***ENSIKOT SYYSKUUHUN***
Kesä taitaa sitten olla ainakin virallisesti ohi. Toisaalta on kyllä hyvä, mutta kohta se todellisuus lapsen pukemisesta iskee vasten kasvoja. Toistaseksi ollut niin helppoa =)
Väsyttää. Tuli mentyä eilen vähän myöhään nukkumaan. Ja vaikka neiti sai koko tetrallisen velliä, niin heräsi syömään jo puoli kolme. Kaipa se on nyt toistaseksi hyväksyttävä, että hän tarvii sen yhden tankkauksen yössä.
Kaikesta masennuksesta huolimatta mulla on vauvakuume, mutta yritän nyt järjellä siirtää sitä yrittämistä vielä puolisen vuotta. Saisin koulun loppuun ennen seuraavaa äippälomaa ja sektion jälkeen suositellaan vissiin vuoden taukoa. Mutta on tosiaan todella hassu tuo vauvakuume, kun yksi vauva kuitenkin tuolla lattialla nyttenkin pyörii ja höpöttelee =) Kyllä sitä vaan niin kovasti rakastaa.
I ja K
Kommentit (125)
Minäkin koitan taas vähän ehtiä piipahtamaan:)
Q:Kyllä se aika tosiaan niin nopsaan menee että huh! Tuosta silmien väristä mä kyselin jo sairaalassa ja myöhemmin neuvolassakin kun meillä iskä on ruskeasilmäinen ja mä sinisilmäinen..molemmissa sanoivat että on todennäköistä että vauvasta tulee ruskeasilmäinen ja että tuo väri voi tulla esiin vasta muutamien kuukausien iässä, siniset nuo ainakin vielä ovat mutta vaikka meidän neidillä on vaaleat hiukset, niin neuvolan tädin mielestä iho on tumma..en tiiä:) Mitenkäs te joilla on ruskeasilmäiset vauvat,koska niihin tuli väri??
Mii: sama juttu täällä, tyttö valvoo oikeastaan koko päivän, on tissillä tai tahtoo olla sylissä joten ihan hirveesti ei kyllä ehdi muuta tehdä:)
Napnapille onnittelut!!
Mä nukahdin väsyneenä yks yö Liiaa sängyssä imettäessäni ja aamulla herättiin siitä pitkät yöunet nukkuneina, niin ollaan nyt sitten muutamana yönä nukuttu kun mieskin on ollu yöt töissä.Liia tosiaan nukkuu paljon paremmin vieressä,omasta sängystä herää vartin välein karjumaan ja lopulta ei enää nukahda ollenkaan.En tahtois vauvaa viereen opettaa mutta nyt mennään näin että mulla pysyy järki päässä kun saan edes vähän nukkua.Toivottavasti se omassa sängyssä nukkuminen vielä onnistuu..Päivällä ei edelleenkään nuku kuin niitä muutaman minuutin torkkuja,ihme kukkuja:)
Queen ja Liia huomenna 5viikkoa
Piti tulla kyselemään Ankan vointia, kun kirjoittelit viimeksi siitä masennuksesta. Toivottavasti olet saanut jo neuvolasta apua ja kaikki kääntyy taas pian valoisampaan suuntaan. Jenni olikin jo hieman piristynyt, hienoa! Paljon voimia teille kaikille, ja muistakaa että on todella tärkeää huolehtia itsestänne, kuten jennikin tuossa sanoi.
Jennin Daniel on tosiaan perinyt isänsä eksoottista ulkonäköä. Todella kaunis iho ja suppusuu. :) Mutta hui, millainen kokoero on 1kk ja 2kk ikäisillä vauvoilla! Ja kohta meidänkin vaavi on jo iso!
Kissankello, kiitos kysymästä, pikku-quu on tosiaan jo väläytellyt muutamia niin hurmaavia hymyjä että! Mun äiti sanoo, että poika näyttää hymyillessään aivan multa vauvana. No, muuten hän onkin sitten isänsä näköinen, lukuunottamatta pitkää tummaa tukkaa, joka on kyllä mun perintöä. Olin samanlainen peikko syntyessäni.
Mielenkiintoista, Queen, jos neuvolassa oli sanottu, että silmien väri voi vaihtua niinkin myöhään kuin parin kuukauden päästä. En tiennytkään... Mutta en kyllä silti usko, että quun silmien väri enää vaihtuu. Mulla on siis itsellä tummanruskeat silmät samoin kuin mun isällä ja mun mummilla. Miehellä on sekalaisen sinisenharmaanvihreät. Mullakin on äitini puolelta sinisilmäisen geeni, joten se on sitten sattunut osumaan pikku-quulle.
Mukavalta kuulostaa nuo oululaisten treffisuunnitelmat, voi kun pääsis mukaan! Kertokaa sitten millaista oli!
Pesukarhulle suosittelen ehdottomasti osallistumista puolimaratonille! Mä lenkkeilen siis ihan harrastelumielellä eikä ajatkaan päätä huimaa. Ekalla kerralla juoksin 2:19:09 ja toisella paransin pikkasen eli 2:12:00. Mukaan vaan!
Voi Queen kun kuulostaa hurjalta tuo teidän neidin kukkuminen! Kaikki myötätuntoni sulle ja paljon voimia!
Meillä tapahtui sellainen pieni ihme viime yönä, että poitsu nukkui ensimmäistä kertaa jopa 6 tuntia putkeen! Sitten syötiin reilu satsi viideltä aamuyöllä ja kukuttiin noin tunti. Sen jälkeen nukuttiin molemmat vielä kolme tuntia, voi halleluja! :) Kyllä nyt taas jaksaa porskuttaa vaikka monta päivää!
-Q- ja poika 5vko
eli meän hurmurin silmät olivat syntyessään todella tumman siniset, kuten kait melkein kaikilla lapsilla. Laitokselta kotia lähtiessä 3vrk:n ikäisenä lähtivät muuttumaan ruskeiksi, ensin keskeltä ja siitä päivä päivältä väri ikään kuin levisi koko silmiin :)
Olen kyllä kuullut, että lapsen silmien väri saavuttaa oikean värin vasta 2 vuoden ikäisenä. Minun veljellä oli syntyissään siniset silmät ja toinen silmä muuttui vaalean ruskeaksi vasta n. 10 vuoden ikäisenä. Toinen hänellä muuttui sellaiseksi vihertävän harmaaksi. Että tiiä sitten nuista.
Ja tunnustan... Mie nukahan melkein aina yöllä imettäessä! Enkä pode siitä huonoa omaatuntoa. Pääasia, että lapsi saa ruokaa, nukkuu myös ja voi hyvin :)
L & V
Ihanaa, kun nyt on mies taas kotosalla. Ei tartte yksin kaikkea tehdä.
Kiva Jenni kuulla, että voit jo paremmin. Kyllä sä ihan pirteältä silloin tapaamisessa näytitkin. Nyt vaan muistat pitää itsestäsi huolta.
Joko Ankka jaksaa paremmin? Oletko jo saanut apua masennukseen?
Meidän Joonalla oli kans syntyessään ihan tummansiniset silmät. Nyt ne on jonkin verran vaalentuneet, mutta silti ihan siniset. Mäkin olen kuullut, että oikea silmienväri voi tulla vasta joskus kaksi vuotiaana.
Töihin menosta oli puhetta. Mä joudun jatkamaan työharjoitteluani eli siis menemään töihin tammikuussa. Mies jää hoitovapaalle siihen saakka kunnes Joona on vuoden ikäinen. Silloin joudutaan pieni kulta laittamaan päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle.
Mihin muuten muut olette aikoneet lapsenne laittaa hoitoon sitten, kun sen aika tulee? Jotenkin olisin alunperin halunnut laittaa Joonan päiväkotiin, koska mulla itselläni on huonoja kokemuksia lapsena perhepäivähoitajasta. Eräs tuttuni on päiväkodinhoitaja ja sanoi, että häntä säälittää siellä ne yksivuotiaat, kun eivät ne saa tarpeeksi huomiota. Joten en siis vielä tiedä, että mihin Joona sitten ensi keväänä menee. Olisin kyllä halunnut olla pidempään kotona, mutta valmistua täytyy.
Aika hyviä aikoja Q olet juossut. Mun äiti juoksi jotain 2h 50 min. Täytyy yrittää nyt päästä lenkille, niin jospa sitten keväällä olis puolimaratonkunnossa. Mä oon pitkään jo lupaillut, että juoksen maratonin ennen, kun täytyän 40. En tiedä jääkö vaan haaveeksi, mutta toi puolikas vois ehkä onnistua. Miten sä olet treenannut? Kuinka monta ja kuinka pitkiä lenkkejä oot juossut? Aiotko siis osallistua ensivuonna?
Nyt täytyy valmistua Jumboreissua varten.
Joona just laittoi itse itselleen tutin suuhun ja ihan oikeinpäin meni :) Se on jo jonkin aikaa osannut sen tempun...söpöä.
pesukarhu ja Joona
Harrastuksista on ollut puhetta... mä käyn taas salilla pitkän tauon jälkeen, ja kaikissa mahdollisissa jumpissa. Tytön kanssa käydään vauvajumpassa.
Oliko kukaan pk-seutulaisista tiistaina leffassa? Me käytiin. Mun mielestä se babybio on ihan kiva!
Kiitos kaikille onnitteluista! Ei meilläkään mitään kosintaa suoritettu kummankaan taholta, kunhan vaan käytiin sormukset ostamassa ja varattiin kirkko. Joo, tytöstä tulee kyllä sievä morsiustyttö! Osaakohan se käyttäytyä sitten mallikkaasti...?=)
Eikön toi Miin mainitsema juttu ole aika tavallista... kyllä mullakin on käynyt mielessä että ei varmasti enää lapsia... mutta ne on vaan sellaisia hetkellisiä juttuja ollut mulla. Se vauva-arki helpottuu koko ajan, kohta ne kaikki alkuvaikeudet sun muut unohtuu=) Eli aivan varmasti haluan lisää lapsia!=)
Ja töihinpaluusta... mä meen takasin töihin tammikuun lopulla, tyttö menee päivähoitoon helmikuun puolen välin paikkeilla, eli vähän vajaa vuoden ikäisenä. Tiedän että moni ei hyväksy näin pienen lapsen hoitoonviemistä, mutta tämä on meidän perheen ratkaisu. Mä olen päättänyt olla välittämättä muiden mielipiteistä. Perhepäivähoitoon ollaan ajateltu... millaisia huonoja kokemuksia pesukarhulla on?
Mä olen itse lapsena ollut vaan päiväkodissa, mies taas on ollut perhepäivähoitajalla. Kummallakaan ei traumoja;)
Tää perhepäivähoito vs. päiväkoti on kyllä sellanen kuvio, että jokaisella on se oma mielipiteensä, kumpi on parempi... johonkin lapsi on vietävä hoitoon, that´s it. Siskon tyttö on perhepäivähoitajalla, ja kaikki on sujunut tosi hyvin. Työkaverilla taas on huonoja kokemuksia. No, sittenhän sen näkee. Ja toivottavasti hoitopaikan vaihto onnistuu, jos ei hoito jossain paikassa miellytä.
Eli meillä tämä päivähoito on hyvin ajankohtainen juttu, pitäisi nimittäin hakupaperit laittaa menemään...
Veetihän on jo komean kokoinen poika, painaa 10g vähemmän kuin meidän tyttö 6kk neuvolassa. Hyvähyvä!
NapNap + tyttö 6kk
Ihan hoitajastahan se riippuu, että onko hyvä olla perhepäivähoidossa vai ei. Mä olin lapsena veljeni kanssa eräällä tädillä perhepäivähoidossa, josta emme pitäneet lainkaan. Äiti ja isä saivat tietää asiasta vasta myöhemmin, kun eihän me pieninä tajuttu valittaa. Tämä täti pakotti lapset syömään lautasellisen kaurapuuroa. Muistan, kun eräskin tyttö oksensi puuroa ja silti sitä piti syödä. Ruokailun yhteydessä ei saanut juoda mitään vaan mukillisen piimää sai vasta, kun kaikki oli syöty. Minä ja veljeni ei saatu leikkiä yhdessä, koska muuten olisimme olleet kuulema liian läheisiä. Pikkuveljeni joutui leikkimään yksin keittiössä tädin kanssa, kun muut leikimme olohuoneessa.
Täähän oli silloin 80 luvulla ja tapahtui Kontulassa, joten siitäkin voi jotain päätellä. Eikä mulla nyt varsineisa traumoja tosta jäänyt, kun ei siellä sentään ruumiillisesti kuritettu lapsia (sitä nimittäin tohon aikaan tapahtui paljon). Eikä noi asiat nyt muutenkaan mitenkään niin hirveitä ollut. Paha maku vain jäi kyseisestä hoitotädistä. Sen takia aluksi ajattelin laittaa Joonan päiväkotiin. Rupesi vaan mietityttämään se päiväkotiin laitto, kun tuttavani puhui siitä niin negatiivisesti. Mä en oikein osaa laittaa tollasia kommentteja toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ärsyttää tosin nyt jälkeen päin, kun täyty tulla arvostelemaan meidän valintoja. Varsinkin, kun ei meillä ole muuta mahdollisuutta, kun laittaa Joona ulkopuoliseen hoitoon. Täytyis kait jättää vaan omaan arvoonsa tollaset arvostelijat ja neuvojat ja tehdä itse omat ratkaisunsa. Ja varmasti hoitopaikkaa voi vaihtaa, jos homma ei toimi. Me kyllä vielä mietitään kaikkia mahdollisuuksia, mutta ehkä tällä hetkellä mä oon kallistumassa tohon perhepäivähoitoon.
Niin... sitäkin tämä sama tuttava arvosteli, että kun mies on vuorotyössä, niin ei kait me ympärivuorokautiseen päivähoitoon poikaa laiteta. No, pakko kait se on laittaa, jos minä en saa muuta työtä, kun vuorotyötä. Kaikilla ei nimittäin ole vapautta valita.
Huoh! Tulipas taas purkauduttua :)
pesukarhu ja Jonsku (joka on by the way jo yöunilla)
Huoh, meillä on M tänään kiukutellut tissillä... Ensin viime yönä tuntui syövän tavallista useammin, varmaan kolme kertaa. Aamupäivällä kävin yksin (!) pyörällä kaupassa, kun isi jäi Matiaksen kanssa kotiin. Poika sai tuolloin yhden satsin maitoa pullosta. Kotiin palattuani syötin pojan (tissistä) ja laitoin päikkäreille. Poika nukkui megapäikkärit, liki kolme tuntia ulkona. Mutta näiden unien jälkeen ei sitten tissi meinannut kelvata ei sitten millään! Söi ehkä muutaman huikan ja aloitti hirmuisen huudon. Nälkäänsä selvästi itki, mutta ei suostunut syömään ei, vaikka kuinka yritin. Sitten lopulta annettiin taas pullosta lypsymaitoa, niin johan upposi muutamassa hetkessä maidot! Huoh. Yöunitissin lopulta suostui syömään, vaikka siitäkin piti taistella. :(
Onneksi M on jo näin vanha, voidaan aloitella hyvillä mielin kiinteät, jos tämä huuto jatkuu. Äidin hermot ei nimittäin kestä tuollaista taistelua joka syönnillä. No, katsotaan huomenna kuin käy. Alun perin olin ajatellut aloittaa kiinteät puolentoista viikon päästä, jolloin M olisi reilu 5,5 kuukautta. Ja silloinkin ihan maistelusatseilla. Ehkäpä tämä oli vain jotain oman tahdon harjoittelua... Tuntuu, että M ainakin tietää, mitä haluaa, ja osaa myös osoittaa sen. Kauhulla odotan tulevaa uhmaikää... Hui!
Työhön paluustakin oli ollut puhe. Muistelen maininneekin jo, että olen laittanut hoitopaikkahakemuksen vetämään. Minulla on tarkoitus (lue taloudellinen pakko) mennä töihin vanhempainvapaan loputtua, eli tammikuun puolivälissä. Isin työtilanne ei ole vielä selvillä (nämä määräaikaiset työt...), mutta opiskeluja hänellä ainakin on. Joten jonkin verran poika joutuu hoidossa olemaan jo niinkin pienenä. Minulla on epäsäännöllinen vuorotyö, ja miehen opinnot ovat iltaisin. Jos hänellä työt jatkuvat, ne sentään ovat ihan normipäivätöitä. Mutta opintojen vuoksi mekin jouduimme hakemaan iltahoitomahdollisuudella varustettua hoitopaikkaa. Täällä sellaista tarjotaan kai vain päiväkodissa. Tai niin minulle sanottiin. Todennäköisesti hoitopäivät tulevat olemaan kuitenkin melko lyhyitä, tosin iltapainotteisia.
Kyllä minua jännittää kovasti töihin paluu ja Matiaksen hoitoon meno. Toivon, että kaikki menee kuitenkin mukavasti. Siskon tytär aloitti päiväkodissa lähes samanikäisenä, ja hän on nauttinut koko ajan hoidossa käynnistä. Siellä kun oli kavereita! Aamulla lähti kuulemma vain naureskellen konttaamaan muiden vauvojen joukkojen. Jännityksellä ja kauhulla tammikuuta sitten odottelen...
Mukava kuulla Pesukarhu, että Joona oli noin aikaisin hoksannut ruveta yöunille! Pääset itsekin sitten ajoissa nukkumaan. Ja toisaalta, ennättää puuhastella omia juttuja vielä illalla.
Äh, nyt ei muuta muistu mieleeni... olen vieläkin ihan järkyttynyt noista tissiraivareista. Toivottavasti huomenna on parempi päivä.
Kissankello
Arg, mikä hoitotäti! Tosiaan, noista ajoista on onneksi aikaa, toivottavasti nykypäivänä ei tollasta ole... Ihan tuli meidän ala-asteen rehtori mieleen... siitä tätsystä on kyllä jäänyt traumoja.
Mä ajattelin huomenna soitella noista hoitopaikoista, että missä niitä perhepäivähoitajia on. Meidän naapurissa olisi päiväkoti, vaikuttaa ihan kivalta paikalta sekin... sinnehän varmaan voisi ihan mennä vierailulle, luulisin. Se olisi niin näppärästi tossa vieressä=) Näissä naapuritaloissa toimii ainakin viisi päivähoitopaikkaa, omien havaintojeni mukaan. Luulisi niistä jonkun hyvän löytyvän.
No niin, nyt on kotiuduttu avoimesta. Meni tällä kertaa paljon paremmin kun viime viikolla, silloin ei muuta tehty kun huudettiin vaan naama punaisena. Ihana katsella noita pieniä kun näyttivät heti tajuavan että oli muita lapsia, siellä ne köllivät lattialla ja jokelsivat toisilleen :) Mathilda oli ihan intona! Tosiaan siellä oli vaan vauvoja 0-10kk ja ihan virkistävää oli äipällekkin kun sai juoruta hehe.
Tosta hoitoon menosta.. en kyllä itse osaa sanoa että mihin mennään. Mulla loppuu äippäloma ens heinäkuun lopussa eli Mathilda on just sen vuoden ikäinen sillon. Vähän kyllä pahaa tekee niin pieni viedä hoitoon mutta kun mitään kotihoidon tukia ja muita ei ole niin pakko mennä töihin. Ihanteellisin olis kyllä joku perhepäivähoitaja tms mutta ei taida olla täällä kovin yleistä. No jos vaikka asuttais tuolla pohjoisessa silloin niin olis ainakin pienempi päiväkoti ja tuntisi henkilökunnan :)
Kissankello, meillä on kans välillä tollasia tissiraivareita! Nälkä olis mutta kiukuttaa. Mä oon yleensä laittanut vaan tuttia suuhun sillon ja yrittänyt rauhotella. Sitten kun tyyntyy niin tisu vaan tutin tilalle. Vähän vaihtelevalla menestyksellä tosin mutta ei sitä oikeen muutakaan keksi ja toinen huutaa suoraa huutoa.. huh.
Taidanpa keittää kahvit kun neitikin nukkuu kauniisti vaunuissa. Nukkui muuten viime yönä 6h putkeen.. piti käydä oikeen kattomassa että hengittääkö :) Voisi kyllä vaikka ottaa sen tavaksi, kyllä olisi äiti ja isi tyytyväisiä :P
Mysan ja Mathilda
Danielilla oli ruskeat silmät jo syntyessä, mutta D ei taida olla ihan vertailukelpoinen näissä asioissa teidän vauvoihin :) ehkä syntyessä oli aavistuksen harmaanruskeat ja nyt ihan tummanruskeat, melkein mustat niin kuin isälläänkin.
Mä palaan koluun ensi syksynä. D on silloin noin 1v 2kk. Itse oon ollut sekä perhepäivähoidossa että päiväkodissa ja kummassakin oli muistaakseni ihan kivaa. Mitä taas aikaiseen hoitoon laittamiseen tulee, niin meillä löytyy vanhempien luota kuvia musta 5 kk ikäisenä päivähoitopaikassa. Silti melkein normaaliksi oon kasvanut ;) Toisella palstalla, missä kirjottelen, on pari äitiä Yhdysvalloista, missä kai pidennetty äitiysloma loppuu vauvan ollessa 3 kk. Jos mies ei pysty yksin perhettä elättämään, niinvauva menee hoitoon tossa vaiheessa. On kuulemma ihan yleistäkin..
Jenni
Hetken hiljaisuus täällä... Mies lähti Eetun ja koirien kanssa lenkille, aah ihanaa, saa olla vaan koneella eikä kukaan ole housun lahkeessa roikkumassa!!!
Niin tuosta töihinpaluusta vielä, tai siis hoitoonlaittamisesta. Mä haluisin Eetun tänne ryhmikseen (ryhmäperhepäivähoitokoti), mutta näyttää siltä että tilaa niissä ei ole, joten Eetu menee sitten pph:lle, koska täällä ei alle kolmivuotiaita oteta päiväkotiin (on niin pieni paikkakunta, jossa vain yksi päiväkoti ja siinä yksi ryhmä 3-5vuotiaille...) Mä en periaatteessa haluis Eetuu pph:lle, kun en yhtään tiiä minkälaisia hoitajia täällä on ja jos heti menee sukset ristiin niin ei ole mukavaa lapselle saati kellekään. Ja toi ryhmis olis ihanne, se on kuitenkin vähän kuin päiväkoti muttei kuitenkaan, täällä pari ryhmistä toisessa 2hoitajaa/9lasta ja toises 3hoitajaa/13 lasta... Mutta katotaan nyt miten meidän käy, kun Eetulle haetaan keväällä paikkaa... Mulla ei ole omakohtaista kokemusta päivähoidosta hoitolapsena, mutta hoitajana sitäkin enemmän (oon siis ollu neljä vuotta töissä päiväkodeissa/ryhmiksissä)
Niin ihan yleisesti tuosta päiväkodista... Siellä pienten ryhmissä on yleensä 3hoitajaa (yksi tai kaksi lastentarhanopettajaa ja yksi tai kaksi hoitajaa) ja lapsia on yleensä 12. Joten kaikille lapsille kyllä riittää syliä ja huomiota! Ja vielä sellanen juttu, että jos on pph:lla hoidossa niin AINA lomat/saikut/vapaat (siis hoitajan) niin lapset joutuvat varahoitoon jollekin muulle pph:lle tai päiväkotiin... Mikäli ei vanhemmilla ole lomia tai vapaita... Mutta tää nyt vaan on mun tällasta " höpinää" ...
Sitten vielä noista silmienväreistä, meillä Eetulla on AINA ollu huimat 7kk taivaansiniset silmät, mieheltä perinyt! Mulla sekasikiöt :=) Ja TODELLA TOIVON että silmät pysyisivät sinisinä!!!
Mä sain tänään jonkun ihmeen inspiraation, ja leivoin sämpylöitä!!! Mieskin totesi että hulluks se on tullu!!! Mutta näytti silti maistuvan tuoreet sämpylät sillekin!!!
Eetu järkkäs meille eilen illalla lisähommia... Laskettiin tuota sen sängynpohjaa keskiasentoon jo kesällä ja aateltiin et lasketaan nyt syksyllä jossain vaiheessa, ennenkuin oppii nousemaan sängyssä ylös! No, nousi sitten eilen illalla, kun oli jo " nukkumassa" !!! Olipa kiva ruveta " repimään" petivaatteita ylös, ja laskemaan pohjaa alas, mutta parempi sekin kuin että tulis nenilleen sieltä... Muutenkin viime yö meni ihan p**siilteen, kun herra ei ensin malttanut nukahtaa, nukahti vasta klo 22 jälk! ja sit oli aamukuudelta sitä mieltä et ny mamma ylös... Nukahti onneks ja nukkukin sit taas ysiin saakka... Saa nähä miten käy seuraavana yönä...
Muuten Mysan, missäpäin Ruottii te asutte? Etkös siellä asu vai muistanko väärin (todnäk)? Mun mies on ruottista kotosi, vaikka ihan suomalainen onkin.
Mutta nyt puuronkeittoon ja nukkumaan... Ehkä...
napero, taas terrorisoimassa... Sorry!
Veeti nukahti just ekoille päikkäreille, joten mammalla taas hetki " omaa aikaa" .
Veeti heräsi pari viikkoa yöllä 1,5h-2h välein syömään. Nyt on taas normalisoitunut, että herää tuossa 03:30-04:30 syömään, sit 06:00-07:30 toisen kerran. Sen jälkeen nukutaan kuitenkin vielä mahdollisimman lähelle ysiä tai pitempäänkin. Tais auttaa, kun aloin syöttään joka ilta purkillisen hedelmäsosetta tuossa 20:00 aikoihin. Eli ei taida maidon voimalla enää jaksaa nukkua kovinkaan pitkään.
Onko teillä muilla ollut samanlaisia kuin liitoskivut taas uudestaan nyt kun lapsi on jo muutaman kuukauden? Mie heränny nyt useampana yönä siihen, että alapään luita pakottaa aivan kuten loppuraskaudessa. Varsinkin, jos olen käynyt päivällä kävelyllä, niin yöllä herään näihin kolotuksiin. Ajattelin, että nytkö vasta luut " palautuvat" ennalleen?? Tulehdukseen en usko, kun ei ole mitään siihen viittaavaa oiretta... Tyyny polvien väliin auttaa hieman ja yleensäkin asennon vaihto. Viimeyönä meinasin jo turvautua Buranaankin, kun niin jomotti, mut meni onneksi sit ohi ja pääsin taas nukahtaan.
Päivähoidosta ollu puhetta...
Jos me nyt tosiaan päästäis muuttamaan sinne pohjoseen, niin mie sanon itseni irti nykyisestä työpaikasta ja jäisin liiton pv.rahalla hoitaan Veetiä kotiin. Tuskin ovat heti työpaikkaa tarjoamassa, kun vähän vähemmän niitä paikkoja pohjosessa tarjolla.
Itsellä ei kokemusta päiväkotihoidosta, eikä muustakaan hoitopaikasta muuta kuin hoitajan näkökulmasta päiväkodissa. Äiti oli kotona hoitamassa meitä ja lampaita (heh), kun olimme pieniä =)
Tänään tulee velipojan lapset 4v tyttö ja 5v kummipoikani yökylään. Eipähän tartte miettiä miten ajan kuluttais. Jos vaikka ensin pihalla leikkitelineissä riehuttais ja sit illalla vohveleita paistelis ja herkuttelis =)
Palailen taas =)
Lisa & V 4kk
No niin, täällä näyttää olevan viimeisin " kehityskausi" ohi kun neiti on taas yhtä hymyä ja iloisena :) Hyvä niin, se kiukkuaminen on kyllä aika kamalaa. Jos nyt pari viikkoa taas oltais pirteitä..
Napero, joo täällä me Ruåttissa asutaan. Jönköpingissä. Tai en tiedä, taitaa oikeesti olla Huskvarnaa mutta kun ovat niin yhteen kasvaneet niin vaikeaa sanoa että kumpaa :) Tosiaan mies on ruotsalainen että sen takia on tänne eksytty. Hassua vaan kun sitä joskus teininä oikeen suureen ääneen kailotti että en ikinä rupeis mitään jokun ruotsalaisen kanssa.. sen siitä saa hehe!
Ens viikolla olis mulla sitten jälkitarkastus. Pitkään sai sitäkin odottaa. Nyt pitäis vaan keksiä että mitä ehkäsyä ruvetaan käyttämään.. mulle ei oikeen sovi hormonaaliset systeemit että vaihtoehdot on vähissä. Mites teillä muilla? :) Olis kiva vähän kuulla niin ehtii miettiä ite.
Jaahas, täällä tuhistaan siihen malliin että kohta ois vaipanvaihtoaika! Joten ei muuta kun hyvät viikonloput enskamammoille!
Mysan ja Mathilda
Onneksi nyt on vähän helpottaneet nuo tissiraivarit. Juuri kun olin tänne ennättänyt vuodattaa pahaa mieltäni, huomasin oman pinon juuri vastaavalla tavalla käyttäytyvistä vauvoista. Niitä viestejä lueskellessa päättelin meillä syynä olleen joko liian tiuhaan syöttämisen tai kiukustumisen maidon nousun hitauteen. Tähän asti M on syönyt niin tasaisesti vähintään kahden tunnin välein päivällä, että ihan tottuneesti tuli napattua poika tissille niin usein. Ilmeisesti jaksaa jo vähän pitempään olla syömättä, kun nyt menee hyvin noin kolmen tunnin syöttövälillä. Lisäksi joskus, jos nälkä pääsee liian pahaksi, näyttää suututtavan, ettei tissistä enää suihkua ekan imun jälkeen maitoa itsekseen, kuten alkuun. Nyt maidontulo on tasaantunut jo niin hyvin, että suihkuten tulee vasta pitemmän imun jälkeen. Tutilla minäkin olen rauhoitellut, jos tissin nähdessään jo alkaa huuto.
Mysan: Meillä ehkäisyksi otettiin minipillerit (imettäessä käy ilmeisesti vain joko ne tai kuparikierukka). Tosin pillereitä en ole vielä aloittanut, kun lääkäri määräsi aloitettavaksi vasta menkkojen alettua, ja nepä ovat yhä teillä tietymättömillä. Kumiukkoja olemme sitten käyttäneet. Ajattelin kyllä jotain muuta ehkäisyä ajatella imetyksen loppuessa, ellemme sitten päätä jo pikkukakkosen saavan tulla, jos on tullakseen. Kuulosti niin ikäviltä ne minipillerit lääkärin mukaan. Kiertohäiriöitä yms. Ja jos ei nyt vielä rivien välistä käynyt ilmi, se muu vaihtoehto ei ole vielä selkiytynyt, eli en tiedä mitä sitten kokeilisin.
Eilen oli aika kamala päivä. Aamulla vointi oli ihan hyvä, mutta pian alkoi tuntua kurkku jokseenkin karhealta. Vähitellen iltapäivällä aloin tuntea itseni puolikuolleeksi, ja päätin mitata kuumeen. Eipä tarvinnut sen jälkeen enää ihmetellä, miksi oli niin heikko olo... kuumetta hilkku vajaa 39 astetta! Niinpä kääriydyin vällyihin loppuillaksi särkylääkkeen voimalla. Kuume siitä hiljalleen laski ja vointi parani sitä mukaa. Big Brotherin alkaessa oli jo ihan ihmismäinen olo, ja aamulla meinasi vain vähän väsyttää, kun M päätti aamun alkavan jo 6.30. Tänään ei siis ole ollut lainkaan huono olo. Kummallinen pikapöpö oli, mutta ihana, ettei tarvinnut monta päivää kärsiä!
Käväisin tänään siellä päiväkodilla, johon hakemus on viety. Vaikutti mukavalta paikalta, johtaja kehui henkilökuntaansa oikein ammattitaitoisiksi kutsumustyöläisiksi. Paikka vaikutti muutenkin ihan kivalta, ja parasta kaikessa, että on tuossa ihan lähellä.
Itse olen ollut perhepäivähoitajalla, jossa kyllä sinällään olen ihan viihtynytkin. Ikävää oli kyllä saikkujen aikaan kun joutui varahoitoon outoon paikkaan. Minua ehkä vähän ujona lapsena sellainen tietty pelotti. Lisäksi minullakin on kammottavia muistikuvia siitä, kuinka aamupuuro oli pakko syödä. Puuro vaihteli päivästä toiseen, hyvä niin, mutta sitten kun osui sitä pahaa puuroa, niin sekin oli pakko niellä. Jonkun kerran onnistuin livahtamaan kuin koira veräjästä valehtelemalla, että olen syönyt jo kotona aamupalan... (muistan vieläkin tilanteen oikein elävästi ;) Harmi vain, että täti sai minut kiinni tästä tarkastamalla äidiltä, että syönkö minä joskus jo kotona aamupalaa. Enkä tietenkään äidin mukaan syönyt... Vieläkään ei aurinkopuuro tai suklaapuuro mene minulla alas, ei vaikka kuinka yrittäisi. Hassua sinällään, kun nuo taitavat yleensä olla lasten mieleen nuo puurot. Päiväkodista ei ole kokemuksia, mutta toivottavasti se nyt olisi mukava paikka Matiakselle.
Perjantai-illan jatkoja!
Kissankello
Nopiasti nämä päivät menee vaikka kotosalla ollaan.
Kissankello: Meillä kans tuttuja noi tissiraivarit. Nyt ei oo vähään aikaan tullut, mutta jossain vaiheessa, kun maidontuotanto tasaantui ja maito ei enään heti suihkunnut, Joona sai kauheen hepulin rinnalla. Ei tykännyt siitä, että pitikin ihan tehdä töitä ruokansa eteen. Onneksi se vaihe ei kauan kestänyt. Nyt mullakin alkaa suihkuamaan vasta pitkän imemisen jälkeen. Ja Joona saa myös hepulin, jos tarjoan tissiä liian aikaisin ja herralla ei olekkaan nälkä.
Sellaista oon miettinyt, että minkäköhän takia mun maidontuotanto on vähän noussut. Siis sillain, että tarjolla olis enempi maitoa mitä Joona tarvitsis. Onkohan se jotenkin alkanut syömään vähemmän vai mistäköhän johtuu? Parina iltana oon joutunut ihan pumppaamaan ylimääräsiä pois, kun on rinnat ollut ihan kipeinä maidosta.
Mysanko se kyseli ehkäsystä? Meillä on ihan vaan kumit käytössä. Mulle ei myöskään oikein hormonaalinen ehkäsy sovi, joten vaihtoehdot tosiaan on vähissä.
Siihen päiväkotikeskusteluun vielä sen verran, että sen meidän uuden asunnon lähellä olis kyllä päiväkoti. Matkaa tulisi vaan 300m. Ollaan jo oltu sinne yhteydessä ja sieltä sanottiin, että jonoa on, joten tuskin Joona ees pääsis sinne :(
Meillä on tosiaan nyt parina iltana Joona mennyt nukkumaan jo ennen yhdeksää. Aivan mahtavaa :) On kiva, kun on illalla vähän omaa ja kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa.
Juu, mutta palaillaan.
pesukarhu ja Joona
Aloin tässä ihmetellä, että miksi joinain päivinä rinnat tuntuu " täysiltä" ja joinain " tyhjiltä" ... Silloin kun ne tuntuu täysiltä, on ihan pakko pumpata, ettei paidat kastuis liivinsuojien läpi ja ettei rinnat olis niin kamalan kipeät. Mutta silloin kun rinnat tuntuu tyhjiltä, pikku-quu jotenkin hermostuu syödessä. Silti sillä maito valuu poskia pitkin, niin että kyllä kait sieltä silti maitoa tulee? Olen pari kertaa oikein kokeillut puristamalla, että tuleeko sieltä mitään kun toinen kiukuttelee, ja kyllä ihan kevyelläkin puristuksella tulee maitoa esiin. Onko kellään muulla näin vaihtelevaa? Ja onkohan tässä nyt kyse samasta kuin Kissankellolla ja Pesukarhulla, että lapsukaiset vaan protestoi, kun pitäiskin tehdä vähän enemmän töitä ruokansa eteen?! :)
Ja sitten myös kummastelen, että miks quu syö niin harvoin! Siis onko tää edes normaalia, että poika haluaa ruokaa vain noin 6 kertaa vuorokaudessa? Parina yönä ollaan nukuttu jopa 5-6 tunnin pätkä ja päiväunia quu nukkuu helposti kerralla 3 tai jopa 4 tuntia. Yleensä kuitenkin näin illalla torkut kestää vaan tunnin ja muuten poitsu haluaa seurustella isin ja äidin kanssa. Jaahas, nyt quu heräsikin juuri kantoliinasta, eli täytynee lopettaa. Toivottavasti joku jaksoi lukea, aika omanapaista!
-Q- ja -q-
Vielä tosta päivähoidosta piti kommentoida NapNapin aloittamaan keskusteluun, että varmasti ootte ihan hyvän ratkaisun tehneet. Jokainen perhe päättää mikä itselle on parasta, eikä muiden mielipiteitä kannata kuunnella!
Alustavasti oon ajatellut, että meen takas töihin vuoden päästä syksyllä eli kun quu on suunnilleen vuoden. Mutta katsellaan sitten, voihan olla, että mieli muuttuu.
-Q- taasen
Sain Joonan just unille. Kauhia taistelu.
Q: Mulla on ainaskin toi maidontuotanto alussa varsinkin heitellyt aikalailla. Siis, että välillä rinnat oli ihan täynnä ja välillä ne tuntui sellasilta puotyhjiltä riisipusseilta. Nyt vaan ihmettelin tota maidontuotannon nousua, kun on jo pitkään pysynyt ihan tasaisena. Mä uskon, että pikku q saa ihan riittävästi syödäkseen, kun on kerta tyytyväinen. Vauvantahtistahan se imetys on. Pikku q vaan pysyy tällä hetkellä pidempään kylläisenä. Meillä ainakin on tän melkein viiden kuukauden aikana Joonan syöttövälit vaihdellut tosi paljon. Välillä syödään tiheempää ja välillä vähän harvemmin. Neuvolan punnituksissahan sen sitten huomaa, että saako vauva tarpeeksi syödäkseen. Uskon kuitenkin, että vauvat osaavat arvioida hyvin oma ravinnontarpeensa.
Päiväkotikeskusteluun vielä palatakseni... oon ihan samaa mieltä Q:n kanssa, että jokainen perhe tehkööt itse omat ratkaisunsa. Varmasti kaikki tekevät sen ratkaisun, joka sopii juuri heille ja sitä on turha lähteä arvostelemaan. Ei ole oikeita eikä vääriä valintoja. Sen takiahan niitä hoitomahdollisuuksia on niin paljon, että jokainen löytäisi sen itselleen sopivan vaihtoehdon. Mä oon ainakin nyt päättänyt, että en kuuntele enään mitään " tuttujani" tai muitakaan. Mehän se parhaiten tiedetään, että mikä systeemi meille sopii. Enkä oo näillä päivähoito mietteilläni tarkottanut arvostelle kenenkään muun ratkaisuja. Toivottavasti teille ei sellaista kuvaa jäänyt.
Vielä vähäksi aikaa miehen kainaloon ja sitten nukkumaan.
pesukarhu... jälleen kerran
Mulla oli imettäessä vähän samanlaista.. Välillä rinnat täydemmät välillä tyhjemmät. Ja vielä niin, että vasen oli aina täydempi kuin oikee ja siitä vasemmasta suihkusi enemmän (ja syöttäminen vaikeempaa). Imetyksen lopettamista seinään en todellakaan suosittele kenellekkään ellei oo pakko. Ite jouduin silloin lääkkeiden takia tekeen niin ja se oli ihan järkyttävää.. Ekat kaks päivää tuntu jatkuvasti et räjähdän ja liivinsuojia oli pakko pitää kaksia päällekkäin. Pumpatakaan ei voinut kovin usein eikä paljoa että maidon tulo loppuis mahd. nopeesti. Meni ehkä pari viikkoo ennen kuin pystyin kokonaan lopettamaan tuon pumppailun. Tosin vieläkin saattaa silloin tällöin ilman rintsikoita ollessa paita kastua samalla tavalla kun loppuraskaudesta (eli aika vähän). Ehkä oudointa on se että kun luulin etukäteen et rinnat jotenki pienenee imetyksen jälkeen niin ne onki jäänyt kokoa isommiks (toi koko kasvoi jo joskus ennen rv 12).
D kävi neuvolan mittarilla viime viikolla. Pituutta 59,5 cm ja painoa 5690 g. Ikää 2,5 kk. Ens kerralla tuleekin sit rokotus.. Ostin jo valmiiks sitä nestemäistä Panadolia (terkkari suositteli nimenomaan nestettä) varaksi.
D on alkanut hymyillä ja naureskella tosi paljon.. Tais ottaa mallia NapNapin tytöstä pöydän toiselta puolelta ;)
Jenni
Kylläpä oli ollu aktiivista porukkaa, siis kirjoittelun suhteen ainakin :)
Meillä oli tänään 4kk neuvola. Veeti painoi 7195g ja pituutta 64,5cm, eli hyvin on kasvanut meänki prinssi pienoinen :) Nyt saa ihan luvankin kanssa maistatella soseita ja puuroa. Uusi neuvolan täti oli ihan mukava. Hänen piti ihan tarkistaa, että 4kk ikäinen lapsi vasta ja nuin terhakka :)
Veetillä oli eilen sellainen nukkumapäivä ja niin näyttäis olevan tänäänkin. Ihan piti aamullakin hellästi herätellä 09:20, kun oli tuonne neuvolaan lähtö. Juuri ja juuri jaksaa olla 1,5h hereillä, syö ja nukkuu pari tuntia. Viime yönäkään ei herännyt kuin 03:30 syömään, vaikka oli nukahtanut yöunille jo 21 aikaan. Liekkö auttoi pitkiin uniin illalla syöty mangopurkillinen :)
NapNap:lle ja miehelleen onnittelut meänki puolesta kihlojen johdosta!
Napero kyseli töihin menosta...
Jos me täällä etelässä asutaan niin pakko kait mennä töihin 7.2-07, kun vanhempainvapaa loppuu. Jos muutamme pohjoseen jään varmaan kotia hoitaan Veetiä ainakin hieman pitemmäksi aikaa. Ei sieltä varmaan niin helpolla töitä saakkaan, ainakaan vakituista paikkaa...
Ninni, nätti nimi tuli tytölle :) Taitaa teilä käydä vain samalla lailla kuin meilä, että lapsi saa köyhän puolison, kun ei kerta huutanut toimituksen aikana. Jos vain vanhan kansan tieto ja uskomukset pitävät paikkaansa ;) Vaan mitäpä tuosta, kunhan on onnellinen :)
Eipä muuta tällä kertaa...
Lisa & V 4kk