Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektion saaminen pyydettäessä?

Vierailija
22.10.2014 |

Ystäväni joutui pyytämällä pyytämään sektiota, vaikka tiesi ettei halua synnyttää. Jotenkin järkyttävää, että nykypäivänä voi olla tällaista. Harmittaa ystävän puolesta tällainen kohtelu. Onko tällaista käynyt muille? Itse olen myös aikanaan pyytänyt sektiota ja kyllä se sovittiin heti synnytystavaksi, koska en muuta halunnut, kun piti tietää vauvan tarkka syntymähetki vaikean elämäntilanteen johdosta. Kyllähän naisella on viime kädessä oikeus päättää synnytystavasta niin tuntuu kamalalta tällainen pomputtelu.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 21:37"]

Ystäväni joutui pyytämällä pyytämään sektiota, vaikka tiesi ettei halua synnyttää. Jotenkin järkyttävää, että nykypäivänä voi olla tällaista. Harmittaa ystävän puolesta tällainen kohtelu. Onko tällaista käynyt muille? Itse olen myös aikanaan pyytänyt sektiota ja kyllä se sovittiin heti synnytystavaksi, koska en muuta halunnut, kun piti tietää vauvan tarkka syntymähetki vaikean elämäntilanteen johdosta. Kyllähän naisella on viime kädessä oikeus päättää synnytystavasta niin tuntuu kamalalta tällainen pomputtelu.

[/quote] aina voi pyytää mutta lääkäri ratkaisee. Sektio on kallista yhteiskunnalle. Itse sain kiireellisen sektion mutta asia onkin toinen.

Vierailija
62/66 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:19"]

Jos alkaa lapsia tekemään, tietää kyllä että asiaan kuuluu myös sen lapsen ulostyöntäminen. Sektio on iso leikkaus jossa on ison leikkauksen riskit. Synnytys on sekä äidille että lapselle parempi tapa synnyttää ELLEI ole hyvää syytä sektioon, mm. vauvan perätila, edelliset sektiot naisella, liian iso vauva lantioon nähden tms. Joku "oikea aika vauvalle syntyä elämäntilanteen vuoksi" on kaikista nauretavinta mitä olen koskaan kuullut. Taas tälläistä nykymaailmassa kun kaikki pitäisi olla kalenteriin merkattuna. Jopa lapsen syntymä.

Terkuin, kätilö

[/quote]

Kumma juttu, että kätilö ei tiedä, että alatiesynnytys on tilastollisesti verrattavissa sektioon tai mihin tahansa muuhun isoon leikkaukseen. Synnytykseen kuolee enemmän naisia kuin sektioihin.

[/quote]

Suomessa kuolee enemmän naisia sektioon kuin synnytykseen. Älä viitsi levittää väärää tietoa. Sektio on 2,5 kertaa vaarallisempi kuin alatiesynnytys. T. sairaanhoitaja

[/quote] en kuollut sektioon ja olin 44 vuotias. Kaikki meni enemmän kun hyvin. Kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiovatsat on kauheita.

Vierailija
64/66 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:19"] Jos alkaa lapsia tekemään, tietää kyllä että asiaan kuuluu myös sen lapsen ulostyöntäminen. Sektio on iso leikkaus jossa on ison leikkauksen riskit. Synnytys on sekä äidille että lapselle parempi tapa synnyttää ELLEI ole hyvää syytä sektioon, mm. vauvan perätila, edelliset sektiot naisella, liian iso vauva lantioon nähden tms. Joku "oikea aika vauvalle syntyä elämäntilanteen vuoksi" on kaikista nauretavinta mitä olen koskaan kuullut. Taas tälläistä nykymaailmassa kun kaikki pitäisi olla kalenteriin merkattuna. Jopa lapsen syntymä. Terkuin, kätilö [/quote] Minun synnytyksessäni suurin riski oli kätilö, jonka mielestä synnytys alateitse oli ihan OK, vaikka lääkäri oli ollut toista mieltä. Kätilön mielestä halusin pelkosektion ja sitähän hän ei minulle suonut. Vielä viiden vuoden jälkeenkin kiitän joka päivä sitä lääkäriä, joka tuli sattumalta äitipolille, tajusi tilanteen ja pääsin sektioon. Minulla on nyt terve poika, sen kätilön toiminnan jälkeen olisin monivammaisen lapsen äiti. Suunitellussa sektiossa vauva ei vammaudu, alatiesynnytyksessä 20% lapsista saa jonkun vaurion. [/quote] Kätilö ei tee päätöksiä kenenkään synnytystavasta, sektiopäätöksen tekee aina lääkäri. Kätilöllä ei myöskään ole valtaa toimia lääkärin päätöstä vastaan.

[/quote]

Periaatteessa näin, mutta mitäs sitten kun kätilön mielestä "kaikki menee ihan hyvin", eikä hän suostu edes kutsumaan sitä lääkäriä paikalle arvioimaan tilannetta? 

Vierailija
65/66 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:20"]

Miksi pitää aloittaa tämä sektio-alatiesynnytys jankkaus taas kerran. Jokainen synnyttää kuten tahtoo. Valtaosa naisista, noin 85%, haluaa Suomessa synnyttää alakautta. Minäkin synnytin, ihan vapaaehtoisesti, vaikka olen ulkonäöstäni huolta pitävä nainen. Minua eivät mitkään pimppapuheet hätkäyttäneet. Olen naisellinen nainen enkä mikään tantta, ja todellakin synnytän alakautta, jos vain mahdollista. Synnytys meni hyvin ja sain ihanan pienen tyttären 25-vuotiaana. :) Mitään jälkikomplikaatioita ei ole ollut ja toisenkin lapsen aion tulevaisuudessa synnyttää alakautta. Se oli hyvä kokemus ja siitä on kiva puhua oman tytön kanssa, kun hänen mahdollinen synnytyksensä aika koittaa joskus hamassa tulevaisuudessa. 

[/quote]

Hienoa, että synnytyksesi oli hyvä kokemus. Mutta tuo "jokainen synnyttää kuten tahtoo" ei pidä paikkaansa.

[/quote]

Heii! Miksi tämä on saanut alapeukkuja? Ihan täyttä faktaa.

Vierailija
66/66 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:59"]Sektio on täysin luonnoton, siinä leikataan monta kerrosta läpi, vatsalihakset poikki, hermoradat poikki, kaikki ihosta kohtuun asti, ja kaiken sen täytyy myös parantua ja palautua. Harvemmassa on ne ketkä toipuu noin vain nopeaan, se on iso leikkaus ja ns. täysin ennalleen tulemiseen menee helposti vuosikin.

Onko haava hankala? Testaa laittamalla 20cm ilmastointiteippi kiinni ihoon, vaakatasoon, ihan alas lantioon, vähän häpykarva-alueen yläpuolelle. Siitä saat tuntumaa miltä tuntuu liikkua leikkauksen jälkeen, lisäksi hoidat vauvaa ympäri vuorokauden, yrität etsiä asentoja joissa imettää niin ettei haava rasitu, repeä tai haudo ja tulehdu.

Käy keskustelemassa pelosta ja voita se, tehkää suunnitelma kivun lievitykseen. Joskus sektio on tarpeen ja silloin se täytyy tehdä, mutta ei sitä välttämättä kannata toivoa.

[/quote]

Sä et ilmeisesti koskaan ole toden teolla pelännyt mitään jos luulet että se on noin helppoa? Käydään vaan vähän juttelemassa ja pelko on voitettu? No, ehkä jos synnytys pelosta pääsisikin juttelemaan jonkun ammattilaisen (lääkäri) kanssa, sype-kätilö oli mulle ainakin täysin hyödytön. Samat asiat olen saanut selville Googlesta, eikä se pelko parane niin että peloitellaan vähän lisää (sillä miten vaarallista Sektio on)