Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen mukaan 80-luvulla leikittiin "Kuka pelkää mustekalaa"

Vierailija
25.10.2023 |

https://yle.fi/aihe/a/20-10005594

Leikkikö joku Kuka pelkää mustekalaa? Jutussa myös mielenkiintoinen selitys sille toiselle nimelle. Yrittääkö Yle muuttaa historiaa?

Kommentit (124)

Vierailija
1/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤣 Yle

Vierailija
2/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oli musta mies jota lapset pelkäsivät vuoronperään. Mutta leikisti tietysti.

Yle saa tästäkin toki lisää löylyä rasismikiihkoiluunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaa miestä pelättiin vielä 90-luvulla. Itse en muuten koskaan lapsena ajatellut mustaa miestä rodullisena henkilönä, vaan enemmänkin se oli mulla Aku Ankan Mustakaapu-hahmona mielikuvissa.

Vierailija
4/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei yle voi tehdä uutisia normaalissa formaatissa? Kukaan aikuinen ihminen ei halua lukea noita instagram formaatissa tehtyjä "uutisia".

Vierailija
5/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pelkää mustaa miestä oli leikki ja vieläkin leikitään meidän kunnan päiväkodissa. 

Vierailija
6/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa leikittiin mustaa miestä vielä 2010-luvun alkupuolella

Vierailija
7/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap valehtelee. Siinä ei puhuta mitään 80-luvusta. Leikkiä on kutsuttu mustekalan nimellä jo ainakin 20 v, siksi siinä mainotaan molemmat nimet. 

Vierailija
8/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mustaa miestä pelättiin vielä 90-luvulla. Itse en muuten koskaan lapsena ajatellut mustaa miestä rodullisena henkilönä, vaan enemmänkin se oli mulla Aku Ankan Mustakaapu-hahmona mielikuvissa.

Jokin mörköhahmo minustakin.

Vierailija
9/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai lapset kuvitelle mustaa miestä afroamerikkalaiseksi (hui?), vaan pikemmin peikoksi tai Aku Ankan Mustakaavuksi.

Vierailija
10/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustekalaa 😆 Mistä vitusta tuokin on repäisty jo ajatuksena 😂

Vierailija
11/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä lapsena ainakin luulin että musta mies tarkoittaa nuohoojaa, katsos kun 70-luvulla käytettiin niistä tummempi-ihoisista n-sanaa, eikä puhuttu mistään "mustista". Tai jos puhuttiin niin sillä tarkoitettiin ennemmin mustalaista. 

Vierailija
12/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Samoin. 90-luvulla tätä pelattiin ja pelättiin. Itsekin ajattelin lapsena, että musta mies on nimenomaan mustaan kaapuun tai johonkin kommandopipoon verhoutunut pelottava hahmo, ei tummaihoinen. Pelin nimi oli tosiaan Kuka pelkää mustaa miestä eikä mitään mustekalaa. Itsekin ihmettelin vähän tuota Ylen juttua. 

Vierailija
13/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan. Olen syntynyt 1971.

Intiaanileikit olivat silloin ykkösjuttu. Oltiin inkkareita.

Vierailija
14/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan kuullutkaan. Se oli kuka pelkää ei-valkoista ei-naista.

Vierailija
15/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustekala oli eri versio. En muista miten mutta muistelen että kasarilla oli molempia. 

Vierailija
16/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään koskaan kuvitellut että musta mies olisi joku afrikkalaistaustainen henkilö, vaan se oli joku abstrakti, kirjaimellisesti musta mörköolento. Ehkä minua edeltäville ihmisille se oli vielä joku rodullinen juttu.

Vierailija
17/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap keksit omiasi? Jutussa ei ollut mitään tuollaista.

Ja kyllä, minäkin luulin lapsena että se "musta mies" on joku mörkö tai joku muu kaaputyyppi. En ikinä ajatellut ihonväriä. 

Vierailija
18/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ap valehtelee. Siinä ei puhuta mitään 80-luvusta. Leikkiä on kutsuttu mustekalan nimellä jo ainakin 20 v, siksi siinä mainotaan molemmat nimet. 

En haksanut lukea juttua. Olen syntynyt 1974 pääkaupunkiseudulla ja leikimme Kuka pelkää mustaa miestä -leikkiä. Ikinä en ole kuullut mistään mustekalasta. 

Minäkin ajattelin sen olevan vain joku iso mustiin pukeutunut mies, en yhtään mitään sen enempää.

Vierailija
19/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelasin päiväkodissa 90-luvun alkuvuosina tätä kuka pelkää mustaa miestä. Se olisi voinut olla myös kuka pelkää veristä miestä tms. Jokin juuri kuolemaan tai mörköihin viittaava se oli, ei ihonväriin. Musta oli vaate, ei iho, omissa mielikuvissani. Sitten ala-asteella 2000-luvulle tultaessa alettiin pelata kuka pelkää talonmiestä :D

Vierailija
20/124 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaa miestä leikittiin vielä ainakin 20 vuotta sitten kun maassa jo paljon m a m uja oli. Ei lapset varmasti ole koskaan ajatelleet kyseessä olleen "n-sana".

m29