Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keittiön tiskialtaan tukkeutuminen

Vierailija
11.09.2021 |

Lavuaari tukossa keittiössä.

Lavuuarissa on se pyöreä reikä, mistä vesi menee pois, ja sen yllä on se metalli"ritilä", joka ruuvataan siihen kiinni ja jossa on jotain viisi tai kuusi reikää, halkaisijaltaan 0.5 mm. Tuon metalliritilän tehtävä lienee estää isoja esineitä tippumasta lavuaariin.

Lavuaari on tukossa siten, että tuo ritilä on luultavasti tukossa ja ongelma ei ole siis "syvemmällä" kuten hajulukossa. Tämä johtopäätös tulee siitä, että lavuaari aukeaa kyllä (aina uudestaan, ja tukkeutuu pian taas, ja aukeaa taas samalla kikalla...) ritilän reikiä tavallisella lyhyellä tulitikulla tökkimällä. Ongelma ei siis ole syvemmällä kuten hajulukossa. Kannattaako tuo ritilä irrottaa, vai miten tuon parhaiten putsaisi?

Minulla on elämänhallintaongelma, lavuaarissa on kauan muhinut nuudelinpätkiä ja kaikkea, joita on sitten ajan kuluessa päässyt ritilän alle.

Onko tuon ritilän irrottaminen sinänsä turvallista? Ajatus oli hommata jostain tänne ruuvimeisseli, ruuvata ritilä irti, kokeilla kaivaa roskaa pois ja ritilä takaisin paikalleen. Onko tämä kiellettyä tai jotenkin haitallista?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokasoodaa ja etikkaa ja annetaan vaikuttaa puolisen tuntia. Sen jälkeen huuhdellaan reilusti kuumalla vedellä

Tuo temppu auttaa vain hetken , eikä sitäkään ,jos on kovin pa,,,sta.

Vierailija
22/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyenlyhytkään nuudelinpätkä, tai ylipäätään mikään ruoka, ei kuulu tiskialtaan viemäriin.

No meneehän sinne nyt väkisinkin ruokaa kun laittaa astioita tiskialtaaseen tai tyhjentää esim. riisin keitinvettä ja voi mennä riisiäkin. Siksihän ne on niin usein tukossa vaikka kuinka huolellisesti olisi.

Ai riisin keitinvettä? Kuinka paljon käytät vettä riisin keittämiseen. Standardi on 3 dl vettä ja yksi dl riisiä ja vettä ei ole tippaakaan jäljellä kun riisi on valmis eli ei ole kaadettavaa lavuaariin. Pasta kaadetaan kattilasta siivilään, ei mene pastaa eikä nuudelia lavuaariin, vain vesi. Itsellä ei ole lavuaari mennyt koskaan tukkoon. Viikko sitten vaihdoin lavuaariin putkeen uuden tiivisteen, putki oli puhdas. Rasvat ja öljyt pannuista pyyhin keittiöpaperilla ennen tiskaamista. Ruoan jätteet eivät kuuu lavuaariin tai veskinpönttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodin putkimies tms viemärinavaaja ohjeen mukaan. Voi siellä syvemmälläkin jotain olla.

Mulla ei auttanut yhdenkään merkin "putkimies". Mutta sitten löysin vanhan kansan vinkin: ruokasooda-etikka-seos ja viemäri suorastaan räjähti auki! Ap:lle siis vinkiksi ruokasooda ja etikka.

Vierailija
24/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä

- Nuudelihommat hoidan nykyään niin, että kaadan keitinveden vessanpönttöön. Yököttää vähän ravata vessassa ruokien kanssa, mutta se on vaan näemmä tehtävä. Mainitsin jo elämänhallintaongelmasta, ja oli siinä tietämättömyyttäkin, kokemus opetti.

- Putkiston avaamisvalmisteet on melko vaarallisia aineita, en ole käyttänyt, enkä tiedä sellaisten kemikaalien käytöstä mitään. Saattavat vahingoittaa joitakin putkityyppejä, joita on olemassa ainakin kahta erilaista; muovi ja rauta, enkä minä tietenkään tiedä mitä putkia täällä missäkin on ja mistä ne on tehty.

- Ruuvimeisselin kanssa säheltämisessä jos vesivahingon riski, niin annan olla. Kuittailijalle: osaan kyllä käyttää ruuvimeisseliä ja saan sellaisen nopeasti haltuuni, mutta kannattaako sillä sillä silti aukoa kaikkea.

Vierailija
25/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron esimerkin omasta kokemuksestani viikon takaa. Minulla oli sama ongelma, ei vetänyt. Koskaan en tietoisesti kaada lavuaariin kiinteä jätettä tai esim rasvaa. ja säännöllisesti olen kaatanut lisäksi kuumaa vettä lavuaariin vähintään kerran kuukaudessa tukkeamisen ehkäisemiseksi. Purkasin lavuaarista viemäriin menevän putkiston kokonaisuudessaan ja puhdistin sen manuaalisesti liottamalla kuumassa vedessä ja pesuaineessa sekä jynssäämällä tämän jälkeen kappaleet pulloharjalla. Näky putkissa oli järkyttävä, kymmenien senttien rasvatulppia, jotka tukkivat putket lähes täysin. Myös tämä sama näky sinua todennäköisesti odottaa. Oppi minulle oli se, että puhdista viemäriputkisto manuaalisesti säännöllisesti. Minkään valtakunnan putkenavausaineet eivät enää tuossa tilanteessa auta.

Vierailija
26/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa se hajulukko.

Käytä käsiä.

Vierailija
27/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asut taloyhtiössä, niin tuo kuuluu taloyhtiön hoidettavaksi.

Höpö höpö

Höpö höpö itsellesi.

"Lisäksi yhtiö huolehtii käsienpesualtaan hajulukon puhdistamisesta tukostilanteessa. Muutos ei koske lattiakaivoa. Sen puhdistaminen kuuluu osakkaalle siinä määrin kuin työ onnistuu ilman varsinaisia työkaluja."

"Osakkaan tulee huolehtia siitä, ettei lavuaariin ajaudu hiuksia tai muuta sinne kuulumatonta. Jos lavuaari ei vedä kunnolla, osakkaan kannattaa kaataa lavuaariin viemärinavausaineitta. Mikäli tämä ei auta ja tilanne vaatii hajulukon rakenteen avaamista, tehtävä kuuluu yhtiölle."

!Saako osakas enää itse puhdistaa lavuaarin hajulukkoa?

Kiinteistöliitto suosittaa kiinteistönpitoon liittyvien töiden teettämistä ammattilaisilla. Osa etenkin pienemmistä yhtiöistä hoitaa kiinteistönpitoon liittyviä erilaisia tehtäviä osakkaiden toimesta vapaaehtoisesti. Näin toimittaessa osakkaita kannattaa ohjeistaa toimien asianmukaiseen suorittamiseen ja tarvittaessa valvoa, että työt suoritetaan oikein."

https://www.kiinteistoliitto.fi/taloyhtionvuosi/lakitietoa/vastuunjakot…

Vierailija
28/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron esimerkin omasta kokemuksestani viikon takaa. Minulla oli sama ongelma, ei vetänyt. Koskaan en tietoisesti kaada lavuaariin kiinteä jätettä tai esim rasvaa. ja säännöllisesti olen kaatanut lisäksi kuumaa vettä lavuaariin vähintään kerran kuukaudessa tukkeamisen ehkäisemiseksi. Purkasin lavuaarista viemäriin menevän putkiston kokonaisuudessaan ja puhdistin sen manuaalisesti liottamalla kuumassa vedessä ja pesuaineessa sekä jynssäämällä tämän jälkeen kappaleet pulloharjalla. Näky putkissa oli järkyttävä, kymmenien senttien rasvatulppia, jotka tukkivat putket lähes täysin. Myös tämä sama näky sinua todennäköisesti odottaa. Oppi minulle oli se, että puhdista viemäriputkisto manuaalisesti säännöllisesti. Minkään valtakunnan putkenavausaineet eivät enää tuossa tilanteessa auta.

Mainitsin jo, että tässä tilanteessa viemäri vetää hyvin muuten, mutta ritilän alla on töhnää, ja kun sitä tulitikulla vaan tökkii ritilän läpi, niin alkaa vetää aivan OK ainakin joksikin aikaa. Altaassa on kaksi puolta, joissa kummassakin oma ritilä, ja se toinen puoli vetää aivan OK vaikka samat putket ja sama hajulukko.

Vierailija
29/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitappas ap ämpäri sinne lavuaariputken alle, siis kaappiin, jos on kyse esim keittiökaapista.. Avaa ihan käsin se hajulukko, irroita kaikki putket, vie wc- pytyn päälle ja huomaat että putken sisällä on PITKÄLLÄ MATKALLA mustaa mönjää putken seinämissä ainakin cm verran. Uhraat sitä varten , jonkun pulloharjan tai vastaavan ja suihkutat kaiken lian pois bideesuihkulla.

Se on kaikki ihan sitä p,,,kaa mitä laitat siihen lavuaariin päivittäin.

Tuo puhdistus on asiallista tehdä vähintään 2x vuodessa, vaik olisit siisti tyyppi, puhumattakaan,,,,,

Siis mekaaninen puhdistus, muuten on tukossa ja haisee tietysti jatkuvasti.

Youtubissa on ihan ohjeet puhdistukselle. Tämä täytyy tehdä kaikkiin lavuaariputkiin säännöllisesti.

Entäs, jos ei ole bideesuihkua?

Vierailija
30/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa ensin viemäripumppua puuvarrella, hinta n. 5e. Noin 50 pumppausta ainakin, kun altaassa on vettä. Jos altaassa on joku ylivuotosiivilä myös, sulje se toisella kädellä, jolloin tulee alipaine. Tämä voi irrottaa tukkeuman. Jos ei irrota, 50 pumppausta lisää. Toimii meillä ainakin lavuaariin.

Vierailija
31/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin hajulukeon avaaminen kuuluu nykyään taloyhtiön vastuulle.

https://www.kiinteistolehti.fi/jatkossa-taloyhtio-puhdistaa-hajulukkosi/

Vierailija
32/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon parin välein kattilallinen kiehuvaa vettä lavuaariin ennaltaehkäisee ap:n ongelmaa.

Vierailija
33/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut taloyhtiössä, niin tuo kuuluu taloyhtiön hoidettavaksi.

8/10 haluaa taloyhtiöihin vesivahinkoja. Ei auta helmet sioille. Ja tiedoksi että edellinen on oikeassa, muutos on kirjattu 2020.

Vierailija
34/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin hajulukeon avaaminen kuuluu nykyään taloyhtiön vastuulle.

https://www.kiinteistolehti.fi/jatkossa-taloyhtio-puhdistaa-hajulukkosi/

Hemmetin hyvä nosto. Ei missään tapauksessa kannata mennä itse noita aukomaan. Siitä jos pääsee syntymään vesivahinko, niin puhutaan heti tonneista, huonolla tuurilla kymppitonneista.

Vierailija
35/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan ole koskemassa mihinkään hajulukkoihin ainakaan, ja aiheuttamassa mahdollisia vesivahinkoja, kun olen aivan käsi aivan kaikessa. Onni on sentään, että tajuan olevani käsi, ja olen siksi parhaan kykyni mukaan tosi varovainen kaikessa.

- AP

Vierailija
36/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kokeile imukupin kanssa.

2. Avaa hajulukko. Vinkki: virkkuukoukku ja kutomapuikko ovat hyviä jämän irrottamiseen putkesta.

3. Jos epäilet taitojasi, kutsu huoltomies.

Vierailija
37/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten keittiön hajulukon puhdistamisesta saa aikaan vesivahingon? Normaali ihminen, siis.

Vierailija
38/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten ei riitä, että puhdista vaan sen hajulukon mekaanisesti, vaan on irroitettava ja puhdistettava myös se alaslaskeva n 25 cm putki myös. Ja se käy keneltä vaan, siihen ei munia tarvita.

Vierailija
39/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan ole koskemassa mihinkään hajulukkoihin ainakaan, ja aiheuttamassa mahdollisia vesivahinkoja, kun olen aivan käsi aivan kaikessa. Onni on sentään, että tajuan olevani käsi, ja olen siksi parhaan kykyni mukaan tosi varovainen kaikessa.

- AP

Huomasithan ap että viemärirae oli ylivoimainen voittaja?

Vierailija
40/74 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten keittiön hajulukon puhdistamisesta saa aikaan vesivahingon? Normaali ihminen, siis.

Alkaa herkästi vuotamaan tiivisteen välistä. Ei sitä sääntöä olis lisätty, jos ongelma ei olis todellinen.