Mitä haluaisit tienvarsikahvilasta?
Mulla olisi mahdollisuus perustaa, mietin vielä asiaa. Mulla on työpaikka nyt, mutta perikunnallamme on tyhjä liiketila, johon tämä onnistuisi ja haluaisin muuttaa takaisin kauniille lapsuudenseudullemme, varsinkin kun talokin on jäämässä tyhjäksi eikä sitä ole helppo myydä, remontoimaan sen pystyy. Perikunnan muut osakkaat ovat halukkaita myymään molemmista osuutensa.
Nämä on itsestään selviä:
- Kunnolliset ja siistit vessat, joita on tarpeeksi
- hyvää kahvia, joka ei ole seisonut liikaa, kunnollista haudutettua teetä, mutta pussivalikoimaa niitä haluaville myös, muutakin kuin perusliptonia ja kaakaota
- suolaista ja makeaa syötävää, myös muuta suolaista kuin leipiä ja sämpylöitä, ehkä salaattiannoksia?
Ruokatarjoilua ei tule näillä näkymin, ainakaan alkuun, mutta salaatteja voisi olla lounasaikaan. Ajatus on, että voisi olla myös pihalla muurinpohjalettuja silloin tällöin.
Kommentit (149)
Itse kaipaan usein jotain suolaista mutta tarjolla vain niitä tavallisa, usein jo kuivahkoja, sämpylöitä missä hyvin säästeliäästi täytteitä. Suolaiset leivonnaiset olisi hyvä jos tarpeeksi isoja ja tuoreita. Jotain mitä syö nopeasti ja helppo ottaa myös mukaan.
Salaatteja ja vastaavaa terveys-intoilua ei kiinnosta ostaa matkoilla. matkat ainakin minulle ajankohtia kun voi sallia itseleen jotain epäterveellisempää jotta jaksaa ajaa sen 1000km päivässä.
Taustamusiikiksi sitte soimaan järviradio eikä mitään hömppäkanavia.
Ukko38 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaiset piirakat esim. lohipiirakka, nam!
Tuoreet hyvät munkit on aina hitti ja sillä voi nousta seutukunnan suosikiksi. Muista taikinan maustaminen!
Muutakin makeaa kuin ”peruspullaa” itse tykkään erityisesti marjapiirakoista, leivoksista ja kakuista.
Just olin sanomassa että turha kikkailu pois.
Perus voisilmäpullat ja korvapuustit.
Sämpylät, joiden välissä muutakin kuin voita ja puolikas siivu halvinta juustoa.
Mielelläni näkisin että tarjonta saisi olla suht terveellistä, eikä uppopaistettuja rasvapalloja.Jos kyseessä on tienvarsikahvila, sinne pysähdytään koska on nälkä, jano ja vessahätä. Ei sinne pysähdytä siksi että "saakohan tuolta tähtianiksella koristeltua laktoositonta muropohjaista juustokakkua?".
Fiksu yrittäjä tunnistaa millaisia asiakkaita liikkuu ja kyselee aktiivisesti asiakkailta palautetta. Ei niitä laatutietoisia kannata päästää ohi ajamaan. Käyttävät varmasti enemmän rahaa kuin 2 € pullakahvin metsästäjät.
pullakahvi15euroo kirjoitti:
Järkevän hintatason.
Kaksipiippuinen juttu, kahvilayrittäjä ei elä minimihinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee huolelliset kannattavuuslaskelmat. Saat kunnalta tiedon liikennemäärästä kyseisellä tiellä, sen jälkeen mieti, moniko matkustaja pysähtyy kahvilaasi ja ennen kaikkea miksi. Missä ovat lähimmät ABC:t tai muut tutut, tunnetut monipuoliset vaihtoehdot? Jos matkailija on pysähtynyt 50 km aiemmin ABC:llä, hän ei pysähdy uudestaan sinun kahvilassasi. Käyvätkö paikkakuntalaiset kahviossasi ja jos, niin miksi? Mikä heitä sinne vetää?
Kun sinulla on arvio siitä, kuinka moni asioi kahvilassasi päivittäin, siis joka ikinen päivä kun se on auki, mieti mikä on keskimääräisen ostoksen arvo. Vähennä siitä alvit, verot, kiinteät kulut ja tuotantokustannukset, niin tiedät paljonko jää voittoa, josta maksat itsellesi palkan.
Itse odotan kahvilalta vegaanisia vaihtoehtoja. Kuluneena kesänä tuli taas huomattua, ettei pienissä kahviloissa sellaisia pystytä tarjoamaan, joten juomme kahvimme yleensä kaupunkien keskustakahviloissa.
Lähimmät ketjuhuoltsikat on 40 km päässä. Tuossa on tilaus yhden paikan lopetettua juuri paikkakunnalla, eikä siihen ole uutta tulossa, sillä erolla, että tämä paikka on lähellä tien vartta.
Rekkaliikennettä alueella on aika vähän, naapurikuntiin on parempi tie toista kautta. Sen sijaan alueella asuu paljon lapsiperheitä.
Olen aika hyvä leipomaan itse ja osaan tehdä erikoistuotteita. Osaan tehdä mm. marjaleivoksia, jotka ovat samaan aikaan gluteenittomia ja vegaanisia, itse kehittelemäni resepti, alunperin juhlia varten, kun puolison isossa suvussa löytyy paljon allergiaa. Olen aina vähän harmitellut, etten lähtenyt leipomoalalle, mutta kun oli lukupäätä, oli jotenkin itsestään selvää opiskella. Aina olen kuitenkin kaivannut tehdä jotain tällaista. Liiketila ei ole ollut aiemmin kahvila, mutta olen selvittänyt että siitä saisi sellaisen ja laskelmat ilmanvaihtoremontista ja WC-tilojen peruskorjauksesta on tehty jo. Tarkoitus ei ole rikastua, mutta kunhan pärjää. Ap.
Suosittelen vahvasti yrittäjäkurssia ja sieltä saatavaa apua kannattavuuslaskelmaan. Paikkakunnan lapsiperheet käyvät kahviloissa vain harvoin. Miksi se toinen kahvila lopetti?
Keittoja, salaatteja yms. kevyempiä ruokia. Työni vaatii ajamista ympäri Suomea, ja kiloja kertyy herkästi, koska huoltoasemien ruoka on yleensä aika lihottavaa. Kaipaisin niiden hampurilaisten ja ranskalaisten tilalle siis jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee huolelliset kannattavuuslaskelmat. Saat kunnalta tiedon liikennemäärästä kyseisellä tiellä, sen jälkeen mieti, moniko matkustaja pysähtyy kahvilaasi ja ennen kaikkea miksi. Missä ovat lähimmät ABC:t tai muut tutut, tunnetut monipuoliset vaihtoehdot? Jos matkailija on pysähtynyt 50 km aiemmin ABC:llä, hän ei pysähdy uudestaan sinun kahvilassasi. Käyvätkö paikkakuntalaiset kahviossasi ja jos, niin miksi? Mikä heitä sinne vetää?
Kun sinulla on arvio siitä, kuinka moni asioi kahvilassasi päivittäin, siis joka ikinen päivä kun se on auki, mieti mikä on keskimääräisen ostoksen arvo. Vähennä siitä alvit, verot, kiinteät kulut ja tuotantokustannukset, niin tiedät paljonko jää voittoa, josta maksat itsellesi palkan.
Itse odotan kahvilalta vegaanisia vaihtoehtoja. Kuluneena kesänä tuli taas huomattua, ettei pienissä kahviloissa sellaisia pystytä tarjoamaan, joten juomme kahvimme yleensä kaupunkien keskustakahviloissa.
Lähimmät ketjuhuoltsikat on 40 km päässä. Tuossa on tilaus yhden paikan lopetettua juuri paikkakunnalla, eikä siihen ole uutta tulossa, sillä erolla, että tämä paikka on lähellä tien vartta.
Rekkaliikennettä alueella on aika vähän, naapurikuntiin on parempi tie toista kautta. Sen sijaan alueella asuu paljon lapsiperheitä.
Olen aika hyvä leipomaan itse ja osaan tehdä erikoistuotteita. Osaan tehdä mm. marjaleivoksia, jotka ovat samaan aikaan gluteenittomia ja vegaanisia, itse kehittelemäni resepti, alunperin juhlia varten, kun puolison isossa suvussa löytyy paljon allergiaa. Olen aina vähän harmitellut, etten lähtenyt leipomoalalle, mutta kun oli lukupäätä, oli jotenkin itsestään selvää opiskella. Aina olen kuitenkin kaivannut tehdä jotain tällaista. Liiketila ei ole ollut aiemmin kahvila, mutta olen selvittänyt että siitä saisi sellaisen ja laskelmat ilmanvaihtoremontista ja WC-tilojen peruskorjauksesta on tehty jo. Tarkoitus ei ole rikastua, mutta kunhan pärjää. Ap.
Suosittelen vahvasti yrittäjäkurssia ja sieltä saatavaa apua kannattavuuslaskelmaan. Paikkakunnan lapsiperheet käyvät kahviloissa vain harvoin. Miksi se toinen kahvila lopetti?
Oon käynyt yrittäjäkurssin ja minulla on kaupan alan koulutus. Se edellinen paikka menee huonokuntoisena näillä näkymin purkuun ja kahvilan pitäjä eläkkeellä.
Kannattaa miettiä millä tuotteilla saa paikalliset sinne ja mitä ohikulkijat kaipaa. Nää voi olla usein eri juttuja. Ainakin joku sellanen simppeli oma juttu kannattaa keksiä, jolla tulla tunnetuksi ja saada kanta-asiakkaita.
Tosi monella paikkakunnalla Suomessa on esim. se kuuluisa munkkipaikka, jossa käy niin paikalliset kuin turistitkin. Vai onko joku kuullut esim. Pyynikin munkkikahvilasta?
Tai sitten alat tekemään Suomen parasta omenapiirakkaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoreet hyvät munkit on aina hitti ja sillä voi nousta seutukunnan suosikiksi. Muista taikinan maustaminen!
Muutakin makeaa kuin ”peruspullaa” itse tykkään erityisesti marjapiirakoista, leivoksista ja kakuista.
Sämpylät, joiden välissä muutakin kuin voita ja puolikas siivu halvinta juustoa.
Mielelläni näkisin että tarjonta saisi olla suht terveellistä, eikä uppopaistettuja rasvapalloja.Jos kyseessä on tienvarsikahvila, sinne pysähdytään koska on nälkä, jano ja vessahätä. Ei sinne pysähdytä siksi että "saakohan tuolta tähtianiksella koristeltua laktoositonta muropohjaista juustokakkua?".
Mutta jos haluaa, että sinne pysähdytään esim. jokaisella mökkimamtkalla, koska sieltä saa muutakin kuin sitä perustylsää suuhunpantavaa, joka ei maistu edes hyvälle.
Perustylsäkin voi maistua hyvälle jos sen osaa tehdä oikein.
Lisäksi liiketaloudellisessa mielessä marjarahkakuningatarunelmaleivokset ovat huono bisnes.
Määrittele se kohderyhmäsi huolella. Onko se paikalliset, maakunnan kulkijat, kesälomalaiset, rekkakuskit vai kuka? Sen jälkeen kun tiedän kuka on asiakkaasi niin voi laatia ympäristön ja ruokalistan sen mukaan. Perussääntö on se, että ruoka ja juomat ovat laadukkaita ja maistuvia. Mutta myös sellaisia, että ne aiheuttavat sinulle vain vähän työtä. Panosta asiakkaiden kohtaamiseen ja huomioimiseen ja kehitä palautejärjestelmä jolla voi parantaa tuotevalikoimaasi palautteen perusteella. Varmista että sinulla on kyltit ja muut kunnossa että ihmiset löytävät sinua ja kehitä ammattilaisen kanssa sosiaalisen media sivut joilla toimit aktiivisesti kilpailujen ja muiden kautta luoden mainetta. Sisusta mukavasti, vältä muovia mutta älä liian mukavasti ettei asiakkaat jää koko päiväksi. Älä tarjoa keskiolutta jos muut olut paikat ovat kaukana, jotta et kerää paikallista epäsosiaalista ainesta. Varmista että sinulla on varaa tehdä tappiota ensimmäinen kesä, älä luovuta heti alkuun. Maineen tulee antaa kasvaa.
Tienvarsikahvilassa pitää olla jokin nähtävyys mitä pysähtyä katsomaan, joko luonnon tekemä tai ihmisen paikalle tuoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos haluaa, että sinne pysähdytään esim. jokaisella mökkimamtkalla, koska sieltä saa muutakin kuin sitä perustylsää suuhunpantavaa, joka ei maistu edes hyvälle.
Lisäksi liiketaloudellisessa mielessä marjarahkakuningatarunelmaleivokset ovat huono bisnes.
Kannattaa muistaa kokonaisuus ja mitä muuta samalla käynnillä ostetaan. Kannattaako päästää se kiiltävä ja uusi BMW ajamaan ohi, kun vaimo vieressä sanoo ”ei siellä saa kuin korvapuusteja”. Samalla pysähdyksellä olisi saattanut tarttua matkaan montaa muutakin juttua, kun miettii valikoimansa ja suositukset.
Se vakioasiakas, joka käy pelaamassa loton ja ostaa maksimissaan eilisen tarjouskäntyn, ei paljon bisnestä kannattele.
Vierailija kirjoitti:
Tienvarsikahvilassa pitää olla jokin nähtävyys mitä pysähtyä katsomaan, joko luonnon tekemä tai ihmisen paikalle tuoma.
Vanha scania olis komia
tienvarsikahvilaan pysähdytään koska on kusihätä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mä pysyn sitten täällä kaupunkikeskustassa ja käyn reissuillakin vain kaupunkien keskustakahviloissa, joissa saa oikeita leivoksia. 😊
Vierailija kirjoitti:
tienvarsikahvilaan pysähdytään koska on kusihätä
Ja se aiheuttaa yrittäjälle pelkkiä kuluja. Toivottavasti samalla edes ostat jotain tai kohta ei ole koko mestaa, kun siitä tuli vain ilmainen wc.
Niin ja vaikka ei ole rekkaliikennettä paljon, jonkin verran silti ja turistiliikennettä siinä on maisemien vuoksi. Kesäkahvilaksi ehkä jää, minulla on joka tapauksessa toinen työ, jota voin tehdä etänä omalla aikataululla ja keskittyä siihen talvella.