Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnhaku oikeasti tällaista nykyään? (Sis linkki). Alan itkemään jos on!

Vierailija
10.09.2021 |

Jäin yllättäen työttömäksi kun työpaikkani (siis firma) myytiin ja uusi omistaja saneerasi pois tietyt avainroolit (halutessaan miehittää ne omilla henkilöillään). Sain toki 6kk ”kädenpuristuksen” mutta siitä huolimatta olen nyt työtön ja etsinyt jo 3kk tuloksetta työtä.

Osaamiseni on hyvää (taloushallinto), on päällikkötason kokemusta, esimieskokemusta yli 15v, CV on aukoton.
Mutta. Mulla on hankala tilanne sillä asun kaupungissa jossa mulla ei ole mitään verkostoa. Joudun asumaan tässä ainakin muutaman vuoden, lähiomaisen hoivan takia.

Kun luin tämän työnhaku-opstuksen niin aloin melkein itkeä. Oikeastiko se on tällaista nykyään? Pitää kommentoida kaikkea twitterissa, tehdä myyvät webbisivut itsestään, tunkea joka kissanrisistiäiseen verkottuakseen? Artikkeli oli jotenkin niin ilkeästi kirjoitettu että tunnen itseni epäkelvoksi muumioksi (olen 44v).
Tässä tää linkki
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/tyonhaku-nailla-ohjeilla-saat-unelm…

Onko enää KETÄÄN joka olisi saanut työn ilman suhteita ja ihan perinteisellä hakemuksella?

Kommentit (468)

Vierailija
221/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlisäksi työn laatu on nykyään romahtanut. Suomalaisuus takaa keskinkertaisen tuotteen tai palvelun, jos sitäkään. Huijauksia ja jopa rikoksia tapahtuu koko ajan. 

Vierailija
222/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä voisi ostaa ”Cvn tarkistuspalvelua”? Mulla on hyvä työhistoria, katkeamaton ura ennen tätä hetkeä, paljon osaamista - ja en pääse edes haastatteluun. Joku varmaan CVssä vialla mutten tiedä mikä. Olen kaikki opastukset lukenut ja mallit katsonut mutta sekään ei auta. Maksaisin jollekulle joka osaisi kertoa mistä kiikastaa. Vähän epäilen että ikä saattaa olla se mistä kiikastaa…

Minä sain tuollaista apua liitosta, ja ihan jäsenmaksua vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku naurettavaa pelleilyä, palkat pienet, työolot menneet joka puolella paljon huonommiksi viimeisen 15 vuoden ajan. Samaan aikaan työttömyystuet pitäisi käytännössä lopettaa ja työttömien kepitys on ainoa hyväksyttävä työllisyystoimi, jotta työttömyys ei ole houkutteleva vaihtoehto oravanpyörälle. Koko julkista sektoria kutsutaan paperinpyörittelijöiksi vaikka valtaosa siellä tehtävästä työstä (hoitajat, opettajat ym) on sitä yhteiskunnan kaikkein tärkeintä työtä, jossa mitoitus ja työolot ovat jo menneet niin surkeiksi että kukaan ei enää tahdo jaksaa.

Leikkauksien perusteena aina on valtion velkaantuminen (mikä sinänsä ei edes olisi ongelma). Kuitenkin samaan aikaan on  koko ajan laskettu veroja, siis valtion tuloja, ja myös luotu vakuutuskuoria ym. joiden avulla omistajat pystyvät välttämään verojenmaksua kunnes kotiuttavat voitot, ja kokonaan jos vaihtavat maata ennen voittojen kotiuttamista, ja jos tähän suunnitellaan muutosta (exit-vero) niin tulee kauhea poru.

Miettikää nyt mitä äänestätte.

Vierailija
224/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on noin 5.5 miljoonaa ihmistä ja työmarkkinat ovat äärimmäisen sulkeutuneet. Kun alkaa hakemaan töitä vaikkapa Europpaasta niin äkkiä työpaikkoja on tuhansia lisää. Suosittelen ehdottomasti kaikille.

Suomen työmarkkinat ovat sulkeutuneet ja vaikeat koska Suomessa nykyään töihin pääsemällä lunastetaan ihmisarvo. Se luo liian suuren latauksen koko touhuun. Työmarkkinat jakavat ihmisarvoa. Tämä luo työpaikkakiusaamista yms, kun ihmiset taistelevat keskenään siitä ovatko ihmisiä vaiko eläimiä, eli loisia.

Vierailija
225/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekryfirmat ovat usein niitä, jotka keksivät nämä kaikki Linkkari- ja videopakot, tarpeen heittää volttia, ja haalivat yksittäiseen rekryyn 300 henkilöä. Koska jollainhan heidänkin pitää kai päivänsä täyttää.

Hakemukseen meni aina 4 tuntia (kolme eri osaa) ja tämä silti, vaikka copypastena täyttäisikin. Syy kestoon oli myös siinä, että alusta kaatui toistuvasti, heitti ulos kesken jne. joten ei muuta kuin copypeistaamaan uudestaan. Tämä ainakin yhdessä rekryfirmassa joka hoitelee ns. rekrytoivia koulutusohjelmia.

Siellä sitten ensin kaksi tuntia kuunnellaan taas rekryfirman yritysesittelyä. Ensin toki pääsevät tilaisuuden vetäjät esittelemään itsensä tuskaisen pitkästi. Mitä Helvet... Eihän kukaan sinne ole hakemassa.

Sen jälkeen kiusalliset omat esittäytymiset, jokainen vuorollaan. Sitten "verkostoidutaan", eli tehdään joku vaatimustasoltaan yläkoululaiselle sopiva ryhmätehtävä.

Taisin ravata sitkeästi moisissa olikohan kuusi kertaa. Viimeisessä niistä yksi konsulteista erikseen ilmoitti "Ilman LinkedIniä ei ole olemassa." Ilmaisin eriävän mielipiteen, ja kerroin etten moista perusta. Perustelujakin oli käyttää muuta kuin henkilökohtaiset, olihan sen kertainen rekry tietoturvan ammattilaiseksi. Sillä kertaa en päässyt enää edes toiselle kierrokselle. :D

Työkkäri jossain kohtaa taas kyseli, olisiko hyvä vaihtoehto uudelleen työllistymiseen joku rekrytoiva koulutusohjelma. Siinä kohtaa kerroin oman kokemukseni rehellisesti tuosta yhdestä tahosta. Virkailija oli itsekin hyvin hämmentynyt, ja jopa kiitteli vuolaasti palautteesta. Ei nämä tarinat sinne asti usein kai mene. Ja rekryfirma on taasen heille alihankkija. Eli suosittelen olemaan TE-toimiston suuntaan rehellinen, jos kokee vastaavaa.

Ei siitä mitään karenssia tule, josko työnhakija itsekin haluaa mielummin käyttää aikansa työnhakuun, kuin toistuvasti johonkin liibalaabaan.

Sittemmin työllistyin taas, ilman rekrytoivaa koulutusohjelmaa, ja todellakin yhä ilman Linkkariprofiilia.

Vierailija
226/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole verkostoa, voiko hätätilassa käyttää koulukavereitaan? Nuuskii ketkä on asemissa, varmistaa että ainakin ne tulee, ja sitten järkkää luokkakokouksen missä tyrkyttää itsensä työhön?

Vierailija
227/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä töitä tekevillä riittää. Menkää töihin

Vierailija
228/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ekan työpaikkani 2 vuotta sitten vastavalmistuneena, ilman suhteita. Oli CV, hakemuskirje ja esittelyvideo + ihan omat ansioni. Toki pari suosittelijaa oli, mutta heillekään ei työnantajani lopulta soittanut. Markkinointialan työ kyseessä.

Vierailija
229/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä,mutta tiedän nykyään kysyy joku jos paikka auki tietääkö joku?!ketään joka tulis töihin.. Kyllä se varmaan yleistä olevinaan halutaan ihminen jonka joku tuntee tms ,en tiiä mikä takana..on ikävää jos suhteilla tai suosituksilla pääsee duuniin.Mua ei suosittele kukaan.Mun motiivit meni työpaikkakiusattuna,kaksi paikkaa,toinen oli naisvalta ala.Ennen ilmiöön ollut tuli nyt huonojen aikojen aikaan.Asiakkaat rakasti mua,niin ihania asioita.Mutta kaikkee nyky työelämässä on.Potkastaan penkki alta..miettii mitä järkee.

Vierailija
230/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole verkostoa, voiko hätätilassa käyttää koulukavereitaan? Nuuskii ketkä on asemissa, varmistaa että ainakin ne tulee, ja sitten järkkää luokkakokouksen missä tyrkyttää itsensä työhön?

OT: mutta jos olit koulukiusaaja, älä kutsu uhrejasi.

Mulle kävi niin että entinen kiusaajani kutsui sähköpostilla luokkakokoukseen ihan ihme aikaan: Eka kokous oli ollut 20v peruskoulun jälkeen (en mennyt) ja tämä vain 4 vuotta myöhemmin.

"Otetaan kuppia mun okt:n patiolla ja mennään joukolla Villen (Darude, joka myös entinen koulu"kaveri", toinen täysi m*lkku) keikalle. Mun luona voi olla yötä".

Ilmoitin vastaamatta viestin roskapostiksi mikä lukitsi äijän postilaatikon eikä mahd. vastaukset tulleet perille.

Vierailija
231/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tuollaisten linkkien jutut on usein kopsattu enemmän tai vähemmän Amerikasta, eikä välttämättä istu niin vain Suomen työelämään. Ei niitä kannata aina niin tosissaan ottaa.

Millaista työtä ap siis on etsinyt? Päällikkö-ja esimiestason työtehtäviä vai? Niitä harvemmin tulee tarjolle. Taloushallinnon puolella on varmasti monenlaista tehtävää, jos vähän laajentaa näkökulmaa. Ja jos vielä jatkossa tähtäät niihin esimiestehtäviin, niin se on varmasti vain etu, jos tunnet sitä ruohonjuuritasonkin työtä ihan käytännössä.

Vierailija
232/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmiset ei yhtään tajua työttömien kirjoa. Luullaan että työtön on aina ammattitaidoton Pera 56v jolla puutteita osaamisessa tai motivaatiossa.

Näin se ei mene. Akateemisia työttömiä on paljon, johtajia on työttömänä, toimareita on työttömänä… olen itse hr-pomona joutunut irtisanomaan todella loistavia osaajia firman yt:ssä jotka on välillä käynnistetty ihan vaan osakekurssia manipuloidakseen. Eli turhaan on laitettu osaavaa porukkaa pihalle.

Akateemisia työttömiäkin on valtava määrä.

Joku tässä systeemissä on tosiaan rikki tai vialla.

Kyllä, tässä systeemissä todellakin on jotain rikki tai vialla. Esimerkiksi kaltaisesi pelkurimaiset ihmiset. Sinäkin olet silmää räpäyttämättä ja vastaanpanematta osallistunut loistavien työntekijöiden irtisanomiseen. Suotta sinä täällä sympatiapisteitä keräilet, minulta et ainakaan tule saamaan. Ikinä.

Typerys. En minä niitä päätöksiä tee vaan TOTEUTAN ne. Saan potkut jos kieltäydyn. T. hr pomo

Vierailija
233/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli sellainen hullu idea mieleen, että laita johonkin kansainväliseen portaaliin ilmoitus. Olen ihan perusduunari ja hain Hollannissa oleskellessa sieltä töitä, mutta Irlannista ottikin joku firma yhteyttä joka haki suomenkielentaitoista myyntisihteeriä! Hakivat yhteen pikkukaupunkiin firmaan juuri suomalaista :) Ainakin nostaa mielialaa tällainen jos ei muuta.

Hei et kai nyt puhu call-center työstä? Sitähän naamioidaan "myyntisihteerin" ja miksi milloinkin työksi.

Hain callcenter työhön. Sinne vaadittiin kaikki mahdolliset temput, mulle lähetetttiin kasa testejä, kaikki tiedot, suosittelijat ym pengottiin läpi, oli videota, monta haastattelua... Lopulta löin leikin kesken kaiken kesken kun luin kys. firmasta arvosteluita entisiltä työntekijöiltä. Palkkahan olis ollut huiman kympin. :D

Vierailija
234/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olette? Olen itse nuori, asunut useilla paikkakunnilla ja aina saanut työpaikan ilman suhteita. Toki työhakemuksia on tullut lähetettyä varmaan satoja, mutta työttömänä en varsinaisesti ole koskaan ollut. Olen duunari ja teen aina sitä työtä mitä satun saamaan. Tällä hetkellä tosin työskentelen unelma-alallani, jolla ei tienaa vielä hetkeen. En tiedä, mikä minussa sitten on, koska olen introvertti ja harvoissa haastatteluissakin olen aika hiljainen. Ehkä se johtuu sitten iästä.

Vierailija
235/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tosissasi. Sepä se on hienoa, että luokkakokous osoittautuukin vain tilaisuudeksi, joka on järjestetty puhtaasti hyötymismielessä. Ja asettaa myös hyötymismielessä paikalle kutsutun koulukaverin todella kiusalliseen asemaan. Pitäisi suositella omaan työpaikkaan henkilöä, jonka tunsi viimeksi vaikkapa 16-vuotiaana?

Siihen liittyen kun ammatin puolesta kun oma nimi alkoi näkymään yhden jos toisenkin TV-ohjelman lopputeksteissä, alkoi yllättäen tulla yhteydenottoja juurikin sellaisilta, joiden tapaamisesta vähintään kymmenen vuotta, ja hyvä jos kerran oli nähty sen jälkeen.

Mitä kuuluu? Oispa taas niiiiiiin kiva nähdä. Juu kukkuluuruu sullekin.

Vierailija
236/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki noi artikkelit jotka alkaa tyyliin "näillä ohjeilla menestyt työnhaussa" tjsp on melkoista tuubaa.

Pääsääntöisesti nuo kuvailee ehdot tyyliin 50 vuotta kokemusta just siitä eilen keksitystä hype-tekniikasta jota heidän firmansa meinaa käyttää, tuo asiakkaat mukanaan edellisestä duunista ja lisäksi valmis työskentelemään alihankkija-yrittäjänä tes-harjoittelijan palkalla.

Normaalille hakijalle sanoisin että keskittyy mieluummin olemaan oma itsensä kuin yrittää teeskennellä olevansa jotain muuta ja arvailla että mitä just se sillä kertaa vastapuolella oleva rekrykonsulentti sattuu haluamaan hakijoilta. Koska noiden haluamat asiat ei ole samat joka paikassa. 

Vierailija
237/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain viimeksi töitä 2010. Töihin en enää koskaan mene vaikka pakotettaisiin.

Et voikaan mennä mihinkään töihin.   Koska kukaan ei enää huoli sinua töihin.

Ammattitaitosi on vanhentunut totaalisesti.  Olet myös pahasti syrjäytynyt työelämästä yleensä, olet sivussa säännöllisestä päiväjärjestyksestä, suunnitelmalliselta elämältä ja sopeutumaton toimimaan muiden ihmisten kanssa tiimissä tai yleensäkään.

Näin se käy kaikille, jotka ovat pitkäään työttömänä.   Lopulta rupeavat pelkäämään sitä, että joku heidät vielä sattuisi töihin ottamaan, kun eivät enää  osaa olla eikä elää muiden ihmisten kanssa, helpossakaan työssä.

Se taidat olla ihan sinä itse, joka ei osaa elää muiden ihmisten kanssa.

Vierailija
238/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmiset ei yhtään tajua työttömien kirjoa. Luullaan että työtön on aina ammattitaidoton Pera 56v jolla puutteita osaamisessa tai motivaatiossa.

Näin se ei mene. Akateemisia työttömiä on paljon, johtajia on työttömänä, toimareita on työttömänä… olen itse hr-pomona joutunut irtisanomaan todella loistavia osaajia firman yt:ssä jotka on välillä käynnistetty ihan vaan osakekurssia manipuloidakseen. Eli turhaan on laitettu osaavaa porukkaa pihalle.

Akateemisia työttömiäkin on valtava määrä.

Joku tässä systeemissä on tosiaan rikki tai vialla.

"Akateemisia työttömiäkin on valtava määrä."

Jotenkin huvittaa tää ajatus, että akateeminen koulutus muka takaisi töitä tai suojaisi paremmin työttömyydeltä. Enempi akateemisilta aloilta valmistuu työttömiä kuin muilta.

Vierailija
239/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä olette? Olen itse nuori, asunut useilla paikkakunnilla ja aina saanut työpaikan ilman suhteita. Toki työhakemuksia on tullut lähetettyä varmaan satoja, mutta työttömänä en varsinaisesti ole koskaan ollut. Olen duunari ja teen aina sitä työtä mitä satun saamaan. Tällä hetkellä tosin työskentelen unelma-alallani, jolla ei tienaa vielä hetkeen. En tiedä, mikä minussa sitten on, koska olen introvertti ja harvoissa haastatteluissakin olen aika hiljainen. Ehkä se johtuu sitten iästä.

Ikä. Itsellä töitä riitti kunnes sain 29v:nä potkut. Nyt ei kohta kahteen vuoteen mitään.

Haastatteluun pääsen melkein aina eli hakemuksissa tai cvssä ei ilmeisesti vikaa.

Vierailija
240/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein sellaisen ratkaisun, että kouluttauduin sossutädiksi toisesta akateemisesta ammatista. Loppui se somepelleily, videocv:t ja muu roska. Ihan kuntarekryn ja haastattelun kautta on töitä saanut – ns. helposti eli minun mielestäni normaalisti.

Tää kiinnostaa! Olen yksi ketjun 40 ja risat ikäisistä akateemisista työnhakijoista. Miten muuntokoulutit itsesi? Sosionomi amk? Kauan meni?

Hän sanoi pohjalla olleen akateeminen ammatti, tuskin tarkoitti amk:ta.

Katsele Opintopolku.fi -palvelusta itsellesi sopivia vaihtoehtoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä