Kuinka saada vaimo ostelemasta turhia pikkuostoksia ja tuhlaamasta rahoja?
Ongelma on, että vaimo ei hallitse rahankäyttöä nyt kun minä tienaan meille elannon ja vaimo hoitaa kotia. Ilahdun kun kotona on töistä tullessa puhdasta ja pöytä katettuna ruoasta mutta ruokaostosten lisäksi vaimo ostelee itselleen ja minulle lahjoja. Pyysin lopettamaan mutta ostelee ilahduttaakseen ja tylsyyteen. Vähensin jo vaimolle antamaa käyttörahaa mutta ei auttanut ja sama ostelu jatkuu.
Kommentit (107)
Ap. Sano vaimollesi, että nyt menee ylimääräisiin ostoksiin liikaa rahaa, vaikka hän onkin hieno vaimo. Lahjoja ostetaan vain kahtena päivänä vuodessa, jouluna ja syntymäpäivänä. Niin meillä tehdään.
Provolta kuulostaa, mutta mä olen aikanani ollut suhteessa jossa meillä oli hyvin erilaiset kulutustottumukset. Mä olin se säästävämpi osapuoli joka mielummin budjetoi rahaa johonkin oikeasti merkitykselliseen isompaan kohteeseen ja ex:n piti vaan osteskella kaikkea älytöntä ja turhaa heti kun tili tuli. Jopa siinä määrin että loppukuun ruokarahat saattoi tehdä tiukkaa.
Sovittiin sitten miten yhdessä hoidetaan yhteiset ja lapsen kulut ja molemmille jäi sitten omat käyttövarat. Meillä se toimi hyvin, vaikka miestä joskus harmitti kun ei esim päässyt mukaan lomareissulle. Mulla loppui stressaaminen rahasta siihen eikä miehen tarvinut enää kuunnella mun nalkutusta.
Eli nainen laittaa ruoat, käy ruokakaupassa, pesee sinunkin p*skaiset pyykit, sitten kuivauksen jälkeen viikkailee ne (ehkä silittääkin), siivoaa kotia, jne jne.
Sitten se, että ostaa jotain kivaa on maailman loppu. Jos ei nyt täys konkurssi ole, niin ole hiljaa ja anna toisen ostaa palkinnoksi kodin hoidosta mieleisiä asioita.
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emäntä voisi tehdä sen verran jotain työtä että saa rahat henkilökohtaiseen tuhlaamiseen.
Kyllähän tässä aloituksessa oli selkeä provoamisen maku, mutta vastasin nyt siltä.No jos hän kerran tekee ja huolehtii kaikki kotityöt, niin eikö hän siinä jo tee jotain sen eteen, että voisi vähän tuhlata henkilökohtaisestikin? Vai onko oikeasti tarkoitus, että puoliso on ilmainen piika, joka palvelee toista ruokaa ja asuntoa vastaan?
Miksi se suorittavan työn tekijä on aina nainen?
Vai onko oikeasti tarkoitus, että puoliso on ilmainen piika, joka palvelee toista ruokaa ja asuntoa vastaan?
-Yhden ihmisen palkka ei välttämättä riitä kahden ihmisen täyteen elättämiseen mukaan lukien tuhlaamiset. Kyllä hyvä olisi ansaita vähän itsekin käyttörahaa.
Kuulostat kamalalta. Kai nainen saa omalla käyttörahallaan ostaa just sitä mitä huvittaa?!
Olin samanlainen. Töiden jälkeen kiertelin kauppoja ja ostelin kaikkea kaunista.
Tänä päivänä löytyy noita yli 10 v sitten ostettuja servettejä.
Joku herääminen tuli.
Nyt koti on lähes minimalistinen.
Suosittelen todella lämpimästi eroa. Teet itsellesi ison palveluksen.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen todella lämpimästi eroa. Teet itsellesi ison palveluksen.
Kyllä, oppii tuokin äijä laittaan itse ruokaa ja siivoamaan. Äkkiä tuleekin ikävä palvelijaa.
Täällä on nyt joku miehen elättämä "piika" provosoitumassa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse nyt oikeasti budjettiin vaikuttavista täysin turhista ostoksista vai jostain suklaapatukoista ja kauniista serveteistä?
Jos oikeasti rahankäyttöon pitää tulla muutoksia, ne kuuluu parisuhteessa puhua halki. Lisäksi kannattaa hiukan perehtyä asiaan. Julia Thurenilta ilmestyi juuri tosi hyvä ja helposti lähestyttävä kirja kuluttamisesta. Aiemmin kirjoittanut kirjan säästämisestä. Ainakin tällaiselle hiukan päälle kolmekymppiselle tavalliselle palkansaajalle oli tosi samaistuttavia juttuja.
Emme me nyt köyhyysrajalla elele mutta en pidä siitä että vaimo tuhlaa rahoja nyt esimerkiksi kauniisiin servetteihin kun on entisiäkin. Viimeksi osti minulle vaatteita, vaikka olen sanonut etten tarvitse uusia kun vasta ostin niitä itse. Vaimo osteli myös tällä viikolla kaapit täyteen herkkuja muttei niitä ehdi syömään, joten osa menee roskiin.
Miksi vaimosi ostelee sinulle vaatteita, vaikka olet selvästi sanonut, ettet niitä tarvitse ja halua? Olet kai kysynyt tätä? Miksi hän ostaa herkkuja, joita teillä ei kukaan käytä? Olet kai kysynyt tätäkin? Servetteihin en sinuna puuttuisi. Niihin kukaan tuskin montaakaan euroa saa kuussa laitettua. Toki sitten kannattaa ottaa asia esille, jos vaimo joka kuukausi ostelee satamäärin servettejä, ja kaapit tursuavat vielä edellisiäkin, jotka eivät edes päädy ruokapöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse nyt oikeasti budjettiin vaikuttavista täysin turhista ostoksista vai jostain suklaapatukoista ja kauniista serveteistä?
Jos oikeasti rahankäyttöon pitää tulla muutoksia, ne kuuluu parisuhteessa puhua halki. Lisäksi kannattaa hiukan perehtyä asiaan. Julia Thurenilta ilmestyi juuri tosi hyvä ja helposti lähestyttävä kirja kuluttamisesta. Aiemmin kirjoittanut kirjan säästämisestä. Ainakin tällaiselle hiukan päälle kolmekymppiselle tavalliselle palkansaajalle oli tosi samaistuttavia juttuja.
Emme me nyt köyhyysrajalla elele mutta en pidä siitä että vaimo tuhlaa rahoja nyt esimerkiksi kauniisiin servetteihin kun on entisiäkin. Viimeksi osti minulle vaatteita, vaikka olen sanonut etten tarvitse uusia kun vasta ostin niitä itse. Vaimo osteli myös tällä viikolla kaapit täyteen herkkuja muttei niitä ehdi syömään, joten osa menee roskiin.
Miksi vaimosi ostelee sinulle vaatteita, vaikka olet selvästi sanonut, ettet niitä tarvitse ja halua? Olet kai kysynyt tätä? Miksi hän ostaa herkkuja, joita teillä ei kukaan käytä? Olet kai kysynyt tätäkin? Servetteihin en sinuna puuttuisi. Niihin kukaan tuskin montaakaan euroa saa kuussa laitettua. Toki sitten kannattaa ottaa asia esille, jos vaimo joka kuukausi ostelee satamäärin servettejä, ja kaapit tursuavat vielä edellisiäkin, jotka eivät edes päädy ruokapöytään.
Niitä servettejäkään ei tarvita mihinkään. Kallista paperia.
Ohis
Vela -72 kirjoitti:
Anteeksi että kysyn, mutta jos/kun teillä kerran on sellainen sopimus, että sinä maksat kaiken ja vaimosi hoitaa kodin, ja sinä annat hänelle käyttörahaa, niin eikö hän sitten kuitenkaan saisi käyttää sitä käyttörahaa kuten haluaa? Ilmeisesti hän kuitenkin huolehtii omasta osuudestaan, eli kodin hoidosta, mallikelpoisesti. Koetko, ettei hän saisi sen oman käyttörahansa käytöstä silti kuitenkaan itse päättää?
Tavallaan saa, mutta ongelmaksi on muodostunut lipsunut tuhlailevuus. Olen ottanut asian puheeksi ja kysynyt syytä ja syiksi vaimo sanoi tylsistymisen ja että haluaa ilahduttaa itseään ja minua. En ole kitsas enkä kyttää joka senttiä mutta tämä riistäytyy pian käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Joo, juhliinkaan ei tarvitse pukeutua kauniisiin juhlavaatteisiin. Kalliita rytkyjä. Verkkarit ja tuulitakki parempi!
Voi vaimoparkaa. Hukkaan heitetyt vuodet, kun mies vaan vauvapalstalla valittaa.
Olen ehdottanut vaimolleni että tänään on Älä Osta Mitään -päivä.
Ja huomenna. Ja ylihuomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vai onko oikeasti tarkoitus, että puoliso on ilmainen piika, joka palvelee toista ruokaa ja asuntoa vastaan?
-Yhden ihmisen palkka ei välttämättä riitä kahden ihmisen täyteen elättämiseen mukaan lukien tuhlaamiset. Kyllä hyvä olisi ansaita vähän itsekin käyttörahaa.
Vaimoni ei ole ilmainen kotiorja eikä piika vaan tämä on yhteinen päätös. Vaimo itse halusi jäädä kotiin ja ei tule jäämään puille paljaille jos jotain ikävää sattuu, siitä olen pitänyt huolen. Meillä on avioehto mutta ero ei ole mikään vaihtoehto vaan puhumalla tämä asia hoidetaan ja yhdessä neuvottelemalla.
Rahahanat kiinni. Minä tein niin, kun mies oli työtön ja kulutti kaikkeen aivan turhaan, johon meillä ei ollut varaa. En yksinkertaisesti enää siirtänyt miehelle rahaa ennen kuin kaikki kuukauden pakolliset menot oli maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Joo, juhliinkaan ei tarvitse pukeutua kauniisiin juhlavaatteisiin. Kalliita rytkyjä. Verkkarit ja tuulitakki parempi!
Miten tämä paperiin liittyy? Ja eikö sinulla ne samat juhlavaatteet ole tyyliin läpi koko elämän?
Pyytääkö vaimosi sinulta lisää rahaa sen jälkeen, kun on tuhlannut ne käyttörahansa?