Mikä saatana teitä lähihoitajia vaivaa!
Ihan sama missä paikassa tekee sijaisuuksia,niin aina löytyy niitä saatanan nirppanokkaläskejäidiootti-lähihoitajia,jotka ei auta,ei neuvo,ei puhu eikä kuuntele. Ihan tosi?!
Hyvänä esimerkkinä tänään,tein päivän sijaisuuden paikassa,jossa en ollut ikinä ollut. Aamulla ketään ei puhunut mitään,ei kertonut päiväohjelmaa,ei asukkaista mitään,ei kysellyt mitää. Asukkaat olivat aivan tuntemattomia minulle,eikä asukkaistakaan kerrottu mitään koko päivän aikana!! Ruokaa jakaessa kysyin mitä ruokaa Matti Meikäläinen syö niin vastaus oli että "mitä veikkaat tuleeko hänelle sose vai ei,jos Matilla ei hampaita ole",haloo mä en koko hlöä ollut nähnyt aamun aikana??
Näitä ko. henkilöitä oli aamuvuorossa 3,kaksi muua (sh) olivat ihania. He kysyivät opinoista (opiskelen ensihoitajaksi,koulun ohella teen keikkaa),lähärit selittivät jostain tiikeritatuoinneista :-D Ootteko te iänikuiset valittajat niin katkeria,että täytyy olla niin vittumainen ettei meidän sijaisten tee mieli ottaa vastaan enää yhtään sijaisuutta?
Tää asia saa mun veren kiehumaan,sillä esimerkiksi keväälllä/kesällä tein samassa paikassa sijaisuutta 4kk putkeen ja sen aikana myös meillä oli joka viikko eri sijaisia. Minä en todellakaan halveksunu lähihoitajia,jotka tekivät keikkaa meillä,vaan otin hyvin heidät vastaan ja kerroin pikaisesti aamulla päivän ohjelman ja autoin ja neuvoin aina.
HUOH!
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:35"]
Eipä olekaan aikoihin täällä ollut lähihoitajienmollausketjuja, että oli jo aikakin. Mitäpä siihen sitten lisäämään, kaikki me lähihoitajat ollaan ihan paskoja ja turhia.
[/quote]
Nii oottekin (:
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 19:06"]
En nyt halua olla epäkohtelias, mutta hoitajakoulussa harvoilla enää on minkäänlaista kiinnostusta ihmisläheiseen työhän. Se nyt vain on oppilaitos, jonne pääsee ellei minnekään muualle ole päässyt. Ihmiset samaa luokkaa. Tupakoivat, käyttävät eksessiivisesti alkoholia, pukeutuvat epäsiististi. Julkinen salaisus on sekakäyttö, useita lähihoitajia jää kiinni lääkkeiden varastamisesta. Todella toivon, että sukuni hoitaa raha-asiansa tulevaisuudessakin niin, että saa yksityistä hoitoa eläkepäivinään. Kun olin toipumassa jo puhjenneesta umpilisäkkeen leikkauksesta Helsingissä, ei hiestä märkiä lakanoita viitsitty vaihtaa päiväkausiin ennen omaisten saapumista, yksi hoitaja selitteli tähtityttö-unelmistaan (sanoin että haluaisin levätä koska kuumetta liki 40 astetta), yksi oli kovakourainen eikä osannut verikoetta ottaa ilman tökkäisyjäja mustelmia jne.Nyt on vakuutukset, enää ei tarvitse mennä julkiselle.
[/quote]
Voi kuule, tietäisitpä vaan millaista yksityisissä hoivakodeissa on...
Hoitoala on kyllä ihmeellinen! En ole missään muualla nähnyt aikuisten ihmisten ottavan hysteerisiä itkupotkuraivareita, vittuilevan ja karjuvan toisilleen päin naamaa, tuhahtelevan ja soittavan suutaan niin kuin hoitoalalla. Kirurgian osastot ja päivystykset pahimpia (Hakeuduttu itselle liian stressaavaan työhön? Ehkä näille aloille hakeutuu vähän "kovempia" ihmisiä, joita ei kiinnosta hoivaaminen tai ihmisten kanssa seurustelu, ehkä tällaiset luonteet sitten helpommin kolisevat yhteen?), psykiatrialla, kuntoutuspuolella, vanhainkodeissa oman kokemukseni mukaan leppoisinta.
Itse kansa kohdannut kenties ilkeimmät vanhainkodeissa. Jotkut ovat olleet niin vittuuntuneita työhönsä, harjoittelijana tervehdin aina aamuisin ja takaisin ei voinut vastata, jotkut katsoivat nenänvartta pitkin.
Asiakkaille, eli vanhuksille joskus naurettiin, jos hän rikkoi esim. lasin ja minä kauhistelin, että eikö kukaan tosissaan siivoa sitä/pyydä siivoojaa paikalle, lasinsirut voivat olla vaarallisia! Siellä kanssa naureskeltiin vanhuksille ihan kauheasti. Työntekijät ovat olleet todella "juoruajia", joku kun pääsi töistä/ei ollut paikalla, paskan jauhaminen tästä henkilöstä alkoi. En kestänyt sitä ilmapiiriä.
Yllättävintä oli se, että muut harjoittelijat/sijaiset olivat mukavimpia kaikissa paikoissa joissa olin. Ehkei sitten stressaava työ ole heihin vielä vaikuttanut vai mikäköhän siinäkin on...?
No mun yläasteaikaiset koulukiusaajat meni kaikki lähihoitajalinjalle. Eli miettikää siitä millaista porukkaa siellä on. Itse pysyn niin kaukana hoitoalasta kuin pystyn!
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:46"]
Hoitoala on kyllä ihmeellinen! En ole missään muualla nähnyt aikuisten ihmisten ottavan hysteerisiä itkupotkuraivareita, vittuilevan ja karjuvan toisilleen päin naamaa, tuhahtelevan ja soittavan suutaan niin kuin hoitoalalla. Kirurgian osastot ja päivystykset pahimpia (Hakeuduttu itselle liian stressaavaan työhön? Ehkä näille aloille hakeutuu vähän "kovempia" ihmisiä, joita ei kiinnosta hoivaaminen tai ihmisten kanssa seurustelu, ehkä tällaiset luonteet sitten helpommin kolisevat yhteen?), psykiatrialla, kuntoutuspuolella, vanhainkodeissa oman kokemukseni mukaan leppoisinta.
[/quote]
Ei ilmeisesti hoitoalalla osata yhtään ajatella, että työminä ja vapaa-aikaminä on eri henkilöt, ja että tuossa ollaan asiakaspalvelutehtävässä.
Jos kuulisin tuollaisesta käytöksestä omien alaisteni keskuudessa, saattaisi olla irtisanomisen paikka.
[/quote]
Itse haaveilin ja hain hoitoalalle opiskelemaan ja vielä miehenä mutta varasijalle jäi tänä vuonna. Näitä palstoja ja kokemuksia lukiessa on kuitenkin alkanut mietityttämään haluanko alalle enää vai suuntaisiko muihin hommiin
[/quote]
Miehiä se kanalauma palvoo, joten siitä vaan. Kaikki tulee syömään sun kädestä ja tappelemaan sun huomiosta.
[/quote]
Lieköhän noin ? Olen tässä ravintola-alalla ainakin ollut juuri näitä kanalaumoja ja tuntuu että ovat ehkä olleet tylympiä miehiä kohtaan ja keskenään naisten kanssa. Muutenkaan eityökaverit juuri puhu edes mitään työpäivän aikana. Herää vain kysymys mikä näitä vittupäitä vaivaa? Kyllä työttömien kortistosta löytyisi varmasti loistavia innokkaita työntekijöitä näiden tilalle antamaan parempaa asiakaspalvelua ja työtahtia vaan eivät pääse näyttämään edes taitojaan
Minunkin pakko nyt purkaa omia kokemuksia hoito-alalta tähän. Olin nuorempana kesätöissä vanhainkodissa auttelemassa hoitajia. Taitaa olla edelleen surkein paikka, jossa olen ollut töissä. Työilmapiiri oli suoraastaan jäätävä, kaikki halusivat olla jonkun yläpuolella pätemässä mutta ei kuitenkaan haluttu neuvoa jos apua pyysi. Esitettiin niin kiireistä ja uupunutta marttyyriä, mutta kahvihuoneessa jaksettiin juoruta pitkään muista ja kotiin juostiin pirteinä.
Jäin usein yksin asukkaiden kanssa osastolle vaikkei minulla ollut tarpeeksi koulutusta ja kokemusta (olin vain kesätyöläinen), vanhuksia kaatuili ja yritti karata usein, ja jouduin heitä yksin käsittelemään kun muut olivat jossain kahvittelemassa. Minulle usein myös naurettiin päin naamaa jos en jotain nippelijuttua alaa koskaan lukemattomana tiennyt. Kaikki työntekijät olivat naisia ja noin 80% työntekijöistä oli ylipainoisia, tupakoivia ja/tai kouvolatukan omaavia.. Toivottavasti kukaan läheisistäni tai itse en koskaan päädy vanhainkotiin tuollaisten hoidettavaksi..
Nyt riitti taas yksi keikkapaikka itselleni vähäksi aikaa mihin en enää jatkossa mene. Menin ensimmäistä kertaa erääseen palvelutaloon keikalle ja työparinani minulla oli ulkomaalainen nainen. Jaoimme työt, ihmettelin jo siinä miten keikkalaiselle annetaan enemmän asiakkaita kuin itse vakkarille. Lueskelin asiakastietoja läpi ja tajusin että itse sain raskaimmat. Siinä sitten jouduin kahden autettavaakin potilasta yksin nostelemaan kun vakkaria ei näkynyt missään. Olimme VIHDOIN ja viimein saaneet klo: 11.30 asiakkaat aamu kuntoon kunnes tämä työntekijä alkoi kertomaan että minulla olisi kaksi suihkua vielä tänään. Järkyttyneenä ihmettelin miksei heitä suihkutettu suoraan aamuhommien yhteydessä. Sanoinkin etten mitenkään ehdi enää suihkuttaa sillä pidän oman ruokatauon, vien asiakkaani lounaalle ja sen jälkeen heidän wc:n kautta päivälevolle ja kirjaus. Eli ei aika riitä mitenkään.
Juttelin muiden yksikössä olevien hoitajien kanssa ja he sitten kertoivatkin että siellä iltahoitaja suihkuttaa asiakkaat, ei aamuhoitajat. Eli työntekijä yritti selkeesti huijata minua.
Päivähän vielä paheni tästä. Olin lähdössä kotiin työaikana päätyttyä kun toinen iltahoitaja ja toinen hoitsu tulivat sanomaan että vielä olis hommia jäänyt tekemättä. Olin puurtanut koko päivän enemmän kuin itse vakkari ja hämmestelin. Siinä sitten sanoivat että kahden autettava 150 kiloinen mamma pitäisi vielä kuivittaa. Olin todella järkyttynyt sillä se ei ole mikään pikkuhomma. Ihmettelin eikös iltavuorolainen voisi sen tehdä kun juo kahvia. Sain jumalattoman vihaisen mulkaisun ja iltahoitaja alkoi huutamaan mulle pää punasena "YMMÄRRÄTKÖ SE EI OLE ILTAVUORON TEHTÄVÄ." Tämä huutajahan oli vielä nuori opiskelija pimu. Kiltisti sitten menin jeesimään ja työaikana venyi 30 minuuttia pidemmäksi. Edes rahoja siitä en saanut.
Eli tämmöistä kohtelua voisi kuitenkin koittaa välttää meitä keikkalaisia kohtaan. Itse tehnyt keikkaa nyt 3-vuotta ja alkaa näyttää siltä että alkaa riittämään.
Tälläistä tapahtuu myös miesvaltaisilla aloilla. Ajoin jäteautoa työkseni vuosia sitten ja samanlaisia kusipäitä siellä oli. Tulivat aamulla töihin ja se norsunvittu oli naamalla jo valmiiksi. Neuvoja ei jaeta, mutta vittuilua kyllä. Ihmettelin aina, että miksi he edes vaivautuvat töihin, jos noin paljon vituttaa heti aamusta? Tappaisivat itsensä, tai vaihtaisivat ammattia jos se niin kamalaa on. Minkälainen ihminen täytyy olla, jos kaikkeen ja kaikkiin suhtaudutaan negatiivisesti heti, vaikka ei edes tunneta toista? Sitä en ole koskaan käsittänyt.
Mies 30v
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 02:06"]
Tälläistä tapahtuu myös miesvaltaisilla aloilla. Ajoin jäteautoa työkseni vuosia sitten ja samanlaisia kusipäitä siellä oli. Tulivat aamulla töihin ja se norsunvittu oli naamalla jo valmiiksi. Neuvoja ei jaeta, mutta vittuilua kyllä. Ihmettelin aina, että miksi he edes vaivautuvat töihin, jos noin paljon vituttaa heti aamusta? Tappaisivat itsensä, tai vaihtaisivat ammattia jos se niin kamalaa on. Minkälainen ihminen täytyy olla, jos kaikkeen ja kaikkiin suhtaudutaan negatiivisesti heti, vaikka ei edes tunneta toista? Sitä en ole koskaan käsittänyt.
Mies 30v
[/quote]
Lisään tähän vielä, että nuoremmat työntekijät olivat aina kohteliaita ja auttavaisia. Se vittuilu tuli yksinomaan keski-ikäisiltä kaljamahakuskeilta. Mahtaa olla kamala elämä, jos koko ajan vituttaa.
Mulle tyhmälle lähihoitajalle jäi nyt epäselväksi, haukutaanko tässä ketjussa vakkari lähihoitajia vai yleisesti lähihjoitajia? Koska aika moni näistä haukkujista on itse lähihoitajia.. onko tosiaan niin, että kun valmistut lähihoitajaksi, niin automaattisesti lihot ja jos sinut vakinaistetaan, niin olet vittumainen :D Kaikkea kanssa. Kyllä olen itsekin törmännyt työpaikoissani vittumaisiin, mutta pääasiassa mukaviin työntekijöihin. Ja kokemukseni ja ystävieni kertoman mukaan kumpaakin sorttia pesiytyy ihan joka alalle.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:47"]Miksi hakeudut työhön, jota et osaa tehdä?
[/quote]
Mitäh? t. Joku työhönsä kaikin puolin pätevä jota pidetään nyt tyhmänä koska perehdyttäjä katsoi You Tubea kuulokkeet päässä perehdytysvuoroissa ja sanoi 'kyl sä tiedät nää' ja esimiehet halveksuvat kun yrittää kysyä ohjeita. Perehdyttäjä toki saa kiitosta erinomaisesta osaamisesta työssään verrattuna uusiin työntekijöihin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 03:19"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:47"]Miksi hakeudut työhön, jota et osaa tehdä?
[/quote]
Mitäh? t. Joku työhönsä kaikin puolin pätevä jota pidetään nyt tyhmänä koska perehdyttäjä katsoi You Tubea kuulokkeet päässä perehdytysvuoroissa ja sanoi 'kyl sä tiedät nää' ja esimiehet halveksuvat kun yrittää kysyä ohjeita. Perehdyttäjä toki saa kiitosta erinomaisesta osaamisesta työssään verrattuna uusiin työntekijöihin.
[/quote]
Ja tämä ei siis hoitoalalla vaan miesvaltaisella alalla.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 18:20"]
Onpa outoa. Aina lähärit ja muut valittavat, miten kiire on! Ja sitten kun tulee auttavia käsiä, niin veetuillaan. En ole sote-alalla, mutta itse aina otan ilolla vastaan auttavat kädet. Enkä ole edes itsekään vakkari. Hoidan vaan oman hommani hyvin, niin ei mua kukaan syrjäytä tältä paikalta :)
[/quote]
Sijainen on sijainen eli tulee tekemään vakkarin töitä tämän sairastuessa, eli ei se mitenkään ole ylimääräinen työntekijä jos korvaa toisen..ja sitten jonkun pitäisi vielä ehtiä perehdyttää ja opettaa sinua.
Minäkin olen aloittanut sijaisena kaksi viikkoa sitten enkä ole vieläkään saanut perehdytystä..se nyt vaan on tätä alaa :/
Oletpa ollut huonossa paikassa sijaisena :/ t. Ei läski-Lh, joka neuvoo mielellään sijaisia
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 18:11"]
Tiedoksi vaan sinulle eräälle: ensihoitaja on virallinen tutkintonimike ensihoidon koulutusohjelmasta valmistuvalle. Koska samalla saadaan myös sairaanhoitajan pätevyys, Valviran paperereissa ollan sairaanhoitajia.
[/quote]
Ei ole kuitenkaan virallinen ammattinimike tai suojattu nimikse, joten muutkin voivat tuota käyttää.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:12"]
Vakituisena läskilähihoitajana yritän ymmärtää molempia.
Sijainen kysy ja kysy ja kysy mitä kuuluu tehdä ja kysy taas mihin mä meen ja millainen on se Martti kun en ennestään tunne.
Vakituista ymmärrän kun tietää että hommat hoituu nopeammin kun kaverina on toinen vakituinen kuin sijainen joka ei tiedä talon tapoja. Jossain vaiheessa aamua kun aina on kiire vaikka kiirettä ei olisikaan. Vituttaahan se ja jos läskilähihoitaja ei osaa käyttäytyä, ei se päivän ollut sijainen tule toisten ja sitten tulee seuraava ja pahempi v..tus kierre on valmis, kun sijaiset vielä kertoo että sielä on se vaihdevuosinen läskilähihoitaja, kuka sinne menis kun sielä on paha olla, sijaiset on sitten aina vaan surkeampia suoraan kadulta reväistyjä ohikulkijoita ja läskilähihoitaja aina vaan v..mäisempi.
Sijainen kasvata paksumpi nahka ja kysyvämpi suu joka hymyilee vaan meille läskeille ja me koitetaan muistaa vuoronpäätteeksi kiittää että tulit.
[/quote]
Minäkin olen läskihoitaja ja olen ollut aina onnellinen, kun saan kaverin, vaikka oudonkin. Muuten joudun tekemään työt yksin.
Otan aina oudon sijaisen vastaan kiittämällä, että ihana, kun sain kaverin. Sitten sanon, että älä turhaan hermoile, me kyllä pärjätään, että minä käsketän ja sinä teet, niin homma luistaa hyvin.
Teen mahdollisimman paljon parityöskentelynä ja koko ajan selitän, mitä teet tyyliin : Nyt menemme Maijan huoneeseen, Maija ei osaa pukea, vaan meidän pitää Maija pukea ja kuivittaa. Ottaa tukea käsillään, joten on helpompaa. Ota vaatteet tuosta hyllyltä, niin minä aloitan pyyhkimisen.
Ja näin tehdään työt yhdessä ja homma sujuu. Ruokailun aikana pyydän sijaista syöttämään ja selitän, että ota sinä syötettävä, niin minä samalla jaan muut ruoat ja jaan lääkkeet jne...
Homma sujuu suhteellisen sutjakasti ja sijainen tietää, mitä tekee. Päivän päätteeksi kiitän häntä, että olipa kiva, kun tulit meille töihin, että hyvinhän tämä päivä meni, vaikka et ole ollut ikinä ennen meillä.
'Kummasti meillä riittää sijaisia ja vielä kehuvat, että meille on aina niin kiva tulla töihin.
En tiedä missä te olette töissä, mutta omalla työpaikallani on vain muutama lihava lähihoitaja. Ja lähihoitajia löytyy parisenkymmentä. Lihavuutta enemmän minus ihmetyttää miten moni hoitoalan ihminen polttaa tupakkia. Se on ällöttävää.
Saman huomasin yhdessä paikassa, jossa tein keikkaa. Melkein valmis lähihoitaja, vakkarityöntekijät ei kerro mitään ja katsoo nenänvartta pitkin.
Enpä pysynyt kauaa koko paikassa, tällä alalla riittää onneksi varaa vähän valita.