

Minäkin teen 80 % viikkotyöaikaa erikoistumattomana yleislääkärinä kunnassa, jossa maksetaan vielä 600 euron (mulle siitä 80 %) lisä niille lääkäreille, jotka ylipäätään tulevan meidän kuntaan töihin. En tee ilta- enkä viikonlopputöitä. Palkka bruttona kuukaudessa 6800, josta verojen jälkeen tilille kilahtaa 3700 euroa.

Vierailija
286/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä keskussairaalassa sairaanhoitajan peruspalkka yhdellä ikälisällä on 2485e. Erikoistuvalla lääkärillä 3600e. Meidän erikoistumisalalla ei ole päivystystä, eli vuorolisiä ei tule.

Sekä hoitajista että erikoistuvista lääkäreistä on huutava pula. Molemmilla on ihan liikaa töitä, joten kiire ja huono perehdyttäminen syövät vielä työn mielekkyyttä. Ei hirveästi ole syitä, miksi kukaan hakeutuisi juuri meille töihin, lääkäri tai hoitaja.

Ihan hullua miten huonot paökat. Itse teen puhelinmyyjänä monesti 3500 bruttona palkkaa kuussa, 30 h viikossa ja pelkkää päivätyötä 😬 eikä tarvii stressata tai olla vastuussa kenestäkään.

Vierailija
287/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän terveyskeskuksessa on myös diabeteshoitaja se, joka ohjaa diabetesasioissa potilasta, tulkitsee kontrolliin tulevan potilaan kokeet (ekg:tä lukuunottamatta), säätää lääkitystä, sekä tabletti- että insuliinilääkitystä ja tekee päätöksen uuden dm-lääkityksen aloittamisesta (lääkäriltä pyytää sitten reseptin):

Vierailija
288/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriliitto on pitänyt huolen kovien liksojen tasosta vastustamalla lääkiksen koulutuspaikkojen lisäämistä. Lääkäreistä on huutava pula, mutta lääkärit eivät itse halua ottaa riskiä sisäisen kilpailun vaikutuksesta palkkoihin.

Nyt lääkärit saavat uhriutua alan työvoimapulasta ja samalla nostaa kovaa liksaa. Ammattitaidon ei tarvitse olla edes kummoinen (tämän moni on valitettavasti huomannut), kun kaikille riittää töitä. Hyvin pelattu, sanoisin.

Eikös niitä koulutuspaikkoja koitettu lisätä, mutta opiskelijoiden taso ei riittänyt? Lääkis on vaativa koulu, ei siellä niin vain pärjää. Ja hyvä niin. Haluan mennä myös vastedes pätevälle lääkärille.

Ei ole lisätty. 

Vierailija
289/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin ja hoitajan palkkaero on perusteltua.  Pieni osa ihmisistä pääsee lääkikseen, mutta hoitajaksi pääsee opiskelemaan kuka tahansa.  Hoitajien koulutukset on lastenleikkiä verrattuna lääkiksestä selviämiseen.  Lääkärin vastuu on täysin eri tasolla kuin hoitajalla. 

Tämä. Ja jos jostain hoitajasta on lääkäriksi niin senkun hakemaan lääkikseen. Ei sitä kukaan kiellä ja sitten (jos sattuu pääsemään sisään ja pääsemään koulutuksesta lävitse) pääsee lääkärien palkoille.

Vierailija
290/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit palkataan julkisellekin yksityisten terveysfirmojen kautta (näin saavat yksityisen työsuhde-edut). Törkeää!

Vierailija
291/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovaa palkkaa vetävät sairaanhoitajat jo nyt. Ei senttiäkään enää tarvitse nostaa palkkaa. Yleiskorotukset riittää. Menee konkurssiin koko maa jos rahaa aletaan heittelemään jokaiselle vastaantulijalle.

Ruotsissa sairaanhoitajien palkat on tuplasti korkeammat kuin Suomessa. 

Vierailija
292/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kämppäkaverini ovat hoitajia, toinen tienasi vuonna 2020 n 61 000 e vuodessa. Toinen 57 000 e. Mulla on myös tuttava joka tienasi 36 000 e, hänellä ei ole ylitöitä eikä yötöitä tai pyhätöitä eikä saa mitään hälytysrahaa.

Missäköhän hoitajat tienaa noin hyvin? Kuulostaa, ettei heillä ainakaan ole yhtään vapaapäivää ja minkäänlaista elämää työn ulkopuolella. Helpointa varmaan nukkuakin jo työpaikalla.

No ei missään! Uskooko joku muka tuollaista? Ja kuka edes tietää tarkasti kaikkien tuttaviensa vuosiansiot, lisät jne? Itse olen sairaanhoitajana HUS:ssa, erikoissairaanhoidossa. Pidän itsenäsitä vastaanottoa ja minulla on lähes 20v kokemusta ja paljon erilaista lisäkoulusta juuri omaan erikoisalaan liittyen. Molemmat ikälisät tietenkin jo on. Vuosipalkka ei silti ole edes tuota 36.000€ jota tämä huijari tuossa kommentissa yritti esittää ”huonoimmin tienaavan tuttavansa” vuosiansiona kun ei ole lisiä.

Vierailija
293/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa maksetaan lähtökohtaisesti opiskellun tutkinnon eli koulupaperin perusteella, enemmän kuin todellisen osaamisen perusteella.

Vierailija
294/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkäri esim. pistää jonkun pistoksen potilaalle, niin lääkäri saa toimenpidepalkkion. Sairaanhoitaja tai lähihoitaja jos pistää saman pistoksen, niin se kuuluu palkkaan eikä saa mitään erillistä korvausta.

Ja kyllä, myös lähihoitajat saa antaa pistoksia jos on niistä näytöt antanut. Ihan vaikka morfiinia saa pistää lihakseen jos tilanne on se. Ei joissakin vanhusten yksiköissä ole sairaanhoitajaa 24/7 vaan kuolevan ihmisen kipulääkityksen antamisesta huolehtii lähihoitajat.

Ei saa ainakaan meidän työpaikalla. Ei vaikka olisi muuten lääkeluvallinen. Yöllä käy kotisairaanhoito pistämässä.

Vierailija
295/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelle lääkärille maksetaan 10 000€/kk?

Hyvä, jos maksetaan lääkäreille paaaaljon enemmän kuin hoitajille, koska lääkärit ovat käyneet kaksi kertaa pitemmän koulutuksen kuin sairaanhoitajat . Lääkärit tekevät erittäin vastuullista ja vaativaa työtä. Hoitajilla on hyvä palkka ja jopa parempi kuin monella muulla amkin käyneellä. Yliopistokoulutuks en saaneet opettajat voivat tienata vähemmän kuin sairaanhoitajat. Tuo ammattikorkeakoulututkinto kalskahtaa hienolta, mutta nythän on niin , että kaikki opistotasoiset tutkinnot ovat nykyään AMK-tutkintoja, esim poliisit, merkonomit ja opistoinsinöörit ovat nykyään ammattikorkeakoulun käynneitä. Ilmeisesti tutkinnon nimeä muuttamalla on haettu arvostusta ja parempaa palkkaa.

Vierailija
296/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu kirurgi ansaitsee virassa sekä yksityisvastaanotossa 40.000 euroa kuukaudessa. Verot 70 %.

56% suurin palkkavero eikä mene tuosta.

Vierailija
297/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vain ymmärrä sitä, mikä siinä hoitajan työssä on niin vaikeaa ja vastuullista, että palkkaa pitäisi yhteiskunnan rahoista nostaa niihin mittoihin, mitä hoitajaliitto tehy on vailla. Yksityisellä lääkäriasemalla minut ottaa vastaan lääkäri, pois lähtiessä hoitaja ojentaa minulle maksulaitteen ja maksan käynnin. Silloin maksan mielelläni 210 euroa erikoislääkärilleni, koska hän on alansa osaava asiantuntija ja jaksaa tulla vapaapäivinään ottamaan vastaan potilaita yksityisesti. Toki tulee myös toimistomaksu 8 euroa.

Terveyskeskuksessa olen aina käynyt lääkärillä, hoitajaa en siellä ole nähnyt. Sen ainoan kerran kun olen tavannut sairaanhoitajan, sairaanhoitaja toi potilaille ruuat kun olin omaiseni luona vierailemassa.

Vierailija
298/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en vain ymmärrä sitä, mikä siinä hoitajan työssä on niin vaikeaa ja vastuullista, että palkkaa pitäisi yhteiskunnan rahoista nostaa niihin mittoihin, mitä hoitajaliitto tehy on vailla. Yksityisellä lääkäriasemalla minut ottaa vastaan lääkäri, pois lähtiessä hoitaja ojentaa minulle maksulaitteen ja maksan käynnin. Silloin maksan mielelläni 210 euroa erikoislääkärilleni, koska hän on alansa osaava asiantuntija ja jaksaa tulla vapaapäivinään ottamaan vastaan potilaita yksityisesti. Toki tulee myös toimistomaksu 8 euroa.

Terveyskeskuksessa olen aina käynyt lääkärillä, hoitajaa en siellä ole nähnyt. Sen ainoan kerran kun olen tavannut sairaanhoitajan, sairaanhoitaja toi potilaille ruuat kun olin omaiseni luona vierailemassa.

Ei se kassahenkilö ole hoitaja.

Vierailija
299/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ruokien tuoja saattoi olla sairaala-apulainen.

Vierailija
300/311 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Et siis tiedä edes juurikaan mitään sairaanhoitajan työstä. Minä taas olen seurannut läheltä mitä se työ on lasten syöpäosastolla, ja myös infektio osastolla. Enkä kyllä voi mitenkään yhtyä käsitykseesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi