Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteisten menojen maksaminen parisuhteessa!

Vierailija
21.10.2014 |

Mikä on teistä reilu tapa jakaa yhteiset menot, jos toiselle jää huomattavasti enemmän käteen kuin toiselle? Kannattaako joku oikeasti täysin erisuuruisista tuloista huolimatta sitä, että kaikki laitetaan tasan puoliksi? (Ettei vaan penniäkään makseta toisen hyväksi...) itse olen huomannut toimivaksi pariskunnan nettotulojen yhteenlaskemisen ja kummankin tulojen prosenttiosuudet lasketaan näistä, sitten yhteisiä menoja kumpikin maksaa oman prosenttiosuutensa verran. Näin pienituloinenkaan ei jää puille paljailla, mutta osallistuu kuitenkin menojen maksamiseen.

Kommentit (191)

Vierailija
1/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin: yhteiset menot tulojen mukaan, omat menot itse.

Vierailija
2/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki puoliksi. En katso maksullisia naisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan vaan suruitta puoliksi vaikka mies tienaakin selvästi enemmän. En halua olla elätti tai tuntea olevani jotenkin velkaa toiselle. Omat jutut sitten omista pusseista, yhteinen elintaso noudattaa sitten jossain määrin mun palkan määrää etten jää ihan puille paljaille.

Vierailija
4/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset, yhdessä sovitut jutut puoliksi. Se kumpi haluaa sisäfilettä yli budjetin, ostaa sitä molemmille.
Meillä nettotulojen ero 1000€/kk eikä lasketa satasen päälle, ei edes kahden.

Vierailija
5/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on yhteistä. palkat menevät yhteiselle tilille. Näin jo 28v. Ei koskaan riitaa rahasta.

Vierailija
6/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi jakaminen nyt ei ole mitenkään perusteltua. Mieluummin sitten vaikka käytön mukaan (enemmän syövä maksaa isomman osan kauppalaskusta), jos halutaan vaihtoehtoja simppelille ja reilulle tavalle. Puoliksi laittaminen on täysin mielivaltaista, eikä se perustu mihinkään- -2

Vierailija
7/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:54"]

Kaikki on yhteistä.

[/quote]

Ei ole. Rahat kuuluvat sille, joka on ne ansainnut. Toivottavasti et joudu oppimaan tätä asiaa kantapään kautta. -2

Vierailija
8/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, miten onnistut löytämään seurustelukumpanin, jonka varallisuus ja tulot ovat tismalleen samat kuin omasi? Ja kuulostaisi siltä, että rikkaampaa et ainakaan ole saanut haaviisi.

Vierailija
9/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:47"]

Meillä laitetaan vaan suruitta puoliksi vaikka mies tienaakin selvästi enemmän. En halua olla elätti tai tuntea olevani jotenkin velkaa toiselle. Omat jutut sitten omista pusseista, yhteinen elintaso noudattaa sitten jossain määrin mun palkan määrää etten jää ihan puille paljaille.

[/quote]

Sama täällä. Toki mies sitten joskus esim. tarjoaa, jos haluaa mennä ulos syömään ja mun budjettini ei sellaista kestäisi. Tai ostaa joskus ruoat omasta pussistaan ym. Mutta pääosin puoliksi.

Vierailija
10/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa, vaan reiluin ratkaisu vaihtelee tilanteen mukaan.

Vierailija
11/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne teidän puolittajien miehet on pieniruokaisia, etteivät syö kallista lihaa ja leikkelettä teidän pussista?

Vierailija
12/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee niin että minä maksan asuntolainaa,mies tuo liha pöytään. Laskut maksaa toinen ja sitten toinen käy kaupassa. Ihmettelen kovasti tuota et kaikki pitää mennä täsmälleen tasan menoissa..eihän se tule onnistumaan jos on erillaiset tulot..

Vierailija
13/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myös sitten kotityöt on laitettava tasan. Molemmat tekevät täsmälleen saman, tai toinen maksaa puuttuvan työpanoksen rahana. Renkaanvaihto 25 e, tunti siivousta 32 e, ja pesulanhinnadtosta voi katso osviittaa pyykinpesulle. Ruoka- annoksista vähennetään materiaslikulut, ja 10 % prossan vähennys työtiladta, mutta muuten mennään lounasravintolan hinnaston tai a la carten mukaan. Tai voi sillekin laskea tuntipalkan alan taulukoista. Samoin tietenkin ladtenhoitotyöstä. Ja äitiysvapaasta pitää saada puolisolta tulonmenetyskorvaus.

Vierailija
14/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:54"]Puoliksi jakaminen nyt ei ole mitenkään perusteltua. Mieluummin sitten vaikka käytön mukaan (enemmän syövä maksaa isomman osan kauppalaskusta), jos halutaan vaihtoehtoja simppelille ja reilulle tavalle. Puoliksi laittaminen on täysin mielivaltaista, eikä se perustu mihinkään- -2
[/quote]

Miksi? Yhdessä olemme sopineet tason jonka haluamme: asunnon neliöt, netin nopeus, kohtuullinen ruokalasku jne.... omistamme puoliksi, joten maksamme puoliksi.

Omillaan saa sitten ostaa vaikka paremman auton, kun miehen mieleinen "korjaa joka liikennevaloissa" - taso ei ollut minulle riittävä. Silti voin lainata omaani miehen pidemmälle reissulle ja ajella sen ajan miehen epäluotettavan kotteron kanssa. Toki se on jäänyt sitten pari kertaa matkalle ja minä mennyt taksilla kotiin....mies sitten käynyt itse hakemassa tien varresta romunsa pois.

Vierailija
15/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:58"]

3, miten onnistut löytämään seurustelukumpanin, jonka varallisuus ja tulot ovat tismalleen samat kuin omasi? Ja kuulostaisi siltä, että rikkaampaa et ainakaan ole saanut haaviisi.

[/quote]

Miksi ihmeessä tarvis olla tismalleen samat?

ohis

Vierailija
16/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan kaikki yhteiset menot tasan puoliksi. Siis ihan eurolleen puoliksi. Olenkin miettinyt että onko tämä nyt sitten oikeasti reilua kun mies kuitenkin syö paljon enemmän kuin minä ja käyttää kaikenlaisia sähkölaitteita jotka kuluttavat paljon enemmän sähköä kuin minun pieni läppärini?

Vierailija
17/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minulla enemmän omaisuutta mutta pienempi nettopalkka. Juoksevat menot jaetaan niin, että nettitulojen suhteessa on suunnilleen sovittu. Isot hankinnat hoidetaan tasan ja lasten omaisuuden olen hoitanut jo valmiiksi omistani. Kummallakaan ei hampaankolossa mitään.

Vierailija
18/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pienipalkkainen työ ja mies välillä pätkiä työttömänä, sillon kun mies ei ole töissä niin maksan isomman osan vuokrasta. Mies maksaa auton kulut ja mä maksan sähkön. Silloin kun mies on töissä niin vuokra maksetaan puoliksi. Ruokaostokset maksetaan melko lailla vuorotellen, mutta ei sitäkään kyllä mitenkään tarkkailla että kumpi nyt viimeksi maksoi

Vierailija
19/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:01"]

Kai ne teidän puolittajien miehet on pieniruokaisia, etteivät syö kallista lihaa ja leikkelettä teidän pussista?

[/quote]

Kyllä. Ja mies kyllä joskus saattaa ostaa koko ruokaostokset omaan piikkiinsä myös eli mitään sairaalloista senttien laskemista ei harrasteta. Pidän aivan luonnollisena tätä puolittamissysteemiä. En mä koe, että mua kuuluu elättää. Lapsia ei ole, siinä tapauksessa muu systeemi olisi varmasti järkevämpi.

10

Vierailija
20/191 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 20:58"]

[/quote]

Miksi ihmeessä tarvis olla tismalleen samat?

ohis
[/quote]

No kun ei ollut valmis panostamaan naista enemmän ja jotenkin asenteesta huokui se, ettei ole edes tajunnut että nainenkin voi olla se rikkaampi. Niin lopputulema on täydellinen tasa-arvo.