Keittiön tiskialtaan tukkeutuminen
Lavuaari tukossa keittiössä.
Lavuuarissa on se pyöreä reikä, mistä vesi menee pois, ja sen yllä on se metalli"ritilä", joka ruuvataan siihen kiinni ja jossa on jotain viisi tai kuusi reikää, halkaisijaltaan 0.5 mm. Tuon metalliritilän tehtävä lienee estää isoja esineitä tippumasta lavuaariin.
Lavuaari on tukossa siten, että tuo ritilä on luultavasti tukossa ja ongelma ei ole siis "syvemmällä" kuten hajulukossa. Tämä johtopäätös tulee siitä, että lavuaari aukeaa kyllä (aina uudestaan, ja tukkeutuu pian taas, ja aukeaa taas samalla kikalla...) ritilän reikiä tavallisella lyhyellä tulitikulla tökkimällä. Ongelma ei siis ole syvemmällä kuten hajulukossa. Kannattaako tuo ritilä irrottaa, vai miten tuon parhaiten putsaisi?
Minulla on elämänhallintaongelma, lavuaarissa on kauan muhinut nuudelinpätkiä ja kaikkea, joita on sitten ajan kuluessa päässyt ritilän alle.
Onko tuon ritilän irrottaminen sinänsä turvallista? Ajatus oli hommata jostain tänne ruuvimeisseli, ruuvata ritilä irti, kokeilla kaivaa roskaa pois ja ritilä takaisin paikalleen. Onko tämä kiellettyä tai jotenkin haitallista?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja HAJULUKKOA ei tarvitse tapauksessani edelleenkään puhdistaa, porukka jättää lukematta asioita.
- On kaksi allasta joilla on yhteinen hajulukko
- Toinen allas on täysin OK. Jos kyse olisi hajulukosta, ei se toinen allas olisi täysin OK, koska kuten sanoin, niillä on sama hajulukko.
- Toisen altaan ritilää pitää joskus tökkiä tulitikulla, koska lika on suoraan siinä ritilän alla, ei siis syvemmällä kuten hajulukossa, jonka voi päätellä jo siitä, että se toinen allas toimii aivan moitteetta (sori itseni toistaminen).
- AP
Rakas lapsi kun asioita kannattaa huoltaa säännöllisesti, ettei tarvitse sitten korjailla. On vain ajan kysymys ettei toinen ole ok, jos et sille mitään.
Se on sen ajan ongelma. Jos minun tietokoneestani on kovalevy ilmeisesti jotenkin sökönä, niin haluan silloin ajaa kovalevylle kuntotestit, sulkea bad sectorit pois käytöstä, enkä tarkistaa rammikampojen kuntoa Memtest86:lla ja imuroida pölyjä tietokoneen keskusyksikön sisältä.
- AP (joka ei kuitenkaan lopulta ole aivan käsi aivan kaikessa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan ole koskemassa mihinkään hajulukkoihin ainakaan, ja aiheuttamassa mahdollisia vesivahinkoja, kun olen aivan käsi aivan kaikessa. Onni on sentään, että tajuan olevani käsi, ja olen siksi parhaan kykyni mukaan tosi varovainen kaikessa.
- AP
Huomasithan ap että viemärirae oli ylivoimainen voittaja?
Ei avaa rasvatulppaa.
” Viemärirae on tarkoitettu viemäriputkien aukaisuun ja hajunpoistoon. Sen käyttäminen myös ennaltaehkäisee syntyviä tukoksia. Viemärirae hajottaa tehokkaasti rasva-, tekstiili- ja muut orgaaniset tukkeumat. Tehokas putkenavausaine, josta riittää jopa 5-8 käyttökertaan. Pakkauskoko 1 l. ”
Lähde viemärirakeen tuoteseloste
Vähän etelämpänä rautakaupassa myivät mulle 60%:ta rikkihappoa viemärin aukaisuun. Se se oli tujua ainetta, maski & hanskat oli tarpeen ja höyryt oli melkoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja HAJULUKKOA ei tarvitse tapauksessani edelleenkään puhdistaa, porukka jättää lukematta asioita.
- On kaksi allasta joilla on yhteinen hajulukko
- Toinen allas on täysin OK. Jos kyse olisi hajulukosta, ei se toinen allas olisi täysin OK, koska kuten sanoin, niillä on sama hajulukko.
- Toisen altaan ritilää pitää joskus tökkiä tulitikulla, koska lika on suoraan siinä ritilän alla, ei siis syvemmällä kuten hajulukossa, jonka voi päätellä jo siitä, että se toinen allas toimii aivan moitteetta (sori itseni toistaminen).
- AP
Rakas lapsi kun asioita kannattaa huoltaa säännöllisesti, ettei tarvitse sitten korjailla. On vain ajan kysymys ettei toinen ole ok, jos et sille mitään.
Se on sen ajan ongelma. Jos minun tietokoneestani on kovalevy ilmeisesti jotenkin sökönä, niin haluan silloin ajaa kovalevylle kuntotestit, sulkea bad sectorit pois käytöstä, enkä tarkistaa rammikampojen kuntoa Memtest86:lla ja imuroida pölyjä tietokoneen keskusyksikön sisältä.
- AP (joka ei kuitenkaan lopulta ole aivan käsi aivan kaikessa)
Milloin ajattelit tulla tälle vuosisadalle? Rammikampoja. 😂 Ne on muistikampoja. Kovalevyille on turha tehdä tarkistuksia koska ne ovat nykyään SSD-levyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon parin välein kattilallinen kiehuvaa vettä lavuaariin ennaltaehkäisee ap:n ongelmaa.
Ihan sellainen viemäri-imukuppi on hyvä apuväline.
Se on karhupumppu.
https://www.tokmanni.fi/kodin-klorite-750-ml-hajustamaton-6417964784619
Laita kloritea sinne yöksi likoamaan ja jos ei auta niin Kloritea ja ruokaöljyä yhdessä. Älä enään laita ruokia viemäri putkeen vaan siivilöi ne pos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asut taloyhtiössä, niin tuo kuuluu taloyhtiön hoidettavaksi.
8/10 haluaa taloyhtiöihin vesivahinkoja. Ei auta helmet sioille. Ja tiedoksi että edellinen on oikeassa, muutos on kirjattu 2020.
Näin on, huoltoyhtiö käy rassaamassa ja sulkee putket kunnolla, ettei jää tihkumaan vettä.
Meillä käynyt ainakin kaksi kertaa, koska tiskipöydän kaksi allasta ovat tuottaneet ongelmia. Ruokia en koskaan kaada lavuaariin, ei riisiä eikä nuudeleita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan ole koskemassa mihinkään hajulukkoihin ainakaan, ja aiheuttamassa mahdollisia vesivahinkoja, kun olen aivan käsi aivan kaikessa. Onni on sentään, että tajuan olevani käsi, ja olen siksi parhaan kykyni mukaan tosi varovainen kaikessa.
- AP
Ei avaa rasvatulppaa.
” Viemärirae on tarkoitettu viemäriputkien aukaisuun ja hajunpoistoon. Sen käyttäminen myös ennaltaehkäisee syntyviä tukoksia. Viemärirae hajottaa tehokkaasti rasva-, tekstiili- ja muut orgaaniset tukkeumat. Tehokas putkenavausaine, josta riittää jopa 5-8 käyttökertaan. Pakkauskoko 1 l. ”
Lähde viemärirakeen tuoteselosteVähän etelämpänä rautakaupassa myivät mulle 60%:ta rikkihappoa viemärin aukaisuun. Se se oli tujua ainetta, maski & hanskat oli tarpeen ja höyryt oli melkoiset.
Miten etelässä? Venuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8/10 haluaa taloyhtiöihin vesivahinkoja. Ei auta helmet sioille. Ja tiedoksi että edellinen on oikeassa, muutos on kirjattu 2020.
Näin on, huoltoyhtiö käy rassaamassa ja sulkee putket kunnolla, ettei jää tihkumaan vettä.
Meillä käynyt ainakin kaksi kertaa, koska tiskipöydän kaksi allasta ovat tuottaneet ongelmia. Ruokia en koskaan kaada lavuaariin, ei riisiä eikä nuudeleita!
Juupa juu. Meillä kävi huoltoyhtiö vaihtamassa keittiöhanan ja oli irrottanut pikkualtaan putken väliaikaisesti mahtuakseen tuösketelemään hana kiinnityksen kanssa. Meni muutama kuukausi ja ihmettelin, miksi kaappiin valuu vettä. Se putki oli laitettu takaisin niin huonosti, että oli pikkuhiljaa irronnut yhä enemmän ja loppujen lopuksi vedet tuli kaappiin. No itse sitten kiinniten sen kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten keittiön hajulukon puhdistamisesta saa aikaan vesivahingon? Normaali ihminen, siis.
Normaalit ihmiset niitä just eniten aiheuttavat.
Kait nyt normaali ihminen tajuaa, jos lukko tihkuu, että on jäänyt löysälle ja korjaa sen. Jos omat taidot eivät riitä, kutsuu huoltoihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juupa juu. Meillä kävi huoltoyhtiö vaihtamassa keittiöhanan ja oli irrottanut pikkualtaan putken väliaikaisesti mahtuakseen tuösketelemään hana kiinnityksen kanssa. Meni muutama kuukausi ja ihmettelin, miksi kaappiin valuu vettä. Se putki oli laitettu takaisin niin huonosti, että oli pikkuhiljaa irronnut yhä enemmän ja loppujen lopuksi vedet tuli kaappiin. No itse sitten kiinniten sen kunnolla.
Kai teit ilmoituksen? Muuten se olet sinä, joka maksat sen vesivahingon, joka siitä on voinut syntyä.
Ei nuo ammattilaiset aina osaa. Meillä tehtiin taloyhtiössä remonttia. Lämmönjakohuoneen remontin tehnyt firma kämmäsi ja putkiin pääsi ruostetta. Huoltomiehet sai juosta viikkotolkulla rassaamassa WC-pönttöjen vesisäiliöitä, kun irronnut ruoste kertyi niihin.
Remonti yhteydessä vaihdettiin myös pattereiden termostaati. Ainakin naapuritalossa tuli yhteen asuntoon toiseen makuuhuoneeseen vesivahinko. Myös meille meinasi tulla, mutta onneksi huomattiin ajoissa.
Olohuoneen parketti kastui pieneltä alueelta ja kyseisen firman edustaja kävi sitä ihmettelemässä ja totesi, ettei kannata korjata, kun ei noin pieni vahinko mene vakuutukseen. Siis mitä V*TTUA?
No onneksi se kuivui itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Ei avaa rasvatulppaa.
Lähde viemärirakeen tuoteselosteVähän etelämpänä rautakaupassa myivät mulle 60%:ta rikkihappoa viemärin aukaisuun. Se se oli tujua ainetta, maski & hanskat oli tarpeen ja höyryt oli melkoiset.
Tämmöisellä aineella saisin ehkä jo säheltäessäni hengen pois itseltäni, Kodin Putkimiehellä luultavasti korkeintaan vain sokeuden, ehdollista vankeutta ja sadantonnin laskun.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Laitappas ap ämpäri sinne lavuaariputken alle, siis kaappiin, jos on kyse esim keittiökaapista.. Avaa ihan käsin se hajulukko, irroita kaikki putket, vie wc- pytyn päälle ja huomaat että putken sisällä on PITKÄLLÄ MATKALLA mustaa mönjää putken seinämissä ainakin cm verran. Uhraat sitä varten , jonkun pulloharjan tai vastaavan ja suihkutat kaiken lian pois bideesuihkulla.
Se on kaikki ihan sitä p,,,kaa mitä laitat siihen lavuaariin päivittäin.
Tuo puhdistus on asiallista tehdä vähintään 2x vuodessa, vaik olisit siisti tyyppi, puhumattakaan,,,,,
Siis mekaaninen puhdistus, muuten on tukossa ja haisee tietysti jatkuvasti.
Youtubissa on ihan ohjeet puhdistukselle. Tämä täytyy tehdä kaikkiin lavuaariputkiin säännöllisesti.
Ei saa as.oy:ssä hajulukkoa itse avata! Kuuluu huoltomiehille.
Jos ton menee itse tekemään ja huonosti laittaa takaisin, olet vastuussa vesivahingosta, kotivakuutus ei korvaa!
Uudet säännöt tulleet tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Mietin sellaista, että otan muovisen pillin, tai vastaavan ohuen letkun, mitä niitä pillejä nykyään onkaan, liekö enää muovisia myynnissä. Laitan ritilästä pillin ja imen sillä roskan pois ritilän alta, mutta suojaan suun jollain elmu-kelmulla ettei roska vaan pääse suuhun.
Turhaa hienostalua joku kelmu.
Mutta jos nyt oikein tiukka tukos on, saattaa kyllä Paukku päästä tai verisuoni katketa ohimolta ennen kuin se on imien irroitettu.
Viemärinavaaja on Kaliumhydroksidi eli kalilIpeää ja se sulattaa rasvan.