Yhteisten menojen maksaminen parisuhteessa!
Mikä on teistä reilu tapa jakaa yhteiset menot, jos toiselle jää huomattavasti enemmän käteen kuin toiselle? Kannattaako joku oikeasti täysin erisuuruisista tuloista huolimatta sitä, että kaikki laitetaan tasan puoliksi? (Ettei vaan penniäkään makseta toisen hyväksi...) itse olen huomannut toimivaksi pariskunnan nettotulojen yhteenlaskemisen ja kummankin tulojen prosenttiosuudet lasketaan näistä, sitten yhteisiä menoja kumpikin maksaa oman prosenttiosuutensa verran. Näin pienituloinenkaan ei jää puille paljailla, mutta osallistuu kuitenkin menojen maksamiseen.
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:02"]
Meillä menee niin että minä maksan asuntolainaa,mies tuo liha pöytään. Laskut maksaa toinen ja sitten toinen käy kaupassa. Ihmettelen kovasti tuota et kaikki pitää mennä täsmälleen tasan menoissa..eihän se tule onnistumaan jos on erillaiset tulot..
[/quote]
Mä taas en tajua että miksei muka onnistuisi.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:36"]Mikä on teistä reilu tapa jakaa yhteiset menot, jos toiselle jää huomattavasti enemmän käteen kuin toiselle? Kannattaako joku oikeasti täysin erisuuruisista tuloista huolimatta sitä, että kaikki laitetaan tasan puoliksi? (Ettei vaan penniäkään makseta toisen hyväksi...) itse olen huomannut toimivaksi pariskunnan nettotulojen yhteenlaskemisen ja kummankin tulojen prosenttiosuudet lasketaan näistä, sitten yhteisiä menoja kumpikin maksaa oman prosenttiosuutensa verran. Näin pienituloinenkaan ei jää puille paljailla, mutta osallistuu kuitenkin menojen maksamiseen.
[/quote]Meillä laitetaan tulot tasan puoliksi. Palkat yhteiselle tilille ja sieltä maksetaan perheen ja omat menot.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:02"] Ihmettelen kovasti tuota et kaikki pitää mennä täsmälleen tasan menoissa..eihän se tule onnistumaan jos on erillaiset tulot..
[/quote]
Miksei onnistuisi.... molemmilla on aina tilillä rahaa ennen palkkapäivää, kumpikaan ei elä kädestä suuhun, joten molemmilla on varaa maksaa puolet yhteisistä menoista.
Meillä ainakin se juju on siinä, että pakolliset menot laskettu niin että hoituvat joko toisen palkalla tai 2 ansiosidonnaisella suht kivuttomasti.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:54"]
Kaikki on yhteistä.
[/quote]
Ei ole. Rahat kuuluvat sille, joka on ne ansainnut. Toivottavasti et joudu oppimaan tätä asiaa kantapään kautta. -2
[/quote]Sulla on vielä oppimista. Meillä on myös kaikki yhtestä. Avioliitossa vapaaehtoisesti ja erossa pakosta. hyvin on toiminut 25 vuotta.
Miten te jaksatte vakavassa parisuhteessa tai avioliitossa laskea rahoja/puolittaa kuluja/ miettiä prosenttiosuuksia? Eikö ole ihan sama kuka ne rahat tienaa, perheelle ne ovat yhteisiä? Meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat. Esim minä tykkään matkustaa joten kun haluan reissuun niin varaan ja maksan reissun molemmille. Kaupassa/ravintolassa/huonekaluliikkeessä yms on aivan sama kumpi maksaa sillä yhteisestä kassastahan se on poissa.
T. Nainen jonka vuositulot n20t€ miestä paremmat
Mies maksaa kaiken, kaikki omistukset ovat silti 50/50. Mulla onkin kunnon mies.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:54"] Kaikki on yhteistä. [/quote] Ei ole. Rahat kuuluvat sille, joka on ne ansainnut. Toivottavasti et joudu oppimaan tätä asiaa kantapään kautta. -2 [/quote]Sulla on vielä oppimista. Meillä on myös kaikki yhtestä. Avioliitossa vapaaehtoisesti ja erossa pakosta. hyvin on toiminut 25 vuotta.
[/quote]
Valitettavasti ei ole. Rahat kuuluvat sille, joka viime kädessä niitä hallitsee. Jokainen voi tietysti antaa toisen käyttää omia rahojaan, jos haluaa. -2
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:26"]
Miten te jaksatte vakavassa parisuhteessa tai avioliitossa laskea rahoja/puolittaa kuluja/ miettiä prosenttiosuuksia?
[/quote]
Mitä miettimistä siinä on? Kumpikin tietää vuositulonsa, ja vuositulojen suhteessa siirtyy joka kuukausi rahaa omilta tileiltä yhteiselle taloustilille (johon kummallakin on käyttöoikeus ja kortti). Tämä tapahtuu täysin automaattisesti. Enpä nyt äkkiä keksi yksinkertaisempaa tapaa varmistaa, että yhteiset menot jakaantuvat reilusti. -2
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:33"]
Miten te jaksatte vakavassa parisuhteessa tai avioliitossa laskea rahoja/puolittaa kuluja/ miettiä prosenttiosuuksia?
[/quote]
Mitä miettimistä siinä on? Kumpikin tietää vuositulonsa, ja vuositulojen suhteessa siirtyy joka kuukausi rahaa omilta tileiltä yhteiselle taloustilille (johon kummallakin on käyttöoikeus ja kortti). Tämä tapahtuu täysin automaattisesti. Enpä nyt äkkiä keksi yksinkertaisempaa tapaa varmistaa, että yhteiset menot jakaantuvat reilusti. -2
[/quote]
Perhe nyt vaan sattuu olemaan yksikkö, siinä sulle sitä reiluutta, onneksi tuollaisiin katkeriin pilkunnussijoihin en ole oikeassa elämässä törmännyt. Kai sinä lasket senkin kuka nostaa roskan lattialta että tulee tasan nostettua?
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:42"]
Kaikki puoliksi. En katso maksullisia naisia.
[/quote]Miehet syö ja muutenkin kuluttaa huomattavasti enemmän kuin naiset.Meillä ainakin mies syö varmaan neljä kertaa enemmän kuin minä. (maksan kyllä hänenkin ruokansa)Meillä mies maksaa autolainaa ja sähkölaskun, minä muut menot. Meillä on neljä lasta.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:33"]
[/quote]
[/quote]
Perhe nyt vaan sattuu olemaan yksikkö, siinä sulle sitä reiluutta, onneksi tuollaisiin katkeriin pilkunnussijoihin en ole oikeassa elämässä törmännyt. Kai sinä lasket senkin kuka nostaa roskan lattialta että tulee tasan nostettua?
[/quote]
En ole katkera enkä pidä kirjaa taloustöistä. Totesin vain tosiasian ja esittelin, miten yhteiset menot voi jakaa kätevästi ja oikeudenmukaisesti. Outoa, että tosiasian toteaminensaa sinussa aikaan noin tunteellisen reaktion. -2
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:54"]
Kaikki on yhteistä.
[/quote]
Ei ole. Rahat kuuluvat sille, joka on ne ansainnut. Toivottavasti et joudu oppimaan tätä asiaa kantapään kautta. -2
[/quote]Voi luoja, onneksi et ole mieheni. Meillä mies nyt lomautettuna, eikä tulisi mieleenkään pitää nälässä.Perhe on yhteinen yritys. Se maksaa jolla on rahaa. Todella typerää ja itsekästä ajatella noin. Tai älä ainakaan koskaan hommaa perhettä koska olet noin keskenkasvuinen ja itsekäs. Ja toivon vielä lopuksi,että juodut joskus työttömäksi ja vaimosi sanoo ettei elätä. Ja,että rahat on sen joka tienaa;D.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:54"]
Kaikki on yhteistä.
[/quote]
[/quote]Voi luoja, onneksi et ole mieheni. Meillä mies nyt lomautettuna, eikä tulisi mieleenkään pitää nälässä.Perhe on yhteinen yritys. Se maksaa jolla on rahaa. Todella typerää ja itsekästä ajatella noin. Tai älä ainakaan koskaan hommaa perhettä koska olet noin keskenkasvuinen ja itsekäs. Ja toivon vielä lopuksi,että juodut joskus työttömäksi ja vaimosi sanoo ettei elätä. Ja,että rahat on sen joka tienaa;D.
[/quote]
Pitää nälässä? Mitä ihmettä tarkoitat? Avioliitoissa puolisoilla on elatusvelvolliuus toisiaan kohtaan. -2
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Meilläkin on noin, että kummankin omalta tililtä siirtyy automaattisesti kerran kuussa rahaa yhteiselle taloustilille, josta maksamme esim. kaikki ruokaostokset, lapsen tarvikkeet ja muut yhteiset ostokset. Mikä siinä on niin kamalaa tai katkeraa?
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:47"]
Meillä laitetaan vaan suruitta puoliksi vaikka mies tienaakin selvästi enemmän. En halua olla elätti tai tuntea olevani jotenkin velkaa toiselle. Omat jutut sitten omista pusseista, yhteinen elintaso noudattaa sitten jossain määrin mun palkan määrää etten jää ihan puille paljaille.
[/quote]
Sama täällä. Toki mies sitten joskus esim. tarjoaa, jos haluaa mennä ulos syömään ja mun budjettini ei sellaista kestäisi. Tai ostaa joskus ruoat omasta pussistaan ym. Mutta pääosin puoliksi.
[/quote]Miten ihmiset on noin tarkkoja rahoistaan.Ollaan oltu 30vuotta yhdessä. rahasta ei ole koskaan puhuttu ja molempien rahat on aina käytetty. Ikinä ei oo mietitty kumpi maksaa. Se on maksanut jolla on ollut rahaa. Hyvin on mennut eikä oo rahasta riitoja tullut.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:13"]
Meillä menee niin että minä maksan asuntolainaa,mies tuo liha pöytään. Laskut maksaa toinen ja sitten toinen käy kaupassa. Ihmettelen kovasti tuota et kaikki pitää mennä täsmälleen tasan menoissa..eihän se tule onnistumaan jos on erillaiset tulot..
[/quote]
[/quote]
Mites meidän tilanteessa, kun miehen nettotulot on mun normaalipalkkaankin verrattuna (nyt kotihoidontuella) parhaimmillaan monta tuhatta / kk suuremmat. Miten tällaisessa tilanteessa jaetaan tasan jos halutaan kuitenkin yhdessä tehdä asioita, mm matkustella, käydä ulkona syömässä jne. Ja on ne yhteiset lapset.
Meillä kaikki mikä jää laskujen jälkeen pannaan puoliksi. Miehen tulot noin 1400e/kk korkeammat kuin mulla. Tämä on toiminut jo 15 vuotta hyvin. Olisin valmis 50/50 asetelmaan, mutta meillä miehelle on tärkeää, että asumme tällä alueella,100 000e kalliimmassa asunnossa mihin se mun tulojen mukainen riittäisi.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:13"]
[/quote]
[/quote]
Mites meidän tilanteessa, kun miehen nettotulot on mun normaalipalkkaankin verrattuna (nyt kotihoidontuella) parhaimmillaan monta tuhatta / kk suuremmat. Miten tällaisessa tilanteessa jaetaan tasan jos halutaan kuitenkin yhdessä tehdä asioita, mm matkustella, käydä ulkona syömässä jne. Ja on ne yhteiset lapset.
[/quote]
No tietysti se riippuu elämäntilanteesta. Mielestäni heti jos on lapsia niin asia on vähän eri. Ja sitten jos se rikkaampi osapuoli esim. haluaa matkustaa, niin hän varmaan kustantaa matkan sille, jolla ei ole varaa. Mutta tosiaan meillä toimii ihan hyvin se, että on yhteinen tili, jonne kumpikin laittaa aina saman summan rahaa. Siitä sitten ostetaan ruoat, pesuaineet ynnä muut. Muut rahat on omia. Ei se mitenkään väärin ole laittaa kaikkea yhteenkään mun mielestä, mutta sitä mä en ymmärrä miksi jotkut (en siis tarkoita nyt sinua) suurin piirtein suuttuu siitä, jos joku sanoo että meillä laitetaan puoliksi menot.
Sitä työläyden ihmettelyäkään en ymmärrä. Ei se nyt niin hirveän työlästä ole laittaa sinne yhteiselle tilille niitä rahoja.
Meillä rahat ovat täysin yhteisiä. Olemme kolmikymppisiä, yhdessä oltu jo 12 vuotta ja lapsia kolme. Pyöritämme perhettä yhdessä, joten tuntuisi tyhmältä laskeskella sinun ja minun rahoja. Olen ollut monta vuotta kotona hoitamassa lapsiamme, tällä välin mies on edennyt urallaan ja saa nyt pari tonnia parempaa palkkaa kuin minä. Ennen esikoisen syntymää minä tienasin meistä paremmin. Meille tämä järjestely sopii hyvin. Tietysti tämä vaatii sen, ettei kumpikaan ole mikään holtiton tuhlaaja tai peliriippuvainen. Ja että isommista ostoksista pystytään sopimaan riitelemättä.