Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäiset teillä käyttää niitä sellaisia talvirukkasia, jotka vedetään pitkälle hihan päälle? Tarkoitan, että onko lapsi sanonut

Vierailija
12.01.2024 |

jossain vaiheessa, että sellaset ei kelpaisi? Meillä on 10-vuotiaan kanssa pitänyt neuvotella, mutta suostuu nyt vielä kuitenkin kovemmalla pakkasella laittamaan, kun ei oikein muissa kuitenkaan tarkene (laitetaan siis niin, että villainen aluslapanen ja sen varsi hihan sisälle, sitten pitkävartiset topparukkaset lapasen päälle ja niiden varsi hihan päälle).

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meillä 9v:llä vain kurahanskat puetaan tuolla tavalla ja talvihanskat on lyhytvartisempia ja sellaisia joissa on sormet erillään

Vierailija
2/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6v ilmoitti, että kiitos ei, hän haluaa hanskat eikä rukkasia. Perusteli leikkimisen ja urheilun helppoudella, mitä siihen sitten vastaan inttämään. 10v katsoisi minua aika lailla ihmeissään, jos vaatisin pakkaskelillä moista talvirukkasshowta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäiset.

Vierailija
4/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 6v ilmoitti, että kiitos ei, hän haluaa hanskat eikä rukkasia. Perusteli leikkimisen ja urheilun helppoudella, mitä siihen sitten vastaan inttämään. 10v katsoisi minua aika lailla ihmeissään, jos vaatisin pakkaskelillä moista talvirukkasshowta.

Eikö palele kädet yhtään? Ei minulla ole mitään erityista pakkomiellettä, että niiden pitäisi olla juuri tuollaiset, mutta ne on vaan ainoat, jossa tarkenee kylmemmällä.

ap

Vierailija
5/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun lapsi tekee ulkona, jos hänet pitää noin pukea?

Vierailija
6/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö palele kädet yhtään? Ei minulla ole mitään erityista pakkomiellettä, että niiden pitäisi olla juuri tuollaiset, mutta ne on vaan ainoat, jossa tarkenee kylmemmällä.

ap

Nahkarukkanen on paljon lämpimämpi. 

Vierailija
7/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvirukkasshow! Enpä tällaista termiä ollut kuullutkaan...

Vierailija
8/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä edelleen käyttää tavallisia rukkasia koiraa ulkoiluttaessaan ja pyöräillessään kouluun, on yläkoululainen. Mutta en varmaan yli 3-vuotiaalle ole rukkasia pukenut noin, että ne hihojen päälle tulee. En ole koskaan ymmärtänyt mikä järki siinä on? Silloin kun pitkävartisia rukkasia pikkulapsena käytti, niin rukkaset käteen, takki tai haalarit sen jälkeen päälle, samalla lailla kai ne siellä hihojen sisäpuolella toimii.

Vierailija
9/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen koulua siirtyneet lyhytvartisiin, jotka saa itse päälle. Pakkasilla karvavuorinen nahkarukkanen, suojasäällä ja koulussa toppasormikas

Vierailija
10/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen pienessä koulussa ja meillä monella eka- ja tokaluokkalaisella on sellaiset. Luulen että on helpompaa olla "pieni", kun ei ole niitä isompia vertailukohteita läsnä. Leikkivätkin tosi paljon välitunneilla.

Vierailija
11/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä edelleen käyttää tavallisia rukkasia koiraa ulkoiluttaessaan ja pyöräillessään kouluun, on yläkoululainen. Mutta en varmaan yli 3-vuotiaalle ole rukkasia pukenut noin, että ne hihojen päälle tulee. En ole koskaan ymmärtänyt mikä järki siinä on? Silloin kun pitkävartisia rukkasia pikkulapsena käytti, niin rukkaset käteen, takki tai haalarit sen jälkeen päälle, samalla lailla kai ne siellä hihojen sisäpuolella toimii.

Jaa no varmaan ne yleensä on helpompi laittaa hihan päälle kuin survoa hihojen sisälle.

Vierailija
12/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nahkarukkanen on paljon lämpimämpi. 

Kolmasluokkalaisella tytöllä on juuri kouluhanskoina tuollaiset nahkarukkaset, mutta pihahommissa kyllä käytetään aloittajan kuvaamia pitkiä topparukkasia tai loskassa kurarukkasia, molemmissa varret hihojen päälle.

Vierailija
13/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa no varmaan ne yleensä on helpompi laittaa hihan päälle kuin survoa hihojen sisälle.

Itse asiassa tuollaiset rukkaset pysyvät paljon paremmin kädessä, jos niiden varsi on hihan sisällä eikä päällä.

Vierailija
14/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tuollaiset rukkaset pysyvät paljon paremmin kädessä, jos niiden varsi on hihan sisällä eikä päällä.

Mutta väittäisin, että aika isokaan lapsi ei saa niitä sinne laitettua ellei laita jo pukiessa eli rukkaset käteen ennen haalarin pukemista.

Vierailija
15/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani pitkien topparukkasten käyttäjät ovat alle kouluikäisiä. Omassa lapsuudessanikin käytin sellaisia ehkä 5-vuotiaaksi asti, eikä koulussa ollut sellaisia enää kenelläkään. Siitä eteenpäin oli käytettiin lapasia sekä lasketteluhanskoja muistuttavia topparukkasia/sormikkaita.

Vierailija
16/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän. Olen 31v. Kyllä, ihan aikuisten osastolta. Mustat hanskat joissa on pieniä hempeitä kukkakuvioita.

Vierailija
17/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta väittäisin, että aika isokaan lapsi ei saa niitä sinne laitettua ellei laita jo puk

Mutta kun se idea onkin tuossa: ensin haalari vyötärölle asti, sitten hanskat käteen ja yläosan pukeminen, vetoketju kiinni, pipo päähän (kauluri jää haalarin alle) ja menoksi.

Vierailija
18/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitetaanko jotain tällaista? Ei kai noissa mitään ikärajaa ole. Ihan kivalta näyttää isommallakin.

https://www.jesperjunior.fi/fi/static/media/images/25/1200x9999/2542dc0…

Vierailija
19/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heijastinrukkaset ainakin kannattaa vetää hihojen ylle, jotta ne näkyy paremmin: https://www.reima.com/fi-FI/products/reimatec-rukkaset-vilkku

Vierailija
20/33 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisista alle puolet pitää niitä pitkävartisia hanskoja. Itse ajattelisin, että hanskat vaihdetaan kouluiässä lyhytvartisiin siksi, että lapsi saa ne itse puettua päällensä. Niitä pitkävartisiahan ei saa itse vedettyä haalarin päälle, vaan aikuisen pitää auttaa. Kouluiässä pitäisi saada itse puettua kaikki. Silti monella on vielä ekaluokalla pitkävartisia hanskoja, jotka ovat sitten rutussa siinä ranteen kohdalla, tai sitten lapsi pyytää aikuista pukemaan. Toki lapsille puetaan pakkasella, että eivät palellu. Mutta toisaalta se sääntö kyllä on niin, että koululaisen pitää osata itse pukea.