Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnhaku oikeasti tällaista nykyään? (Sis linkki). Alan itkemään jos on!

Vierailija
10.09.2021 |

Jäin yllättäen työttömäksi kun työpaikkani (siis firma) myytiin ja uusi omistaja saneerasi pois tietyt avainroolit (halutessaan miehittää ne omilla henkilöillään). Sain toki 6kk ”kädenpuristuksen” mutta siitä huolimatta olen nyt työtön ja etsinyt jo 3kk tuloksetta työtä.

Osaamiseni on hyvää (taloushallinto), on päällikkötason kokemusta, esimieskokemusta yli 15v, CV on aukoton.
Mutta. Mulla on hankala tilanne sillä asun kaupungissa jossa mulla ei ole mitään verkostoa. Joudun asumaan tässä ainakin muutaman vuoden, lähiomaisen hoivan takia.

Kun luin tämän työnhaku-opstuksen niin aloin melkein itkeä. Oikeastiko se on tällaista nykyään? Pitää kommentoida kaikkea twitterissa, tehdä myyvät webbisivut itsestään, tunkea joka kissanrisistiäiseen verkottuakseen? Artikkeli oli jotenkin niin ilkeästi kirjoitettu että tunnen itseni epäkelvoksi muumioksi (olen 44v).
Tässä tää linkki
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/tyonhaku-nailla-ohjeilla-saat-unelm…

Onko enää KETÄÄN joka olisi saanut työn ilman suhteita ja ihan perinteisellä hakemuksella?

Kommentit (468)

Vierailija
261/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen edes luulee tarvitsevansa työkkärin cv-ym ”koulutuksia”, hän on jo työelämään kelpaamaton. Siis muuhun kuin siivoojaksi.

Mitä ihmeen nälvijöitä tänne palstalle on pesiytynyt? Jokaisenko pitäisi olla joku maisteri tai insinööri?

Miten maailma toimisi kun jokainen kouluttautuisi lääkäriksi tai juristiksi? Nämäkö sitten laittais ruokaa, pesisi lattioita, vaihtaisi mummoille vaippoja ja hitsaisi pajalla autoja?

KAIKKIA ammatteja tarvitaan.

Vierailija
262/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällisesti kirjoitti:

Hoitajat kuuluvat saavan töitä.

Kaikista ei ole hoitoalalle. Montako kertaa se pitää sanoa?

Lisäksi alalla on työvoimapula ihan syystä, nekään jotka alasta tykkäisivät, eivät halua sinne koska huonot työolot, kiire, surkea palkka jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Tämä. Olin kerran sossussa arkistoimassa papereita (työtoiminnassa mutta se on toinen juttu) ja yks case oli nainen jolta otettu neljä eri miesten kanssa tehtyä lasta huostaan. Oli käyttänyt poikaansa seksuaalisesti hyväksi, oli aiheuttanut kallonmurtuman tyttärelleen jne. Mutta niin vain koulutettiin lähihoitajaksi. Koulutus kuitenkin tyssäsi parin viikon sisään kun napsi potilaiden lääkkeitä omiin suihinsa.

Vierailija
264/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Tämä. Olin kerran sossussa arkistoimassa papereita (työtoiminnassa mutta se on toinen juttu) ja yks case oli nainen jolta otettu neljä eri miesten kanssa tehtyä lasta huostaan. Oli käyttänyt poikaansa seksuaalisesti hyväksi, oli aiheuttanut kallonmurtuman tyttärelleen jne. Mutta niin vain koulutettiin lähihoitajaksi. Koulutus kuitenkin tyssäsi parin viikon sisään kun napsi potilaiden lääkkeitä omiin suihinsa.

jessus sentään... no tommonen ei kuuluisi kyllä enää mitenkään yhteiskuntaan. D:

Vierailija
265/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekryfirmat ovat usein niitä, jotka keksivät nämä kaikki Linkkari- ja videopakot, tarpeen heittää volttia, ja haalivat yksittäiseen rekryyn 300 henkilöä. Koska jollainhan heidänkin pitää kai päivänsä täyttää.

Hakemukseen meni aina 4 tuntia (kolme eri osaa) ja tämä silti, vaikka copypastena täyttäisikin. Syy kestoon oli myös siinä, että alusta kaatui toistuvasti, heitti ulos kesken jne. joten ei muuta kuin copypeistaamaan uudestaan. Tämä ainakin yhdessä rekryfirmassa joka hoitelee ns. rekrytoivia koulutusohjelmia.

Siellä sitten ensin kaksi tuntia kuunnellaan taas rekryfirman yritysesittelyä. Ensin toki pääsevät tilaisuuden vetäjät esittelemään itsensä tuskaisen pitkästi. Mitä Helvet... Eihän kukaan sinne ole hakemassa.

Sen jälkeen kiusalliset omat esittäytymiset, jokainen vuorollaan. Sitten "verkostoidutaan", eli tehdään joku vaatimustasoltaan yläkoululaiselle sopiva ryhmätehtävä.

Taisin ravata sitkeästi moisissa olikohan kuusi kertaa. Viimeisessä niistä yksi konsulteista erikseen ilmoitti "Ilman LinkedIniä ei ole olemassa." Ilmaisin eriävän mielipiteen, ja kerroin etten moista perusta. Perustelujakin oli käyttää muuta kuin henkilökohtaiset, olihan sen kertainen rekry tietoturvan ammattilaiseksi. Sillä kertaa en päässyt enää edes toiselle kierrokselle. :D

Työkkäri jossain kohtaa taas kyseli, olisiko hyvä vaihtoehto uudelleen työllistymiseen joku rekrytoiva koulutusohjelma. Siinä kohtaa kerroin oman kokemukseni rehellisesti tuosta yhdestä tahosta. Virkailija oli itsekin hyvin hämmentynyt, ja jopa kiitteli vuolaasti palautteesta. Ei nämä tarinat sinne asti usein kai mene. Ja rekryfirma on taasen heille alihankkija. Eli suosittelen olemaan TE-toimiston suuntaan rehellinen, jos kokee vastaavaa.

Ei siitä mitään karenssia tule, josko työnhakija itsekin haluaa mielummin käyttää aikansa työnhakuun, kuin toistuvasti johonkin liibalaabaan.

Sittemmin työllistyin taas, ilman rekrytoivaa koulutusohjelmaa, ja todellakin yhä ilman Linkkariprofiilia.

Tässä kirjoituksessa oli tärkeä kohta ja komppaan sitä täysillä. Antakaa (asiallista) palautetta aina kursseista. TE-toimistoa kiinnostaa ihan oikeasti, jos kurssilla on jotain kehitettävää tai se on kertakaikkisen huono/kummallinen. Uskomatonta ehkä joillekin, mutta siellä on aidosti semmoista väkeä, jotka haluaisivat tarjota työttömille töitä ja hyödyllisiä kursseja. En ole itse siellä töissä jos joku sitä pohtii :)

Eiköhän ne kurssit ole tarkoituksella vähän ankeita jotta kukaan ei varmasti halua sinne uudestaan. Jos kurssi olisi kiva niin sittenhän työttömät kävisivät niitä huvikseen.

Harvalle niistä hyötyä on.

Jaa vuodesta toiseen ihan vaan huvikseen ilmaisena harjoittelijana 6kk:n kestoisesta harjoittelupaikasta toiseen kiertäen? Olen kutsumusalalla kyllä, mutta riski on nolla esittämääsi skenaarioon. Kyllä siinä töissäkäynnissä itselläni on motivaattorina sekin, että tienaa enemmän kuin ansiosidonnaisen tai peruspäivärahan.

Vierailija
266/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kävin tuollaisen cv-kurssin. minusta se oli hyödyllinen, vaikka osasin jo kirjoittaa cv:n. kouluttaja nimittäin osasi sparrata hakijoita ja antaa vinkkejä esim. mitkä paikat on viime aikoina palkanneet yli viisikymppisiäkin, ynnä muuta hyödyllistä, mistä oli oikeata hyötyä osallistujille. 

eli tuo oli vertaistukea ja verkostoitumistakin. 

Vierailija
267/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein sellaisen ratkaisun, että kouluttauduin sossutädiksi toisesta akateemisesta ammatista. Loppui se somepelleily, videocv:t ja muu roska. Ihan kuntarekryn ja haastattelun kautta on töitä saanut – ns. helposti eli minun mielestäni normaalisti.

Tää kiinnostaa! Olen yksi ketjun 40 ja risat ikäisistä akateemisista työnhakijoista. Miten muuntokoulutit itsesi? Sosionomi amk? Kauan meni?

Moikka. En muuntokouluttautunut, ihan uudet kandin ja maisterintutkinnon tein. Meni reilu kolme vuotta yhteensä molempiin, kun pistin hösseliksi. Aiempi koulutus eräs kieli, ja päädyin kustannusalan somepelleilykierteeseen.

T: Se sossutädiksi kouluttautunut alanvaihtaja

Ahaha. Alapeukuttajat hei pistäkää paremmaksi kuin tuo itsensä työllistänyt. Mutta sehän olisi teille liian iso punnerrus. Helpompi dissata.

Täällä on kaikki väärin. Ei saa olla työtön mutta liika koulutuskin on huonoo

Sossuksi ei kannata lähteä, jos ainoa motivaatio on työllistyminen. Työ on varsin kuormittavaa.

Varsin moni tässä keskustelussa on töissä. Valtaosa työpaikoista menee työpaikan vaihtajille, joten tähän rekrypelleilyyn joutuu osallistumaan melkein jokainen ihminen.

Kukakohan tässä sanoi olevansa lähdössä sossuksi lukemaan ainoana motivaationaan työllistyminen? Niinpä, ei kukaan.

Vierailija
268/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekryfirmat ovat usein niitä, jotka keksivät nämä kaikki Linkkari- ja videopakot, tarpeen heittää volttia, ja haalivat yksittäiseen rekryyn 300 henkilöä. Koska jollainhan heidänkin pitää kai päivänsä täyttää.

Hakemukseen meni aina 4 tuntia (kolme eri osaa) ja tämä silti, vaikka copypastena täyttäisikin. Syy kestoon oli myös siinä, että alusta kaatui toistuvasti, heitti ulos kesken jne. joten ei muuta kuin copypeistaamaan uudestaan. Tämä ainakin yhdessä rekryfirmassa joka hoitelee ns. rekrytoivia koulutusohjelmia.

Siellä sitten ensin kaksi tuntia kuunnellaan taas rekryfirman yritysesittelyä. Ensin toki pääsevät tilaisuuden vetäjät esittelemään itsensä tuskaisen pitkästi. Mitä Helvet... Eihän kukaan sinne ole hakemassa.

Sen jälkeen kiusalliset omat esittäytymiset, jokainen vuorollaan. Sitten "verkostoidutaan", eli tehdään joku vaatimustasoltaan yläkoululaiselle sopiva ryhmätehtävä.

Taisin ravata sitkeästi moisissa olikohan kuusi kertaa. Viimeisessä niistä yksi konsulteista erikseen ilmoitti "Ilman LinkedIniä ei ole olemassa." Ilmaisin eriävän mielipiteen, ja kerroin etten moista perusta. Perustelujakin oli käyttää muuta kuin henkilökohtaiset, olihan sen kertainen rekry tietoturvan ammattilaiseksi. Sillä kertaa en päässyt enää edes toiselle kierrokselle. :D

Työkkäri jossain kohtaa taas kyseli, olisiko hyvä vaihtoehto uudelleen työllistymiseen joku rekrytoiva koulutusohjelma. Siinä kohtaa kerroin oman kokemukseni rehellisesti tuosta yhdestä tahosta. Virkailija oli itsekin hyvin hämmentynyt, ja jopa kiitteli vuolaasti palautteesta. Ei nämä tarinat sinne asti usein kai mene. Ja rekryfirma on taasen heille alihankkija. Eli suosittelen olemaan TE-toimiston suuntaan rehellinen, jos kokee vastaavaa.

Ei siitä mitään karenssia tule, josko työnhakija itsekin haluaa mielummin käyttää aikansa työnhakuun, kuin toistuvasti johonkin liibalaabaan.

Sittemmin työllistyin taas, ilman rekrytoivaa koulutusohjelmaa, ja todellakin yhä ilman Linkkariprofiilia.

Tässä kirjoituksessa oli tärkeä kohta ja komppaan sitä täysillä. Antakaa (asiallista) palautetta aina kursseista. TE-toimistoa kiinnostaa ihan oikeasti, jos kurssilla on jotain kehitettävää tai se on kertakaikkisen huono/kummallinen. Uskomatonta ehkä joillekin, mutta siellä on aidosti semmoista väkeä, jotka haluaisivat tarjota työttömille töitä ja hyödyllisiä kursseja. En ole itse siellä töissä jos joku sitä pohtii :)

Ja höpön löpön. Ei niitä kiinnosta niin paljoa että mitään tapahtuisi koska noiden kurssien päämotiivi on "motivoida" eli suomeksi sanottuna vi...uunnuttaa työnhakija työllistymään ihan mihin tahansa, kunhan se päätyy muualle kuin työkkärin listoille edes hetkeksi. Ja tilastot näyttää paremmilta. 

Ei nyt pidä ihan paikkaansa. Kyllä siinä rekrytoivassa koulutusohjelmassa ainakin presentaation perusteella oli mukana tunnettujakin yrityksiä. Sellaisia, joihin todellakin olisi kiinnostanut päästä töihin, ja työssäoppia uuteen toimenkuvaan. Siksi sitä rumbaa jaksoin.

Kyseenalainen osuus noissa tuollaisissa on se, että ilmaiseksi harjoittelijaksihan sitä menee, ja aina on olemassa myös tahoja, jotka paikkaavat työvoimatarvettaan niillä ilmaisilla harjoittelijoilla ilman luvattua perehdytystä saati aikomustakaan palkata harjoittelun päätteeksi.

Mutta joo, en minä ainakaan aio koskaan enää tuon erään tahon mikkihiiritilaisuuksiin osallistua. Toivottavasti ei edes alustavaa tarvetta siihen tule.

Vierailija
269/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt tolla työkkärin työllistymiskurssilla 9e päiväpalkalla ja ilmeisesti artikkelin mukaan olen hävinnyt 22 vuotiaana työllistymispelin. Korona vaan sattui viemään mun työt, ajatuksena oli kyllä hakea kouluun mutta en kai sitten, kun olen hävinnyt jo

Vierailija
270/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta, jos miettii asiaa toisesta näkökulmasta, eli työnantajan näkökulmasta, niin kyllä se videoesittely jotain kertoo. onko se edes jotenkin asiallinen ja osataanko siinä käyttää nykyajan ohjelmia jne. tämän tajuaa, kun käy lukemassa jotain "sontasivua" facebookissa, missä ihmiset kirjoittaa täysin ilman estoja omalla nimellään kakkaa. ihmisiä on niin moneen junaan. en sano, että videoesittelyt olisi oikea tapa hakea työntekijöitä, mutta ehkä nopea keino suodattaa kaikista epäsopivimmat pois. sen jälkeen muut asiat ratkaisee. 

Vierailija
271/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein sellaisen ratkaisun, että kouluttauduin sossutädiksi toisesta akateemisesta ammatista. Loppui se somepelleily, videocv:t ja muu roska. Ihan kuntarekryn ja haastattelun kautta on töitä saanut – ns. helposti eli minun mielestäni normaalisti.

Tää kiinnostaa! Olen yksi ketjun 40 ja risat ikäisistä akateemisista työnhakijoista. Miten muuntokoulutit itsesi? Sosionomi amk? Kauan meni?

Moikka. En muuntokouluttautunut, ihan uudet kandin ja maisterintutkinnon tein. Meni reilu kolme vuotta yhteensä molempiin, kun pistin hösseliksi. Aiempi koulutus eräs kieli, ja päädyin kustannusalan somepelleilykierteeseen.

T: Se sossutädiksi kouluttautunut alanvaihtaja

Ahaha. Alapeukuttajat hei pistäkää paremmaksi kuin tuo itsensä työllistänyt. Mutta sehän olisi teille liian iso punnerrus. Helpompi dissata.

Täällä on kaikki väärin. Ei saa olla työtön mutta liika koulutuskin on huonoo

Sossuksi ei kannata lähteä, jos ainoa motivaatio on työllistyminen. Työ on varsin kuormittavaa.

Varsin moni tässä keskustelussa on töissä. Valtaosa työpaikoista menee työpaikan vaihtajille, joten tähän rekrypelleilyyn joutuu osallistumaan melkein jokainen ihminen.

Mikä nyt sitten kullekin on kuormittavaa työtä. Itse tykkään sossun työstä. Moni työkaveri kyllä on ihan loppuunpalanut, kun vie asiakkaiden ongelmat kotiin.

Positiiviseksi olen myös kokenut, että ylitöistä maksetaan. Minulla on muilla aloilla työskenteleviä kavereita, joiden oletetaan tekevän hommat loppuun omalla ajalla, koska erityisasiantuntijuus. Törkeetä.

Vierailija
272/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhuvat työttömät: ”Ei soittoa, ei sähköpostia, siinä teille työvoimapulaa”

Työttömät kertovat kymmenen syytä, miksi he eivät työllisty, vaikka avoimia työpaikkoja on paljon.

Outi Kokko

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008247215.html

Itsekin aikanaan paljon rekrytoinut Teppo puolestaan kertoo, että haettavia ihmisiä ei usein ole olemassakaan.– Siis etsitään yksisarvista. Taruolentoa.

Tämän takia kun työnantajat eivät löydä tarpeeksi hyvää orjaa niin ne haluavat kaikilta työttömiltä tuet pois niin johan orja työvoimaa löytyisi niille rikkauksia tienaamaan halvalla. Työnantajille ei kelpaa kukaan tavallinen ihminen työhön halpatyövoimaksi joka tekee kolmen ihmisen työt ja sitten koitetaan saada työttömyyskorvauksia pois köyhiltä ihmisiltä. Ennen oli joku moraali työnantajilla mutta ei nykyään. Niiden pitää saada rikkauksia yhden ihmisen selkänahasta itselleen niin ettei mikään kohtuus edes kelpaa. Yhden ihmisen pitää tuottaa kolmen ihmisen työt. 

Tätä ei kerrota koskaan Ylen tai Maikkarin uutisissa. Vaan siellä puhutaan päivästä toiseen vain "huutavasta työvoimapulasta".

Vierailija
273/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toisaalta, jos miettii asiaa toisesta näkökulmasta, eli työnantajan näkökulmasta, niin kyllä se videoesittely jotain kertoo. onko se edes jotenkin asiallinen ja osataanko siinä käyttää nykyajan ohjelmia jne. tämän tajuaa, kun käy lukemassa jotain "sontasivua" facebookissa, missä ihmiset kirjoittaa täysin ilman estoja omalla nimellään kakkaa. ihmisiä on niin moneen junaan. en sano, että videoesittelyt olisi oikea tapa hakea työntekijöitä, mutta ehkä nopea keino suodattaa kaikista epäsopivimmat pois. sen jälkeen muut asiat ratkaisee. 

Itse olen sujuva videoiden tekijä ja insta ym. some kuuluu harrastuksiin. En silti jumankauta ymmärrä miten se liittyy hakemiini (toimisto)töihin mitenkään?

Ja miksi sitä instaa pitää osata käyttää vaikka jossain tiskarin tai hyllyttäjän työssä? Tai miksi hyvän videon tekijä on sama kuin hyvä kahvilanmyyjä? 

Tai no kai sieltä tiskinurkasta on sit tarkoitus somettaa... # kiitollinen # hyväätyötä # bestlifeever

Vierailija
274/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin pari vuotta sitten toistaiseksi jatkuvasta työsuhteesta projektiin, joka päättyy noin puolen vuoden kuluttua. Minulle on ollut itsestäänselvää, että twiittailen erityisosaamiseeni liittyvistä tutkimuksista, uutisista, omasta työstäni jne. LinkedIniä olen käyttänyt laiskemmin, mutta seuraavan puolen vuoden aikana on tarkoitus aktivoitua myös siellä. Omaa verkkosivua en aio tehdä.

Verkostot ovat äärettömän tärkeitä. Kun pääsen väleihin uusien ihmisten kanssa (so. tehdään yhdessä joku projektin osa tai muuta vastaavaa, ei riitä että osallistutaan samaan kokoukseen), pyydän päästä heidän LinkedIn -verkostoonsa.

Kaiken kaikkiaan pyrin nimenomaan profiloitumaan oman alani asiantuntijana. Asiantuntijuus ei liity suoraan siihen, minkä kohderyhmän parissa työskentelen (esim. jos kyseessä olisi nuorisotyö) vaan laajempaan alueeseen, jota voin tehdä myös muiden kohderyhmien parissa (esim. resilienssin lisääminen kohderyhmässä). Tähän liittyy tietysti myös se, että pyrin työssäni tekemään parhaani, opiskelen niin paljon kuin työnantajan puolelta on mahdollisuus käyttää opintopäiviä, otan vastaan uusia tehtäviä päästäkseni uusiin verkostoihin, niissä verkostoissa tutustun ihmisiin ja olen aktiivinen.

Ja ensi vuoden alkupuolella aion ottaa yhteyksiä tuntemiini ihmisiin ja muistuttaa, että projekti on loppumassa ja olen etsimässä uutta työtä. Ellei sellaista ole jo siihen mennessä löytynyt. Ja jos näyttää, ettei työtä ala löytyä, alanmyydä osaamistani toiminimellä (leikitään vaikka, että asiantuntemukseni liittyy resilienssiin; esimerkiksi yrittäjäkouluttajat, työvoimakouluttajat ym. voisivat olla kiinnostuneita aiheesta osana heidän koulutuskokonaisuuksiaan).

Tsemppiä, ap.

Ihan hauska läppä!

Vierailija
275/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Koulutettiin lähihoitajaksi tuolla taustalla? Kannattaisiko senkin työnkuva tarkistaa joka tuollaisen koulutuspäätöksen teki ja toisaalta hyväksyi tuon kouluun? Ainiin sori kokenutta virkamiestä ei ulos hommastaan saa muualle kuin eläkkeelle. Silti ehkä kannattaisi siirtää tää erikoistehtäviin jonnekin kauas päätöstentekemisestä. 

Vierailija
276/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä ihan hakemalla yhä saa. Itse en ole pariin vuoteen hakenut, mutta olen tässä toista vanhempaani ja puolisoani auttanut työnhaussa.

On ollut ihan perus yksi tai kaksi haastattelua, jonka perusteella saatu työ. Mutta myös kolme kierrosta, ennakkotehtävää, tehtävä työhaastattelussa, joku tai kysely/haastattelu/peli jolla arvioitiin soveltuvuutta.

Mutta hakemus pitää olla hyvä ja motivaatiota uhkuva, jos mielii haastatteluun.

277/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävällisesti kirjoitti:

Hoitajat kuuluvat saavan töitä.

Lisäksi alalla on työvoimapula ihan syystä, nekään jotka alasta tykkäisivät, eivät halua sinne koska huonot työolot, kiire, surkea palkka jne.

Ihmisellä on uskomaton voima selviytyä myös huonoista työoloista jos on pakko.

Monet vanhukset ovat jo saaneet tarpeeksi elämästä joten eutanasian laillistaminen helpottaisi painetta. Hollannissa kuolinapua on myönnetty jopa masennuksesta kärsivälle. Meidän täytyy matkustaa Sveitsiin saadaksemme apua.

Vierailija
278/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpön löpön. Ei niitä kiinnosta niin paljoa että mitään tapahtuisi koska noiden kurssien päämotiivi on "motivoida" eli suomeksi sanottuna vi...uunnuttaa työnhakija työllistymään ihan mihin tahansa, kunhan se päätyy muualle kuin työkkärin listoille edes hetkeksi. Ja tilastot näyttää paremmilta. 

Ei nyt pidä ihan paikkaansa. Kyllä siinä rekrytoivassa koulutusohjelmassa ainakin presentaation perusteella oli mukana tunnettujakin yrityksiä. Sellaisia, joihin todellakin olisi kiinnostanut päästä töihin, ja työssäoppia uuteen toimenkuvaan. Siksi sitä rumbaa jaksoin.

Kyseenalainen osuus noissa tuollaisissa on se, että ilmaiseksi harjoittelijaksihan sitä menee, ja aina on olemassa myös tahoja, jotka paikkaavat työvoimatarvettaan niillä ilmaisilla harjoittelijoilla ilman luvattua perehdytystä saati aikomustakaan palkata harjoittelun päätteeksi.

Mutta joo, en minä ainakaan aio koskaan enää tuon erään tahon mikkihiiritilaisuuksiin osallistua. Toivottavasti ei edes alustavaa tarvetta siihen tule.

Rekrytoivaan koulutusohjelmaan sitten taas ei kelpaa kuin ne, jotka pystyy todistamaan ettei oikeastaan tarvitse enää lisäoppia koska nää työntantajat hakee ihan samalla lailla valmista duunaria kuin normaalissakin työnhaussa ja suomen suurtyöttömyydessä hakijoita riittää vaikka rima olisi todella korkealla.

Lähinnä nuo saa halvan ja koulutetun ja useimmiten valmiiksi osaavankin duunarin pariksi vuodeksi ja lisäksi valtio maksaa perehdyttämiskoulutuksen joka normaalisti ja ennen oli firman oma ongelma.

Ei tuommoisiin mitkään aloittelijat tai innokkaat harrastelijat tule valittua ilman vuosien työkokemusta alalta. 

Vierailija
279/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon artikkelin on kirjoittanut markkinointi-ihminen. Ja teksti on sen mukaista, hän katsoo työnhakua markkinointina. En lotkauttaisi korviani tuollaiselle. Headhuntereilta tai muilta ammattirekryäjiltä saa ehkä asiantuntevampia neuvoja.

Headhuntereille voi muuten myös ilmoittaa itsestään, että on käytettävissä. Siihen riittää pelkkä cv. Linkedin on toki nykyaikaa, eikä profiilin tekemiseen kauaa mene, mutta jos sitä ei halua käyttää niin sitten ei käytä. Paljon siellä kuitenkin huudellaan avoimista asiantuntija- ja päällikkötason tehtävistä.

Iso komppi talle. Ammattirekrytoijia ei kiinnosta patkan vertaa kenenkaan somepreesens jos silla ei ole haettavan tyotehtavan kannalta merkitysta. Haastatteltavia valitsevat kayvat hakemukset ja CV:t kovalla tahdilla lapi, ei siina aleta kenenkaan twitteria lukemaan. Toki nama saatetaan tarkastaa myohemmin mutta lahinna siksi ettei sielta loydy mitaan epailyttavaa.

Somella, nettisivuilla yms. salalla on valia silloin, jos haet tehtavaan esim. viestinnan parissa, tai johonkin luovaan hommaan ja talla ekstramateriaalilla voit jo osoittaa taitojasi. Taloushallinnon osaajalle riittaa hyva CV (max 2 sivua, ohjeita loytyy netista) ja mielellaan paivitetty Linkedin profiili. 

Sille joka taalla jankkaa kuinka IT-tukitoimintoihin hakevalta vaaditaan webbisivuja, siihen kenttaan voi laittaa linkedinprofiilin osoitteen tai jattaa tyhjaksi. Firmat kayttaa typeria lomakkeita rekryissaan ja nama lomakkeet on samat kaikille hakijoille tyotehtavasta riippumatta. 

Suhteet on tarkeita varsinkin jos ura on jo pitkalla, mutta ei nekaan ole valttamattomia. Onnea tyonhakuun!

Suhteet on aina tärkeitä. Etenkin julkisen sektorin työpaikoissa ne on usein täysin välttämättömiä. Muuten ei todennäköisesti pääse edes haastatteluun. Ellei ole lääkäri.

Täsmennän sen verran, että valtion virkoihin ei todennäköisesti mitään saumaa ilman suhdeverkostoa. Toki jos on ihan joku huippuasiantuntija oikeasti ja virkaan haetaan sen tyyppistä ihmistä ja oma osaamisesi mätsää todella hyvin vaatimusten kanssa, niin sitten voi olla mahiksia, mutta ihan tunnettu tosiasia on, että usein valtion virat on jo etukäteen pedattu joillekin henkilöille.

Vierailija
280/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska tilanne mutta ei poikkea mitenkään muutaman sadan tuhannen muun työttömän työnhakijan tilanteessa. Yksityiskohdat vähän vaihtelee mutta perusta on sama. 

Jos et ole edes linkedinissä niin äkkiä sinne edes tili. IMO, sen pitäisi riittää. Päivitä statusta, kommentoi mielenkiintoisia juttuja jne. Pienellä vaivalla tee itsestäsi näkyvä. Laita profiiliisi minkä alan paikkoja haet. Olin itsekin vähän samassa tilanteessa enkä uskonut löytäväni uutta työtä. Linkedinistä alkoi tulla yhteydenottoja sellaiseen tahtiin, että piti laittaa työnhaku vähäksi aikaa jäähylle.  Olen jopa hieman haastavalla alalla jolla paljon työttömyyttä, liian vanha minnekään (huoh, mutta näin sanotaan) eikä mulla ole minkäänlaista verkostoa. Sinä olet siinä mielessä hyvässä asemassa, että taloushallinnon osaajille on aina kysyntää. Projektit, tilkkarit jne. ajattele laajemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi