Ideoita salaisen hyvän tekemiseen
Sain eräältä kurssilta idean tehdä joka päivä jokin hyvä työ, mutta salaa, siitä ei ole tarkoitus kertoa muille eikä raportoida somessa. Idea on minusta aivan ihana, mutta ongelma on, etten keksi mitä hyvää voisin tehdä?! Rahaa voi tietysti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta en joka päivä. Roskia poimia ehkä... mutta mitä muuta? Ideoita?
Kommentit (404)
Ihan kaunis ajatus mutta valitse ap kohteet huolella. Olen natiaisena ollut ihan kauheassa hyväntekemispöllyssä ja sitten herännyt siihen että hyvää kannattaa tehdä hyville. Älä ihan kritiikittä vain lauo hyviä tekoja joka ilmansuuntaan, siitä seuraa vain pahaa ja on ns. helmiä sioille. Etsi mieluummin jotain kultasydämisiä ihmisiä ja juttele heidän kanssaan ja silleen vaivihkaa selvität josko heillä on jotain tarpeita. Tai jos et muuta keksi niin heitä leffalippu ja kauniilla viestillä varustettu post-it-lappu heidän takkiin kun eivät huomaa (jos henkilö on vaikka työpaikkatuttu jolloin on mahdollisuus tehdä näin). Mitä tahansa teet, älä Älä älä auta itsekkäitä ihmisiä.
Lähetä minulle rahaa, lupaan että en kerro kenellekään.
Antaisin ylimääräiset rahani eläinsuojeluyhdistykselle. Minulle siitä tulee hyvä mieli.
Pienet huomionosoitukset kanssaihmisille? Esim. Jos huomaat jonkun (pieniä ostoksia tekevän) kassajonossa, eikä sinulla ole kiire, niin päästätkin hänet edellesi.
Tai poimit luonnonkasveista nätin kimpun ja jätät sen johonkin näkyvään paikkaan/annat jollekin.
Ei tekojen suuria tarvitse olla, mutta jollekin ne voivat olla päivän pelastus.
Mulle kelpaa sun rahat .T.Pitkäaikaistyötön
Joskus oon miettinyt jos laittais naapureiden postilaatikkoon randomina jonkun herkun, karkkipussin tai suklaalevyn jne. Kerran vein talvella jäätelöpaketin äitini laatikkoon, oli ihmeissään et kuka on jättänyt herkkuja hänelle :D
Tai joku suklaapatukka tai sydäntikkari kivan työkaverin tai sen ujon tyypin taskuun 🤔
Katumuusikoille kävin joskus ostamassa pientä evästä ja vein heille, olivat tosi iloisia ja jutusteltiin hetki.
Ylimääräistä tavaraa annetaan-palstalle?
Hienoa!
Pidä silmät auki, niin opit kyllä näkemään mahdollisuuksia, ne voi todella olla hyvin pieniä asioita! Jos mitään ei tule vastaan, soita illalla iäkkäälle sukulaiselle tai naapurille.
Itse päätin kerran, että mulla ei koskaan ole niin kiire, että jos näen 85 v yksin asuvan naapurin pihallaan tai postilaatikollaan, ja menen ohi, en ehtisi vaihtaa muutamaa lausetta hänen kanssaan. Siis en mitään autoa pysäyttänyt.
Mulle toi kerran kummitätini kilon tuoreita itsetehtyjä lihapullia. Se oli todella lämmittävää, koska siihen aikaan olin minä se joka teki ruokaa noin 363 päivänä vuodessa :-)
Olin vaikuttunut kun oltiin tuttavien kanssa jonkun juhlien jatkoilla ravintoalssa, ja satuttiin erään aina supertyylikkään lentoemännän kanssa yhtä aikaa Kappelin vessaan. Hän pyyhkäisi käsienpesutasolla olleet paperit roskiin ja pyyhki koko suttuisen tason kertakäyttöpyyhkeillä. Viihtyisyys parani 10 sekunnissa 90% meiltä kaikilta muilta vessassa asioineilta. Ajattelin että noin toimii kunnon ihmiset ei nyrpistele ja kiukuttele vaan tekee pienen fiksun peliliikeen.
Noh eihän nää niin salaisia asioita ole, joku niistä väkisin aina ilahtuu :-). Mutta ehkä riittää että tekee hyvää numeroa tekemättä.
Joskus on tullut kaupungilla kulkiessa joku ihan yllättävä kohteliaisuus tuntemattomalta, ensijärkytyksen jälkeen on piristänyt päivää ja nuo muistaa pitkään :) joskus on myös tultu kysymään saako halata. Tottakai saa, kiitos!
Suomalaisten pitäis rohkeammin uskaltaa kehua toisia.
Tuo kukkakimppu-idea kyllä kuulostaa kivalta. Jos poimia kukkia ja käy vaikka viemässä jonkun kivan nootin kera naisten vessaan, että olet nätti, ota tää mukaan jos ei uskalla kasvotusten tehdä sitä.
Itse varmaan häkeltyisin ja menisin ihan sanattomaksi jos noin tehtäisiin,mutta juuri jossain yleisellä paikalla ilahduttaisi kovasti.
Vastaa ystävällisesti ja kannustavasti tällä palstalla.
Kehu ihmisiä livenäkin.
Toivota kaupan kassalle mukavaa päivänjatkoa.
Vapaaehtoistyö on aina hyvä keino. Eläinsuojeluyhdistyksille voi lahjoittaa rahaa tai suoraan eläinten ruokaa, kissanhiekkaa yms. Jos on enemmänkin aikaa niin monissa yhdistyksissä kaivataan ihmisiä erilaisten tapahtumien organisointiin, kuljetuksiin, ruokajonoon jakelijaksi jne. Kotieläintiloille kaivataan myös vapaaehtoisia tilan töihin; oman päivävuoron voi varata yleensä netistä ja on hauskaa ja terapeuttista puuhaa itsellekin :)
Anna aikaa, jos sinulla sitä on. Sairaat haluavat kertoa sairauksistaan, vanhemmat lapsistaan, vanhukset lapsuus- ja nuoruusmuistoistaan, työssäolevat työnsä kuormittavuudesta, työttömät työnpuutteestaan ja rahattomat rahavaikeuksistaan.
Monella ei ole ketään, joka jaksaisi kuunnella heidän murheitaan.
Alat juttelemaan jollekkin vanhukselle julkisella paikalla. Puiston penkillä tms. Itse juttelen ja olen kuullut hauskoja tarinoita vanhasta Helsingistä, henkimaailman asioista, surullisia itsemurhatoiveista mutta kaiken kaikkiaan hienoja kohtaamisia.
Tosi moni jutellessa kertoo, että ystävät on raihnaisia ja omaiset ei juuri ota yhteyttä.
Chattiin tukihenkilöksi?
Tarkoitan esim sekasin-chat, valoa-chat jne jotka on tarkoitettu auttamaan mielenterveysasioissa.
Jonkun ulkoilu-/lenkkipolun varrelle kannustavia iskulauseita :P
Leikkikenttien penkeille nootteja väsyneille äideille ja isille 🤔
Mä haluaisin mennä frisbeegolf-radan viereen järven rantaan grillaamaan ja tarjoilemaan makkaraa ihan huvikseen. Uskallus puuttuu.
Tee pieniä hyviä tekoja kotona, töissä, kaupassa, liikenteessä. Joskus pieni asiakin on hyvä.
exä ajoi salaa jokapäivä kauppaan ja söi parkkipaikalla suklaata yms.
Köyhän luukusta ruskee kirjekuori.
😁