"Vain Suomessa vihataan lapsia" - tämä on totta
http://www.hs.fi/m/matka/a1352353735028?jako=5fd399c8a28fa603ff86624a8ab61cef&ref=fb-share
Tämä on niin totta. Suomalaisista on tullut jotenkin tosi kylmiä tyyppejä. Asuin Briteissä pari vuotta ja siellä lapsiin suhtaudutaan ihan eri tavalla .vastaantulijat hymyilevät lapsille, busseissa ihmiset viihdyttävät tuntemattomien lapsia, lapsia ihastellaan kadulla ja ymmärretään, että niistä lähtee ääntä.
Luin myös Briteissä ollessa paikallista äitien av-palstaa ja siellä on aivan eri meininki kuin täällä. Kukaan ei ole niin pahantahoinen kuin väki täällä av:lla. Ihmiset auttavat ja tsemppavat toisiaan siellä anonyymeina. Ollaan kohteliaita.
Mikä helvetti suomalaisia vaivaa? Yritetään vähän tsempata
Kommentit (124)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 17:11"]
On vanhempien tehtävä estää lapsia käyttäytymästä häiritsevästi ihan samalla tavalla kuin minun tehtäväni koiranomistajana on toimia sanoin. Vai mitä sanoisitte, jos antaisin koirani haukkua ja hyppiä lastenne päälle, koska "eihän pennulta voi edellyttää samanlaista käytöstä kuin täysikasvuiselta"?
[/quote]
Mikähän siinä on, että tällä palstalla jokaiseen lapsia koskevaan keskusteluun tunkee joku neropatti, joka rinnastaa koiran ja ihmisen. Ne eivät ole sama asia, väännettäköön jälleen kerran rautalangasta. Ihmisellä on ihmisen oikeudet ja velvollisuudet ja koirat taas ovat eläimiä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 15:47"]
http://www.hs.fi/m/matka/a1352353735028?jako=5fd399c8a28fa603ff86624a8ab61cef&ref=fb-share Tämä on niin totta. Suomalaisista on tullut jotenkin tosi kylmiä tyyppejä. Asuin Briteissä pari vuotta ja siellä lapsiin suhtaudutaan ihan eri tavalla .vastaantulijat hymyilevät lapsille, busseissa ihmiset viihdyttävät tuntemattomien lapsia, lapsia ihastellaan kadulla ja ymmärretään, että niistä lähtee ääntä. Luin myös Briteissä ollessa paikallista äitien av-palstaa ja siellä on aivan eri meininki kuin täällä. Kukaan ei ole niin pahantahoinen kuin väki täällä av:lla. Ihmiset auttavat ja tsemppavat toisiaan siellä anonyymeina. Ollaan kohteliaita. Mikä helvetti suomalaisia vaivaa? Yritetään vähän tsempata
Vain Suomessa mammat ja pennut luulevat omistavansa koko maailman. Ja vain Suomessa ei osata kasvattaa lapsia. Muualla maailmassa aikuinen määrää, lapsi tottelee, suomessa lapsi kirkuu ja mamma passaa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 17:11"]
On vanhempien tehtävä estää lapsia käyttäytymästä häiritsevästi ihan samalla tavalla kuin minun tehtäväni koiranomistajana on toimia sanoin. Vai mitä sanoisitte, jos antaisin koirani haukkua ja hyppiä lastenne päälle, koska "eihän pennulta voi edellyttää samanlaista käytöstä kuin täysikasvuiselta"?
[/quote]
Mikähän siinä on, että tällä palstalla jokaiseen lapsia koskevaan keskusteluun tunkee joku neropatti, joka rinnastaa koiran ja ihmisen. Ne eivät ole sama asia, väännettäköön jälleen kerran rautalangasta. Ihmisellä on ihmisen oikeudet ja velvollisuudet ja koirat taas ovat eläimiä.
[/quote]
Kyllä, ja ihmisen velvollisuuksiin kuuluu pitää lapsensa ja eläimensä aisoissa niin, etteivät ne aiheuta muille häiriötä. Tämä on itsestäänselvä asia.
En usko. Jokaisessa maassa on ihmisiä, jotka eivät pidä lapsista. Suomessa ehkä on sallitumpaa sanoa se ääneen. Noin yleisesti ottaen lapsilla on täällä paremmat oltavat kuin monissa muissa maissa.
Vihataan, paskat. Suomessahan niitä just paapotaan ja lellitään niin ettei niille saa mitään sanoa eikä kieltää. Muualla maailmassa ne pistetään reippaasti ojennukseen jos ne alkaa temppuilla ihmisten ilmoilla.
Johtuu siitä, että vain Suomessa ei opeteta lapsia käyttäytymään.
Älä puhu paskaa. Täällä on lapset huomioitu joka paikassa ja tukia tulee ovista ja ikkunoista. Leikkipuisto on joka kulmassa ja kaupassa on lasten kärryjä ym huvituksia. On ilmaisia neuvoloita, kerhoja, bussi matkoja ym ym no ehkä jollain palstalla ollaan nyrpeitä, mutta niillähän ei ole pakko käydä
Kyllä Suomessa on todella lapsikielteinen kulttuuri. Lapsia ei saisi olla ravintoloissa, kaupoissa, lomalennoilla, ei ylipäätään näkyä tai varsinkaan kuulua missään. Jos lapsi päästää vähänkin ääntä, heti ollaan sanomassa, että huonosti kasvatettu tai että lapset ovat ihan hirveitä jne. Aina vertaillaan maihin (joissa ei edes ole itse välttämättä käyty), että "kuinka siellä Ranskassakin lapset aina käyttäytyvät niin hienosti".
Eihän lapsi opikaan yhteiskuntakelpoiseksi, jos ei häntä minnekään siinä yhteiskunnassa saa viedä. Niissä maissa, joissa näitä paljon ihailtuja mallikelpoisia lapsia on, lapset ovat osa elämää ja yhteiskuntaa kaikkialla. Ei nillitetä, jos lapsiperhe tulee ravintolaan - päin vastoin, lapset ovat mukana kaikkialla, ja näkevät miten aikuiset tällaisissa tilanteissa käyttäytyvät. (Suomessa tämä ei aina olisi kyllä hyvä asia...) Lasta on turha yrittää kasvattaa "tee niin kuin minä sanon, älä niin kuin minä teen" -periaatteella.
Jos Suomessa olisi toisenlainen kulttuuri, jossa lapset olisivat luonteva osa elämää, täälläkin voisi varmasti helpommin toteutta koko kylä kasvattaa -periaatetta.
Itekin oon ajatellut sen niin että kyllä lapsista pidetään, mutta vika on siinä että ei vaadita heitä käyttäytymään asiallisesti, esim. yleiset paikat. vrt. Citymarket- esimerkki, lapset saivat käyttäytyä miten tahtoivat ja puuttumisesta jotkut suuttuivat.
Olen huomannut saman. Etelä-Euroopassa ja Kaakkois-Aasiassa lapsille hymyillään, heidän annetaan haahuilla ravintoloissa ja tuntemattomatkin voivat leikkiä toisten kersojen kanssa. Suomessa lapset saavat jäisiä katseita, jos erehtyvät kodin ja leikkipuiston ulkopuolelle.
En todellakan tajua, miksi. Jostain syystä unelmakanssaihminen Suomessa on hiljainen, väritön, äänetön, näkymätön. Ei tervehdi rappukäytävässä, käyttäydy "epämääräisesti" (vrt. lapsi kauppajonossa tuijotaa sinua), on 24/7 hiljaa kerrostalossa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 15:58"]Itekin oon ajatellut sen niin että kyllä lapsista pidetään, mutta vika on siinä että ei vaadita heitä käyttäytymään asiallisesti, esim. yleiset paikat. vrt. Citymarket- esimerkki, lapset saivat käyttäytyä miten tahtoivat ja puuttumisesta jotkut suuttuivat.
[/quote]
Mutta kyllä lapset muuallakin maailmassa karjuvat ja itkevät ihan samalla tavalla. Kun lapsi itkee bussissa suomessa, kukaan ei tee mitään, ehkä vain katsellaan pahasti. Juuri sillain, et eikö äiti osaa hiljentää lastaan tai onpa huonosti kasvatettu pentu. Muualla maailmassa ihmiset alkavat viihdyttää lastasi, ja yrittävät auttaa tilanteessa. Se on se ero.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 15:54"]Älä puhu paskaa. Täällä on lapset huomioitu joka paikassa ja tukia tulee ovista ja ikkunoista. Leikkipuisto on joka kulmassa ja kaupassa on lasten kärryjä ym huvituksia. On ilmaisia neuvoloita, kerhoja, bussi matkoja ym ym no ehkä jollain palstalla ollaan nyrpeitä, mutta niillähän ei ole pakko käydä
[/quote]
Ihan samalla tavalla niitä on esim.Briteissä, ehkä vielä enemmänkin. Ei siitä ole kyse. Ja lapset huutavat ihan samalla tavalla muuallakin, ei ole vika lasten käyttäytymisessä. Lapset vasta harjoittelevat käyttäytymistä. Vika on aikuisten asenteissa.
Aikuiset täällä ei osaa käyttäytyä. Aivan kuten Riku sanoi, muualla lapsia siedetään koska se on hyvien tapojen mukaista. Hyvätapainen ihminen ymmärtää, että maailmassa on muitakin, myös lapsia ja heitä on siedettävä. Tässä maassa aikuisten ei tarvi käyttäytyä, saa marista ja valittaa ääneen. Eikä mitään tarvitse enää sietää, on vain minä ja minä.
Joo, minuakin ärsyttää moni asia, mutta en mä kaikesta ala valittaa ja kitistä ääneen kuin pikkulapsi. Osaan kitistä ja marista sivistyneesti omassa päässäni. Kaupassa jatkan matkaa ja teen ostokseni. Bussissa laitan kuulokkeet korviin ja musan isommalle jos joku kersa parkuu. En mä ikimaailmassa kehtais möykätä ja käskeä muita poistumaan. Se on huonotapaista ja se mulle opetettiin jo lapsena. Maailmassa on muita ihmisiä ja siihen on vaan sopeuduttava. Joskus joku parkuu, joku möykkää jne. Se on elämää. Jos ei elämää kestä niin muuttaa erakoksi korpeen.
Kai se on sitten se, että kun aikuiset on täällä niin hiljaisia ja sulkeutuneita niin lapset erottuvat hyvin joukosta äänekkyydellään. Siksi ärsyttää, se erilaisuus, erottuminen. Muissa maissa ihmiset ovat keskimäärin enemmän rennompia ja puheliaampia.
Suomalaiset lapset ovat peräreikiä, siksi niistä ei pidetä, myös ulkomailla inhotaan suomalaisia lapsia, esim. tiedän tapauksen, jossa suomalainen peräreikälapsi riehui ranskan lomalla ja paikallinen nainen läppäsi sitä lasta naamalle.
Monissa lomapaikoissa myös inhotaan suomalaisia lapsia.
Esim. englannissa lapset ovat ihan eri tasoa käyttäytymisen suhteen (siis tavalliset lapset, eivät chav lapset).
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 16:48"]
Ei täällä vihata lapsia, vaan huonosti käyttäytyviä lapsia ja niiden vanhempia jotka vaan hyssyttelee "noh, äläs nyt Peppilotta", kun ne ei saa lapsiinsa mitään otetta. Keski- Euroopassa esim ravintolassa lapset istuu pöydässä niin kauan kuin syödään, ei tarvita leikkinurkkauksia tms.
[/quote]
Johtuisko ihan siitä, että siellä käydään lasten kanssa useasti ravintoloissa pienestä pitäen? Täällä se on niin kallista ettei ole varaa. Samasta syystä eivät kaikki aikuistekaan osaa käyttäytyä ravintoloissa.
[/quote]
Mutta onkohan mahdollista, että ne pöytätavat opetellaan jossain muualla kuin ravintolassa? Esim. kotona? Samalla lailla minä syön kotona kuin ravintolassakin. Liina syliin, veitsellä ruokaa pienemmäksi ja haarukalla suuhun. Ei ole amerikan temppu.
[/quote]
Niin,samasta syystä kuin esim. ajokorttia ei saa vain kirjallisilla osuudella ja jotain simulaattoria ajamalla! Kun elävässä elämässä ja siellä ravintolassa voi olla ja tapahtua vaikka mitä mielenkiintoista, lapsesta riippumatonta, mitä ei kotona koe/näe.Vaikka kotona haarukalla syöminen onnistuisi hienosti, voi ravintolassa tapahtua jotain joka vie lapsen mielenkiinnon ja haarukka tippuu, sitten harmittaa, sitten kaatuu maitolasi, harmittaa vielä enemmän, viereistä pöydästä vilkuillaan jne... vaikka osaisin ajaa hienosti simlaattorilla vaikka lentokonetta, oikean koneen ohjaaminen oikeassa tilanteessa onkin eri juttu.
[/quote]
Se että haarukka tippuu, ei ole peruste antaa lapsen juosta kolme kertaa ravintolasalin ympäri se pudonnut haarukka ojossa kädessään. Se että maitolasi kaatuu, ei ole peruste antaa lapsen viskellä ruokaa pitkin lattioita ja jopa naapuripöytään saakka. Tällainen on huonoa käytöstä jota ravintoloissa näkee Suomessa huomattavasti enemmän kuin esim. Ranskassa.
Auomessa nyt vihataan kaikkia, vanhusten hoito retuperällä, vai otatko itse omat vanhempasi teille asumaan kun eicät päejää yksin, anoppi ja appi samaan kommuuniin, kukaan nyt ei suomessa muutenkaan mitään puhu. Bussipysäkillä saa hullunleiman jos jotain sanoo. Eli ei ne lapset ole yhtään poikkeus.
Olen kuullut sellaistakin juttua että useimmissa muissa maissa lapset ovat huomattavasti paremmin kasvatettuja kuin Suomessa eivätkä pikkulasten vanhemmat kuvittele olevansa koko maailman omistajia... myöskään useimmissa muissa maissa lapsista aiheutuneita kustannuksia ei sälytetä kaikkien niskaan, vaan vanhemmat kustantavat esim. päivähoidon ihan itse.
Viisi sanaa: Rolf Harris ja Jimmy Savile.
http://brice.unblog.fr/2009/01/26/close-up-pour-enfants-au-3-brasseurs/
http://img.plusdebonsplans.com/peluche-gratuite-offerte-par-le-pere-noel-chez-courtepaille.jpg
Ranskis