Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektion saaminen pyydettäessä?

Vierailija
22.10.2014 |

Ystäväni joutui pyytämällä pyytämään sektiota, vaikka tiesi ettei halua synnyttää. Jotenkin järkyttävää, että nykypäivänä voi olla tällaista. Harmittaa ystävän puolesta tällainen kohtelu. Onko tällaista käynyt muille? Itse olen myös aikanaan pyytänyt sektiota ja kyllä se sovittiin heti synnytystavaksi, koska en muuta halunnut, kun piti tietää vauvan tarkka syntymähetki vaikean elämäntilanteen johdosta. Kyllähän naisella on viime kädessä oikeus päättää synnytystavasta niin tuntuu kamalalta tällainen pomputtelu.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:19"]

Jos alkaa lapsia tekemään, tietää kyllä että asiaan kuuluu myös sen lapsen ulostyöntäminen. Sektio on iso leikkaus jossa on ison leikkauksen riskit. Synnytys on sekä äidille että lapselle parempi tapa synnyttää ELLEI ole hyvää syytä sektioon, mm. vauvan perätila, edelliset sektiot naisella, liian iso vauva lantioon nähden tms. Joku "oikea aika vauvalle syntyä elämäntilanteen vuoksi" on kaikista nauretavinta mitä olen koskaan kuullut. Taas tälläistä nykymaailmassa kun kaikki pitäisi olla kalenteriin merkattuna. Jopa lapsen syntymä.

Terkuin, kätilö

[/quote]

Minun synnytyksessäni suurin riski oli kätilö, jonka mielestä synnytys alateitse oli ihan OK, vaikka lääkäri oli ollut toista mieltä. Kätilön mielestä halusin pelkosektion ja sitähän hän ei minulle suonut. Vielä viiden vuoden jälkeenkin kiitän joka päivä sitä lääkäriä, joka tuli sattumalta äitipolille, tajusi tilanteen ja pääsin sektioon. Minulla on nyt terve poika, sen kätilön toiminnan jälkeen olisin monivammaisen lapsen äiti.

Suunitellussa sektiossa vauva ei vammaudu, alatiesynnytyksessä 20% lapsista saa jonkun vaurion.

[/quote]

Anteeksi MITÄ??? Älä puhu puuta heinää, suksi 20% kanssa muualle. Yhdysvalloissa sektioiden määrä on lisääntynyt, mutta vauvakuolleisuuden määrä ei ole LAINKAAN pienentynyt. Joku on pienesti katkera, että ei ole synnyttänyt alakautta, vai miksi muuten mustamaalaisit sitä? 

[/quote]

Ja sinulle ainoa mahdollinen vaurio on vauvan kuolema?

Vierailija
42/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaa lapsia tekemään, tietää kyllä että asiaan kuuluu myös sen lapsen ulostyöntäminen. Sektio on iso leikkaus jossa on ison leikkauksen riskit. Synnytys on sekä äidille että lapselle parempi tapa synnyttää ELLEI ole hyvää syytä sektioon, mm. vauvan perätila, edelliset sektiot naisella, liian iso vauva lantioon nähden tms. Joku "oikea aika vauvalle syntyä elämäntilanteen vuoksi" on kaikista nauretavinta mitä olen koskaan kuullut. Taas tälläistä nykymaailmassa kun kaikki pitäisi olla kalenteriin merkattuna. Jopa lapsen syntymä.

Terkuin, kätilö

[/quote]

Kumma juttu, että kätilö ei tiedä, että alatiesynnytys on tilastollisesti verrattavissa sektioon tai mihin tahansa muuhun isoon leikkaukseen. Synnytykseen kuolee enemmän naisia kuin sektioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:19"]

Terkuin, kätilö

[/quote]

Kumma juttu, että kätilö ei tiedä, että alatiesynnytys on tilastollisesti verrattavissa sektioon tai mihin tahansa muuhun isoon leikkaukseen. Synnytykseen kuolee enemmän naisia kuin sektioihin.
[/quote]

Mä toivon, että tuo "kätilö" on kätilö vai unelmissaan. Säästyy moni tuore äiti traumoilta.

Vierailija
44/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkuin, kätilö

[/quote]

Kaikki lapset eivät ensinnäkään ole toivottuja. Jos minä tulen raskaaksi, synnytän sektiolla, en suotu alatiesynntykseen.

Toisekseen kyse on yksilönvapaudesta. Monessa maassa sektio on ihan normaali synnytystapa ja sen saa automaattisesti.

Vierailija
45/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten raskautua jos ei halua synnyttää...

Miten olisi adoptio tai sijaislapsi.

Vierailija
46/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:33"]

Terkuin, kätilö

[/quote]

[/quote]

Suomessa kuolee enemmän naisia sektioon kuin synnytykseen. Älä viitsi levittää väärää tietoa. Sektio on 2,5 kertaa vaarallisempi kuin alatiesynnytys. T. sairaanhoitaja

Vierailija
47/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:12"]

Kuulin vasta erään opiskelukaverini hätäsektion lopputulemasta: keuhkoveritulppa ja puoli vuotta tosi huonokuntoisena kotona pienen vauvan kanssa.

[/quote]

Hätäsektio onkin yleensä pieleen menneen alatiesynnytysyrityksen päätös.
[/quote]

Eikä ole. Yhtä usein hätäsektio tehdään ihan ilman synnytyksen käynnistymistä. Jotakin menee äkillisesti pieleen. Voi myöskin kyllä kulkea nimellä hetisektio, kuten minulla. Mutta olen saanut keuhkoveritulpan suunnitellun sektion yhteydessä. Samassa operaatiossa tuli myös hallitsematon verenvuoto ja haava tulehtui. Seuraava eli hyvin kiireellinen hetisektio meni paremmin. Vain paha tulehdus. Sektiolle on aikansa ja paikkansa, mutta ei terveille äideille ja vauvoille.

Vierailija
48/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:36"]

Terkuin, kätilö

[/quote]

[/quote]

Suomessa kuolee enemmän naisia sektioon kuin synnytykseen. Älä viitsi levittää väärää tietoa. Sektio on 2,5 kertaa vaarallisempi kuin alatiesynnytys. T. sairaanhoitaja

[/quote]

Jos mukaan lasketaan vain suunnitellut sektiot, luvut ovat jotain ihan muuta. Kuten sanottu, osa sektioista on pieleen menneitä alatiesynnytyksiä eli jotakin on mennyt vikaan ja sen jälkeen on leikattu. Jos olisi leikattu jo alunperin, äiti ja vauva olisivat olleet paremmassa kunnossa ja lopputulos olisi joissain tapauksissa ollut erilainen.

Vierailija
49/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:19"]

Terkuin, kätilö

[/quote]

Minun synnytyksessäni suurin riski oli kätilö, jonka mielestä synnytys alateitse oli ihan OK, vaikka lääkäri oli ollut toista mieltä. Kätilön mielestä halusin pelkosektion ja sitähän hän ei minulle suonut. Vielä viiden vuoden jälkeenkin kiitän joka päivä sitä lääkäriä, joka tuli sattumalta äitipolille, tajusi tilanteen ja pääsin sektioon. Minulla on nyt terve poika, sen kätilön toiminnan jälkeen olisin monivammaisen lapsen äiti.

Suunitellussa sektiossa vauva ei vammaudu, alatiesynnytyksessä 20% lapsista saa jonkun vaurion.

[/quote]

Ja mihin perustuu naurettava väitteesi "alatiesynnytyksessä 20% lapsista saa jonkun vaurion"? Ei todellakaan pidä paikkaansa.

Vierailija
50/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:12"] Kuulin vasta erään opiskelukaverini hätäsektion lopputulemasta: keuhkoveritulppa ja puoli vuotta tosi huonokuntoisena kotona pienen vauvan kanssa. [/quote] Hätäsektio onkin yleensä pieleen menneen alatiesynnytysyrityksen päätös. [/quote] Eikä ole. Yhtä usein hätäsektio tehdään ihan ilman synnytyksen käynnistymistä. Jotakin menee äkillisesti pieleen. Voi myöskin kyllä kulkea nimellä hetisektio, kuten minulla. Mutta olen saanut keuhkoveritulpan suunnitellun sektion yhteydessä. Samassa operaatiossa tuli myös hallitsematon verenvuoto ja haava tulehtui. Seuraava eli hyvin kiireellinen hetisektio meni paremmin. Vain paha tulehdus. Sektiolle on aikansa ja paikkansa, mutta ei terveille äideille ja vauvoille.

[/quote]

Minullekin on tehty tuollainen "hetisektio" istukan irtoamisen vuoksi. En silti lähde niputtamaan alatiesynnytyksen seurauksena tehtyjä sektioita riskeineen yhteen suunniteltujen sektioiden kanssa, kun puhutaan nimenomaan suunniteltujen sektioiden riskeistä.

Terveille äideille pitäisi tehdä sektio silloin, kun lapsi on liian suuri äidin lantioon nähden. Eli tästä olen kanssasi eri mieltä.

Vierailija
51/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:39"]

Terkuin, kätilö

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos mukaan lasketaan vain suunnitellut sektiot, luvut ovat jotain ihan muuta. Kuten sanottu, osa sektioista on pieleen menneitä alatiesynnytyksiä eli jotakin on mennyt vikaan ja sen jälkeen on leikattu. Jos olisi leikattu jo alunperin, äiti ja vauva olisivat olleet paremmassa kunnossa ja lopputulos olisi joissain tapauksissa ollut erilainen.

[/quote]

Ja sinä suosittelisit kaikkia naisia unohtamaan alatiesynnytyksen samantien ja kaikille vaan suoraan sektio? Onko synnyttäminen jotenkin luonnotonta sinulle?

Vierailija
52/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa menee kyllä niin kauniista faktat ja fiktiot sekaisin. Kyllä, alatiesynnytyksessä saattaa tulla vauvalle hapenpuutetta. Tämän pelkääminen on kuitenkin sama kuin pelkäisi lento-onnettomuutta. Se on riski, joka on olemassa. Täysin riskitöntä tapaa synnyttää ei ole olemassa. Sektioon kuolee 2,5 kertaa niin paljon äitejä kuin alatiesynnytykseen kehittyneissä maissa. Sektiossa on hyvin vakavia mahdollisia komplikaatioita, kohdun poistosta kuolettavaan suolilamaan ja keuhkoemboliaan, joka esim. on 28 kertaa niin yleinen sektioiduilla äideillä kuin alateitse synnyttäneillä. Vaikka kovasti täällä hehkutetaan sektion turvallisuutta vauvalle, ei missään maassa, jossa sektioiden määrä on lisääntynyt, ole vauvakuolleisuus vastaavasti vähentynyt. Sektiossa on paljon riskejä, erityisesti äidille. Tällä palstalla äänessä eivät ole faktatiedon äänet, vaan synnytyspelkoiset. Sitä epärealismia, joka saa luulemaan että kaikkein kamalin alatiesynnytys ikinä sattuu omalle kohdalle, kutsutaan synnytyspeloksi. Sama kuin pelkäisi sitä, että joku tiputtaa pommin niskaan. Sitäkin nimittäin sattuu. Synnytyspelkoisilla on usein taustallaan abortteja, mahdollisesti raiskaus, syömishäiriöitä ja masennusta. Sitten on niitä, joilla on taustalla koettu huono synnytyskokemus. Kannattaa hakea siihen hoitoa eikä lietsoa paniikkia. 

Vierailija
53/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykkiset ongelmat ennen raskautta ja sen aikana lisäävät synnytyspelon riskiä. Erityisesti raskaudenaikainen masentuneisuus on voimakkaasti yhteydessä synnytyspelkoon. Myös muut jaksamista kuormittavat tekijät, kuten työttömyys, taloudelliset ongelmat ja tuleva yksinhuoltajuus lisäävät riskiä synnytyspelkoon, varsinkin, jos sosiaalinen tukiverkko on riittämätön.

Väkivaltaiset tai kivuliaat seksuaaliset kokemukset tai kivuliaat gynekologiset toimenpiteet (erityisesti raskaudenkeskeytys) voivat heijastua myöhemmin synnytyspelkona. Synnytyskivun pelko on yhteydessä kivun pelkoon yleensä, riippumatta siitä, kuinka mones synnytys on tulossa. Pelkoon siitä, ettei itse osaa synnyttää, liittyy pelko lapsen vaurioitumisesta.

Vierailija
54/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:12"] Kuulin vasta erään opiskelukaverini hätäsektion lopputulemasta: keuhkoveritulppa ja puoli vuotta tosi huonokuntoisena kotona pienen vauvan kanssa. [/quote] Hätäsektio onkin yleensä pieleen menneen alatiesynnytysyrityksen päätös. [/quote] Eikä ole. Yhtä usein hätäsektio tehdään ihan ilman synnytyksen käynnistymistä. Jotakin menee äkillisesti pieleen. Voi myöskin kyllä kulkea nimellä hetisektio, kuten minulla. Mutta olen saanut keuhkoveritulpan suunnitellun sektion yhteydessä. Samassa operaatiossa tuli myös hallitsematon verenvuoto ja haava tulehtui. Seuraava eli hyvin kiireellinen hetisektio meni paremmin. Vain paha tulehdus. Sektiolle on aikansa ja paikkansa, mutta ei terveille äideille ja vauvoille.

[/quote]

Minullekin on tehty tuollainen "hetisektio" istukan irtoamisen vuoksi. En silti lähde niputtamaan alatiesynnytyksen seurauksena tehtyjä sektioita riskeineen yhteen suunniteltujen sektioiden kanssa, kun puhutaan nimenomaan suunniteltujen sektioiden riskeistä.

Terveille äideille pitäisi tehdä sektio silloin, kun lapsi on liian suuri äidin lantioon nähden. Eli tästä olen kanssasi eri mieltä.
[/quote]

Riskit ovat samat. Ei siitä mihinkään pääse. Jos aletaan taas miettiä komplikaatioiden esiintyvyyksiä, päästään lopputulokseen, että suomessa synnytyskomplikaatiot ovat sen verran harvinaisia synnytystavasta riippumatta, että niiden vertailu kansallisella tasolla ei ole mielekästä. Ja mitä tulee äidin lantioon, se on raskauskomplikaatio, joka väistämättä johtaa hätätilanteeseen synnytyksessä. Lääketieteellinen ongelma siis. En miellä tätä tilannetta samaan käsitteeseen kuin terve äiti ja vauva.

Vierailija
55/66 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio on täysin luonnoton, siinä leikataan monta kerrosta läpi, vatsalihakset poikki, hermoradat poikki, kaikki ihosta kohtuun asti, ja kaiken sen täytyy myös parantua ja palautua. Harvemmassa on ne ketkä toipuu noin vain nopeaan, se on iso leikkaus ja ns. täysin ennalleen tulemiseen menee helposti vuosikin.

Onko haava hankala? Testaa laittamalla 20cm ilmastointiteippi kiinni ihoon, vaakatasoon, ihan alas lantioon, vähän häpykarva-alueen yläpuolelle. Siitä saat tuntumaa miltä tuntuu liikkua leikkauksen jälkeen, lisäksi hoidat vauvaa ympäri vuorokauden, yrität etsiä asentoja joissa imettää niin ettei haava rasitu, repeä tai haudo ja tulehdu.

Käy keskustelemassa pelosta ja voita se, tehkää suunnitelma kivun lievitykseen. Joskus sektio on tarpeen ja silloin se täytyy tehdä, mutta ei sitä välttämättä kannata toivoa.

Vierailija
56/66 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:53"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:38"] [quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:12"] Kuulin vasta erään opiskelukaverini hätäsektion lopputulemasta: keuhkoveritulppa ja puoli vuotta tosi huonokuntoisena kotona pienen vauvan kanssa. [/quote] Hätäsektio onkin yleensä pieleen menneen alatiesynnytysyrityksen päätös. [/quote] Eikä ole. Yhtä usein hätäsektio tehdään ihan ilman synnytyksen käynnistymistä. Jotakin menee äkillisesti pieleen. Voi myöskin kyllä kulkea nimellä hetisektio, kuten minulla. Mutta olen saanut keuhkoveritulpan suunnitellun sektion yhteydessä. Samassa operaatiossa tuli myös hallitsematon verenvuoto ja haava tulehtui. Seuraava eli hyvin kiireellinen hetisektio meni paremmin. Vain paha tulehdus. Sektiolle on aikansa ja paikkansa, mutta ei terveille äideille ja vauvoille. [/quote] Minullekin on tehty tuollainen "hetisektio" istukan irtoamisen vuoksi. En silti lähde niputtamaan alatiesynnytyksen seurauksena tehtyjä sektioita riskeineen yhteen suunniteltujen sektioiden kanssa, kun puhutaan nimenomaan suunniteltujen sektioiden riskeistä. Terveille äideille pitäisi tehdä sektio silloin, kun lapsi on liian suuri äidin lantioon nähden. Eli tästä olen kanssasi eri mieltä. [/quote] Riskit ovat samat. Ei siitä mihinkään pääse. Jos aletaan taas miettiä komplikaatioiden esiintyvyyksiä, päästään lopputulokseen, että suomessa synnytyskomplikaatiot ovat sen verran harvinaisia synnytystavasta riippumatta, että niiden vertailu kansallisella tasolla ei ole mielekästä. Ja mitä tulee äidin lantioon, se on raskauskomplikaatio, joka väistämättä johtaa hätätilanteeseen synnytyksessä. Lääketieteellinen ongelma siis. En miellä tätä tilannetta samaan käsitteeseen kuin terve äiti ja vauva.

[/quote]

Ohis. Onko hätäsektiossa samat/suuremmat/useampia riskejä kuin suunnitellussa sektiossa?

Vierailija
57/66 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:19"]

Terkuin, kätilö

[/quote]

[/quote]

Kätilö ei tee päätöksiä kenenkään synnytystavasta, sektiopäätöksen tekee aina lääkäri. Kätilöllä ei myöskään ole valtaa toimia lääkärin päätöstä vastaan.

Vierailija
58/66 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:53"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:38"] [quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:12"] Kuulin vasta erään opiskelukaverini hätäsektion lopputulemasta: keuhkoveritulppa ja puoli vuotta tosi huonokuntoisena kotona pienen vauvan kanssa. [/quote] Hätäsektio onkin yleensä pieleen menneen alatiesynnytysyrityksen päätös. [/quote] Eikä ole. Yhtä usein hätäsektio tehdään ihan ilman synnytyksen käynnistymistä. Jotakin menee äkillisesti pieleen. Voi myöskin kyllä kulkea nimellä hetisektio, kuten minulla. Mutta olen saanut keuhkoveritulpan suunnitellun sektion yhteydessä. Samassa operaatiossa tuli myös hallitsematon verenvuoto ja haava tulehtui. Seuraava eli hyvin kiireellinen hetisektio meni paremmin. Vain paha tulehdus. Sektiolle on aikansa ja paikkansa, mutta ei terveille äideille ja vauvoille. [/quote] Minullekin on tehty tuollainen "hetisektio" istukan irtoamisen vuoksi. En silti lähde niputtamaan alatiesynnytyksen seurauksena tehtyjä sektioita riskeineen yhteen suunniteltujen sektioiden kanssa, kun puhutaan nimenomaan suunniteltujen sektioiden riskeistä. Terveille äideille pitäisi tehdä sektio silloin, kun lapsi on liian suuri äidin lantioon nähden. Eli tästä olen kanssasi eri mieltä. [/quote] Riskit ovat samat. Ei siitä mihinkään pääse. Jos aletaan taas miettiä komplikaatioiden esiintyvyyksiä, päästään lopputulokseen, että suomessa synnytyskomplikaatiot ovat sen verran harvinaisia synnytystavasta riippumatta, että niiden vertailu kansallisella tasolla ei ole mielekästä. Ja mitä tulee äidin lantioon, se on raskauskomplikaatio, joka väistämättä johtaa hätätilanteeseen synnytyksessä. Lääketieteellinen ongelma siis. En miellä tätä tilannetta samaan käsitteeseen kuin terve äiti ja vauva.

[/quote]

Ohis. Onko hätäsektiossa samat/suuremmat/useampia riskejä kuin suunnitellussa sektiossa?

[/quote]

Tietenkin suuremmat riskit, mutta sektion vakavat riskit ovat molemmissa niissä, koska ne liittyvät leikkaukseen. Iso leikkaus on aina iso riski. 

Vierailija
59/66 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
60/66 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:39"]

Terkuin, kätilö

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja sinä suosittelisit kaikkia naisia unohtamaan alatiesynnytyksen samantien ja kaikille vaan suoraan sektio? Onko synnyttäminen jotenkin luonnotonta sinulle?

[/quote]

Vedit nyt aika paljon mutkia suoriksi. Ei minustakaan sektioita pidä turhaan tehdä, mutta jos puhutaan suunnitellun sektion riskeistä, pitää laskea mukaan vain suunnitellut sektiot eikä kaikkia sektioon päättyneitä raskauksia. Osassa tapauksia jo raskauskomplikaatiot olisivat johtaneet lapsen tai äidin kuolemaan, eikä kuolema silloin johtunut sektiosta, vaikka tilastoja katsoessa siltä näyttäisikin.