Poikaystävä tarkka rahasta, onko reilua?
Hei! Olemme asuneet poikaystäväni kanssa helmikuusta asti yhdessä ja minua on nyt alkanut ärsyttämään se kuinka tarkka hän on siitä, että kaikki kulumme menevät puoliksi..Hänellä on siis ammatti, kunnon työpaikka ja hän teinaa suhteellisen hyvin. Minä taas olen 19-vuotias opiskelija, minulla on on muutama työvuoro viikossa ja tienaan kuukaudessa ainakin puolet vähemmän kuin hän. Maksamme vuokran ja kaikki laskut puoleksi, mutta minua on alkanut häiritsemään se, että hän säilyttää jokaisen kauppakuitin ja merkkaa sieltä kaikki yhteiset ruoat, joista minun täytyy maksaa puolet vaikka hän syö kaksi kertaa enemmän kuin minä. Teemme yleensä päiväruoan yhdessä, ja syömme sitä yhdessä, jolloin hän syö enemmän kuin minä ja pakkaa seuraavaksi päiväksi loput töihin evääksi, ja silti minun täytyy maksaa kaikista raaka-aineista ym puolet. Minulle ei juuri jää ylimääräistä rahaa ja tilini on kuun lopussa aina nollilla. En tiedä valitanko ihan turhasta vai kuulostaako tämä teidän korvaanne reilulta? Jos jollakin on jotain hyviä vinkkejä miten tilanteesta saisi reilumman nii ottaisin ne mielelläni vastaan.
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:47"]Ärsyttää nämä "elättäjä" -kommentit. Ite oon vähän samanlaisessa tilanteessa kuin sä, mutta poikkis ei oo todellakaan tarkka siitä rahasta, koska mä en saa työttömyystukea enkä mitään muutakaan tällä hetkellä (ollaan molemmat työttömiä)
Sun poikaystäväs on suostunu sun kanssa muuttamaan - siitäkin huolimatta että oot pienituloinen opiskelija ja sen pitäs kyllä mun mielestä ymmärtää tuo.
Ootko sanonu tästä asiasta sille, että se syö enemmän kuin sä, ja sulla ei oo varaa maksaa "sen ruokia"? T: 19 v :)
[/quote]
Minä myös 19v ja poikakaveri pari vuotta vanhempi. Saa kuussa n.500e vähemmän käteen kuin minä. Mä maksan vuokrasta suuremman osan (mutta hän maksaa autoon liittyvät kulut) mutta ruoissa ei tuijoteta kumpi maksaa. Maksetaan kaikki vuorotellen tai siitä riippuen kummalla enemmän rahaa.
suomalaiset miehet ovat surkeita
Parisuhteessa kulut ja menot ovat yhteisiä Toki voidaan sopia että kumpikin maksaa omansa mutta silloin pitää ostoksetkin tehdä itse. Normaaliparisuhteessa se jolla on enemmän maksaakin enemmän. Ja jos on oikeasti pihi nyysääjä niin kannattaa sanoa ja vaihtaa jos ei usko.
Ota ruuasta puolet itsellesi, niin saat vielä seuraavan päivän aterian siitä. Mies hommatkoon töihin eväät omalla kustannuksellaan.
Miksi pienituloisen opiskelijan pitää maksaa töissä käyvän lounaat? Ei mitään järkeä!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:03"]
Sano miehelle että koet miehen elävän sinun siivelläsi! Jos ei meno muutu niin otat päivä ruuasta tasan puolet erilliseen rasiaan ja sanot että nämä on minun ja loput sinun. Itku jossei ruoka riitäkkään evääksi töihin. Sitten voit pyytää summan X ylimääräisestä ruuasta että mies saa eväät töihin.
[/quote]
Tää on hyvä. Jaa aina kaikki ruoka kahteen osaan, laita vaikka oma osuutesi (mitä et jaksa syödä) pakkaseen ja syö sieltä.
TOIMI
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:17"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:12"]Kiitos kaikista asiallisista vastauksista. :) Mies on muuten ihana niin en harkitse eroa. Minun pitää vain selvästi ottaa asia puheeksi.. [/quote] Jeeps, sitten ootellaan pari vuotta että saatte lapsia ja kirjoitat tänne, miten joudut äitiyspäivärahasta kustantamaan puolet kaikesta, lasten kulut kokonaan ja tekemään kaikki kotityöt. Mies kartuttaa omaa säästötiliään, kulkee merkkivaatteissa ja käy lomamatkoilla yksin. On näitä täällä nähty... [/quote] Niin minun siskollani on juuri tuollainen aviomies. Kaksi lasta on. Aluksi kum molemmilla oli samat tulot niin asia oli ok mutta nyt siskoni on hätää kärsimässä kun hänen pitäisi maksaa kaikesta puolet ja saa vain väliaikaista pientä eläkettä. Sanoi alunperinkin hänelle että tuo systeemi on sairas.ja miksi mennä naimisiin tuommosen kans. Mies saanut perintöjä vaikka mitä ja pakottaa puolison maksamaan kaiken puoliksi . Puolisolla myös avopuolisoilla on toisen elatusvelvollisuus.
[/quote]
"Avopuolisot eivät lain mukaan ole velvollisia elättämään toisiaan."
Mulla vähän eri ongelma. Poikaystäväni on tarkka rahasta niin, että haluaisi aina ostaa mahdollisimman edullista ruokaa eikä käydä juurikaan ulkona syömässä. Itselläni on enemmän rahaa käytettävänä ja haluaisin syödä hyvää ruokaa... Usein myös huono omatunto shoppailusta, koska poikaystäväni usein puhuu kielteisesti materialismista... Ymmärrän kritiikin, mutta silti... Siksi yritän aina perustella hänelle ostosteni tarpeellisuutta. No joo, ei ihan liittynyt tähän.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:03"]
Sano miehelle että koet miehen elävän sinun siivelläsi! Jos ei meno muutu niin otat päivä ruuasta tasan puolet erilliseen rasiaan ja sanot että nämä on minun ja loput sinun. Itku jossei ruoka riitäkkään evääksi töihin. Sitten voit pyytää summan X ylimääräisestä ruuasta että mies saa eväät töihin.
[/quote]
Tää on hyvä. Jaa aina kaikki ruoka kahteen osaan, laita vaikka oma osuutesi (mitä et jaksa syödä) pakkaseen ja syö sieltä.
TOIMI
[/quote]
Kannatan näitä.
Kysyisin myös mieheltä miksei "tarkkamarkka" toimi molempiin suuntiin ?
Hän maksaa enemmän ruoasta kun kerta syökin enemmän, eikö tuo ole aivan yksinkertaista.
Luulitko että saat elättäjän kun nait vanhemman miehen?
Omat ruuat tai oma kämppä, miehet ei muutu.
Mä tulisin hulluks jos ukko rupeis kuitista puolittaan jokaisen purkin ja purnukan :D Meillä maksetaan vuokra puoliksi, mutta muuten ei kyllä seurata kenen tililtä menee maitopurkki ja leipä... Kuulostaa aika sairaalta toi miehes touhu :D
Ota asia puheeksi poikakaverin kanssa. Rohkeasti vaan. :)
En ole maininnut mieheni ikää enkä halua elättäjää? Hän on minua vain kaksi vuotta vanhempi.
Ärsyttää nämä "elättäjä" -kommentit. Ite oon vähän samanlaisessa tilanteessa kuin sä, mutta poikkis ei oo todellakaan tarkka siitä rahasta, koska mä en saa työttömyystukea enkä mitään muutakaan tällä hetkellä (ollaan molemmat työttömiä)
Sun poikaystäväs on suostunu sun kanssa muuttamaan - siitäkin huolimatta että oot pienituloinen opiskelija ja sen pitäs kyllä mun mielestä ymmärtää tuo.
Ootko sanonu tästä asiasta sille, että se syö enemmän kuin sä, ja sulla ei oo varaa maksaa "sen ruokia"? T: 19 v :)
Ostakaa omat ruokanne, sillä hoituu :)