Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteisten menojen maksaminen parisuhteessa!

Vierailija
21.10.2014 |

Mikä on teistä reilu tapa jakaa yhteiset menot, jos toiselle jää huomattavasti enemmän käteen kuin toiselle? Kannattaako joku oikeasti täysin erisuuruisista tuloista huolimatta sitä, että kaikki laitetaan tasan puoliksi? (Ettei vaan penniäkään makseta toisen hyväksi...) itse olen huomannut toimivaksi pariskunnan nettotulojen yhteenlaskemisen ja kummankin tulojen prosenttiosuudet lasketaan näistä, sitten yhteisiä menoja kumpikin maksaa oman prosenttiosuutensa verran. Näin pienituloinenkaan ei jää puille paljailla, mutta osallistuu kuitenkin menojen maksamiseen.

Kommentit (191)

Vierailija
41/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:42"]

Kaikki puoliksi. En katso maksullisia naisia.

[/quote]Minäpä katson maksullista miestä. On nääs aviomies työtön ja minulla ihan hyvä palkka niin on vara pitää.Ja mies katsoi varmaan osittain naksullista naista kun olin äitiyslomalla ja tulot vähissä. En ehtinyt lasten välissä töihin joten äityspäiväraha oli pienempi kuin työttömällä. Mies varmaan joutui joskus omasta pussistaan ostamaan tuttelia.Mutta mitäs tässä. Kaksi maksullista samassa taloudessa. Pelittää kyllä hyvin;D

Vierailija
42/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:47"]Meillä laitetaan vaan suruitta puoliksi vaikka mies tienaakin selvästi enemmän. En halua olla elätti tai tuntea olevani jotenkin velkaa toiselle. Omat jutut sitten omista pusseista, yhteinen elintaso noudattaa sitten jossain määrin mun palkan määrää etten jää ihan puille paljaille.
[/quote]

Ymmärräthän, että tällaisessa tapauksessa se suurempituloinen kerää kustanuksellasi itselleen pääomaa? Hänellä ei jäisi säästöön tai käytettäväksi niin paljon, jos maksaisi kaiken yksin.
Ainoa reilu tapa on maksaa tulojen mukaan. Suurempituloiselle jää silti mukavasti käyttörahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:09"]

Sitä työläyden ihmettelyäkään en ymmärrä. Ei se nyt niin hirveän työlästä ole laittaa sinne yhteiselle tilille niitä rahoja.

[/quote]

Automaattisen tilisiirron asettaminen onnistuu ainakin minun verkkopankissani varmasti alle kahdessa minuutissa. -2

Vierailija
44/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:54"]

Kaikki on yhteistä.

[/quote]

Ei ole. Rahat kuuluvat sille, joka on ne ansainnut. Toivottavasti et joudu oppimaan tätä asiaa kantapään kautta. -2

[/quote]Voi luoja, onneksi et ole mieheni. Meillä mies nyt lomautettuna, eikä tulisi mieleenkään pitää nälässä.Perhe on yhteinen yritys. Se maksaa jolla on rahaa. Todella typerää ja itsekästä ajatella noin.       Tai älä ainakaan koskaan hommaa perhettä koska olet noin keskenkasvuinen ja itsekäs. Ja toivon vielä lopuksi,että juodut joskus työttömäksi ja vaimosi sanoo ettei elätä. Ja,että rahat on sen joka tienaa;D. 

[/quote]

Pitää nälässä? Mitä ihmettä tarkoitat? Avioliitoissa puolisoilla on elatusvelvolliuus toisiaan kohtaan. -2

[/quote]Muistat varmaankin silti aina mainita kenen rahoilla ruuat on ostettu:) Ja mahtaa harmittaa tuo elatusvelvollisuus.hehe

Vierailija
45/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:47"]Meillä laitetaan vaan suruitta puoliksi vaikka mies tienaakin selvästi enemmän. En halua olla elätti tai tuntea olevani jotenkin velkaa toiselle. Omat jutut sitten omista pusseista, yhteinen elintaso noudattaa sitten jossain määrin mun palkan määrää etten jää ihan puille paljaille. [/quote] Ymmärräthän, että tällaisessa tapauksessa se suurempituloinen kerää kustanuksellasi itselleen pääomaa? Hänellä ei jäisi säästöön tai käytettäväksi niin paljon, jos maksaisi kaiken yksin. Ainoa reilu tapa on maksaa tulojen mukaan. Suurempituloiselle jää silti mukavasti käyttörahaa.

[/quote]

En ole tuo jolle vastasit, mutta en ymmärrä millä tavalla toinen kerää itselleen pääomaa toisen kustannuksella. Tai siis eikö sille enemmän tienaavalle sitten saisi jäädä määrää x ylimääräistä, jos vähemmän tienaavalle ei jää samaa määrää? Ymmärrän, että jos vähemmän tienaava maksaisi yli puolet kustannuksista niin silloin tuo enemmän tienaava keräisi pääomaa toisen kustannuksella. Olenko nyt vaan jotenkin tyhmä kun en tajua...

Vierailija
46/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi teette rahasta jotain jumalaa? Ei ne rahat koskaan täällä maailmassa oikeudenmukaisesti mene. Ja jonain päivänä kupsahdetaan jokainen, vaikka olisi kuinka paljon rahaa tai olis keppikerjäläinen, samalla viivalle siellä ollaan. Toki raha on tarpeellista, mutta ei kai se elämän päämäärä ole, vaan vain väline.

Vierailija
47/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:47"]

Meillä laitetaan vaan suruitta puoliksi vaikka mies tienaakin selvästi enemmän. En halua olla elätti tai tuntea olevani jotenkin velkaa toiselle. Omat jutut sitten omista pusseista, yhteinen elintaso noudattaa sitten jossain määrin mun palkan määrää etten jää ihan puille paljaille.

[/quote]

Sama täällä. Toki mies sitten joskus esim. tarjoaa, jos haluaa mennä ulos syömään ja mun budjettini ei sellaista kestäisi. Tai ostaa joskus ruoat omasta pussistaan ym. Mutta pääosin puoliksi.

[/quote]Miten ihmiset on noin tarkkoja rahoistaan.Ollaan oltu 30vuotta yhdessä. rahasta ei ole koskaan puhuttu ja molempien rahat on aina käytetty. Ikinä ei oo mietitty kumpi maksaa. Se on maksanut jolla on ollut rahaa. Hyvin on mennut eikä oo rahasta riitoja tullut.
[/quote]

Ei meillä käytetä kaikkia rahoja. Molemmille jää omat säästöt joka kk, niitä voi sitten laittaa johonkin mitä toinen ei pidä niin tärkeänä/haluttavana.

Vierailija
48/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:55"]

Kaikki on yhteistä.

[/quote]

Ei ole. Rahat kuuluvat sille, joka on ne ansainnut. Toivottavasti et joudu oppimaan tätä asiaa kantapään kautta. -2

[/quote]Voi luoja, onneksi et ole mieheni. Meillä mies nyt lomautettuna, eikä tulisi mieleenkään pitää nälässä.Perhe on yhteinen yritys. Se maksaa jolla on rahaa. Todella typerää ja itsekästä ajatella noin.       Tai älä ainakaan koskaan hommaa perhettä koska olet noin keskenkasvuinen ja itsekäs. Ja toivon vielä lopuksi,että juodut joskus työttömäksi ja vaimosi sanoo ettei elätä. Ja,että rahat on sen joka tienaa;D. 

[/quote]

Pitää nälässä? Mitä ihmettä tarkoitat? Avioliitoissa puolisoilla on elatusvelvolliuus toisiaan kohtaan. -2

[/quote]Muistat varmaankin silti aina mainita kenen rahoilla ruuat on ostettu:) Ja mahtaa harmittaa tuo elatusvelvollisuus.hehe

[/quote]

Et ilmeisesti lukenut viestejäni kovin huolellisesti. Meillä molemmat osallistuvat yhteisiin menoihin tulojen suhteessa. Viikottaiset ruokaostokset maksetaan siis meidän molempien rahoilla. Tämä on kaikkein oikeudenmukaisin tapa jakaa yhteiset menot. -2

Vierailija
49/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuolla aikaisemmin kirjoitin niin 28 vuotta on oltu aviossa, aina on ollut yksi yhteinen tili, jolle ovat tulleet palkat, stipendit, äitiysrahat jne. Siitä on maksettu lainat, eläminen - kaikki. Joka kuukausi on kuitenkin alusta lähtien pantu säästöön saman verran kummankin osakerahastoon, ensin kymppejä, sitten satasia.

Vierailija
50/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
51/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:42"]Kaikki puoliksi. En katso maksullisia naisia.
[/quote]
Mutta sinähän olet sitten varas ja maksullinen mies kun viet vähemmän ansaitse sitä ja hyödyt itse siitä. Jos et tajua mitä toisen kanssa yhdessä olo tarkoittaa rahallisesti niin eikö ole parempi olla ja asua ihan vain yksin? Näin saat pitää kaikki rahasi itse naiset saa olla oikeitten miesten kanssa.

Vierailija
52/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksettiin omat kulumme, kunnes mentiin naimisiin. Nyt ollaan oltu pari vuotta naimisissa ja kaikki rahat ovat yhteisiä. Palkat menevät samalle tilille ja sieltä maksetaan kaikki. Mies on suurituloisempi kuin minä ja hän tätä systeemiä toivoi. Toistaiseksi riitoja on tullut vain minun "tasa-arvokohtausteni" vuoksi kun olen kapinoinut sitä, että maksan vähemmän. Miehen puolelta kaikki on mennyt ok.

Vierailija
53/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:26"]

Miten te jaksatte vakavassa parisuhteessa tai avioliitossa laskea rahoja/puolittaa kuluja/ miettiä prosenttiosuuksia?

[/quote]

Mitä miettimistä siinä on? Kumpikin tietää vuositulonsa, ja vuositulojen suhteessa siirtyy joka kuukausi rahaa omilta tileiltä yhteiselle taloustilille (johon kummallakin on käyttöoikeus ja kortti). Tämä tapahtuu täysin automaattisesti. Enpä nyt äkkiä keksi yksinkertaisempaa tapaa varmistaa, että yhteiset menot jakaantuvat reilusti. -2

[/quote]

Perhe nyt vaan sattuu olemaan yksikkö, siinä sulle sitä reiluutta, onneksi tuollaisiin katkeriin pilkunnussijoihin  en ole oikeassa elämässä törmännyt. Kai sinä lasket senkin kuka nostaa roskan lattialta että tulee tasan nostettua?
[/quote]

Meilläkin on noin, että kummankin omalta tililtä siirtyy automaattisesti kerran kuussa rahaa yhteiselle taloustilille, josta maksamme esim. kaikki ruokaostokset, lapsen tarvikkeet ja muut yhteiset ostokset. Mikä siinä on niin kamalaa tai katkeraa?
[/quote][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:26"]

Miten te jaksatte vakavassa parisuhteessa tai avioliitossa laskea rahoja/puolittaa kuluja/ miettiä prosenttiosuuksia?

[/quote]

Mitä miettimistä siinä on? Kumpikin tietää vuositulonsa, ja vuositulojen suhteessa siirtyy joka kuukausi rahaa omilta tileiltä yhteiselle taloustilille (johon kummallakin on käyttöoikeus ja kortti). Tämä tapahtuu täysin automaattisesti. Enpä nyt äkkiä keksi yksinkertaisempaa tapaa varmistaa, että yhteiset menot jakaantuvat reilusti. -2

[/quote]

Perhe nyt vaan sattuu olemaan yksikkö, siinä sulle sitä reiluutta, onneksi tuollaisiin katkeriin pilkunnussijoihin  en ole oikeassa elämässä törmännyt. Kai sinä lasket senkin kuka nostaa roskan lattialta että tulee tasan nostettua?
[/quote]

Meilläkin on noin, että kummankin omalta tililtä siirtyy automaattisesti kerran kuussa rahaa yhteiselle taloustilille, josta maksamme esim. kaikki ruokaostokset, lapsen tarvikkeet ja muut yhteiset ostokset. Mikä siinä on niin kamalaa tai katkeraa?
[/quote]

Vaikka ne rahat olisi yhteiset ja yhteisellä tilillä, niin tarvitsee se budjetti ja tulevan suunnittelu kuitenkin tehdä ja päivittää suht tasaisin väliajoin, vaikka vuosittain. Samalla sitten päätetään mikä summa menee yhteisiin ja mikä jää omiin. Samalla mietitään miten rahoitetaan jos toisen on vaikka vaihdettava auto ja mitä remonttia tehdään talolle ja millä (kenen?) rahalla. Ihan normaalia keskustelua meillä.

Meillä mies on lomautettuna, hän maksaa edelleen puolet yhteisistä....koska menot edelleen alittaa tulot. Jos päiväraha ei riittäisi, en tietenkään edellyttäisi että hän käyttäisi säästöjään paikkaamaan tilannetta, vaan silloin minä maksaisin enemmän.

Vierailija
54/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi jakaminen nyt ei ole mitenkään perusteltua. Mieluummin sitten vaikka käytön mukaan (enemmän syövä maksaa isomman osan kauppalaskusta), jos halutaan vaihtoehtoja simppelille ja reilulle tavalle. Puoliksi laittaminen on täysin mielivaltaista, eikä se perustu mihinkään- -2

[/quote]

Siis miten niin ei perustu mihinkään?

Vierailija
55/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInusta ei ole reilua, että ahkerasti opiskellut ja todennäköisesti jostain kivasta luopunut työelämässä menestynyt puoliso joutuisi maksamaan sen kaikesta rimaa hipoen selvinneen puolisonsa menot. Olen se pienituloisempi puoliso ja ehdottomasti kannatan sitä, että jokainen maksaa omat menonsa ja yhteisistä puolet. Olisi outoa ajatella, että miehen tehtävänä on tarjota minulle elintaso, johon en itse yllä.

Jos ero tulee, ei minulle tapahdu mitään muutosta. Tiedän tuloni ja menoni, tiedän sen, mihin minulla on varaa. Suuri osa naisista elää miehen rahoilla ja ihmettelee, miksi eron jälkeen ei ole enää varaa mihinkään.

Vierailija
56/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on itsestään selvää että kaikki on yhteistä. Palkat menee samalle tilille ja molemmilla sinne samat käyttöoikeudet, kortit Ym. Näin ollut jo 21 vuotta. Minä olen Se vähemmän tienaava. Yhteinen koti, yhteiset lapset, miksi ei yhteiset rahat. Ei koskaan ole ollut riitaa rahasta, ei tuhlailla kumpikaan ja isoista hankinnoista päätetään yhdessä.

Vierailija
57/191 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun on ainaki pakko kirjallinen sopimus rahojen käytöstä tehä, jos tässä vielä parisuhde jatkuu.. Mies ei kertakaikkiaan tajua paljon rahaa uppoo perusarjessa kun on muksuja.
Kukin omassa suhteessaan tekee just niinku hyvä on. Kaikille ei sovi yhteiset rahat. Toisille ei sovi erilliset.. Toiset ei tappele rahasta, ja toiset ei muuta teekään.
Terkuin velkaantunut ex-kotiäiti

Vierailija
58/191 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 17:56"]

Itse en jaksaisi kymmeniä vuosia setviä monojen kustannuksia, vaan ajattelen, että kaikki mikä tulee on yhteustä ja petheen yhteiseen hyvään se myäs käytetään. [/quote]

Eiköhän se ero tule siinä, että teillä kaikki menee mikä tulee, monilla ei. Meillä perheen "yhteiseen hyvään" kuluu tonni kuussa. Se maksetaan yhdessä yhteiseltä taloustililtä. Loput omat rahat saa molemmat käyttää miten lystää.

Tätä minä sanoin jo aiemminkin: "kaikki rahat yhteisiä" on järkevää vain niissä tapauksissa, kun joko kaikki menee yhteisiin menoihin eikä mitään ylimääräistä jää (= ei ole mitään mitä jättää omiksi rahoiksi), TAI on niin paljon rahaa että voidaan joka tapauksessa ostaa kaikki mitä kukin haluaa. Teillä on selkeästi tuo ensin mainittu tilanne, ja silloin yhteiset rahat on ihan ymmärrettävä vaihtoehto. 

Vierailija
59/191 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 07:37"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 17:56"]

Itse en jaksaisi kymmeniä vuosia setviä monojen kustannuksia, vaan ajattelen, että kaikki mikä tulee on yhteustä ja petheen yhteiseen hyvään se myäs käytetään. [/quote]

Eiköhän se ero tule siinä, että teillä kaikki menee mikä tulee, monilla ei. Meillä perheen "yhteiseen hyvään" kuluu tonni kuussa. Se maksetaan yhdessä yhteiseltä taloustililtä. Loput omat rahat saa molemmat käyttää miten lystää.

Tätä minä sanoin jo aiemminkin: "kaikki rahat yhteisiä" on järkevää vain niissä tapauksissa, kun joko kaikki menee yhteisiin menoihin eikä mitään ylimääräistä jää (= ei ole mitään mitä jättää omiksi rahoiksi), TAI on niin paljon rahaa että voidaan joka tapauksessa ostaa kaikki mitä kukin haluaa. Teillä on selkeästi tuo ensin mainittu tilanne, ja silloin yhteiset rahat on ihan ymmärrettävä vaihtoehto. 
[/quote]
No meillä ei ole kumpikaan tilanne noista. Rahaa jää säästöön, mutta ei sitä niin paljon ole, että kaiken mitä haluaa voisi ostaa. Silti ei ole rahasta tarvinnut riidellä, vaikka yhteiset rahat onkin.
-185

Vierailija
60/191 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 23:00"]

Ei ole yhteistä. Avioeron sattuessa kummankin henkilökohtainen nettovarallisuus lasketaan yhteen, ja enemmän omistava maksaa toiselle tasinkoa. Jos "kaikki olisi yhteistä", mitään tasinkoa ei maksettaisi. -2

[/quote]Miten niin enemmän omistava? Kaikki omistetaan 50/50, niin asunto, mökki kuin sijoitusasuntokin. Velatkin on aina olleet 50/50.

[/quote]

Teillä on varmasti myös palkka- tai sijoitustuloja. -2

[/quote]

Tietysti on, mutta niin palkat kuin vuokratulot ja osingot tulevat yhteiselle tilille.

[/quote]

Se, millä tilillä rahat ovat, on merkityksetöntä. -2