Mitä haluaisit tienvarsikahvilasta?
Mulla olisi mahdollisuus perustaa, mietin vielä asiaa. Mulla on työpaikka nyt, mutta perikunnallamme on tyhjä liiketila, johon tämä onnistuisi ja haluaisin muuttaa takaisin kauniille lapsuudenseudullemme, varsinkin kun talokin on jäämässä tyhjäksi eikä sitä ole helppo myydä, remontoimaan sen pystyy. Perikunnan muut osakkaat ovat halukkaita myymään molemmista osuutensa.
Nämä on itsestään selviä:
- Kunnolliset ja siistit vessat, joita on tarpeeksi
- hyvää kahvia, joka ei ole seisonut liikaa, kunnollista haudutettua teetä, mutta pussivalikoimaa niitä haluaville myös, muutakin kuin perusliptonia ja kaakaota
- suolaista ja makeaa syötävää, myös muuta suolaista kuin leipiä ja sämpylöitä, ehkä salaattiannoksia?
Ruokatarjoilua ei tule näillä näkymin, ainakaan alkuun, mutta salaatteja voisi olla lounasaikaan. Ajatus on, että voisi olla myös pihalla muurinpohjalettuja silloin tällöin.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee huolelliset kannattavuuslaskelmat. Saat kunnalta tiedon liikennemäärästä kyseisellä tiellä, sen jälkeen mieti, moniko matkustaja pysähtyy kahvilaasi ja ennen kaikkea miksi. Missä ovat lähimmät ABC:t tai muut tutut, tunnetut monipuoliset vaihtoehdot? Jos matkailija on pysähtynyt 50 km aiemmin ABC:llä, hän ei pysähdy uudestaan sinun kahvilassasi. Käyvätkö paikkakuntalaiset kahviossasi ja jos, niin miksi? Mikä heitä sinne vetää?
Kun sinulla on arvio siitä, kuinka moni asioi kahvilassasi päivittäin, siis joka ikinen päivä kun se on auki, mieti mikä on keskimääräisen ostoksen arvo. Vähennä siitä alvit, verot, kiinteät kulut ja tuotantokustannukset, niin tiedät paljonko jää voittoa, josta maksat itsellesi palkan.
Itse odotan kahvilalta vegaanisia vaihtoehtoja. Kuluneena kesänä tuli taas huomattua, ettei pienissä kahviloissa sellaisia pystytä tarjoamaan, joten juomme kahvimme yleensä kaupunkien keskustakahviloissa.
Lähimmät ketjuhuoltsikat on 40 km päässä. Tuossa on tilaus yhden paikan lopetettua juuri paikkakunnalla, eikä siihen ole uutta tulossa, sillä erolla, että tämä paikka on lähellä tien vartta.
Rekkaliikennettä alueella on aika vähän, naapurikuntiin on parempi tie toista kautta. Sen sijaan alueella asuu paljon lapsiperheitä.
Olen aika hyvä leipomaan itse ja osaan tehdä erikoistuotteita. Osaan tehdä mm. marjaleivoksia, jotka ovat samaan aikaan gluteenittomia ja vegaanisia, itse kehittelemäni resepti, alunperin juhlia varten, kun puolison isossa suvussa löytyy paljon allergiaa. Olen aina vähän harmitellut, etten lähtenyt leipomoalalle, mutta kun oli lukupäätä, oli jotenkin itsestään selvää opiskella. Aina olen kuitenkin kaivannut tehdä jotain tällaista. Liiketila ei ole ollut aiemmin kahvila, mutta olen selvittänyt että siitä saisi sellaisen ja laskelmat ilmanvaihtoremontista ja WC-tilojen peruskorjauksesta on tehty jo. Tarkoitus ei ole rikastua, mutta kunhan pärjää. Ap.
Suosittelen vahvasti yrittäjäkurssia ja sieltä saatavaa apua kannattavuuslaskelmaan. Paikkakunnan lapsiperheet käyvät kahviloissa vain harvoin. Miksi se toinen kahvila lopetti?
Oon käynyt yrittäjäkurssin ja minulla on kaupan alan koulutus. Se edellinen paikka menee huonokuntoisena näillä näkymin purkuun ja kahvilan pitäjä eläkkeellä.
Oliko paikka suosittu ja kannattava silloin kun se toimi? Vetikö se paikallisia myös?
Vähän liikaakin. Joskus paikalliset papat kahviaikaan täyttävät koko kahvilan ja istuvat siellä vähintään tunnin joka aamu- ja iltapäivä mutta mulla on tähänkin ratkaisu ja ajatus. Toki ne papat aina ostavat pullakahvit, eivät vain istu. Tunnen paikkakunnan toki hyvin, käyn siellä edelleen usein kun on sukua. Ap.
Mua ärsyttää, että nykyään valtaosa paikoista myy samaa K-Menu pakastepullaa, joka vaan pyöräytetään takahuoneessa uunin kautta. Ja ne ei ole edes mitään hyviä, vaan sitä mautonta ja ylimakeaa dallaspulla, kierrepullaa, hillomunkkia jne.
Ja sitten suolasena on bulkki-vehnäsämpylässä se perus valmiiksi siivutettu edam, pari kinkkusiivua ja jääsalaatti.
Näillä eväillä ei itseä kiinnosta pysähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kävisi kyllä tienvarsikahvilassa, jos asuisin sellaisen lähellä. Matkoillahan niissä käydään. Ellei se saavuttaisi mainetta, että täältä saa jotain erityisen hyvää. Jos kaikki alkaisivat puhua, että tosi hyvä paikka ja paremmat tuotteet kuin muualla, pitäisi käydä kokeilemassa. Mutta ei se varmasti helppoa ole saavuttaa.
Erityisen hyvillä munkeilla tai leivällä olisi ehkä helpointa saavuttaa hyvä maine myös ns. paikallisten keskuudessa. Joku sellainen vetonaulatuote mitä lähellä asuvat tulevat myös hakemaan. Mikäs sen parempaa jos kodin läheltä löytyisi paikka, josta voisi käydä hakemassa säkillisen maukkaita munkkeja tai hyvää tuoretta leipää kotiin :) Prismat ja cittarit tarjoavat sellaista kuraa, että niiden kanssa on helppo kilpailla.
Ja voihan se erikoisuus olla jotain muutakin kuin syötävää. Paikallisen käsityöyrittäjän töitä esimerkiksi?
Pitkä lista.
Jotain lahjatavaraa niille, jotka vasta matkalla muistavat, että pitäisi viedä jotain.
Jotain matkamuistotavaraa niille, joille paikka on eksoottinen (ulkomaalaisille).
Että kannattavuus olisi hyvä, sellaista ruokaa mikä ei pilaannu. Säilykkeitä, keksejä, näkkileipää jne.
Varmaan kannattaa olla munkkeja ja pullaa, mutta ei liian montaa lajia. Se on tasapainottelua ensi alkuun, kun ei tiedä mitä paikalliset haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan juuri nuo vohvelit tai muurinpohjaletut olisi taloudellisesti erittäin kannattavia. Kun miettii mitä taikinan ainekset maksaa, ja paljonko valmiista annoksesta hillon ja kerman kanssa voi veloittaa (hinta toki kannattaa pitää maltillisena, siinäkin on yksi hyvä valtti jos yksi lettu ei maksa viittä euroa ja isommallakin perheellä on oikeasti varaa ostaa kaikille lettu tai pari). Iso astia taikinaa jääkaapissa, tarvittaessa aina uusi satsi, ja letut/vohvelit paistetaan aina tilauksesta.
Kävisin jo pelkästään tuon takia, vaikka asuisin naapurissa.
Jos alkaa tehdä ”kuuluisia vohveleita”, niin sitten pliis väliin jotain aidompaa kuin se kaupan sokerihillo, purkkikermavaahto ja jotain pullosta kaadettavia kastikkeita.
Totta, aidoista tulee vähän kustannusta, mutta myös sata kertaa parempaa!
Vohveleita, maukasta kahvia, hedelmäsalaattia. Matkaan otettavia hedelmä- tai marjapirtelöitä. Kinkku-juusto toasteja.
Miten olisi ne perussämpylät ja -pullat, mutta jotain erityistä niihin? Sämpylän välissä paikallista tilajuustoa? Pullaan käytetty paikallisen Kukkosen kanalan munia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan juuri nuo vohvelit tai muurinpohjaletut olisi taloudellisesti erittäin kannattavia. Kun miettii mitä taikinan ainekset maksaa, ja paljonko valmiista annoksesta hillon ja kerman kanssa voi veloittaa (hinta toki kannattaa pitää maltillisena, siinäkin on yksi hyvä valtti jos yksi lettu ei maksa viittä euroa ja isommallakin perheellä on oikeasti varaa ostaa kaikille lettu tai pari). Iso astia taikinaa jääkaapissa, tarvittaessa aina uusi satsi, ja letut/vohvelit paistetaan aina tilauksesta.
Kävisin jo pelkästään tuon takia, vaikka asuisin naapurissa.
Jos alkaa tehdä ”kuuluisia vohveleita”, niin sitten pliis väliin jotain aidompaa kuin se kaupan sokerihillo, purkkikermavaahto ja jotain pullosta kaadettavia kastikkeita.
Totta, aidoista tulee vähän kustannusta, mutta myös sata kertaa parempaa!
Vohveli/lettutaikinakin pitää tehdä maistuvaksi, jos aikoo saada aikaan noita kuuluisia vohveleita/muurinpohjalettuja, eli siinäkään ei kannata säästää. Erinäisissä tapahtumissa, joissa on tarjolla räiskäleitä ym. saattaa olla se lettukin jo niin mauton, että miten sellaisen saa edes aikaiseksi. Ja hillo on sitten jotain halvinta "hilloa".
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi ne perussämpylät ja -pullat, mutta jotain erityistä niihin? Sämpylän välissä paikallista tilajuustoa? Pullaan käytetty paikallisen Kukkosen kanalan munia?
Hyvä idea brändäämisen kannalta! Vaikka ne tuotteet vähän paranee, niin ne pullat ei muutu mustikkapiirakaksi tai suklaakakuksi eikä sämpylä suolaiseksi piiraaksi. Eli sille asiakkalle, joka kaipaa jälkimmäisiä, ei se kananmunien ja juuston vaihtuminen ole olennaista.
Vierailija kirjoitti:
Paikkakunnan lapsiperheet käyvät kahviloissa vain harvoin.
Minä varmaan yrittäisin silti houkutella heitä paikalle. Antaisin heidän lämmittää kotoa mukana tuodut lasten ruuat mikrolla ja järjestäisin pihalle paikan leikkiä. Oletan, että monelle kynnys mennä kahvilaan pienten lasten kanssa on juuri se, ettei haluta maksaa leivästä tai pullasta, jonka lapsi vain murustaa lautaselle (vaikka vanhemmat sen sitten söisikin).
(En ole ap)
pullakahvi15euroo kirjoitti:
Järkevän hintatason.
Ai kauhee, ja tää on peukutetuin kommentti. 😬 Halpuuttamalla tulee vaan kurjia paikkoja, joissa saa halvinta pakastepullaa. Tämän takia meillä on joka paikassa ABC eikä yksityisiä paikkoja itsetehtyine tuotteineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikkakunnan lapsiperheet käyvät kahviloissa vain harvoin.
Minä varmaan yrittäisin silti houkutella heitä paikalle. Antaisin heidän lämmittää kotoa mukana tuodut lasten ruuat mikrolla ja järjestäisin pihalle paikan leikkiä. Oletan, että monelle kynnys mennä kahvilaan pienten lasten kanssa on juuri se, ettei haluta maksaa leivästä tai pullasta, jonka lapsi vain murustaa lautaselle (vaikka vanhemmat sen sitten söisikin).
(En ole ap)
Mistä se yrittäjä saa rahan, jos tulet omin eväin paikalle ja käytät kuitenkin paikan fasiliteetteja? Yrittäjän kannattaa houkutella asiakkaita, jotka tuovat rahaa taloo, ei se paikka muuten pystyssä pysy.
Normaalia ei-kitkerää kahvia. Kohtuullisen hintaista pullovettä. Muutoinkin kohtuulliset hinnat, ei mitään 0.33l lähdevesipullo 2.50€. Riittävästi erilaista murkinaa, jos on jotain pitsapalaa tai muuta, niin myös kasvisversiona. Pullaa en itse syö, mutta joskus on ollut pakko, kun tarjolla on joko pullaa 1,20€kpl, tai reissari jonka välissä on kinkkua ja salaatinlehti 5€.
Mulle tienvarsikahviloissa määräävä tekijä on hinta, ja valikoima. Jos pysähdyn ostamaan vettä, ja paikassa kiskotaan siitä älytöntä hintaa, niin en osta sitä vettä, enkä osta kyllä sitten mitään muutakaan, käyn vain vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Järkevän hintatason.
Ai kauhee, ja tää on peukutetuin kommentti. 😬 Halpuuttamalla tulee vaan kurjia paikkoja, joissa saa halvinta pakastepullaa. Tämän takia meillä on joka paikassa ABC eikä yksityisiä paikkoja itsetehtyine tuotteineen.
Ei vaan homman juju piilee erikoistumisessa. Perusjutut kannattaa pitää suht halpoina, ja ottaa ne rahavirrat sitten jostain spesiaalista.
Vierailija kirjoitti:
NPullaa en itse syö, mutta joskus on ollut pakko, kun tarjolla on joko pullaa 1,20€kpl, tai reissari jonka välissä on kinkkua ja salaatinlehti 5€.
Ap:lla sama ja juuri pienillä paikkakunnilla on tämä. Tienvarsikahvila voi olla hyvä myös paikallisille, jos kilpailua on vähän ja tosiaan on joku erikoisuus. Itsellä on mielessä ajatus, mitä ei missään muualla ole, mikä voisi tosiaan houkutella lapsiperheitä käymään myös.
Se on totta, että jos asiakas ei osta mitään, ei mikään firma pitkään kannata ja hintataso on oltava tietyllä tavalla järkevä. Se on oltava sellainen, että asiakkaalla on vara ostaa, mutta toisaalta sellainen, että yrittäjällä jää viivan alle jotain. Ap.
Olutta pullossa , ruisleipä lohi muna persilja laktoositon voi . Lihapiirakka 2 nakkia välissä kurkkusalaattia ja kaurapuuro Maito voi mehukeitto. Naiset voi ottaa mustikkapullan tai munkin kahvilla, ehkä pienen kanasalaatin. Nuoret miehet ottaa usein patongin kinkkua juustoa tomaattia. Mukaan kahvin. Olutpullon. Uunipellillä tehtyä pitsaneliöitä. Lohipiirakkaa. Eniten karkkia tietysti perunalastut pennuille ja perusjäätelöt eli tuutteja. Kesällä mansikkaa ja mehuja. Trip juomia lapsille. Ei niillä rikastuu mutta saa elatuksen. Voisit kutoa villasukkia ei koiran karvoista vaan villalangoista . Jouluna myydä. Miesten kokoja.
Gluteenitonta! On helppo ottaa tarpeen mukaan pakkasesta, ei ole pakko olla tuoretta, kunhan olisi edes jotain suolaista. Makeista monet juusto- ja suklaakakut on yhtä hyviä gluteenittomana kuin gluteenilla. On ankeata syödä pitkillä matkoilla vain omia eväitä.
ps. absit on kammottavia, mutta niihin on pakko mennä jos muualta ei saa syötävää.
Itsellä monesti poiketessa tärkein on se vessa ja sitten toki että tohtii siellä käydä niin kahvi. Jos on vain pikavisiitti niin mielelläni otan kahvin kanssa sen halvimman syötävän. Yleensä se on joku makea, mutta olis kiva jos olis tarjolla myös joku tosi edullinen suolainen juttu. Yleensä halvin on karjalanpiirakka, noin 3 euroa, ja sit pompataankin jo lähemmäs viiden euron sämpylöihin.
Eli kahvi+pulla 2 € -yhdistelmien lisäksi haluaisin esim. kahvi+pikkusämpylä tai kahvi+karjalanpiirakka tai vaikka kahvi+leipäjuusto 2 € -kombon. :)
Toinen kiva juttu on jos kahvilassa on lehtiä selailtavaksi, paras tietty paikallislehti mut kahvilanpitäjän kotoaan tuomat vanhat aikakauslehdetkin on tosi jees. Yhdessä kahvilassa oli hyllyllinen Valittuja paloja, selasin siellä aina yhden per käynti. :D
Vierailija kirjoitti:
Järkevän hintatason.
Kalliilla hinnoilla minä vain pyyhällän jatkossakin ohi. ABsilla käyn vain vessassa.
Viime kesänä eräs paikka houkutteli muita selvästi halvemmalla bensalla. Kun bensaa ei norunut, ja sisältä käytiin kysymässä että missä vika, niin sanoivat että kaikki pumput on rikki. Luulivat varmaan että tuollainen kusetus kannattaa, mutta emme olleet ainoita jotka lähtivät ostamatta mitään.
Mulla on vähän ajatuksia, millä erottua ja saada asiakkaita käymään varta vasten naapurikunnista, mutta niitä en paljasta tässä vaiheessa. Omat leipomistaidot tietty hyvä lisä ja työntekijäpuoli hoituu sekin. Kyllä leivoksia nykyään ostetaan maallakin, sen huomaa siitä, että lähikaupassa on muitakin kuin pakastekakkuja tarjolla. Ap.