Mikä saatana teitä lähihoitajia vaivaa!
Ihan sama missä paikassa tekee sijaisuuksia,niin aina löytyy niitä saatanan nirppanokkaläskejäidiootti-lähihoitajia,jotka ei auta,ei neuvo,ei puhu eikä kuuntele. Ihan tosi?!
Hyvänä esimerkkinä tänään,tein päivän sijaisuuden paikassa,jossa en ollut ikinä ollut. Aamulla ketään ei puhunut mitään,ei kertonut päiväohjelmaa,ei asukkaista mitään,ei kysellyt mitää. Asukkaat olivat aivan tuntemattomia minulle,eikä asukkaistakaan kerrottu mitään koko päivän aikana!! Ruokaa jakaessa kysyin mitä ruokaa Matti Meikäläinen syö niin vastaus oli että "mitä veikkaat tuleeko hänelle sose vai ei,jos Matilla ei hampaita ole",haloo mä en koko hlöä ollut nähnyt aamun aikana??
Näitä ko. henkilöitä oli aamuvuorossa 3,kaksi muua (sh) olivat ihania. He kysyivät opinoista (opiskelen ensihoitajaksi,koulun ohella teen keikkaa),lähärit selittivät jostain tiikeritatuoinneista :-D Ootteko te iänikuiset valittajat niin katkeria,että täytyy olla niin vittumainen ettei meidän sijaisten tee mieli ottaa vastaan enää yhtään sijaisuutta?
Tää asia saa mun veren kiehumaan,sillä esimerkiksi keväälllä/kesällä tein samassa paikassa sijaisuutta 4kk putkeen ja sen aikana myös meillä oli joka viikko eri sijaisia. Minä en todellakaan halveksunu lähihoitajia,jotka tekivät keikkaa meillä,vaan otin hyvin heidät vastaan ja kerroin pikaisesti aamulla päivän ohjelman ja autoin ja neuvoin aina.
HUOH!
Kommentit (104)
Minä taas ihmettelen, kuinka valtavan ylivoimaista on kirjoittaa A4:lle päiväohjelma ja muutama vinkki sijaisia varten, ja kirjoittaa potilaista ymmärrettävä tiivistelmä, jos vaihtuvuus ei ole suurta (miten liikkuu, paljonko tarvitsee apua, miten syö, onko aggressiivinen, onko muistiongelmia jne.) Vartin työ säästäisi lukemattomia kyselyjä ja auttaisi sitä sijaista kotiutumaan paremmin. Ne vakkarit ihan itse ylläpitävät tätä ongelmaa luomalla kulttuuria, jossa kaikki pitää erikseen kysyä, koska sitä ei voi mistään lukea. Vaikka ne päivät ovat aika lailla samanlaisia, pyykkikärry on aina samassa paikassa, ruokahuolto toimii aina samoin, vaipat löytyvät aina samasta paikasta jne. niin näitä tietoja varjellaan kuin valtionsalaisuutta, jota pitää lähteä selvittämään just silloin kun olet vessassa potilaan kanssa ja huomaat että s-koon vaipat onkin loppu ja missäs niitä olikaan lisää.
Kun se sijainen saisi yhdellä vilkaisulla katsottua, missä mikin asia on ja millainen mikin potilas on sijaisen näkökulmasta, homma pelittäisi paljon paremmin. Lisäksi tässä on tämä tärkein asia, eli potilaiden turvallisuus. Minulle on usein annettu potilas, josta ei ole annettu niitä tärkeimpiä tietoja. Mitään ei ole onneksi sattunut, mutta on iso riski että potilasta hoitaa ihminen, joka ei tiedä potilaan kunnosta jotain todella tärkeää.
Kuka nyt enää nykypäivänä haluaa olla lähihoitaja? Myrkkyhoitaja on se päivän sana. Hoitoalalle tarvitaan lisää Nykoppeja.
Eiköhän se työ ole ihan tarpeeksi raskasta ihan ilman jonkun sijaisen opastamista ja kädestäpitelyä siinä työn lomassa.
Päiväkodeissa sijaisuuksia tekevänä olen todennut saman (ts. koskee kyllä kaikkia ammattiryhmiä): osa on ystävällisiä, osa ihan karmeita.
Osa luulee ilmeisesti, että kaikissa maailman päiväkodeissa tehdään kaikki asiat samalla tavalla ja kyllähän nyt keskivuorolaisen pitäis automaattisesti tuoda aamupalakärry tullessaan... Pieni työpaikan (tai edes ryhmän) vaihtaminen silloin tällöin tekis ihan hyvää kaikille. Näkis ulkopuolisen silmin asioita.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 19:19"]
Eiköhän se työ ole ihan tarpeeksi raskasta ihan ilman jonkun sijaisen opastamista ja kädestäpitelyä siinä työn lomassa.
[/quote]
Kun kyse ei ole siitä työntekijän työn raskaudesta, vaan siitä potilaan saamasta hoivasta ja potilasturvallisuudesta. Jokaisella potilaalla on oikeus saada hoitoa ihmiseltä, joka tietää mitä tekee. Minusta tämä juuri on hoitoalan suuri ongelma; ollaan unohdettu minkä vuoksi töissä ollaan. Potilasta varten. Ne omat hankalat hetket pitäisi purkaa jotenkin muuten kuin maksattamalla niitä viimekädessä potilaalla.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 19:19"]
[/quote]
sitten saa tehdä aamu-ja iltavuoron peräkkäin itse yksin. Elämä on valintoja.
No eiköhän näitä leipiintyneitä ihrapilluja ole kaikilla aloilla. Mutta joo, itsekin olen sh-opiskelija mutta olen tasaisesti havainnut että kyllä näitä kypiintyneitä ihmisiä on niin lähäreissä, sairaanhoitajissa kuin lääkäreissäkin. Osastonhoitajia ei sovi myöskään unohtaa.
Laita palautetta kyseisen paikan esimiehelle. Ei tarvitse laittaa vihaista valituspalautetta, ystävällinen otetaan paremmin vastaan.
En minäkään sairaanhoitajan kehotuksista siivoaisi. Jos työpaikalla kuuluu siivoaminen toimenkuvaan, niin silloin se kuuluu myös sairaanhoitajille. Sairaanhoitaja ei ole mikään lähihoitajan pomottaja ellei satu olemaan ihan virallisesti pomo.
Miksi hakeudut työhön, jota et osaa tehdä?
Kun lukee näitä kirjoituksia niin ihmettelen eikö teillä ole alkeellisiakaan käytöstapoja kirjoittaessanne. Kiroillaan ja haukutaan ja nimitellään puolin ja toisin. Toivottavasti teillä ei ole lapsia. Säälin, mitä pohjasakkaa olette.
Lähihoitajien koulutus on pelkkä perustutkinto, tyhmiä aika moni. Ollaan sitten ollakseen ja akkamaisen vittumaisia. Ihmiset on paskoja tänä päivänä ja kaikilla aloilla samanlaista ettei haluta neuvoa. Tuota on muuten ihan kouluissakin eli ei haluta neuvoa. Niin mitä sitten voidaan odottaa oppilailta jos opettajatkin osaa kiusata.
Yleensä jokaisen asukkaan hoitotiedot ovat luettavissa asukkaan tiedostoista.
Ammattitaitoinen sijainen tulostaa koneelta asukkaiden paikkakartan ja siihen merkkaa tärkeimmät asiat, jotka ovat tarpeellista huomioida hoitotyötä tehdessä.
Turhaa on sitten kesken kiireen ruveta itkemään, miten kukakin syö, jos ei raportin aikana ei ole suutansa auki saanut.
Sijaisia on monenlaisia, toisilla on aivot ja toisilla ei. Toiset tekevät työtä sydämmellään ja toisilla kiiluvat euron kuvat silmissä.
Sinä, tuleva ensihoitaja = taksikuski, miksi tänne valitat kurjaa kohteluasi? Kirjoituksesi antoi ymmärtää, että olet työsi tehnyt täydellisesti niin palautetta osastonhoitajalle suoraan.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:44"]
Lähihoitajien koulutus on pelkkä perustutkinto, tyhmiä aika moni. Ollaan sitten ollakseen ja akkamaisen vittumaisia. Ihmiset on paskoja tänä päivänä ja kaikilla aloilla samanlaista ettei haluta neuvoa. Tuota on muuten ihan kouluissakin eli ei haluta neuvoa. Niin mitä sitten voidaan odottaa oppilailta jos opettajatkin osaa kiusata.
No ei. Siihen sisältyy perustutkinto ja sen jälkeen tutkinto johonkin suuntautumisalaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:48"]
Yleensä jokaisen asukkaan hoitotiedot ovat luettavissa asukkaan tiedostoista.
Ammattitaitoinen sijainen tulostaa koneelta asukkaiden paikkakartan ja siihen merkkaa tärkeimmät asiat, jotka ovat tarpeellista huomioida hoitotyötä tehdessä.
Turhaa on sitten kesken kiireen ruveta itkemään, miten kukakin syö, jos ei raportin aikana ei ole suutansa auki saanut.
Sijaisia on monenlaisia, toisilla on aivot ja toisilla ei. Toiset tekevät työtä sydämmellään ja toisilla kiiluvat euron kuvat silmissä.
Sinä, tuleva ensihoitaja = taksikuski, miksi tänne valitat kurjaa kohteluasi? Kirjoituksesi antoi ymmärtää, että olet työsi tehnyt täydellisesti niin palautetta osastonhoitajalle suoraan.
[/quote]
Paitsi, että sijainen ei pääse kirjautumaan koneelle. Ainakaan päivän keikkalainen. Kuinka vaikeaa on vastata asiallisesti, että Xxx syö soseruokaa ja syötetään. Tiedän itsekin monta paikkaa, minne ei millään saa sijaisia, koska kohtelu on niin huonoa. Mutta omaa kuoppaansahan kaivavat. Mukava työskennellä varmaan vakkarinakin tuollaisessa ilmapiirissä.
Yksi opiskelija kerran sanoi minulle, että aina työharjoittelujen jälkeen opiskelijat juttelevat ihan nimiltä, kuka oli vittumainen hoitaja missäkin ja millaista oli missäkin olla. Olin juuri silloin tuollaisessa kauhupaikassa töissä ja opiskelija kertoi, että ennen työharjoitteluaan oli kuullut jo monesta suusta, että meillä on tosi huono ilmapiiri ja luetteli heti, kenestä puhutaan mitäkin ja ketä hoitajaa saa varoa, koska on tosi ilkeä ja inhottava.
On varmaan mukava olla se vittumainen lähäri, kuka on koululla siinä maineessa, että kaikki sitä haukkuu ja kukaan ei halua hänen takia työharjoitteluun kyseiseen paikkaan.
En nyt halua olla epäkohtelias, mutta hoitajakoulussa harvoilla enää on minkäänlaista kiinnostusta ihmisläheiseen työhän. Se nyt vain on oppilaitos, jonne pääsee ellei minnekään muualle ole päässyt. Ihmiset samaa luokkaa. Tupakoivat, käyttävät eksessiivisesti alkoholia, pukeutuvat epäsiististi. Julkinen salaisus on sekakäyttö, useita lähihoitajia jää kiinni lääkkeiden varastamisesta. Todella toivon, että sukuni hoitaa raha-asiansa tulevaisuudessakin niin, että saa yksityistä hoitoa eläkepäivinään. Kun olin toipumassa jo puhjenneesta umpilisäkkeen leikkauksesta Helsingissä, ei hiestä märkiä lakanoita viitsitty vaihtaa päiväkausiin ennen omaisten saapumista, yksi hoitaja selitteli tähtityttö-unelmistaan (sanoin että haluaisin levätä koska kuumetta liki 40 astetta), yksi oli kovakourainen eikä osannut verikoetta ottaa ilman tökkäisyjäja mustelmia jne.Nyt on vakuutukset, enää ei tarvitse mennä julkiselle.