Sektion saaminen pyydettäessä?
Ystäväni joutui pyytämällä pyytämään sektiota, vaikka tiesi ettei halua synnyttää. Jotenkin järkyttävää, että nykypäivänä voi olla tällaista. Harmittaa ystävän puolesta tällainen kohtelu. Onko tällaista käynyt muille? Itse olen myös aikanaan pyytänyt sektiota ja kyllä se sovittiin heti synnytystavaksi, koska en muuta halunnut, kun piti tietää vauvan tarkka syntymähetki vaikean elämäntilanteen johdosta. Kyllähän naisella on viime kädessä oikeus päättää synnytystavasta niin tuntuu kamalalta tällainen pomputtelu.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:16"]Siihen on syynsä miksi sektioita ei tehdä kaikille haluaville. Sektiossa on enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksessä. [/quote] Aina puhutaan näistä riskeistä, mutta en ole vielä kuullut mitä ne ovat? Haluiaisin tulevaisuudessa itsekin sektion (pelko) ja olisin kiinnostunut näistä riskeistä :)
Googlaa ison leikkauksne riskit. Ne on samat myös sektiossa.
[/quote]
[/quote]
Juu olisihan se pitänyt tajuta, ei vain synnytys ole ajankohtaista moneen vuoteen niin eipä ole tullut mieleeni. Kiitti avusta :)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:01"]
Siis kohdun repeäminen on nimenomaan sektioidun kohdun riski. Jos ajattelet itse, että luumun kokoiseen lihakseen tehdään esim. kaksi avoviiltoa ja viilletään se kokonaan auki, sen jälkeen ommellaan ja venytetään taas kahden-kolmen jalkapallon kokoiseksi, niin eikö ole todellakin riski, että tämä arpikudos (joka ei ole joustavaa kudosta eikä siis kamalasti jousta) repeää? No on, ja se onkin yksi sektion mahdollisista komplikaatioista seuraavissa raskauksissa.
Täällä taas joku lääketieteen asiantuntija palstalla :D Siis miksi keuhkoveritulppa tulisi istukasta? Sehän on nimenomaan leikkauksen (eli sektion) yksi hyvin vakavista riskitekijöistä, siksi se liittyy nimenomaan sektioon eikä istukkaan (??).
[/quote]
Tuo nimenomaan lisää synnytyspelkoa niillä, joilla on edellisellä kerralla käynyt huono tuuri ja ovat joutuneet sektioon, kuten minä. En halua ajatella mitään repeämisriskejä, kun olen raskaana! En valinnut sektiotani enkä toivo uutta sellaista, mutta jos ilmenee jotakin selvästi poikkeavaa, otan mieluummin uuden leikkauksen riskeineen kuin lähden leikkimään lapseni hengellä.
Itse henk.koht. kammoan sektion mahdollisuutra paljon enemmän! Siinä kuitenkin leikataan vatsa auki!! Koskaan en ole ymmärtänyt käsitettä "pelkosektio". Itsellä rv 37, ensimmäinen raskaus ja vauva perätilassa. Todellakin toivon, että magneetissa käy ilmi, että vauva mahruu tulemaan ulos ja että saan kokeneen, luotettavan lääkärin, jonka avulla perätilasynnytyksestä selvitään. En missään nimessä halya olle hereillä, kun vatsanpeitteeni avataan ja vauva kaivetaan sieltä ulos!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 10:49"]Sektiovatsat on kauheita. [/quote] Pieni sievä viilto bikinirajassa onkin aivan karsea joo. [/quote] No muutaman olen elämäni aikana nähnyt enkä kuvailisi niitä noin kuin sinä.
[/quote]
Niin minäkin olen, muunmuassa omani. Kaksi pientä vaaleaa viiltoa bikinirajassa. Eivät erotu kuin valoa vasten. Sixpack näkyy, ei jäänyt edes löysää ihoa kahden 5kg vauvan jälkeenkään. Raskausarvet sen sijaan ovat ihan oma juttunsa, vaikka vaaleita nekin nykyään, 2v viimeisimmästä sektiosta.
Minulle kokenut kätilö kertoi kiireellisen sektioni jälkeen, että monesti äidit jotka haluavat pelkosektion (kuten minä, mutta päädyin yrittämään alateitse, melkein maksoi minun ja vauvan hengen), vaistoavat jotenkin itse sen, ettei synnytys tule onnistumaan. Toisella kertaa vaadin pelkosektion ja leikkaava lääkäri totesi pöydällä, että olipa hyvä juttu, ei olisi kohtu kestänyt supistuksia. Kyllä äidin oma fiilis vartalostaan tulisi merkitä jotakin.
[/quote]
Sinulla oli sitten aikaisempia sektioita taustalla. Sehän on nimenomaan sektion yksi pelätyimmistä komplikaatioista, että kohtu ei kestä uutta raskautta ja kohdun venytystä/ supistuksia ja repeää, joka johtaa hallitsemattomaan verenvuotoon vatsaonteloon ja vauvan mahdolliseen kuolemaan. Ei alateitse synnyttäneen naisen kohtu repeä supistuksista.
[/quote]
Luitko viestin kokonaan? Toisella kertaa vaadin sektion, koska tiesin ettei synnytys olisi onnistunut. Ensimmäisellä kerralla tunsin samoin, mutta lähdin kokeilemaan kuitenkin kaiken propagandan vuoksi jota joka paikassa viljellään. Synnytys ei onnistunut, eikä ikimaailmassa olisi onnistunut, ahdas lantio ja yli kilolla heittävä painoarvio. Sekä lapsi, että minä melkein kuolimme.
Jos olisin vain kuunnellut itseäni, olisi minulla ehjä lantio, lapseni ja minä emme olisi tulehtuneet, emmekä viettäneet kahta viikkoa sairaalassa. En olisi viettänyt esikoiseni kahta ensimmäistä kuukautta sumussa ja kipulääkkeistä sekaisin.
Toisella kertaa kuuntelin itseäni, vartaloani ja pidin pääni. Ja kyllä kohtu voi revetä ihan ilman sektiotakin, minullakin nähtävästi vaikutti enemmän lasten koko kuin entinen sektio, jolla joka tapauksessa oli osansa.
[/quote]
Siis kohdun repeäminen on nimenomaan sektioidun kohdun riski. Jos ajattelet itse, että luumun kokoiseen lihakseen tehdään esim. kaksi avoviiltoa ja viilletään se kokonaan auki, sen jälkeen ommellaan ja venytetään taas kahden-kolmen jalkapallon kokoiseksi, niin eikö ole todellakin riski, että tämä arpikudos (joka ei ole joustavaa kudosta eikä siis kamalasti jousta) repeää? No on, ja se onkin yksi sektion mahdollisista komplikaatioista seuraavissa raskauksissa.
Täällä taas joku lääketieteen asiantuntija palstalla :D Siis miksi keuhkoveritulppa tulisi istukasta? Sehän on nimenomaan leikkauksen (eli sektion) yksi hyvin vakavista riskitekijöistä, siksi se liittyy nimenomaan sektioon eikä istukkaan (??).
[/quote]
Kohdunrepeämiä tapahtuu kuitenkin myös sektioimattomille. Varsinkin käynnistysten yhteydessä. Ei tässä kukaan ole kieltänyt sen olevan yleisempää sektioiduilla, mutta mahdollista se on ilman sektiotakin.
[/quote]
sitä paitsi, itselläni repeämävaara ei ollut lähelläkään arpea...
[/quote]
Sektioitu kohtu on kaikin tavoin ohuempi kuin kohtu, jota ei ole koskaan leikelty. Voi ihme, ettet tiedä näin tarpeellisia asioita toimenpiteestä, joka on itsellesi tehty. Eihän se yleensä arvesta edes repeä, vaan arven vierestä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:19"]Jos alkaa lapsia tekemään, tietää kyllä että asiaan kuuluu myös sen lapsen ulostyöntäminen. Sektio on iso leikkaus jossa on ison leikkauksen riskit. Synnytys on sekä äidille että lapselle parempi tapa synnyttää ELLEI ole hyvää syytä sektioon, mm. vauvan perätila, edelliset sektiot naisella, liian iso vauva lantioon nähden tms. Joku "oikea aika vauvalle syntyä elämäntilanteen vuoksi" on kaikista nauretavinta mitä olen koskaan kuullut. Taas tälläistä nykymaailmassa kun kaikki pitäisi olla kalenteriin merkattuna. Jopa lapsen syntymä.
Terkuin, kätilö
[/quote]
No ole sitten hyvä ja tee työsi siten, ettet aiheuta odottajille turhia pelkoja vaan kannustat heitä toimimaan "kuten pitää".
Terkuin, paskan kätilön vuoksi synnytyspelkoinen
Minä sain sektion, kun annoin vaihtoehdoksi joko abortti tai sektio.
Lapsi oli iltatähti, 10v ilman ehkäisyä...ei siis "tehty" lasta vaan se yllätti meidät. Olin jo 40v kun sain kuopukseni
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:45"]Itse henk.koht. kammoan sektion mahdollisuutra paljon enemmän! Siinä kuitenkin leikataan vatsa auki!! Koskaan en ole ymmärtänyt käsitettä "pelkosektio". Itsellä rv 37, ensimmäinen raskaus ja vauva perätilassa. Todellakin toivon, että magneetissa käy ilmi, että vauva mahruu tulemaan ulos ja että saan kokeneen, luotettavan lääkärin, jonka avulla perätilasynnytyksestä selvitään. En missään nimessä halya olle hereillä, kun vatsanpeitteeni avataan ja vauva kaivetaan sieltä ulos!
[/quote]
Huomaa kyllä, että on ensimmäinen raskaus, kun et ymmärrä käsitettä "pelkosektio". Toivottavasti sinun synnytyksesi menee paremmin kuin minun, niin sinun ei tarvitse ikinä edes ymmärtää käsitettä "pelkosektio"
Kuulin vasta erään opiskelukaverini hätäsektion lopputulemasta: keuhkoveritulppa ja puoli vuotta tosi huonokuntoisena kotona pienen vauvan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:12"]Kuulin vasta erään opiskelukaverini hätäsektion lopputulemasta: keuhkoveritulppa ja puoli vuotta tosi huonokuntoisena kotona pienen vauvan kanssa.
[/quote]
Mäkin kuulin että naapurin Timpalla oli viime vkolla ripuli.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:12"]
Kuulin vasta erään opiskelukaverini hätäsektion lopputulemasta: keuhkoveritulppa ja puoli vuotta tosi huonokuntoisena kotona pienen vauvan kanssa.
[/quote]
Hätäsektio onkin yleensä pieleen menneen alatiesynnytysyrityksen päätös.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:12"]Kuulin vasta erään opiskelukaverini hätäsektion lopputulemasta: keuhkoveritulppa ja puoli vuotta tosi huonokuntoisena kotona pienen vauvan kanssa.
[/quote]
Mitä sitten. Meinaat että alapää synnytyksessä ei voi tulla komplikaatioita?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:45"]Itse henk.koht. kammoan sektion mahdollisuutra paljon enemmän! Siinä kuitenkin leikataan vatsa auki!! Koskaan en ole ymmärtänyt käsitettä "pelkosektio". Itsellä rv 37, ensimmäinen raskaus ja vauva perätilassa. Todellakin toivon, että magneetissa käy ilmi, että vauva mahruu tulemaan ulos ja että saan kokeneen, luotettavan lääkärin, jonka avulla perätilasynnytyksestä selvitään. En missään nimessä halya olle hereillä, kun vatsanpeitteeni avataan ja vauva kaivetaan sieltä ulos! [/quote] Huomaa kyllä, että on ensimmäinen raskaus, kun et ymmärrä käsitettä "pelkosektio". Toivottavasti sinun synnytyksesi menee paremmin kuin minun, niin sinun ei tarvitse ikinä edes ymmärtää käsitettä "pelkosektio"
[/quote]
Minä tavallaan ymmärrän tuon ensimmäistään odottavan näkökulman. Onhan sektio iso leikkaus ja leikkaus voi olla todella pelottava asia. Ehkäpä pelkosektio on väärä nimitys alatiesynnytystä pelkäävien sektiolle, vaan sitä voisi kutsua vapaavalintaiseksi sektioksi tms.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:19"]
Jos alkaa lapsia tekemään, tietää kyllä että asiaan kuuluu myös sen lapsen ulostyöntäminen. Sektio on iso leikkaus jossa on ison leikkauksen riskit. Synnytys on sekä äidille että lapselle parempi tapa synnyttää ELLEI ole hyvää syytä sektioon, mm. vauvan perätila, edelliset sektiot naisella, liian iso vauva lantioon nähden tms. Joku "oikea aika vauvalle syntyä elämäntilanteen vuoksi" on kaikista nauretavinta mitä olen koskaan kuullut. Taas tälläistä nykymaailmassa kun kaikki pitäisi olla kalenteriin merkattuna. Jopa lapsen syntymä.
Terkuin, kätilö
[/quote]
Minun synnytyksessäni suurin riski oli kätilö, jonka mielestä synnytys alateitse oli ihan OK, vaikka lääkäri oli ollut toista mieltä. Kätilön mielestä halusin pelkosektion ja sitähän hän ei minulle suonut. Vielä viiden vuoden jälkeenkin kiitän joka päivä sitä lääkäriä, joka tuli sattumalta äitipolille, tajusi tilanteen ja pääsin sektioon. Minulla on nyt terve poika, sen kätilön toiminnan jälkeen olisin monivammaisen lapsen äiti.
Suunitellussa sektiossa vauva ei vammaudu, alatiesynnytyksessä 20% lapsista saa jonkun vaurion.
Miksi pitää aloittaa tämä sektio-alatiesynnytys jankkaus taas kerran. Jokainen synnyttää kuten tahtoo. Valtaosa naisista, noin 85%, haluaa Suomessa synnyttää alakautta. Minäkin synnytin, ihan vapaaehtoisesti, vaikka olen ulkonäöstäni huolta pitävä nainen. Minua eivät mitkään pimppapuheet hätkäyttäneet. Olen naisellinen nainen enkä mikään tantta, ja todellakin synnytän alakautta, jos vain mahdollista. Synnytys meni hyvin ja sain ihanan pienen tyttären 25-vuotiaana. :) Mitään jälkikomplikaatioita ei ole ollut ja toisenkin lapsen aion tulevaisuudessa synnyttää alakautta. Se oli hyvä kokemus ja siitä on kiva puhua oman tytön kanssa, kun hänen mahdollinen synnytyksensä aika koittaa joskus hamassa tulevaisuudessa.
Mä taas pelkään sektiota. Kerran sen olen kokenut ja siihen en uudestaan mene. En vapaahetoisesti.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:19"]
Jos alkaa lapsia tekemään, tietää kyllä että asiaan kuuluu myös sen lapsen ulostyöntäminen. Sektio on iso leikkaus jossa on ison leikkauksen riskit. Synnytys on sekä äidille että lapselle parempi tapa synnyttää ELLEI ole hyvää syytä sektioon, mm. vauvan perätila, edelliset sektiot naisella, liian iso vauva lantioon nähden tms. Joku "oikea aika vauvalle syntyä elämäntilanteen vuoksi" on kaikista nauretavinta mitä olen koskaan kuullut. Taas tälläistä nykymaailmassa kun kaikki pitäisi olla kalenteriin merkattuna. Jopa lapsen syntymä.
Terkuin, kätilö
[/quote]
Minun synnytyksessäni suurin riski oli kätilö, jonka mielestä synnytys alateitse oli ihan OK, vaikka lääkäri oli ollut toista mieltä. Kätilön mielestä halusin pelkosektion ja sitähän hän ei minulle suonut. Vielä viiden vuoden jälkeenkin kiitän joka päivä sitä lääkäriä, joka tuli sattumalta äitipolille, tajusi tilanteen ja pääsin sektioon. Minulla on nyt terve poika, sen kätilön toiminnan jälkeen olisin monivammaisen lapsen äiti.
Suunitellussa sektiossa vauva ei vammaudu, alatiesynnytyksessä 20% lapsista saa jonkun vaurion.
[/quote]
Anteeksi MITÄ??? Älä puhu puuta heinää, suksi 20% kanssa muualle. Yhdysvalloissa sektioiden määrä on lisääntynyt, mutta vauvakuolleisuuden määrä ei ole LAINKAAN pienentynyt. Joku on pienesti katkera, että ei ole synnyttänyt alakautta, vai miksi muuten mustamaalaisit sitä?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:20"]
Miksi pitää aloittaa tämä sektio-alatiesynnytys jankkaus taas kerran. Jokainen synnyttää kuten tahtoo. Valtaosa naisista, noin 85%, haluaa Suomessa synnyttää alakautta. Minäkin synnytin, ihan vapaaehtoisesti, vaikka olen ulkonäöstäni huolta pitävä nainen. Minua eivät mitkään pimppapuheet hätkäyttäneet. Olen naisellinen nainen enkä mikään tantta, ja todellakin synnytän alakautta, jos vain mahdollista. Synnytys meni hyvin ja sain ihanan pienen tyttären 25-vuotiaana. :) Mitään jälkikomplikaatioita ei ole ollut ja toisenkin lapsen aion tulevaisuudessa synnyttää alakautta. Se oli hyvä kokemus ja siitä on kiva puhua oman tytön kanssa, kun hänen mahdollinen synnytyksensä aika koittaa joskus hamassa tulevaisuudessa.
[/quote]
Hienoa, että synnytyksesi oli hyvä kokemus. Mutta tuo "jokainen synnyttää kuten tahtoo" ei pidä paikkaansa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:19"]
Terkuin, kätilö
[/quote]
[/quote]
Anteeksi MITÄ??? Älä puhu puuta heinää, suksi 20% kanssa muualle. Yhdysvalloissa sektioiden määrä on lisääntynyt, mutta vauvakuolleisuuden määrä ei ole LAINKAAN pienentynyt. Joku on pienesti katkera, että ei ole synnyttänyt alakautta, vai miksi muuten mustamaalaisit sitä?
[/quote]
Alatiesynnytyksen hapenpuuhe ei ole pikkujuttu lapselle. Jos pisteitä tulee alle 7, on lapsi synnytyksessä todennäköisesti saanut vaurion, jota toki vähätellään. ADHD on pikkujuttu, mutta jostain syystä sektiolla maailmaan tulleilla sitä on vähemmän kuin alatiesynnytetyillä.
Otatko sinä mieluummin lapsen, joka synnytysvaurioiden vuoksi kärsii koko ikänsä vai terveen lapsen sektiolla?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:12"]
[/quote]
Ja minun alatiesynnytykseni lopputulemana lonkkamurtuma ja keuhkoembolia. Lapsi sai vain solisluumurtuman ja keskivaikean CP-vamman.
Välillä kannattaisi olla hiljaa, jos ei ymmärrä mistä puhuu. Suomen lain mukaan naisella on valta kehostaan ja hän saa viime kädessä valita synnytystavan. Sektio maksaa enemmän yhteiskunnalle, mutta maksaa moni muukin asia. Parempi varmaan, että saadaan veronmaksajia lisää. Toisekseen sinulla ei ole aavistustakaan, mikä Se vaikea elämäntilanne on ollut, joten älä ota siihen kantaa. Voipi esim. olla että isä on saattohoidossa eikä olisi nähnyt lastaan enää ilman sektiota. No tämä ei ollut minun tilanne, mutta varmasti riittävän haastava Se oli kaikilla mittareilla katsottuna. Vaikka elämä olisi helppoa kuin heinänteko niin silti naisella on oikeus päättää synnytystavastaan ilman yhdenkään lääkärin painostamista.