Mitä haluaisit tienvarsikahvilasta?
Mulla olisi mahdollisuus perustaa, mietin vielä asiaa. Mulla on työpaikka nyt, mutta perikunnallamme on tyhjä liiketila, johon tämä onnistuisi ja haluaisin muuttaa takaisin kauniille lapsuudenseudullemme, varsinkin kun talokin on jäämässä tyhjäksi eikä sitä ole helppo myydä, remontoimaan sen pystyy. Perikunnan muut osakkaat ovat halukkaita myymään molemmista osuutensa.
Nämä on itsestään selviä:
- Kunnolliset ja siistit vessat, joita on tarpeeksi
- hyvää kahvia, joka ei ole seisonut liikaa, kunnollista haudutettua teetä, mutta pussivalikoimaa niitä haluaville myös, muutakin kuin perusliptonia ja kaakaota
- suolaista ja makeaa syötävää, myös muuta suolaista kuin leipiä ja sämpylöitä, ehkä salaattiannoksia?
Ruokatarjoilua ei tule näillä näkymin, ainakaan alkuun, mutta salaatteja voisi olla lounasaikaan. Ajatus on, että voisi olla myös pihalla muurinpohjalettuja silloin tällöin.
Kommentit (149)
pullakahvi15euroo kirjoitti:
Järkevän hintatason.
Jos hinta on määräävin tekijä, niin oikea paikka on ABC eikä yksityisen yrittäjän kahvila. Absilla hinta voidaan painaa ketjun voimavaroilla alas, yksityisessä paikassa ei.
Munkkikahvit ja ehkä jotain juomaa vesikin riittäisi, jos reissulla olisin.
Itse pysähtyisin tienvarsikahvilassa ajellessani perheen kanssa lomalla. Kerron siis omasta näkökulmasta, mikä pysäyttäisi:
- Kaunis paikka, esim. järven rannalla. Hyvin hoidetun näköinen rakennus ja piha.
- Hyvissä ajoin ennen kahvilaa kyltti tai pari. Kyltti tismalleen kahvilan kohdalla ei riitä tekemään päätöstä sillä sekunnilla.
- Gluteenittomia vaihtoehtoja. Tämä on nykyaikana jo aika välttämätön.
- Paikallisia matkamuistoja/tuliaisia. Mieluiten ei kiinarihkamaa, vaan paikkakunnalla tehtyä. Paikalliset kulutettavat tuotteet (hunaja, hillo, makeiset…) pienissä pakkauksissa ovat hyviä tuliaisia.
Jos haluat vetää myös paikallisia, tarvittaisiin joku hyvä erikoisuus. Esim. Taipalsaaren pehmiskioskista on tullut suosikki paikallistenkin keskuudessa ja jopa viereisestä Lappeenrannasta asti käydään erikseen siellä. Valtavia pehmiksiä kohtuuhinnalla ja kaunis järviterassi, jossa niitä voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tienvarsikahvilaan pysähdytään koska on kusihätä
Ja se aiheuttaa yrittäjälle pelkkiä kuluja. Toivottavasti samalla edes ostat jotain tai kohta ei ole koko mestaa, kun siitä tuli vain ilmainen wc.
Vessana toimiminen on edellytyksenä toimiluvan saamisessa ;-)
Vessaan käsipaperia kiitos, eikä kauheaa meteliä pitävää puhalluskonetta, joka jättää kuitenkin kädet lopulta märiksi…
Ituhippi ei pärjää.
Pitää saada myös miehet (jopa persut) hakeutumaan vaikka vihaamiasi annoksia maksamaan. Pekonia, makkaraperunoita, kermamunkkeja. Teepussit voit viedä kompostiin.
Vierailija kirjoitti:
Vessaan käsipaperia kiitos, eikä kauheaa meteliä pitävää puhalluskonetta, joka jättää kuitenkin kädet lopulta märiksi…
Tämä! Ne puhaltimet on todella epähygieenisiä, kun levittää kaikki pöpöt ilmaan ja samalla käsille. Lisäksi ne mihin kädet pitää tunkea sisään on hankalia, kun voimakkaan ilmavirran takia kädet osuu helposti reunoihin. Karmeita kapistuksia, en enää käytä, vaan lähden kiukkusena märkiä käsiä heilutellen ulos.
En kävisi kyllä tienvarsikahvilassa, jos asuisin sellaisen lähellä. Matkoillahan niissä käydään. Ellei se saavuttaisi mainetta, että täältä saa jotain erityisen hyvää. Jos kaikki alkaisivat puhua, että tosi hyvä paikka ja paremmat tuotteet kuin muualla, pitäisi käydä kokeilemassa. Mutta ei se varmasti helppoa ole saavuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse pysähtyisin tienvarsikahvilassa ajellessani perheen kanssa lomalla. Kerron siis omasta näkökulmasta, mikä pysäyttäisi:
- Kaunis paikka, esim. järven rannalla. Hyvin hoidetun näköinen rakennus ja piha.
- Hyvissä ajoin ennen kahvilaa kyltti tai pari. Kyltti tismalleen kahvilan kohdalla ei riitä tekemään päätöstä sillä sekunnilla.
- Gluteenittomia vaihtoehtoja. Tämä on nykyaikana jo aika välttämätön.
- Paikallisia matkamuistoja/tuliaisia. Mieluiten ei kiinarihkamaa, vaan paikkakunnalla tehtyä. Paikalliset kulutettavat tuotteet (hunaja, hillo, makeiset…) pienissä pakkauksissa ovat hyviä tuliaisia.Jos haluat vetää myös paikallisia, tarvittaisiin joku hyvä erikoisuus. Esim. Taipalsaaren pehmiskioskista on tullut suosikki paikallistenkin keskuudessa ja jopa viereisestä Lappeenrannasta asti käydään erikseen siellä. Valtavia pehmiksiä kohtuuhinnalla ja kaunis järviterassi, jossa niitä voi syödä.
Tässä aika hyvin omatkin mielipiteet kesäloman taukopaikasta. Ei olisi pahitteksi, jos olisi jo "nähtävyys", pieni leikkipaikka tai -nurkka, jossa lapset vois touhuta hetken samalla kun aikuiset juo kahvit. Tämä siis kiireettömänä matkailijana, vakio-osuudella mummolaan pysähdytään oikeastaan aina samalla abc:llä motarin vieressä, sieltä saa bensat, vessat ja heseaterian nopeasti, löytyy kauppa täydennysostoksiin ja leikkipaikkakin lapsille. Noilla matkoilla nopeus on valttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee huolelliset kannattavuuslaskelmat. Saat kunnalta tiedon liikennemäärästä kyseisellä tiellä, sen jälkeen mieti, moniko matkustaja pysähtyy kahvilaasi ja ennen kaikkea miksi. Missä ovat lähimmät ABC:t tai muut tutut, tunnetut monipuoliset vaihtoehdot? Jos matkailija on pysähtynyt 50 km aiemmin ABC:llä, hän ei pysähdy uudestaan sinun kahvilassasi. Käyvätkö paikkakuntalaiset kahviossasi ja jos, niin miksi? Mikä heitä sinne vetää?
Kun sinulla on arvio siitä, kuinka moni asioi kahvilassasi päivittäin, siis joka ikinen päivä kun se on auki, mieti mikä on keskimääräisen ostoksen arvo. Vähennä siitä alvit, verot, kiinteät kulut ja tuotantokustannukset, niin tiedät paljonko jää voittoa, josta maksat itsellesi palkan.
Itse odotan kahvilalta vegaanisia vaihtoehtoja. Kuluneena kesänä tuli taas huomattua, ettei pienissä kahviloissa sellaisia pystytä tarjoamaan, joten juomme kahvimme yleensä kaupunkien keskustakahviloissa.
Lähimmät ketjuhuoltsikat on 40 km päässä. Tuossa on tilaus yhden paikan lopetettua juuri paikkakunnalla, eikä siihen ole uutta tulossa, sillä erolla, että tämä paikka on lähellä tien vartta.
Rekkaliikennettä alueella on aika vähän, naapurikuntiin on parempi tie toista kautta. Sen sijaan alueella asuu paljon lapsiperheitä.
Olen aika hyvä leipomaan itse ja osaan tehdä erikoistuotteita. Osaan tehdä mm. marjaleivoksia, jotka ovat samaan aikaan gluteenittomia ja vegaanisia, itse kehittelemäni resepti, alunperin juhlia varten, kun puolison isossa suvussa löytyy paljon allergiaa. Olen aina vähän harmitellut, etten lähtenyt leipomoalalle, mutta kun oli lukupäätä, oli jotenkin itsestään selvää opiskella. Aina olen kuitenkin kaivannut tehdä jotain tällaista. Liiketila ei ole ollut aiemmin kahvila, mutta olen selvittänyt että siitä saisi sellaisen ja laskelmat ilmanvaihtoremontista ja WC-tilojen peruskorjauksesta on tehty jo. Tarkoitus ei ole rikastua, mutta kunhan pärjää. Ap.
Suosittelen vahvasti yrittäjäkurssia ja sieltä saatavaa apua kannattavuuslaskelmaan. Paikkakunnan lapsiperheet käyvät kahviloissa vain harvoin. Miksi se toinen kahvila lopetti?
Oon käynyt yrittäjäkurssin ja minulla on kaupan alan koulutus. Se edellinen paikka menee huonokuntoisena näillä näkymin purkuun ja kahvilan pitäjä eläkkeellä.
Oliko paikka suosittu ja kannattava silloin kun se toimi? Vetikö se paikallisia myös?
Jos paikkakunnalla tai edes naapuripaikkakunnalla on joku perinneruoka (lörtsyt, kalakukko, lihamuki), niin niitä turistit haluavat maistaa.
Seuraavanlaiset tarjottavat olisivat minun makuuni, ja kävisin varmasti kahvilassa, jos näitä saisi:
- erikoiskahvit
- irtotee josta voisi hauduttaa oman kupillisen (maustettua vihreää ja mustaa teetä, rooibosta, matea)
- täytettyjä leipiä/croissantteja/bageleita
- suolaista piirakkaa, lisäkesalaatti
- leivoksia/kakkua
- pannukakku hillolla ja kermalla
- pillimehua, jäätelöä, keksejä lapsille
- kesällä kylmää juotavaa, esim. jääteetä
Yhtenä päivänä ei tietenkään tarvitsisi olla sekä leipiä, croissantteja että bageleita, vaan jokin vaihtoehto niistä. Näitä sitten voisi vaihdella päivästä toiseen.
Voisit myös ”erikoistua” johonkin tiettyyn juttuun. Esim. pitäjän parhaat vohvelit houkuttelisivat, jos niitä saisi joka päivä, ja olisivat tunnetusti hyviä.
Hyvä hygienia, siistit tilat, söpöt kalusteet ja astiat, ei mikään ankea halli missä muoviset pöydät ja tuolit ja kertakäyttölautaset.
Jotain laktoositonta, gluteenitonta ja lihatonta. Kauramaitoa.
Itse en tarvitse, mutta yhä useampi haluaa näitä.
Joku tuollainen pieni erikoisuus olisi tosiaan hyvä myyntivaltti. Vaikkapa nuo paikan päällä tehdyt vohveliannokset tai joku pehmiskone...
Jos on joku erikoisuus, niin sitä pitää olla tarjolla aina. Konsepti, jossa muurinpohjalettuja on ”silloin tällöin” ei toimi. Ne ihmiset tulee juuri niiden muurinpohjalettujen takia ja pettyvät jos niitä ei saa. Eivät tule toista kertaa.
Lattea, jotain limsoja ja mehuja, karjalanpiirakoita. Jäätelöä ainakin kesällä. Myös lihatonta suolaista. Jotain mitä helppo ostaa autoon evääksi: suklaata, keksejä, pillimehua, vesipulloja, karkkia jne.
Yleisenä neuvona sanoisin että olisi ehkä hyvä olla jotain maidotonta tarjottavaa, allergisia yms ajatellen. Vegaanisella vaihtoehdolla hoituisi maito- ja muna-allergisten tarjottava samalla, ja tietty kasvissyöjienkin. Jos tuntuu ettei ole niin paljon menekkiä että kannattaisi tehdä valmiiksi, voisi silti olla hyvä jos vaikka sitten saisi erikseen tilauksesta tehtyä maidottoman sämpylän tjsp
Varmaan juuri nuo vohvelit tai muurinpohjaletut olisi taloudellisesti erittäin kannattavia. Kun miettii mitä taikinan ainekset maksaa, ja paljonko valmiista annoksesta hillon ja kerman kanssa voi veloittaa (hinta toki kannattaa pitää maltillisena, siinäkin on yksi hyvä valtti jos yksi lettu ei maksa viittä euroa ja isommallakin perheellä on oikeasti varaa ostaa kaikille lettu tai pari). Iso astia taikinaa jääkaapissa, tarvittaessa aina uusi satsi, ja letut/vohvelit paistetaan aina tilauksesta.
Kävisin jo pelkästään tuon takia, vaikka asuisin naapurissa.
Vierailija kirjoitti:
En kävisi kyllä tienvarsikahvilassa, jos asuisin sellaisen lähellä. Matkoillahan niissä käydään. Ellei se saavuttaisi mainetta, että täältä saa jotain erityisen hyvää. Jos kaikki alkaisivat puhua, että tosi hyvä paikka ja paremmat tuotteet kuin muualla, pitäisi käydä kokeilemassa. Mutta ei se varmasti helppoa ole saavuttaa.
Erityisen hyvillä munkeilla tai leivällä olisi ehkä helpointa saavuttaa hyvä maine myös ns. paikallisten keskuudessa. Joku sellainen vetonaulatuote mitä lähellä asuvat tulevat myös hakemaan. Mikäs sen parempaa jos kodin läheltä löytyisi paikka, josta voisi käydä hakemassa säkillisen maukkaita munkkeja tai hyvää tuoretta leipää kotiin :) Prismat ja cittarit tarjoavat sellaista kuraa, että niiden kanssa on helppo kilpailla.
Yksi nahistunut viineri vitriinissä, 8 tuntia haudutettu kahvitilkka pyöreässä lasipannussa kolikoiden päällä, likainen vessa jossa ei ole paperia, lammintä vettä ja saippuakone ei toimi. Käsidesi on loppu.
Näillä kilpailet jo voitokkaasti pikkupaikkojen sarjassa.
Mulkoileva olutukkojen piiri viihtyy jo hyvin tuntikausia.