Onko työnhaku oikeasti tällaista nykyään? (Sis linkki). Alan itkemään jos on!
Jäin yllättäen työttömäksi kun työpaikkani (siis firma) myytiin ja uusi omistaja saneerasi pois tietyt avainroolit (halutessaan miehittää ne omilla henkilöillään). Sain toki 6kk ”kädenpuristuksen” mutta siitä huolimatta olen nyt työtön ja etsinyt jo 3kk tuloksetta työtä.
Osaamiseni on hyvää (taloushallinto), on päällikkötason kokemusta, esimieskokemusta yli 15v, CV on aukoton.
Mutta. Mulla on hankala tilanne sillä asun kaupungissa jossa mulla ei ole mitään verkostoa. Joudun asumaan tässä ainakin muutaman vuoden, lähiomaisen hoivan takia.
Kun luin tämän työnhaku-opstuksen niin aloin melkein itkeä. Oikeastiko se on tällaista nykyään? Pitää kommentoida kaikkea twitterissa, tehdä myyvät webbisivut itsestään, tunkea joka kissanrisistiäiseen verkottuakseen? Artikkeli oli jotenkin niin ilkeästi kirjoitettu että tunnen itseni epäkelvoksi muumioksi (olen 44v).
Tässä tää linkki
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/tyonhaku-nailla-ohjeilla-saat-unelm…
Onko enää KETÄÄN joka olisi saanut työn ilman suhteita ja ihan perinteisellä hakemuksella?
Kommentit (468)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti, älykäs, aikaansaava kekseliäs ja hain Kiillolle töihin tuotekehitykseen. En päässyt haastatteluun, mutta kuulin tutulta, että haastatteluna piti tehdä kolmen minuutin video ja esitellä siinä itsensä. Jaa en ollut ottanut itsestäni kuin 2 selfietä sitä ennen. Olisin voinut keksiä vaikka mitä uutta tuotetta Kiillolle, mutta esiintyä videossa... Musta ei ole ikinä saatu hyvää kuvaa. Tuskin videointi onnistuu yhtään paremmin.
Joten joka hommaan pitää olla joko ekstrovertti kaikkien kaveri tai sitten äärimmäinen tiimityöntekijä.
V***aa älyttömästi. Ratkon oikeasti tiimien ongelmat ja ekstroverttien ongelmat, että ne saavat tehtyä sitä miksi heidät on palkattu. Miksi minun pitäisi muuttua joksikin toiseksi? V***aa kun kaikki organisaatiot kuitenkin tarttee loppupelissä sen ongelmanratkaisijan.
Siksi organisaatioihin tarvitaan erilaisia ihmisiä, että homma kehittyy. Jees jees kulttuuri on hetken kivaa, kunnes huomataan että hei me ei pärjätä tällä tavalla. Nokiallakin kävi näin.
Olet ongelmaratkaisija, mutta video ei onnistunut, tahi perustelu siihen miksi hakemuksesi paras, vaikkei videota?
Miten video liittyy työtehtävään???
Nimenomaan. Mä jätän jokaisen paikan hakematta mihin pitää tehdä video, sillä se video ei mittaa millään lailla osaamista. Sit jossain markkinointi/myyntityössä sen ymmärrän että sitä ehkä voi vaatia.
Mua todella alkoi ärsyttää ja suututtaa tuo linkitetty artikkeli. Jotenkin todella halveksuva ja meidät vanhemmat ihmiset täysin häpäisevä kirjoitus. Pointtina se että et ole yhtään mitään jos et ole somen säihkyvä tähti. VMP taas kerran
Mä sain viran ihan vaan kuntarekryn kautta. Kunnallisella on varmaan helpompaa.
Ainoat paikat jossa ei tarvitse hyppiä ja pyöriä sirkuskoirana, ovat kuntareky ja valtiolle.fi
Suosittelen kaikkia jotka ei tykkää ”inspiraatiovideoista” käyttämään noita.
Vierailija kirjoitti:
Avoimella hakemuksella? Vai suoraan tehtävään hakemalla?
Mietin juuri että lukeeko kukaan kuntarekryn avoimia hakemuksia
Miten työnantajat sit lähtee tähän pelleilyyn? Miksi ne ei ymmärrä että samalla rajaavat ulos ison osan pätevistä hakijoista? Kenen tekemä päätös on se että etsitään some-kuukkelia ja että some-näkyvyys on rekrytoinnissa pärjäämisen mittari? Aidosti kiinnostaisi kuulla vastauksia näihin mutta eihän täällä työnantajia parveile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimella hakemuksella? Vai suoraan tehtävään hakemalla?
Mietin juuri että lukeeko kukaan kuntarekryn avoimia hakemuksia
Hakemalla suoraan avoinna ollutta tehtävää. Avoimia ei voisi virkaa täyttäessä käyttää, kun pitää erikseen hakea. Ei meidän kunnalla muutenkaan niitä lueta. Ehkä sotepuolelle toimivat..
Työnhaku itsessäänkin on useimmiten nykyään lapsellinen spektaakkeli, mutta odotappa mikäli tulet valituksi. Siellä ne hauskuudet vasta alkavatkin. Nykyinen työelämä useimmilla aloilla ei ole tarkoitettu aikuisille ja ammattimaisille työntekijöille. Työpaikat näyttäytyvät näille arvokkaille työntekijöille lähinnä lapsellisina teinisirkuksina. Eivät ne aikuisten työpaikkoja ole. Kokemattomat teinit osailevat kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Vierailija kirjoitti:
Työnhaku itsessäänkin on useimmiten nykyään lapsellinen spektaakkeli, mutta odotappa mikäli tulet valituksi. Siellä ne hauskuudet vasta alkavatkin. Nykyinen työelämä useimmilla aloilla ei ole tarkoitettu aikuisille ja ammattimaisille työntekijöille. Työpaikat näyttäytyvät näille arvokkaille työntekijöille lähinnä lapsellisina teinisirkuksina. Eivät ne aikuisten työpaikkoja ole. Kokemattomat teinit osailevat kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Niin totta. Tein elämäni suurimman mokan vaihtamalla vakkariviran ”nuorisofirmaan” eli nuorten starttiyrittäjien firmaan, jossa kaikki muut VPt on tyyliin vastavalmistuneita 24-vuotiaita. En tajua mitä ajattelin. Olen itse 46 ja tunnen itseni dinosaurukseksi, ja huomaan että vain teini-vouhotus on täällä arvossaan. Työnhaku käynnissä. Pakko päästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuota se on. Palasin takasin ensimmäiseen duunariammattiini, siellä asiat toimivat kuten ennenkin.'42 v.
Juu, samoin. Palasin takaisin vanhaan ammattiini. Tässä ei työt lopu eikä tarvitse myydä itseään sen kymmenillä tavoilla ja olla olevinaan niin fiksu ja filmaattinen vaan saa olla ihan oma itsensä. Työssäni riittää, että luvat on voimassa ja tietotaito hanskassa.
Tässä yksi työtön johtaja. Kannattaa miettiä tarkkaan lähteekö johtohommiin. Jos työ menee alta - ja se usein taphtuu juuri niin kuten ketjussa monelle käynyt eli uusi tj laittaa johtoryhmän uusiksi - niin on aivan mahdotonta saada oikein mitään työtä.
Johtohommaan et pääse, kukaan ei palkkaa työstä tippunutta johtajaa. Alemmalle tasolle et pääse, kun katsotaan että olet liian kokenut ja liian kallis (vaikka olisitkin valmis tiputtamaan palkkaa). Suorittavalle tasolle et pääse kun ajatellaan että olet nirppanokka.
Vaihtoehdot tällaisessa tilanteessa on todella vähissä. Mä en ole nyt muuta ratkaisua löytänyt kuin että lähden opiskelemaan toista akateemista tutkintoa.
Ukko38 kirjoitti:
Mulla periaatteessa sama tausta, eri alalta. Pörssiyhtiössä päällikkötasolla.
Kaikki duunit olen saanut suhteilla.
Tiliä ei ole missään somealustassa, toivottavasti ei koskana tulekaan.Soittele kaikki työtutut läpi ja kerro tilanteesta, äkkiseltään en keksi parempaa neuvoa.
On mielestäni turhaa alkaa nyt rakentamaan somemainetta, jos joutuu lähtemään nollasta.
Onneksi/valitettavasti ne henk koht puolitutut ovat se tehokkain työllistymiskanava. Some tuskin on läheskään yhtä hyödyllinen kuin laaja kontaktiverkko.
ihmiset ei yhtään tajua työttömien kirjoa. Luullaan että työtön on aina ammattitaidoton Pera 56v jolla puutteita osaamisessa tai motivaatiossa.
Näin se ei mene. Akateemisia työttömiä on paljon, johtajia on työttömänä, toimareita on työttömänä… olen itse hr-pomona joutunut irtisanomaan todella loistavia osaajia firman yt:ssä jotka on välillä käynnistetty ihan vaan osakekurssia manipuloidakseen. Eli turhaan on laitettu osaavaa porukkaa pihalle.
Akateemisia työttömiäkin on valtava määrä.
Joku tässä systeemissä on tosiaan rikki tai vialla.
Joo työnhaku on mennyt todella vaikeaksi. Itse työllistyin lopulta hanttihommiin keikkaluontoisiin töihin ja saan samalla soviteltua päivärahaa. Tässä on puolensa sillä jää paljon vapaa aikaa ja kuitenkin saan kuukaudessä käteen melkein saman verran kuin tekisin kokoaikaisesti töitä. Ansiosidonnainen ei myöskään ole päättynyt vaan alkoi uudestaan, sillä uusi työssäoloehto täyttyy näillä osa-aikaisilla töillä tuon 400 pv sisällä, mitä ansiosidonnaista maksetaan. Näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Mulla periaatteessa sama tausta, eri alalta. Pörssiyhtiössä päällikkötasolla.
Kaikki duunit olen saanut suhteilla.
Tiliä ei ole missään somealustassa, toivottavasti ei koskana tulekaan.Soittele kaikki työtutut läpi ja kerro tilanteesta, äkkiseltään en keksi parempaa neuvoa.
On mielestäni turhaa alkaa nyt rakentamaan somemainetta, jos joutuu lähtemään nollasta.
Onneksi/valitettavasti ne henk koht puolitutut ovat se tehokkain työllistymiskanava. Some tuskin on läheskään yhtä hyödyllinen kuin laaja kontaktiverkko.
Kontaktiverkkoa ei vaan enää sit saa kun olet jo työtön. Mä olen ollut aina hyvä työssäni ja pidetty esimies, mutta en ole ymmärtänyt verkostoitua enkä introverttinä ole tykännyt tuosta yhtään. Se jäi siis monin osin tekemättä.
Nyt sit on työnhakutilanteessa kurjaa kun verkostoa ei ole. Jälkiviisaana voi sanoa että olisi pitänyt verkostoitua. Mutta jälkiviisaus ei vaan nyt auta yhtään.
Mistä voisi ostaa ”Cvn tarkistuspalvelua”? Mulla on hyvä työhistoria, katkeamaton ura ennen tätä hetkeä, paljon osaamista - ja en pääse edes haastatteluun. Joku varmaan CVssä vialla mutten tiedä mikä. Olen kaikki opastukset lukenut ja mallit katsonut mutta sekään ei auta. Maksaisin jollekulle joka osaisi kertoa mistä kiikastaa. Vähän epäilen että ikä saattaa olla se mistä kiikastaa…
Tää on muuten todella hyvä ketju.
Suomessa on noin 5.5 miljoonaa ihmistä ja työmarkkinat ovat äärimmäisen sulkeutuneet. Kun alkaa hakemaan töitä vaikkapa Europpaasta niin äkkiä työpaikkoja on tuhansia lisää. Suosittelen ehdottomasti kaikille.
Vierailija kirjoitti:
ihmiset ei yhtään tajua työttömien kirjoa. Luullaan että työtön on aina ammattitaidoton Pera 56v jolla puutteita osaamisessa tai motivaatiossa.
Näin se ei mene. Akateemisia työttömiä on paljon, johtajia on työttömänä, toimareita on työttömänä… olen itse hr-pomona joutunut irtisanomaan todella loistavia osaajia firman yt:ssä jotka on välillä käynnistetty ihan vaan osakekurssia manipuloidakseen. Eli turhaan on laitettu osaavaa porukkaa pihalle.
Akateemisia työttömiäkin on valtava määrä.Joku tässä systeemissä on tosiaan rikki tai vialla.
Kyllä, tässä systeemissä todellakin on jotain rikki tai vialla. Esimerkiksi kaltaisesi pelkurimaiset ihmiset. Sinäkin olet silmää räpäyttämättä ja vastaanpanematta osallistunut loistavien työntekijöiden irtisanomiseen. Suotta sinä täällä sympatiapisteitä keräilet, minulta et ainakaan tule saamaan. Ikinä.
Tämä just. Moni ammattitaidoton saa siellä hienon some-jalanjäljen kun vaan vouhottaa ja kohkaa kaikesta. Ja on sit haluttua profiilia. Me hiljaiset osaavat introvertit sit jäädään sivuun…