Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kumppani oikeasti muuttua, pysyvästi?

Vierailija
22.07.2025 |

Uskotteko että ihminen joka on ollut aiemmin  suhteessa uskoton, ilkeä, epäkunnioittava, epärehellinen tms voi aidosti parantaa tapansa ja muuttua pysyvästi puolisona? Jos nyt puhutaan selkeästi aikuisista ihmisistä, ei siis nuorisosta.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mutta ei niin kyllä usein tapahdu ellei sitten suhdekin ole kokonaan uusi.

Vierailija
2/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Nuorena ensimmäisissä suhteissa sitä vasta opettelee, miten suhteessa ollaan. Vanhempana on jo tietynlainen ja itse epäilen, ettei pysty muuttumaan.

Vierailija
4/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä exäsi, jolla näyttää menevän hyvin uudessa suhteessa?

Kyllä siinä uudessakin suhteessa ne samat ongelmat tulevat esiin. Toki voi olla, että uusi puoliso esim sietää huonoa kohtelua pidempään eroamatta.

Vierailija
5/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen ja lähipiirin kokemusten perusteella sanoisin että ei. Jos suhteesta puuttuu aito kunnioitus ja välittäminen, ei sitä saa  juuri koskaan korjattua.

Aika paljon on nähty suhteita joissa hetki skarpataan ja sitten palataan vanhoihin tapoihin. Pysyvää muutosta harvoin näkee.

Vierailija
6/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos ihmiselle itselleen tulee jokin heräämisen-hetki, niin sitten voi. Kenenkään muun puolesta ei varmaankaan korjaa tekemisiään, ja aina uudessa suhteessahan aluksi ihminen näyttää parempaa puolta itsestään/teeskentelee parempaa ihmistä, kunnes uutuuden viehätys loppuu ja se oma aito itse tulee taas näkyviin.

Vierailija
7/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Käyttäytymiseen johtavat tekijät on geneettisiä (solutason perusta) ja osin epigeneettisiä. Monille voisi asiaa joltain osin valaista Ylen areenan (tiede) ohjelman jakso harhaanjohtavallakin otsikoinnilla; " Luovuus muokkaa persoonallisuuttamme- luovuusgeenit ratkaisivat jopa nendertalihmisen kohtalon".

Rivien välistä "hiuksianostattavaa" faktaa mikroRNA:n vaikuttavuudesta. Niin ohuen langan varassa liian paljon, jota voidaan manipuloida.

Vierailija
8/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mieheni on muuttunut ainakin 80%. Esimerkiksi sairaalloinen mustasukkaisuus ja fyysinen väkivalta on loppunut, henkinen väkivaltakin suurimmaksi osaksi. On muuttunut kaikin puolin huolehtivammaksi, auttavaisemmaksi, rakkauttaan osoittavaksi.

Sen 20% jätän arvioimatta, koska eihän sitä koskaan tiedä.

Vierailija
9/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ehkä, yli 30v tuskin

Vierailija
10/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen ettei noin rajut piirteet hirveästi muutu, mutta lievemmät voivat kyllä muuttua jos ja kun ihminen itse ymmärtää keskeneräisyytensä. Vaatii paljon työtä ja sisäisen tuskan sietämistä kun alkaa pohtimaan ja kyseenalaistamaan omaa käytöstään, kokemusta on.

Vierailija
11/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi muuttua Jumalan armosta. Kulttiinhurahtaminen ei vielä ole tae oikeasta armosta. Vasta teot todistavat.

Vierailija
12/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin exän, koska hän ei halunnut koskaan muuta kuin olla kotona. Uuden naisen kanssa matkustelevat jatkuvasti eli joo kyllä varmaan voi.

Vierailija
13/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena ehkä, yli 30v tuskin

Minä olen muuttunut vasta yli 40-vuotiaana, kun vasta nyt on ollut ymmärrystä, voimia ja keinoja tähän asiaan. On tehnyt kipeää mutta varmasti kannattanut. Tärkeän ihmisen ennätin valitettavasti menettää varmaankin pysyvästi, vaikken ollut uskoton, väkivaltainen, epäkunnioittava tai muutakaan niin vakavaa. Kiintymyssuhteet kuitenkin vaikeita mutta uskon että olen nyt vihdoin hyvällä tiellä.

Vierailija
14/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin exän, koska hän ei halunnut koskaan muuta kuin olla kotona. Uuden naisen kanssa matkustelevat jatkuvasti eli joo kyllä varmaan voi.

Tämä on jännä juttu, vähän sama kokemus. Exäni myös uuden naisensa kanssa tekee kaikkea sitä mihin hänet tutustutin, ja mitä olisin kanssaan tykännyt tehdä mutta hän ei sitten kuitenkaan kokenut omakseen.

Noh, nyt kokee.

Vierailija
15/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä exäsi, jolla näyttää menevän hyvin uudessa suhteessa?

Kyllä siinä uudessakin suhteessa ne samat ongelmat tulevat esiin. Toki voi olla, että uusi puoliso esim sietää huonoa kohtelua pidempään eroamatta.

Ei välttämättä jatku ongelmat. Voi olla, että on aiemmassa suhteessa menettänyt kasvonsa niin, ettei löydä enää uskottavuutta ja motivaatiota sen suhteen parantamiseen. Uuden ihmisen kanssa voi aloittaa puhtaalta pöydältä ja saattaa tehdä kaikkensa, ettei vanhat ongelmat toistu. 

Vierailija
16/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun mieheni on muuttunut ainakin 80%. Esimerkiksi sairaalloinen mustasukkaisuus ja fyysinen väkivalta on loppunut, henkinen väkivaltakin suurimmaksi osaksi. On muuttunut kaikin puolin huolehtivammaksi, auttavaisemmaksi, rakkauttaan osoittavaksi.

Ikä voi muuttaa ihmistä. Moni särmä hioutuu ja enää ei niin välitä asioista.

Vierailija
17/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Esimerkiksi entinen avovaimoni tuli uskoon. Loppui moni asia, mutta tilalle tuli muita ongelmia, joiden vuoksi erosimme.

Vierailija
18/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta voi. Mä olen aina ollut ihan perseestä edes tajuamatta itse. Nykyisessä suhteessa olen ihan eri ihminen.

Vierailija
19/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhde on aina kahden kauppa. Siinä keskinäisellä vuorovaikutuksella on iso merkitys. Toisen kanssa voi epäonnistua, toisen kanssa sujuu hyvin. 

Vierailija
20/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa lisää? Mikä muutoksen aiheutti?