***ENSIKOT SYYSKUUHUN***
Kesä taitaa sitten olla ainakin virallisesti ohi. Toisaalta on kyllä hyvä, mutta kohta se todellisuus lapsen pukemisesta iskee vasten kasvoja. Toistaseksi ollut niin helppoa =)
Väsyttää. Tuli mentyä eilen vähän myöhään nukkumaan. Ja vaikka neiti sai koko tetrallisen velliä, niin heräsi syömään jo puoli kolme. Kaipa se on nyt toistaseksi hyväksyttävä, että hän tarvii sen yhden tankkauksen yössä.
Kaikesta masennuksesta huolimatta mulla on vauvakuume, mutta yritän nyt järjellä siirtää sitä yrittämistä vielä puolisen vuotta. Saisin koulun loppuun ennen seuraavaa äippälomaa ja sektion jälkeen suositellaan vissiin vuoden taukoa. Mutta on tosiaan todella hassu tuo vauvakuume, kun yksi vauva kuitenkin tuolla lattialla nyttenkin pyörii ja höpöttelee =) Kyllä sitä vaan niin kovasti rakastaa.
I ja K
Kommentit (125)
Nostan vaan ylemmäs. Ei jaksa oikeen kirjotella. Täytyy mennä Joonan viereen pötköttelemään, kun on vähän rikkonainen yö takana. Missäs ensikot luuraatte?
pesukarhu ja Jonsku
Tulee varmaan aika omanapaista tekstiä ku ei oo mitään järkevää kommentoitavaa...
Meidän Koolla oli kaikki hyvin neuvolatädin mielestä. Neuvola oli pe ja su neiti tuli jo puoli vuotta!!! Pituuttakin oli kertynyt 67 cm ja painoa 8050 g. Isoltahan tuo neiti tuntuukin. Eka hammaskin tuli viime ke ikenestä läpi. Kyllä on kaikkea ja paljon =)
Nyt oon taas Ankkalassa ja lapsenvahtina, kun äiti Ankka on asioilla. Tytöt nukkuvat päikkäreitään nätisti.
Kuulaita syyspäiviä kaikille. Tässä tais tulla pikaset kuulumiset.
Iglu ja K, 6kk+2päivää sekä pikku-Ankka
Koitanpas ryhdistäytyä ja hypätä mukaan. Nyt 8-viikkoinen Onni ei ole tullut tunnetuksi kovin hyvänä päiväuninukkujana, joten siinä saattaisi olla tekosyy sille, etten ole kirjoitellut aikoihin. Muuten meillä kyllä menee oikein mukavasti. Poitsu on kovin reipas ja touhukas, öisin jo osaa liikkua - päivisin sentään pysyy vielä aloillaan. Eli jos mahalleen laittaa ukkelin nukkumaan, niin parin tunnin päästä heräämme vikinään, kun ahdistunut poika ei pääse kääntymään kierrosta loppuun napansa ympäri pinnasängyn laidan ottaessa vastaan :)
Päiväunien (niiden pätkien siis) ja leikkimatolla touhuiluiden aikana olen saanut jopa opintoja tehtyä. Muutama kurssi siis tavoitteena ja tavoite tuntuu täyttyvänkin. Tämän syksyn jälkeen ei olisi kuin opinnäytetyö riesana. Siihen on kyllä aihe ja hiukan lähteitäkin olemassa, joten ainakin aloittelen sitä keväällä. Tosin Onnimanni saattaa silloin olla jo sen verran silmälläpidettävä (uskoisin, että mönkii ainakin), että voi oma rauhallinen aika olla entistä tiukemmassa. Ihanaa tuon pojun kanssa kyllä on, silloinkin, kun pitää tehdä syväkyykkyjä niin kauan että reidet tärisee että saa pikku isännän rauhoittumaan. Ja mieluiten teenkin omia hommia vain Onnin nukkuessa.
Kurjan monella pikkuisella on nuhaa... :( Q taisi kehua nenä friidaa. Ehkä pitäisi sellainen siis hankkia varastoon. Mieheni on jo flunssassa ja meillä on taipumusta pitää koko talvikausi jotain kestonuhaa... Toivottavasti kuitenkin Onni välttyisi siltä!
Mysanin miehelle työnsaantionnea! Pääsisitte pohjoiseen nauttimaan lumista :)
Yritän nyt päästä hiukan paremmin kärryille teidän kuvioistanne ja aktivoitua sitten itsekin kirjoittajana. Ei se vertaistuen tarve mihinkään ole kadonnut odotusajan päätyttyä. Aika vaan tuppaa kulumaan nopeammin, kuin äitiyslomalla ennen Onnia :)
Jaahas, pikku-tyranni heräsi. Ellette ole kuulleet Aaro Hellaakosken runoa " Tyranni" , niin lukaiskaapa alta. Onnin kummitäti sen lausui ristiäisissä kesä-pojalle sovellettuna. On kyllä niin osuva, että!
Tyranni
Tuli pikkuprinsessa maailmaan.
Isä kynsi korvallistaan
että mikä tuon lienee tuonutkaan
tähän aivan talven niskaan.
Tuli sangen alasti pakkaseen
ja alkoi sen jeremiaadin,
joka turvaa itkun tyrskeeseen
ja merkitsee: minä vaadin.
Sitä kuunnellessa sietää kait
isäraukan raapia niskaa
- tuo tulokas laatii uudet lait
ja entiset syrjään viskaa.
Voi sinua, tyranni pikkuinen;
olet mahtaja aikamoinen,
sun valtas on kaksinkertainen:
olet kuopus ja esikoinen.
(Löytyy Jääpeili-kirjasta)
Iloista päivää pikku-tyrannien kanssa!
Mari ja Onni (miksen minäkin olisi omalla nimellä, kun pojunkin nimi täällä kulkee)
Kiva kuulla suipostakin:) Meillä myös kukkuja joka ei nuku päivällä varttia pidempiä unia ellei neitiä laita kantoliinaan tai lähde ajelulle..tosin yötkin menee tunnin-puolentoista pätkissä;)
Niin se vaan teidänkin poika kasvaa ja kehittyy!
Mulla oli tänään se jälkitarkastus, lääkäri suorastaan suuttui siitä etten ollut saanut epiduraalia ym. hänen mielestään se kuuluu asiaan aina nykypäivänä jos sen vaan ehtii laittamaan.Sitten hän totesi ettei ole ikinä nähnyt näin pitkää epparia..kiva.Kaikki oli kuitenkin hyvin ja haava siisti.
Nyt täytyy mennä!
Kyllä on ollut kumman hiljaista täällä viime aikoina.. tai sitten itsellä on liikaa aikaa ja ei tarpeeksi tekemistä :D Mathilda kun tykkää nukkua päivällä jonkun aikaa sylissä niin äiti ehtii surffata:)
Tossa ihmettelin kun luin ketjua että monelle oli tehty se eppari ja siitä tullut sitten vaivaa myöhemmin. Tosi ikävää sellainen. Täällä sanoivat että epparia vältetään viimiseen asti, mieluummin yrittävät lämpimillä, vähän kosteilla pyyhkeillä ja öljyllä saada paikkoja venymään paremmin.. noh, vähän luomutouhua kyllä muutenkin raskauksien kanssa ja synnytyksessä. Ruotsalaiset! :D
Suippokin oli ehtinyt kirjoittelemaan! Kiva jos ehdit samalla siinä opiskella, ei jää paljoa myöhemmin jäljelle. Itsekkin oon saanu sen hieroglyfi-kirjan taas auki, tehtäviä ei kyllä aina ehdi tehdä.. ja aikamoisia koukeroita tulee piirrettyä! Nauraisvat varmaan kuollakseen egyptiläiset jos näkisivät heh.
Olin sitten tänään ekaa kertaa äiti-lapsi-jumpassa. Ihanaa päästä liikkumaan kunnolla vaikka kunto on aika nollassa. Mathildakin jaksoi aika hyvin, mitä nyt lopussa meni hermot kun äiti vaan venytteli ja ei ottanut heti syliin :)
Että tälläistä täällä.. taidan lähteä syömään kun on ihanan rauhallinen hetki.
Mysan
Minäkin taas ilmoittelen meistä...
Ensiksi mun kaveri sai eilen tyttövauvan!!! Mä oon ihan onnessani. Ja oma vauvakuume nousee sfääreihin...
Meillä on Eetulla ollu ihan hillitön räkätauti nyt vajaan viikon verran, ja ennen sitä oli sellanen parin viikon jakso, et kerran päivässä niistettiin, mutta eilen illalla oli sitten pakko turvautua suppoon! (Mä en tykkää yhtään noista lääkkeistä!!!) Mutta kumma kyllä se helpotti herran oloa kummasti, jotenka oli vissiin tarpeeseen... Eetu siis heräs noin tunnin nukkumisen jälkeen, ja huusi noin puoli tuntia täyttä huutoa kurkku suorana! Mitä ei siis ole aikaisemmin tehnyt! Nälkäkään ei ollut, söi reilu desin puuroa ja päälle vielä puoli purkkia hedelmäsosetta! Täytyy toivoa että tänä iltana menis vähän paremmin... Niin ja aamulla herättiin jo klo 6! Kun yleensä herää vasta klo 7 tai 7.30... No, otti sitten pienet puolen tunnin tirsat aamupäivällä ja nytkin kyl nukkuu päikkäreitään... Toivottavasti ei menny rytmit sekas...
Mysan toivottavasti pääsette pohjoseen. Ja Lisalle kans. Niin ja Mysanille mun mies on kotoisin Skövdestä ja hänen siskonsa tyttönsä kanssa asuu vieläkin Ruottissa Lidköpingissä, täytyis mennä heidän luonaankin käymään, mutta menee varmaan vielä vähän aikaa ennenkun päästään sinne saakka...
Suippo olipas ihana runo... Sopii vissiin kaikille! Täytyy muistaa kopsata se...
Queen... Tuosta epiduraalista, mulle sitä ei keritty antamaan, eikä juuri muitakaan kipulääkkeitä, paitti petidin, jonka vaikutus ei kestä kuin n 1,5h, ja mä luulin sen auttavan pidempään!!! Kuulin tuosta kestosta vasta muutama viikko sitten kun kaverini valaisi asiaa! Joten mulla oli aikas " luomu" synnytys... Ja oli todella ihania kuvia teidän neitistä...
Noista viisureista tuli mieleen omatkin hampaanpoistot... (aikaa n 7vuotta...) Mä oli harjoittelussa yhellä koululla (kouluavustajana) ja illat töissä kaupankassalla, oli sit kiva mennä sinne kaupalle selostamaan sössötyksen kera etten oikein pysty tuossa kassalla olemaan ja passittivat mut kotiin ja seuraavana päivänä oli mulla ihan hirveä olo, päätä särki ja kolotti koko suuta, muttei muutakun töihin koululle, josta passittivat mut kotiin kun meinasin pyörtyä siellä... Mut loppuvat kaikki kivut ja säryt hampaista, kun saatiin pois ne viisurit.
Saunasta me ollaan kokeiltu kanssa pari kertaa Eetun kanssa saunaa, oon Eetulle sanonutkin että tehään siitä isille saunakaveri, kun mä en viihy siellä kuin kork viisi minuuttii, ja mies vois olla vaikka viisi tuntia!
Muuten, en nyt muista onko ollu puhetta mutta onko kuinka moni jo käyny viihteellä tai ylipäätään " jättäny" lapsensa hoitoon, muille kuin isille? Ja kuinka pian lapsen syntymä jälkeen? Mä en ole käyny viihteellä, vaikka ollaan siitä puhuttu miehen kanssa pitkään, mutten jotenkin jaksa lähteä illalla kun Eetu on menny nukkumaan niiin enää yhtään minnekään kuin nukkumaan... Mutta hoidossa Eetu on ollu usean kerran mun äidilläni (ollaan käyty koirien kanssa agilityharkoissa ja sitten muutaman kerran lätkäpelissä) ja kerran on Eetu ollu mun veljellä hoidossa vajaan puoli tuntia, kun mulla oli meno ja mies ei ollu vielä päässy töistä, ja yhen kerran on miehen isä uuden puolisonsa kanssa ollu meillä Eetuu hoitamassa, kun me livistettiin miehen kanssa peliin... Mutta öitä ei Eetu ole vielä ollu hoidossa. Pitäis vissiin viedä, mutta kun herra on vielä tuon tissin perään illalla, että josko sitten kun lopettelen imetyksen niin veisin, jos maltan... (tulipas taas tekstiä..ja osa vissin turhaakin...)
Niin ja Mysanille vielä... kuulostipa tosi oudolle tuo teidän kastejuttu... Mä en haluaisi että mun lapseni kastettaisiin ventovieraiden ollessa paikalla!!!
Meillä Eetu on nyt sit oppinu nousemaan kaikkee vasten, ja äiti saa olla sydänsyrjällään ja kattella ja panikoida millon minnekinpäin ukkeli kaatuu... Muutamaan otteeseen on kyllä kaatunu sen näköisesti että luulis taju lähtevän, mut ei, uudestaan vaan on päästävä... AAARGH!!! No, kaippa se kohta käveleekin...
Meillä kävi eilen mun serkku 1½vuotiaansa kanssa, ja voi että Eetu nautti toisen seurasta. Jokaisen tempun ja liikkeen pisti varmasti talteen tuonne pieneen päähänsä!!! Joita sit jossain vaiheessa alkaa toteuttamaan!!! Niin ja toivat kassillisen Eetulle vaatteita tai no, maksan niistä 38euroo, mutta ovat kuin kaupasta ostettuja, kun ovat olleet vaan yhellä lapsella käytössä.
Jaahas, taas tuli jaariteltua vähän liikaakin, mutta täytys useammin saada ittestään irti, ja kirjoittaa tännekin (helmiksiin kirjoittelen kans) mut jotenkin ei vaan saa aikaan kirjoiteltua... Mutta lupaan parantaa tapani!!!
Napero ja Eetu 7,5kk
Tuli äkkilähtö kun neiti raivostui kantoliinassa;)
Tuohon flunssa-asiaan sen verran että mehän oltiin miehen kanssa molemmat kipeinä ja kappas,nyt kun itsellä alkaa jo henki vähän kulkea niin eikös Liia alkanut viime yönä yskimään ja pärskimään..lämpöä ei onneksi ole..meilläkin on niistäjä ja nenätipat käytössä.Kurjaa kun toinen pihisee tukkoisena:(
Tuo Mysanin kastejuttu kuulosti kyllä tosiaan oudolta..me ei kastettu Liiaa ollenkaan kun ei kirkkoon kuuluta mutta oltiin pari viikkoa sitten Liian serkun ristiäisissä ja oli mukava pieni tilaisuus:)
Tuo eppari tuntuu tosiaan kiusaavan monia,mutta kylläpä on synnytys puolella kamala pino repeämistäkin..hui..kamalilta kuulostavat tikkien määrät..
Nyt taas poistun:)
Olipas kiva, kun oli tullut paljon viestejä myös muilta! :)
Peukkuja täälläkin pidetään mysanin miehen työnhaulle! Ja samoin Lisan miehelle! Meidänkin isukki on Suomen Lapista kotoisin, ja joskus olemme sitäkin keskustelleet, että muutettaisiko sinne... mutta ne työt on siellä niin kiven alla. Kiven alla nuo työt tuntuvat välillä olevan täällä Oulun seudullakin, pätkätyöläisten luvattu maa! Isukki jää meillä myös tämän viikon jälkeen työttömäksi. Jos jotain hyvää pitää löytää, niin onpahan enemmän aikaa olla Matiaksen kanssakin, kun ei ole edes isyyslomaa pitänyt vielä.
Mysan kyselit siitä vauvauinnista. Meillä ainakin oli ohje, että aloittaa kannattaisi 3-5 kuukauden ikäisen vauvan kanssa, vanhempanakin voi onnistua. " Nappi-ikä" olisi kuulemma n. 5 kk, jolloin jaksaa olla altaalla vähän pidempään ja kiinnostuu enemmän ympäristöstään. Pienemmän kanssa joutuu alkuun olemaan ihan lyhyitä pätkiä.
Sukellusrefleksiä ei ohjaajan mukaan saa harjoitella kotona ennen kuin sitä on ohjaajan valvovan silmän alla kokeiltu altaalla. Tämän jälkeen voi kotonakin harjoitella, mutta korkeintaan kaksi " kannutusta" kerrallaan kotona. Altaalla on sallittu niin monta kannutusta tai sukellusta, kuin vauva on kuukausia vanha. Eli 3 kk -> 3 kannutusta. Käytännössä vauvan selän kautta vettä tiputellaan vanana ja lorautetaan kunnon luraus pään päälle. Mukana tulee olla lisäksi koko ajan merkki, jotta vauva jatkossa osaa jo varautua, milloin sukellus tulee. Meillä merkki on yksinkertainen 1,2,3, jossa kolmosella vesi kaadetaan päähän. Refleksi ei toimi, jos vauvalla on nuha, hikka tai se itkee, eli silloin ei missään nimessä saa kannuttaa.
Kokonaisuudessaan meidän perhe on ainakin tykännyt vauvauinnista, ja kyllä mielelläni suosittelen sitä muillekin. Ainakin jos vauva näyttää kylvyssäkin viihtyvän, niin kannattaa ehkä käydä kokeilemassa!
Hyvä että Q oli heti hoitanut näytteen eteenpäin, en nimittäin kenellekään soisi sellaista munuaisiin asti levinnyttä tulehdusta. Siinä kunnossa ei kyllä vauvaa hoideltaisi. Ajoissa hoidettuna ei varmasti mitään sellaisia ikäviä lisävaivoja tule. Toivottavasti saat tulokset pian ja lääkityksen sitten tarpeen mukaan!
Suipolla oli kyllä ihana Tyranni-runo. En ollut sitä aikaisemmin kuullut, mutta osuva se kyllä oli!
Ihana mamma pesukarhun Joonalla, harmi vain, että taitaa asua niin kaukana teistä, ettei voi kovin usein tulla lapsenvahdiksi! Tai ymmärsin, että olitte reissussa, joten päättelin mamman asuvan kauempana...
Meillä M on pitänyt tänään välipäivän perunasta. Eilen ei tullut koko päivänä kakkaa lainkaan (yleensä tulee 1-2 päivässä), ja illalla oli kitisevä. Ajattelin sitten potun vähän kovettaneen vatsaa, joten tänään ollaan vain oltu tissiherroina. Aamulla tulikin sitten iso jööti, jonka jälkeen on ollut paljon parempi mieli pojalla. Ennättäähän tässä vielä sitä pottua totutella, ehkä huomenna taas teelusikallinen. ;)
On tosiaan oltava eri tavalla valppaana nykyään tuon liikkuvan vauvan kanssa, mutta onneksi vauhti ei vielä päätä huimaa, varsinkaan sukat jalassa. Paljain jaloin saa potkittua vähän enemmän vauhtia, mutta sitten tulee kylmäkin. Enköhän minä kuitenkin aina jostain vähän aikaa löydä raportoinnille, M kun nukkuu yleensä parit pitkät päikkärit ja illalla vauvojen yö alkaa jo kasilta. Eli omaa aikaakin löytyy.
Se huono puoli tuossa liikkumisessa on, että koko ajan löytyy uusia kohteita, joita pitäisi vissiin jatkossa säännöllisesti vähän puhdistaa... Kun eipä ole ennen tullut pieneen mieleenkään puunata pöydän jalkoja, jotka nyt näyttää olevan ihan in-juttu. Niitä on käynyt kaluamassa jo monta kertaa! No, tuleepahan sitten pakosta siivottua kummallisempiakin paikkoja! ;)
Mutta nyt kyllä lähden isukin kainaloon löhöämään sohvalle!
Kissankello
Eihän täältä malta pysyä poissa, kun kerta vauhtiin pääsee :)
Juu, mekin ollaan peukut ja varpaat pystyssä, jotta Mysanin ja Lisan miehet sais pohjoisesta töitä. Tylsä tosin, Jos Lisa lähtee sitten kauas pois. Hankalampi järjstää tapaamisia.
Joonan mamma asuu n. 250 km päässä, joten ei ihan joka viikko pääse Joonaa moikkaamaan. On tosin nyt kesällä ajanut useastikkin tänne. Talvella taitaa vaan vierailut jäädä vähän vähemmälle, kun ei uskalla huonolla kelillä yksin kuulema ajaa.
Mamma on ainoo ulkopuolinen, joka on saanut hoitaa Joonaa. Muille en oo vielä uskaltanut hoitoon jättää (esikoisen äitinä sitä kait on niin hysteerinen). Ajattelin kuiteskin, että täytyy antaa Joona vähäksi aikaa hoitoon mun vanhemmillekkin. Ne on nyt vähän kateellisia, kun mamma vaan on päässyt hoitamaan, Sitten mä ajattelin, että Joonan kummitädinkin täytyis varmaan saada olla hetki kaksin Joonan kanssa, jotta mä en ois koko ajan siinä vieressä höösäämässä. Joonan kummitäti opiskelee kätilöksi, joten hänelle voi Joonan hyvillä mielin jättää hoitoon. On hän silti muutenkin tosi hyvä lasten kanssa ja Joona tykkää tosi paljon. Kauheesti olis Joonalla hoitajia, mutta kun itse ei vaan raaskis pientä kultaa hoitoon jättää, kun sitten tulee vaan äidille ikävä.
Toivottavasti kaikki flunssan kourissa olijat pian paranevat. Itselläni ei ainakaan ole enään niin tukkoinen olo kuin eilen ja Joona on jo ihan kokonaan nuhaton. Onneksi.
Hih! Hassuja paikkoja joutuu kissankello puunaamaan :) Kohta se on täälläkin edessä. Mä vaan ootan kauhulla sitä, kun täytyy kaikki tavarat piilottaa Joonan käden ulottuvilta. Mihin ihmeeseen me ne täällä pienessä kämpässä piilotetaan, kun ei muutenkaan oo yhtään säilytystilaa. Meillä on esimerkiksi viherkasveja kaijuttimien päällä. Mihin me nekin siirretään? Täytyy varmaan siirtää roskalavalle, jos ei muuta paikkaa keksitä.
Matias onkin jo päässyt potun makuun :) Mäkin jo oottelen innolla, että pääsen maistattamaan Joonalle keikkia uusia juttuja. Vielä vähän aikaa ajattelin mieleni kuitenkin malttaa. Ehkä Joona saa puolivuotispäivänsä kunniaksi ensimmäisen makuannoksensa. Ellei tietty rupea tuntumaan poika nälkäseltä. Sitten aloitetaan aikaisemmin.
Jaahans... jospa sitä menisin minäkin tonne ukon kainaloon.
pesukarhu ja Joona... yöunilla jo :)
Eli, jos mieki jotain kirjottaisin...
Lukemassa olen pika pikaa käyny teän juttuja, mutta ei sen pitemmäksi aikaa ole kerenny koneelle jäähä.
Viime to lähdettiin Ouluun ja tultiin su iltana. Oli kummitytön ristiäiset. Sai taas mässätä ihania herkkuja oikein olan takaa ja ihastella pikkuista. Ei enää muista, että on se omaki pikkunen ollu joskus nuin pieni.
Pohjoseen muutto on taas askeleen lähempänä. Tai no eihän sitä vielä tiiä, mut haastatteluun ainakin kutsuivat. Nyt vain sit miettivät sopivaa päivää, kun on kuitenkin täällä miehellä töitä täydet viikot ja matkaa on himpun verran ;) Katsellaan ja odotellaan vielä.
En nyt jaksa/kerkeä kommentoida tän enempää, mut ilmoitimpa vain olevani kehissä ;)
Lisa & V 4,5kk
Neuvola oli tänään, 4700g/54cm, pyöreäposkinen neiti:)
ja neuvolareissulla eksyin lastentarvikkeeseen ja hurahdin vaaleanpunaisiin city crosseihin,ostin ne ja nyt pitää sitten päästä brion kombeista eroon..voi jukra:) Kombit on kyllä tosi hyvät vaunut mutta tuo väri veti niin puoleensa..mies huokaili vieressä mutta kaivoi kiltisti lompakkoa;) Jurputti sitten koko kotimatkan naisten höperyydestä;)
Mukavaa tapaamista!!
Queen ja Liia 4viikkoa
Heipsistä!
Ihan teidän kokemuksianne kyselen eli kuinka monella teistä oli tapahtunut kohdunsuun tai kohdunkaulan kypsymistä ja millä raskausviikoilla ennen synnytystä?
Itse sitä lähinnä siinä mielessä mietiskelen, että mulla tullut aika reilusti supistuksia rv28+ jälkeen ja välillä kivuliaanakin. Sen takia olen nyt saikulla ja jouduin yhteen otteeseen (rv29+) olemaan osastollakin noiden supistusten takia. Tässä on nyt useampi viikko otettu tooosi rauhallisesti ja eilen lääkärintarkastuksessa katsottiin, että supistuksilla ei ole ollut mitään vaikutusta " alakertaan" . Hyvä niin, nyt saan sitten kohtuudella liikuskella ja rasittaa itseäni. Toisaalta taas mietityttää, että tarkoittaako tämä nyt sitä, että lapsi menee yliaikaiseksi ja mahdollisesti synnytys joudutaan jopa käynnistämään?
Jos vaan teillä on aikaa vastailla, niin mielelläni kuulisin teidän jo synnyttäneiden enskojen kokemuksista!
Terkuin eräs joka taas aamulla supistuksiin heräs,
Mörötin rv31+6
Mulla oli tapahtunut kypsymistä vasta vikalla lääkärikäynnillä, olikos se rv36 aikoihin... Ennen sitä ei tullut hirveesti edes supistuksia. Eli en nyt tohon tilanteeseesi osaa sanoa oikein mitään...
Onneksi ei ollut sielä tapahtunut mitään muutoksia kohdunsuulla, niin saa masuvauvasi vielä yksiössään olla. Mutta en mä usko, että ainakaan kovasti yli menee, mulla ei varmaan ollut tapahtunut myöskään kohdunsuulla mitään noilla sun viikoilla. Ja tyttö syntyi rv39+3.
Kiitti NapNap vastauksestasi!
Niin ettei kenellekään vaan jäisi epäselväksi niin todellakin haluan, että tämä vauva pysyy sinne täysiaikaiseksi saakka masussa. On vaan vauva kasvanut niin hyvin ja kun ultrissa ollaan nähty, että menee viikon edellä neuvolan laskettua aikaa niin toivoisin todella ettei jäkötä tuolla nyt sinne marraskuun puoleen väliin saakka ;) Minä kun olen aika pieni ihmiseksi ja ihmiset jo nyt luulee, että synnytän tässä kuussa (kuulema maha niin iso) niin mikä se olotila on siellä marraskuun puolella ;)
Niin ja saa lisää vastata, ken haluaa ja ehtii! Voin laittaa sitten vastauksista jotain yhteenvetoa tuonne odottavien enskojen pinoon.
Terkuin huomattavsti pirteämpi Mörötin
Meillä oli tänään aamusella 5 kk neuvola. Rokotepiikki ei harmittanut lainkaan (ainakaan vielä), edes naama ei ehtinyt vääntyä kurtulle pahasta mielestä piikkiä antaessa. Toivottavasti ei tämäkään satsi aiheuta kuumetta tai muuta ikävää jälkivointia.
M oli hyvin kasvanut, kovasti on alkanut pyöristymään ja pituuskasvu on tasaantunut, vaikka yhä on täysimetyksellä. Pituutta oli nyt tasan 68 cm ja painoa 7620 g. Th kehui poikaa kovin jänteväksi ja pontevaksi, ja arveli pojan lähtevän pian liikenteeseen. Kovasti pienellä mieli on jo tehnytkin liikkumaan, sillä yritystä kyllä on löytynyt. ;)
Täti oli sitä mieltä, että jotain voisi tässä vähitellen alkaa antaa Matiakselle totuttelumielessä, eli ihan maisteluannoksia kiinteitä. Mittana täti käytti teelusikkaa, että teelusikallisen (määrää voisi sitten tietty vähitellen kasvatella) jotakin voisi päivittäin antaa, että tottuu vähän kiinteämpään ruokaan. Ajattelin aloitella maistattelun parin viikon päästä, sillä nyt olemme melko paljon reissussa, ja reissussa se maistattelu ei varmaan ole yhtä helppoa kuin kotona.
Mörötin: Minulla ei ollut tapahtunut sanottavaa kehitystä kohdunsuulla eikä -kaulalla vielä viimeisessäkään lääkärineuvolassa rv 37. Lisäksi vauva asusti silloin aivan kylkikaaren tuntumassa ahdistaen äidin keuhkoja, eli edes laskeutunut ei ollut vielä. Kivuttomia supistuksia oli ollut silloin tällöin raskauden puolenvälin jälkeen, mutta eivät siis juuri olleet tehneet mitään. Aavistuksen pehmeähköksi lääkäri kuvaili kohdunkaulaa, mutta sellaiseksi sitä kuvaili jo rv 28, jolloin kävimme ultrassa varmistamassa, ettei ole ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Tämän jälkeen tilanne tarkastettiin seuraavan kerran synnärillä rv 39+6 kärsittyäni jo liki vuorokauden epäsäännöllisistä ja useamman tunnin säännöllisistä supistuksista. Tällöin kaula oli hävinnyt ja olin 3 cm auki. Poika syntyi reilun 5 tunnin päästä tästä.
Tilanne oli minulla siis melko erilainen, mutta kerroin nyt vaikka sitten vertailumielessä. Kuuluin siis ryhmään, joilla kunnon pehmeneminen ja aukeaminen tapahtui vasta synnytyksen jo käynnistyttyä. Arvannet, että viimeisen lääkärikäynnin jälkeen olin ihan epätoivoinen, kun luulin ettei vauva tule ikinä ulos, kun mitään ei tapahtunut... Mutta kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi, toivottavasti teidän pieni hoksaa pysytellä yksiössään mahdollisimman lähelle la:ta!
Pesukarhu: Meillä Matias on aina nauttinut kylvyssä käynnistä kotonakin, sen vuoksi olimme ajatelleetkin, että haluamme ainakin kokeilla vauvauintia. Toki kylvyssä varautuneena oleminen ei aina välttämättä tarkoita, etteikö vauva viihtyisi isossa altaassa vanhempien kanssa. Ohjaaja kertoi muistavansa yhden sinnikkään äidin, joka oli päättänyt opettaa vauvan tykkäämään vedestä, ja kävi kolme kuukautta vauvauinnissa, vaikka vauva huusi joka kerta... sitten vauva tottui kai veteen ja oli tyytyväisenä. Minulla ei kyllä olisi kärsivällisyys riittänyt moiseen.
Mutta nyt M on nälkäinen, joten syöttöpuuhiin!
Kissankello ja M 5 kk
Taidanpa pikku hiljaa siirtyä tälle puolelle enskoja (eli odottajista vauvallisiin). =) Meidän neiti synty 22.9. ja eilen kotiuduttiin. Ihan kivasti on lähteny menemään, vaikka eilen illalla alko vähän hirvittämäänkin -> nyt ollaan sitten perheen kesken ja miehen kanssa pikkuruisesta vauvasta vastuussa... Ei oo enää hoitajat ja muut ammattilaiset soittokellon päässä tulemassa apuun. Tosin ei sen puoleen, empä niitä apuun tarttenu sairaalassakaan, mutta kai se tieto, että ne on siellä, toi turvallisuuden tunnetta tällä äiskällekin. =)
Imetys on lähteny kai aika hyvin käyntiin. Maitoa ainakin tulee ja tissit on aikas kipeet. Välillä ihan harmittaa, kun ovat niin täydet ja vauva vaan nukkuu. =)
Kuinka pian te lähditte kotoo liikenteeseen vauvojen kanssa? Ja kuinka pian " rutinoiduitte" tissittely puuhissa? Mua kun vähän hirvittää lähtee mihinkään vielä, kun neiti imee musta parhaiten kun ollaan maate ja joskus kun imetän istuen siitä ei meinaa tulla mitään... Ni sit vähän jännittää, että jos johki lähtee ja neiti pahottaakin siellä kovasti mielensä jos imetys ei sujukaan.
Eipä kai muuta tällä erää.. Meen pesee ja steriloimaan rintapumppua, ni saa vähän lypsettyy tota täyttä hinkkiä vähän siedettävämmäks. =D
T: Burde ja Penni-Enni (5pv)
Muistuipa tosiaan elävästi mieleen se eka yö kotona... se oli kyllä tosi jännittävä! Meni varmaan viikko ainakin, että pääsin kokonaan eroon siitä jännityksestä, ja osasin rentoutua nukkumaan yöllä syöttöjen välit. Kun alkuun vain kuunteli, että hengittäähän se.
M oli viikon, kun lähdettiin ekan kerran neuvolaan puntarille. Silloin tehtiin pieni vaunulenkki, mutta koko ajan pysyttelin melko lähellä kotia, että pääsee tarvittaessa äkkiä kotiin syöttämään. En oikein luottanut syöttötaitoihin silloin alkuun, joten syötin vain kotona. Myöhemmin kesällä, kun oli ihanan lämmintä ja M vähän isompi, saatettiin poiketa johonkin rauhalliseen puistoon syömään lenkin välillä. Mutta nyt alkaa säät taas olemaan niin kylmät, ettei se enää taida olla hyvä ajatus. Ekan kerran taidettiin käydä kaupungilla Matiaksen ollessa kuukauden ikäinen. Silloin aloin olla jo aika luottavainen taitoihini...
Joo, Matias on tosiaan päässyt vähän potun makuun. Tosin määrät ei päätä huimaa, kun olen antanut teelusikallisen tissimaidolla lantrattua pottua kerralla. Ja toistaiseksi pari kertaa vasta on saanut, eli nälkää ei näillä määrillä viedä pois. Ei poika nälkäiseltä ole vaikuttanut, vähän vain aloin totuttamaan kiinteämpään rakenteeseen. Eka kerran sai reilu viikko ennen puolivuotispäiväänsä, meillä kun neuvolan täti oli sitä mieltä, että olisi pitänyt alkaa jo aikaa sitten totuttamaan kiinteisiin. En sitten tohdi mennä seuraavaan neuvolaan niin, ettei ole yhtään mitään saanut... Kuten aiemminkin olen tainnut sanoa, minua ärsyttää tuollainen tätin " pakottaminen" . No, nyt voi sitten hyvällä omalla tunnolla sanoa, että M syö pottua! ;)
Hoitajiksi Matiakselle olen kelpuuttanut molemmat mummut sekä yhden ystäväni. Siis hoitajiksi ilman minua tai isukkia. Kerran ollaan oltu leffassa, kerran kesäteatterissa ja kerran tosiaan ravintolassa syömässä. Lisäksi ystävättäreni on hoitanut Matiasta näiden hammaslääkärissä käyntien aikana. Olen ajatellut, että hyvä on totuttaa, että muutkin voivat poikaa hoitaa, kun tammikuussa joutuu jo osa-aikahoitoon. Ja kotona ollaan sitten tietty paljon yhdessä.
Äh, vähän omanapaista juttua. Ja alkaa tuo vauvojen yö lähestyä, joten täytynee mennä poika lunastamaan isukilta iltatisulle.
Kissankello
Ei vaan oo jotenkin saanut aikaiseks kirjoittaa.
NapNap oli mennyt kihloihin. Paljon onnea!
Ja Burdelle oikein paljon tervetuloa tälle puolelle ja iiiiisot onnittelut vielä kerran.
Nyt taitaa tulla aika omanapaista tekstiä kun oon näin laiska ollut...
Akseli on huomenna 5kk ja 5kk-neuvolakin on huomenna. Uudet mitat huomenna sitten siis.
Kiinteitä syödään jo kovaa vauhtia. Kuukauden on Aksu nyt syönyt ja tällä hetkellä syö kolmesti päivässä. Aamupäivällä kasvissose + jälkkäriks vähän hedelmäsosetta, 13-15 aikaan hedelmäsose ja illalla puuro hedelmäsoseella höystettynä. Hienosti ruoka maistuu.
Ongelmana meillä on edelleen nukahtaminen... paitsi äsken kyllä nukahti aika helposti =D mutta Aksu siis edelleen nukkuu puolen tunnin päikkäreitä ja nukahtaminen on yleensä tosi vaikeeta. Nukahtaa kotona vaan syliin ja koko ajan pitää hyssyttää ja olla liikkeessä. Välillä tuntuukin, että on koko päivän vaan nukuttanut ja pompottanut.
Yöunille Aksu alkaa 19.30-20. Heräilee ekan kerran joskus jo tunnin päästä ja joskus vähän ennen puoltayötä syömään. Sitten syö n. klo 2 ja 5 ja seiskalta heräilee. Viime yönä kyllä söi ekan kerran vasta kuudelta aamulla, mutta heräsi itkemään kahdelta ja neljältä ja piti hyssyttää sylissä takaisin nukkumaan.
Jeps, mutta josko sitä taas tästä aktivoituis...
pikku-milli & Aksu 5kk
Mekin ollaan Veetin kans huomenna tulossa tapaamiseen. Tullaan autolla, joten mie työnnän kauppakärryjä, jossa köllii Gracon oranssi-harmaassa turvakaukalossa söpö poika :)
Pesukarhu, mieki lisäsin sinut meseen muistaakseni eilen (vai toissa päivänä)... Eli mie olen se Elisabet, josta lyhenne Lisa peräisin :)
Kuulostaa niin tutulta tuo teän vaipanvaihtotaiteilu. Näppäränä saa ite olla, että saa vaipan vaihettua :)
Kissankello, Kuulosti kyl kivalta tuo teän vauvauinti. Vähän jäin miettimään, josko sittenki raskisin lähteä pojan kans myös...
Toivottavasti ankan ja Alisan flunssa on jo helpottamaan päin. Eikös Iglu ollu tänään tulossa kyläileen teille päin? Piristää kummasti :)
Jaksamisia kaikille!
Lisa & V 3,5kk