~~ LOKAmasujen perjantaipino ~~
Kommentit (34)
coe, toivottavasti miehen työtilanne selviää parhain päin:)!
mua on kanssa ruvennut jännäämään että jos tämä tulee ajoissa niin eihän me olla mitenkään valmistauduttu asiaan!!! siis nythän on jo SYYSKUU!!! toivon toisaalta että ei mene ihan lasketulle ajalle kun myös pelkään tuota ison vauvan synntystä,ei siis vielä ole syytä tuohon pelkoon kun vauva normaalikokoinen mutta jotenkin jännittää että kasvatan ihan jättiä ja jos syntyy vasta laskettuna tai jälkeen niin on jo ehtinyt saada itsensä niin isoksi että synnytys ei onnistu:(
eli pitää varmaan ottaa vaan itseä niskasta kiinni ja ruveta oikeasti laittelemaan vauvaa varten valmista:)
viime yö meni taas ihan hirveen huonosti! poika kun on nyt kipeenä niin heräilee puolentunnin välein eikä meinaa rassu enää nukahtaa,lisäksi kymmeneen mennessä olin käynyt jo KOLME kertaa piipillä!!!koko yön saldoksi tuli varmaan noin 10 vessakäytiä,huh,plus kaikki muuta asennon vaihdot,oaikkojen ouutumiset,lapsen heräily, eli eipä siinä paljoa enää jää aikaa unille:/
ja sitten vielä aamulla kun kävin laittamassa miehen töihin huomasin että meillä pörrää sisällä ampiainen! pelkään ihan hulluna ampiaisia ja nyt varsinkin kun lapsen kanssa saa olla tarkkana,niin saa ihan paniikkiin yhden ampiaisen näkeminen, ja nyt niitä sitten tunkee joka paikasta,on ruvenneet hirmu agressiivisiksi! kauhulla odotan jos lämpimät jatkuu että niitä on ihankaikkialla!! eilen myös pojan ollessa partsilla päikkäreillä vaunuissa pyöri monta ampiaista,on tietty hyttysverkko mutta nuohan etsivät ihan pienimmänkin kolon mistä mahtuvat sisään ja lapsi juonut maitoa ennen unille menoa niin suunympärys ihan makean tuoksuinen, kauheaa ees ajatella mitä voi käydä!!! kävin hiuslakalla niitä tainnuttamassa,mutta en tiiä miten lapsen enää uskaltaa sinne laittaa unille:(
nyt parantelemaan tuota pikku karhunpoikaa!
hyvää syyskuun ensimmäistä masuille! ensikuu on meidän!!!
fiikuna ja mytty rv 34+2
Eli työmatka on taas takana, istun päätteen ääressä ja kahvikupponen höyryää vieressä. Alkuviikko meni töissä vielä oikein mukavasti ja sain jopa ison projektin kunnialla loppuun, mutta nyt taas uupumus vallannut. Vielä pitäisi 2 viikkoa tsempata. Mutta periaatteessa voin kyllä oikein hyvin ja " vain" tavanomaisia vaivoja kuten jomotusta, väsymystä ja liitoskipuja. Uimassa kävin viimeksi toissapäivänä, mahtoi olla näky, kun meikäläinen polskutteli altaassa jo klo 7.15 ennen töihin tuloa ;-) Kovasti odotan ensi tiistain ultraa, jolloin katsotaan kohdunsuun tilanne yms...
COE: Toivottavasti saatte tänään hyviä uutisia miehesi töistä!!! ja kuten joku sinulle jo kirjoittikin, niin miehelläsi on kutienkin lähes jo korkeakoulututkinto taskussa, alan työkokemusta ja varmasti paljonpaljon ajatuksia päässä, joten varmasti hänelle löytyy uusikin työpaikka !!
FIIKUna kyseli jossain pinossa Haikaranpesään haluavien synnytyskeskusteluista. Meillä olisi ollut sellainen jo eilen . soittivat ajan maanantaina, kun olin palaverissa ja meinasin sanoa, että " kuulkaas, minä käyn vielä töissä ja en todellakaan ole ehtinyt miettiä synnytystä yhtään ;-) " Mutta ensi viikolla mekin sitetn mennään, mikäs päivä FIIKUNA (ja muutkin) olette menossa ?
LILLIS: Sinne sun joogaan, jonne olet menossa. ei varmaan enää mahdu mukaan? Alkoi nimittäin kuulostaa tosi houkuttelevalta ja yksi ystävänikin on kehunut samaista paikkaa ja kursseja.
IHANAa, laitoin tänään päälle töihin sellaisen pitkän äitiystunikapaidan, jota en muistanut kaapissa olevankaan. On tosi rento olo se päällä. Ja ajattelin kaiken kukkuraksi " karata" töistä jo hyvissä ajoin alkuiltapäivästä. Esikoisen kanssa on tultu oltua tosi vähän viime aikoina ja titi-nalle pyörii, kun olen vaan maannut illat sohvalla. Jos tänään lievittäisi huonoa omaatuntoa hulluttelemalla oikein kunnolla.
Jolla 32+2
Täällä periaatteessa hyvin nukuttu yö 23.00-> 7.45, varmaan kolme vessakäyntiä, pari kertaa inisevän tytsyn huoneessa ja sitten aamulla särki lonkkia niin pirusti ettei saanut unta;) Mutta siis periaatteessa pitkä yö.
COE; täältä myös tsempit miehesi työpaikan puolesta. Anteeksi, etten eilen tajunnut tsempata kun olin niin omien asioiden takia jännityksessä. Olikos se muuten teillä Coe kanssa tulossa n. 4 kiloinen vauva vai muistanko väärin? Vai oliko se vain arvioitu isommaksi kuin esikoinen?
Tosiaan kun asiaa ajattelin illalla, niin turhaahan minä muhredin. a) Kukaan ei voi tietää, koska vauva syntyy ja ehtiikö painoa tulla neljää kiloa, b) vaikka painoa olisi 4200g tai vaikka enemmän, synnytyksen " luistoon" sillä ei välttämättä ole mitään merkitystä, c) ei yli 4 kiloinen vauva vielä ole mikään tavaton jättis, sitten jos lähennellään 5 kiloa, niin on jo kyseessä normaalia isompi vauva.. Näillä itseäni vakuuttelin eilen.
JOka tapauksessa se mitä veikkasin synnytyspäiväksi oliko se jotain 18. tai 19.9. olisi ehkä ihan hyvä aika! Vauvan ei tarvisi vielä syntyä eli saisi olla sen 3,5 kiloa ja yli ja tuolloin syyskuun puolen välin jälkeen painoa voisi vauvalla olla sellaiset 3600-3700g.;)
No joo se siitä. Monella tuntuu olevan menkkamaista kipua, mulla sitä ei ole ollut oikeastaana yhtään. Supistelujakaan ei ole esim, eilen tullyt yhtään vaikka kävin eka anopin kanssa lenkilla ja sitten vielä yksin 45min. lenkillä (yhyy, ei ollut yhtään raikas ilma).
Lääkäri muuten kehoitti hankkimaan vielä loppuviikoiksi TUKIVYÖN kun vatsa on alhaalla. Tekee kuulemma hyvää vatsanpeitteelle (lihaksille) ja alavartalon kannattajilla ja auttaa kuulemma palautumisprosessissa paremmin. Ne on aika kalliita kai, mutta ajattelin käydä silti ostamassa. Lenkkeily kuulemma sujuu paremmin niillä.
Nyt hampaiden pesulle ja vaihtamaan sontavaippaa;)
Nazu ja rv 35+4
NAZU, meillä painoarviot ollut 3,5-3,7 kg. Esikoinen oli 3,4 kg. Viime ultrassa lääkäri arvioi että 3,7 kg tulisi mutta sanoi kyllä että ultrakuvan perusteella vauva on hyvin pitkäraajainen ja se vaikuttaa tuohon laskennalliseen arvioon vauvan painosta, joten voi olla että on lähempänä sitä 3,5 kiloa " oikeasti" se arvio.
Mua ei jotenkin kyllä huolestuta tuo asia vielä lainkaan, olen ajatellut että minähän en sitä ennen synnytystä tiedä että minkä kokoinen hän on ja niinpä voin vasta jälkikäteen todeta että oliko siinä hankaluutta kokoon verraten. Luotan, että siinä tilanteessa kyllä selviän, pahinta melkein olisi just etukäteishermoilu... :/
Ja sitä paitsi mun lantio on kyllä oikeasti niin helvetin leveä nykyisin että sieltä mahtus varmaan kuusikiloinen tulemaan :) Vitsi vitsi :)
Mutta pitää vielä NAZU ehkä helpotukseksesi mainita, että mun ystävällä edellisessä raskaudessa epäiltiin TODELLA isoa vauvaa. Vielä pari viikkoa ennen laskettua aikaa kahdessa eri ultrassa veikattiin että on noin viisikiloinen! Kun synnytys ei käynnistynyt, hän " pääsi" keisarinleikkaukseen vauvan koon pelossa. No, sieltäpä löytyikin neito tasan 4,3 kg eli alateitsekin olisi voinut tulla. (Hänellä tosin sitten muitakin asianhaaroja, joilla sektio " siunattiin" .) Nuo ultrat tehtiin Naistenklinikalla ja oikein erityissyystä ultrattiin tätä vauvan kokoa, ja silti meni pieleen. Eli tosiaan kyllä yliarviot on hyvinkin mahdollisia, tuoretta kokemusta on!
Coe
Se on sitten SYYSKUU ja minähän veikkasin, että meillä vauva syntyy jo tässä kuussa (24.pv)...katotaan kuinka käypi :)
Täällä ihmeellisen hyvä yö takana. Se nukkumaan alkaminen vaan on sellasta pyörimistä ja ähkimistä ja pöhkimistä, kun kääntää kylkeä toiselta puolelta toiselle eikä se käy ihan niinku " ennen vanhaa" . Heräsin 8 tunnin aikana " vain" 2 kertaa vessaan eikä sormien polttelu herättänyt kertaakaan, vaikka ekalla vessareissulla otinkin sen icepower-kylmäpussin sänkyyn mukaan. Pidin sitä vissiin liian kauan, kun tuntui menevän tunto kokonaan toisista sormista :o
Koiralle varasin eilen eläinlääkärin noitten korvien vuoksi ja isäntä saa sen kanssa mennä siellä käymään. Toista koiraa, kun ei voi jättää yksin kotiin ja mä en pakettiautoa aja ja toiseen autoon ei oikein voi koiraa ottaa...eli vaihtoehdot käyvät vähiin, kun molempia koiria en kans viiti turhaa autoiluttaa samaan aikaan-se on sen luokan sähellystä:D
Me mennään tänään isännän kanssa shoppailemaan. Ensinnäkin meijän tarvii ostaa uusi pesukone surkeesti! Nyt toi vanha teki vikan tenän. Ei linkoa enää olleskaan ja mielestäni ei huuhtele kunnolla. Ja se taas ei ole ollenkaan hyvä, kun pitää vauvankin vaatteita pestä!! Eilen pesin koneellisen pyyheliinoja(ihan siis sellattia isoja) ja ei linkonnut ei...että olivat kivan vettä valuvia, kun ne vein kuivumaan....mahtavatkos ikinä tulla kuiviksi:)
Sitte mennään Turkuun iltapäivällä ja mun pitää käydä H&M:ltä katsomassa imetysliivejä vihdoin ja viimein.
Ai niin, tuosta tulikin mieleeni, että joku kyseli MAIDON TULOSTA...multa ei oo kyllä tullu olleskaan vielä. On ensisynnyttäjällä ainakin ihan yleistä..Toivottavasti sitä sitten alkaa kuiteskin tulemaan viimeistään, kun vauva on syntynyt :)
Vieläkö BigBrother jaksaa kiinnostaa???! Täällä KYLLÄ ja EHDOTTOMASTI ;) Mun mielestä siellä on enempi " tapahtumarikasta" porukkaa tällä kertaa kuin viimeksi. Voi tapahtuu kyllä ihan mitä vaan, innolla odottelen.
Vauva melskaa ja muljaa masussa ihan kiukulla pitkin päivää, mutta jokseenkin " vaimeampia" nuo liikkeet ovat-ihan ymmärrettävääkin, kun alkaa tila käydä ahtaalle. Mua kiinnostaisi ihan hirrrrrveesti tietää minkä kokoinen vauva on tällä hetkellä!! Kukahan sen mulle kertoisi?? Tiistaina on SYNNYTYSTAPA-ARVIO, mutta kokeileeko lääkäri silloin vauvan kokoa vaiko vain sitä lantion tilavuutta ym.?
Seuraava neuvola on sitten 13.9. eli rv 37+3...Aatelkaa, silloin vauva olisi jo ihan valmis syntymäänkin :D
Mietin eilen ääneen sängyssä miehelle, että jos menee lapsivedet niin miten paljon sitä sitten oikein tuleekaan..?! Tyhmä kysymys, mutta kun ei ole tuota kokemusta;) Mietin vaan, että siinähän kastuu vissiin sitten petarit ja patjat ja kaikki, VAI??? Kertokaas te, joilla on kokemusta! Kantsisko laittaa joku muovitettu froteehässäkkä lakanan alle varmuuden vuoksi?!
TUKIVYÖSTÄ...Mulla on sellanen ja ihan tarpeettomana. Jos joku tarvitsee niin voisin sen hyvään hintaan myydäkin :) Olen muutaman kerran sitä pitänyt, mun mielestäni siitä kyllä on apua selkävaivoihin ja itelläni auttoi iskiakseen. Nyt sitä tuskin enää tarvitsen! Kertokaa mikäli on kiinnostusta, turhaa se tuolla kaapissa pyörii:)
Juu, mutta nyt mä taidan antaa tilaa toisillekin ja vielä sitä ennen kuitenkin toivotan COE:lle tsemppistä siinä isännän työhommelissa!! Kamalia päänvaivoja tollaset :( Toivottavasti kaikki kuitenkin kääntyy parhain päin ja hommat jatkuvat isännälläsi!!!!
MUKAVAA PÄIVÄÄ KAIKILLE MASUILLE!!!!!
Haliterkuin: Je_Ni & Pikku-isäntä 35+5.....jännitys kohoaa ;)
Pikaisesti ennen kerhoon lähtöä :) Jännittää!!
Ei hitto kun eilen meinas itku tulla kun aloin äitiysfarkkuja jalkaani vetämään :/ Ei mahtunut!!! =O
Mulla oli itseasiassa mielessä että kiva kun on muutamat housut syksyksi kun ilmat kylmenee, mutta pirulauta kaik käy pieneks AAAAArgh!!!
Mä lukitun neljän seinän sisään ja olen nakuna lopun aikaa :/
Masentavaa kun olo on kuin norsulla ja mikään ei mahdu tai näytä hyvältä...
COE: Mulla mies kans töissä Soneralla, mutta työssä jota tekee on oikein työvoimapula..Toivotaan että sinunkin miehellä asiat selviää parhainpäin, tsemppiä!
Mutta nyt laittamaan tuo juniori kerhokuntoon, äitiä vähän jännittää..Mun vauva....:D
Löysin eilen ISON kasan vaatteita vauvalle kirpparilta, tosi tyytyväinen olin löytöihin :) Pienestä sitä saakin mielen iloiseksi :)
Maha edelleen kipeä ja sekaisin, ei tunnu mikään auttavan...:(
Mukavaa päivää ja viikonlopun alkua, ei voi TAAS olla viikonloppu, nää viikot suorastaan juoksee eteenpäin =O
Terkuin,
Camelot 33+1
Olipas taas eilen tullut viestejä paljon kun lueskelin ne tuossa äsken. Unohdan tietysti kommentoida lähes kaikkea... Pixelina oli illalla lähtenyt aippäpolille. Oletkohan tullut sieltä takaisin? Toivottavasti vauva on vielä masussa! Peukutuksia sinne!
Ja hienoa kuulla Hannastakin! Hyvä, että ne arvot on nyt laskeneet ja tsemppiä migreenin kanssa.
Coelle myöskin tsempityksiä: toivottavasti selviätte yt-neuvotteluista säikähdyksellä. Kyllä ne asiat varmaan järjestyy, mutta uskon kyllä että nuo raha-asiat huolettavat. Pärjäilkää!
Vauvan kokoarvioinneista oli puhetta. Mullehan sellaista ei tehdä ollenkaan, mutta kait se on luotettava että vaavi on normaalikokoinen. Mistä teillä muilla on herännyt epäily isokokoisuudesta, onko se tullut esiin jo rakenneultrassa vai sitten ihan sf-mitan perusteella?
Ihanaa muuten, että on jo syyskuu! Mäkin luulisin, että vauva syntyy tässä kuussa. Me ollaan kyllä optimistista porukkaa, kun lähes kaikki arvioi vauvan tulevan etuajassa. Kärsitään sitten yhdessä, jos meneekin vauvat yli LA:n.
Fiikunalle vielä jaksuja kipeän taaperon kanssa! Kaikille muillekin voimia näihin viimeisiin viikkoihin!
S-I ja Lumikukka 35+3
Linkki eilisiin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8226324&p=1&mpage=4&tmode…
Mä nukuin NIIIIIIN hyvin viime yönä, vain yksi herätys klo 5 kun tyttö poikkeuksellisesti heräsi itkemään. Samalla kävin vessassa ja sain nukkua vielä 2,5 tuntia! Rehellisyyden nimissä täytyy kyllä sanoa, että olo ei kyllä ole juuri " normaaliaamua" pirteämpi, outoa. Kai tässä on jo ehtinyt sen verran kertyä univelkaa tuhansista huonosti nukutuista öistä, että yksi yö ei tilannetta korjaa. Mutta siitä huolimatta oli tosi hyvä mieli aamulla kun heräsin:)
CAMELOTille ja lapselle mukavaa ekaa kerhopäivää! Meillä alkaa tänään tytöllä puistotäteily, tätäkin äitiä jännittää...
JOLLA: tässä linkki sinne joogaan, aina kannattaa yrittää, jos on tilaa:
http://www.joogaterapiayhdistys.fi/ryhmat.php
Siellä ihan alimpana on äitiysjooga.
Nyt pitää mennä pukemaan päälle, tyttö toi jo kengät tähän sohvalle kun sanoin, että mennään puistoon=)
-L-
Ihan sama ongelma täälläkin! Mulle on noin mammafarkut käyneet pieneksi, kiristää ahdistavasti. Kuljen vielä capreissa ja mekoissa, mutta kohtahan se on pakko laittaa pitkiä housuja jalkaan. Mä en vaan yhtään kestä kiristäviä vaatteita kun on muutenkin inhottava olo tän mahan kanssa. Ja äitysvaateostoksille en enää meinaa mennä, eihän siinä olisi mitään järkeä. Vissiin verkkareissa on pakko kohta kulkea, vaikka ei kuulu yhtään mun tyyliin. Yök!
Nukuin yön tosi huonosti ja nyt väsyttää. Haukotus...
Kävin eilen siellä äitipolilla tarkastuksessa niiden kipeiden supistelujen vuoksi. Mitään akuuttia vaaraa ei ole tällähetkellä, mutta 2 viikon vuodelepoon jouduin. Jos ei kotona onnistu, niin sitten osastolle, jossa saa käydä vessassa ja muutaman kerran päivässä muutaman askeleen kävelemässä.
Kaikki tulehdus ja bakteerikokeet otettiin ja niistä tulokset tulee myöhemmin. Otettiin ktg käyrää, sydänäänet hyvät ja supistuksia 10 min välein. Supistukset eivät siinä kylkiasennossa olleet kipeitä.Kohdunduun tilanne oli aika hyvä: pehmentynyt, mutta kanavaa hyvin jäljellä (vain 1 cm lyhentynyt rakenneultrasta) sekä kiinni. Mutta vauva on tosi alhaalla,(minkä terkka on jo sanonut, mutten oikein uskonut) mikä ei ole minun raskaudelle normaalia. Kaikki 4 lasta on ollut loppuun asti ylhäällä, ihan synnytyksessä ovat vasta laskeutuneet. Lääkäri sanoi, että kun sormet laittaa sisään, niin tuntee selvästi vauvan pään liikkeet. Lääkäri oli sitä mieltä, että täytyy herkästi tulla takaisin, jos vielä tulee paljon kipeitä supisteluja, kun tilanne saattaa niin äkillisesti muuttua.
Ihan selvästi tutkimukset provosoivat supisteluja. Tai sitten pitkä automatka polille ja takaisin. Kun tulin kotiin, niin supisteli melko säännöllisesti. Nukkumaan mennessä supistukset tuntuivat tosi ilkeiltä ja selänkin puolella. Olin välillä jo varma, että nyt se lähtö tuli. En meinannut saada asentoa, missä kivut olisivat olleet siedettävät. Niitä tuli ihan 5 min välein varmaan tunnin ajan vielä sängyssäkin. Onneksi makuuasento kuitenkin auttoi ja ne loppuivat. Loppuyö menikin sitten pyöriessä ja miettiessä asiaa. Ei jotenkin ajatuksilta saanut nukuttua, kun ajatteli, että se saattais ihan oikeasti syntyä. Kun olen aina ajatellut, että mulla ei voi syntyä ennen alskettua ikaa, kun kaikki 4 ovat menneet yli lasketun ajan.
Täytyy nyt yrittää alkaa järjestämään jotain kotiapua, kun on 2 alle kouluikäistä ja 2 alakoululaista, niin hommaa piisaa. Pitäs kuulemma välttää liikkumista, kumartamista, kyykkimistä, nostelua ym. Kaikkea mitä päivänmittaan tulee väkisinkin useita kertoja, jos en apua saa.
Joku kirjoitti ison vauvan synnyttämisen pelosta. Meidän edellinen lapsi oli yllätykseksi 4 kiloinen, kun muut ovat olleet n. 3500g. Viikkoa ennen synnytystä ultratiin ja arvio oli 3400g. Yllätys oli melkoinen kun olikin niin iso. Mua myös pelottaa, että kasvaako tämäkin niin isoksi tai isommaksi, jos menee loppuun asti. Nyt painoarvio oli 33+2 viikolla 2200g, mutta lääkäri ei arvioinut syntymäkokoa.
Sain aika varmuuden lääkäriltä, että meille on tyttö tulossa. Niin kuin rakenneultrassa vähän arvailtiin. Ei kuulemma ainakaan kiveksiä näkynyt.
Pitäis saada aloitettua ne vauvan tavaroiden laittamiset ja vauvapyykin pesemiset, mutta ne pitää varmaan jättää sen 2 viikon lepohoidon jälkeiseen aikaan.
Mukavaa päivänjatkoa ja viikonlopun alkua!
Pixelina 33+3
Itselläkin tuota lepoa vielä olsi jälellä mutta ei oikein malta enää,muutaman päivän olin ihan kunnolla tuolla sängyssä kun säikähdin mutta nyt taas..
Jotenkin vaan tuntuu ettei tämä synny vielä kuitenkaan.Siivosinkin sitten makuuhuoneen eilen ja laitoin vauvan vaatteita =) kyllä väsy iski ja selkäkipu.
Näin sitten unta että vauva syntyi helposti ja kivuttomasti!Tyttökin oli vielä :)
Tänään ajattelin siivoilla vielä vähän ja jos hermot kestää lähden köörin kanssa kaupunkiin !
Olikohan jotain kysymyksia,ei muista ..?
Wades & natika 33+4?
Mullakin on melko huonosti nukuttu yö takana. Tyttö kiljui ja kitisi unissaan vähän väliä ja poika yski niin että meinasi oksentaa. Flunssaa liikkeeellä. Täytyis nyt viikonloppuna vihdoinkin opettaa lapset nukkumaan tuolla omassa huoneessa.
Äsken vein pojan päiväkotiin ja nyt vähän jännittää, miten eka päivä siellä sujuu. Muuten kyllä on varmasti ihan helppo tapaus eli on kiltisti, mutta kun on niin kovin nirso ruokien suhteen, niin se mua huolestuttaa. Maanantainakin kun käytiin tutustumassa, poika sai hirveen raivarin kun oli sellasta ruokaa josta ei tykkää. Nyt kun poika on hoidossa, niin mun täytyis opiskella (tehdä rästissä olevat tehtävät, projektityöt ja aloitella lopputyötä). Täytyy varmaan laittaa tytölle lastenfilmi pyörimään ja yrittää saada itsekin jotain aikaiseksi.
Noista PAINOARVIOISTA. Meillä on ainakin noiden kahden lapsen kohdalla arviot menneet pieleen. Pojasta lääkäri sanoi että on ainakin 3,5kg. Tämän hän totesi n. 12h ennen pojan syntymää. Poika oli 3kg. Tytöstä sanottiin että olisi yli 4kg ja lopulta oli 3,5kg. Ja ultralla katsottiin moneen kertaan viimeisinä masupäivinä. Eli meillä on menneet arviot puoli kiloa yläkanttiin. Tämän tulokkaan on arvioitu olevan n. 3,6kg ja sen kyllä uskonkin. Sopisi kuvioon. Munkin yksi kaveri synnytti pari vuotta sitten 5,5kg painavan lapsen ihan normaalisti alakautta. Eikä ole mikään suurikokoinen äiti. Hänellä kyllä oli vauvan koko arvioitu paljon pienemmäksi eli ikävä kyllä voi joskus noinkin päin heittää arvio. Ja pakko vielä on sanoa, että kesällä tuttavani Hollannissa synnytti (alakautta) pojan jonka mitat olivat 5,4kg ja 58cm! Äiti on 168cm pitkä eli ei mikään jättiläinen.
Mulla on taas ollut tota inhottavaa repimiskipua tuolla oikean puolen nivusissa ja sisäreidessä. Eilen siitä neuvolassa mainitsin ja terkkari meinasi että on niitä liitoskipuja ja jos vauva on alhaalla niin se painaa hermoja. No mutta vauva ei ole alhaalla. Silti välillä tuntuu niin kova kipu ettei meinaa pystyä liikkumaan. Ja iltaisin kun menen sänkyyn, alkaa tuo selkä vaivata. Toissailtana meni taas varmaan 5min että pääsin ylös sängystä pyykkejä laittamaan. Muuten en kyllä olisi noussutkaan kun sattui niin p*r*k***:sti.
Varasin eilen parin viikon päähän " majapaikan" itselleni ja lapsille kun ajattelin lähteä viikonloppureissuun pk-seudulle kavereita moikkaamaan. Kiva kun on nyt jotain mitä odotella vielä ennen vauvan syntymää. Äiti vähän kauhisteli, että kun vielä niin lähellä laskettua aikaa aion matkustaa (menen junalla). Tuumasin vain, että onhan siellä tutut sairaalat ja kavereitakin jotka voivat tarvittaessa lapsia hoitaa jos vauva päättääkin syntyä reissussa. :)
Mutta nyt opiskeluiden pariin!
MaryJ ja viikkoja tasan 35
Niin sitä tosiaan ollaan jo syyskuussa :) Voi ihanuus, kun nyt vaan ÄKKIÄ tulisi se LOKAkuu :)) Tosin kattelin tuossa eilen illalla syyskuun kalenteria ja huomasin, että meillä on jo nyt joka viikolle 1-3 sovittua menoa, eli kaipa tämä äkkiä menee. On hammaslääkäriä, neuvolaa, vanhempainiltaa, lasten yökyläilyjä, miehen synttärit, parit lasten synttärit jne jne
(.) Eilen illalla katsottiin miehen kans yks elokuva ja sen aikana iski semmoset liitoskivut, etten pystynyt istumaan, oli pakko vaan maata yhdessä kohti. Vauva oli koko illan tosi hiljainen, muutama vaisu liikahdus vaan tuntu. Nyt aamulla on liikkunut vähän enempi, mutta selvästi nyt viime aikoina on liikkeet tuntuneet vaimeammilta. Taitaa käydä tila ahtaaksi. Nukuin aikas hyvin yön, iso kiitos siitä vanhemmalle tytölle, joka siis on äitini luona yökylässä :) IHANA oli nukkua, kun koko oma puoli sängystä oli käytettävissä eikä kukaan potkinut kylkeen tai kitissyt äitiä keskellä yötä :) Kävinki vaan kaks kertaa vessassa ja muutoin nukuin 23.30-7 TOSI sikeesti.
Fiikunalla jaksamista pikkuisen potilaan kans!! Meillä on nyt monta viikkoa viritellyt sitä syysflunssaa, mutta ei oikeen tuu kuitenkaan. Tytöillä valuu räkä ja itsellä on silloin tällöin (kuten nyt!) kurkku tosi kipeä, mutta siihen on jäänyt.
JE_NI: Yleensä siinä synnytystapa-arviossa lääkäri tunnustelee mahan päältä vauvan kokoa ja sitten kattoo lantion tilavuutta. Ja jos siinä epäillään mitään epäsuhtaa, niin sitten tulee lähete äitipolille ultraan & tarkempaan syyniin. Tietty voi olla paikkakuntaisia eroja ja esim. täällä ensisynnyttäjille tehdään aina myös ultra tuossa synnytystapa-arviossa, mutta tuo siis taitaa olla yleisin käytäntö. Ja tiedättekös, että kokenut kätilö / th pystyy käsin tunnustelemalla arvioimaan vauvan painon yhtä tarkasti kuin lääkäri ultralla! Se on ihan tutkittu juttu :) Tietenkin siihen vaikuttaa moni asia, esim mulla on tuota plädeä niin paljo kohdun ja nahan välissä, että on vaikeempi tunnustella vauvaa, mutta normaalipainoisilla ei oo tuota ongelmaa. Toisaalta loppuvaiheessa vauvan pää voi olla niin alhaalla lantiossa, ettei siitä ultralla saa luotettavaa mittaa ja sekin vääristää sitten painoarviota.
LAPSIVEDESTÄ kyseli muistaakseni Jeni. Mulla synnytys alkoi eka kerralla vesien menolla. Ja tosiaan heräsin yöllä siihen, kun sitä sängyssä lorahti. Eka tuli vaan n. kämmenen kokoinen läsi lakanaan ja housut tietty kastuivat. Sitten vessaan mennessä lattialle hulahti vähän enempi, mutta varsinainen " tulva" tuli vasta, kun olin jo synnärillä ja kätilö teki sisätutkimuksen. Siitä tutkimussängyltä noustessani sitten hulahti ihan mieletön määrä sitä vettä! Muilla kerroilla multa onkin puhkastu kalvot salissa, joten on vaan tuo yks kokemus.
Mammahousut mahtus täällä vielä jalkaan, mutta kun toiset kului puhki :(( Ei auttanut kuin tilata H&M.ltä uudet ja ne hainkin eilen postista. olivat tosi ihanat jalassa, ainoo vaan että lahkeita saa taas lyhentää jotain 10cm. Plääh.
Juu, mutta oikein pirteää perjantaita kaikille, minä taidan lähtee tytön kans vähän ulkoilemaan. Oon tässä pitkästä aikaa taas muistanu, kuinka helppoa se olikaan, kun oli VAAN yks lapsi :))
Mianni 32+6
Mulla oli pitkästä aikaa hyvä yö! Kerran kävin vaan vessassa ja muutenkaan en pahemmin heräilly.Pirteystaso ei kyllä ole siltikään kovin kummoinen ja mustat renkaat silmien alla kuuluu jo vakio kalustoon.Muutenkin huomaan että alkaa kesän aikana saatu päivetys kasvoilta kaikkoamaan.Jaksuja huonosti nukkujille!
Ootteko te muut jo kyllästyneet KESÄÄN? Mää siis rakastan kesää,lämpöä,aurinkoa ja näin raskaana ollessaki tämä hellekesä meni hyvin ja pystyin nauttimaan.Tietty välillä ois voinnu sataakkin.Nyt alkaa kyllä olemaan mitta täynnä kesää.Aurinko sais pysyä poissa ja ilmat viiletä kunnolla.Mää en saa mitään järkevää aikaseks kun paistaa! sori tää valitus! Ei ollenkaan hormoonien vika,kun auringostakin tulee ärtsyksi ;D
PIXELINA onneks kaikki kunnossa ja vauva vielä masussa.Koitahan ottaa lääkärin käskyt vakavasti,lepää niin paljon kuin mahdollista ja toivottavasti saat järkättyä apua kotitöihin ja lapsien hoitoon!
COE mää oon huomannu saman ilmiön kun käyn kaupoissa.Mää näytän siis ihan valtavalta niissä peileissä! Kotona huomattavasti sutjakkaammalta. Älä usko niitä kaupan peilejä,ne saa takapuolen näyttämään tuplat isompana ;D
JE_NIlle lapsivedestä.Mulla ainakin lorahti ja kunnolla.Heräsin siis siihen kun sänky aivan märkänä.Lakana,petari ja peitto.Sitte vielä kun nousin ylös,niin lattiallekkin kertyi melkoinen lammikko.Siinä sai sitte vähän luututa ennen ku lähettiin laitokselle.Matkan ajaks vuorattiin vielä auton penkit pyyhkeillä ja pikkareihin laitoin jonku mega side virityksen.
Vielä Vauvan ISOKOKOISUUDESTA.Oliko S-I joka kysyi,että mihin perustuu arvio? Mulla perustuu lähinnä omiin tuntemuksiin.Mulla on sellanen muistikuva että edellisissä raskauksissa vauvan liikkeet on ollu tätä luokkaa ihan viime metreillä ja jotenki on niin täys olo. En tiiä,voihan se olla että nää on vaan tällasia haihatuksia! Luotan kyllä mun terveydenhoitajaan ja sen kokemukseen arvioida vauvan painoa ihan vaan käsikopelolla masun päältä.Edelliskerroilla syntymäpaino heitti 100g sen arviosta.Että täytyy sitten muutaman viikon päästä kysellä arviota.
Nyt lähen pyykkäämään!
Päivänsäde 34+5
Unohdin eilen mainita, että mulla SF-mitta oli LASKENUT yhdellä sentillä eli 31->30. Näin mulla kävi esikoisen aikana synnytyksen lähestyessä. Silti th sanoi sen johtuvan siitä, että vauva on lantiossa. Mutta vauva oli " tipahtanut" lantioon jo heinäkuussa ja silti sf-mitta nousi edelleen.
Miten siis teillä muilla joilla vauva on laskeutunut, onko SF-mitta edelleen kasvanut? Jotenkin silti vielä uskon (tai toivon) että ei tässä enää kauaa kärvistellä..;)
Mutta arvatkaa kuka ei ole maailman pirtein? Minä! Heräsin aamulla niin kipeänä etten jaksa juuri mitään tehdä :(
Tämä päivä sinnitellään ja sitten onkin mies kotona auttamassa viikonlopun ajan, huh! Tänään olen maailman huonoin äiti, lapsi saa tapittaa piirrettyjä ja syödä vaikka pelkkiä riisipiirakoita itse, kun en jaksa syöttää tai tehdä ylipäätään mitään ruokaa.
G: Kysymys teille joilla on pieniä lapsia, siis sellaisia joita pitää vielä nostella! Jos joudutte sektioon (se riski on meillä kaikista joten kannattaa miettiä ajoissa valmiiksi toimintasuunnitelma) niin miten selviätte kotona kun sitä isompaa lasta ei saa nostella moneen viikkoon?
Tajusin juuri, että jos synnytystapa on sektio, hätä- tai suunniteltu sellainen, en saa poikaa nostettua pois pinniksestä, enkä syöttötuoliin, vaunuihin, hoitopöydälle... Tai jos reppana satuttaa itsensä, en voi nostaa syliin lohdutellakseni. Nostelen tällä hetkellä kymmeniä kertoja päivässä. Toisin sanoen en pärjää täällä kotona yksin! Täytyy siis saada joku tänne avuksi vähintään 4 viikoksi ihan ympärivuorokautisesti! Jaiks!
Minulla on sitten ihana mies :)
Minusta tuntui illalla sille, että flunssa oli tulossa (niin kuin tulikin) ja mies keitti minulle teetä. Me juodaan aina sitä illan kähmyssä jos ollaan kipeitä tai tulossa kipeiksi.
Noh, länttäsin sitten kunnon klöntin hunajaa siihen teehen, ja miespolo ihan järkyttyi että älä juo sitä, sehän on hunajaa! Sanoin kerran miehelle, että vauvalle ei saa antaa hunajaa missään olosuhteissa, niin se sitten muisti tämän ja huolestui vauvasta mahassa että mitä sille käy jos juon hunajateetä ;D
On se ihana! Vakuuttelin, että takuulla ei ole haittaa jos äiti juo hunajaa.
Tuntuu että rakastan miestä päivä päivältä enemmän, ja kaipaan nyt miestä töistä kotiin paljon enemmän kuin silloin alkuhuuman aikoihin.
Osaan olla tästä kiitollinen sillä tiedän, että joka perheessä näin ei ole vaan rakkaus häviää alkuhuuman jälkeen.
Coe: Tuli vaan mieleen, että jos miehesi jää työttömäksi (toivottavasti ei!) niin miksi sinä et lähde töihin? Eikös nyt ole vielä korotettu sitä isien vanhempainrahaa vai mikä se oli...
Kuka sanoo että miehen pitää olla töissä ja naisen kotona, voihan se olla toisinkin päin!
Je_Ni: Minullakin on synnytystapa-arvio tiistaina!
Esikoinen arvioitiin 3,3 kg painavaksi, ja arvaa paljonko painoi? 3,3 kg ;D Luotan siis todella ultraaviin lääkäreihin. Kätilöt arvioi 3,8 kg, ihan päin pyllyä siis!
Minä muuten ponnistin 3,3 kg painavaa esikoista 3 h, en ikinä suostuisi synnyttämään nelikiloista! (Olen 170cm pitkä itse)
Olen minäkin kuullut että jotkut pieraisee 4kg vauvan tuosta noin vaan ulos, eli se taitaa selvitä kokeilemalla mahtuuko se sieltä! ;D
-lupicaia 35+5
Kylläpä on nyt hyvä mieli, tulin juuri äitiyspkl:lta synnytystapa-arviosta. Se tehtiin, koska viimeksi lapsi syntyi sektiolla. Olen aivan onnessani, koska nyt sikiö oli pää alaspäin. Tähän saakka on myllännyt ja meuhkannut ja aina neuvolassa on epäilty olevan viisto-tai perätarjonnassa. Olen murehtinut ja murehtinut, että sektioonko tässä nytkin joudutaan sillä perätilassa olevaa vauvaa en todellakaan aio alakautta ulos pukata! No, ehtiihän tuo tietysti vieläkin asentoaan kohdussa muuttamaan kun viikkoja on " vasta" reilut 34, mutta ainakin nyt tilanne näyttää hyvälle. Painoarvio tällä hetkellä oli 2,7 kg, mutta lääkäri ei mitenkään kommentoinut mikä voisi olla paino lasketun ajan tietämillä, keskikokoisesta vauvasta puhui mitä se sitten tarkoittaneekaan. Oli vaisun oloinen lääkäri muutenkin, ei turhia puhellut ja katsekontaktia minuun ottanut.
Malttia tässä nyt tarvitaan synnytyksen odottelussa. Kyselin lääkäriltä myös sitä, että kun on sektio takana niin voidaanko nyt tarvittaessa käynnistellä jos menee paljon yli lasketun ajan. Sanoi, että kyllä voidaan käynnistää, mutta edeltävä sektio pitää siinä käynnistyksessä ottaa huomioon. Ehkä siinä sitten jotenkin seurataan paremmin eikä käynnistellä niin rajusti. Lääkäri sanoi, että ihan hyvin voin varautua siihen että raskaus menee 10 päivää yli la:n. (minullahan alunperin aikaistettiin la-päivää, mutta nyt oli sitä mieltä että tod.näk. menee yli). Mistäköhän tuonkin veikkauksen heitti, kun esim sisätutkimusta ei tehty eikä ole hajuakaan mikä on kohdunkaulan tilanne! No, olen kyllä itsekin asennoitunut niin että yli tämä menee ja ehkä reippaastikin, koska vielä minulla ei ole ollut kipeitä supistuksia laisinkaan ja sellaisia kovettumissuppareitakin melko vähän. Esikoinenhan syntyi rv 42+1 käynnistyksen tuloksena, joten historianikin puoltaa sitä että yli voi mennä.
Mitään valmisteluja en ole kotona vieläkään tehnyt. Vähän mietiskellyt sairaalakassin pakkaamista, mutta ajatuksen asteelle vielä homma jäänyt.
Valivalia riittäisi voinnin suhteen vaikka kuinka: kaikkea " normaalivaivaa" tässä loppusuoralla tuntuu riittävän joka päivälle, melkein itkua vääntäen illalla menee nukkumaan ja sitten huokailee kun uni ei tule. Mutta nyt on niin hyvä mieli tuosta ä-pkl käynnistä että jääköön valitukset vähemmälle. Ja eilen kun imuroida ähelsin ja olo tuntui raskaalle, niin tajusinpa, että on tämä vaan silti huippuhyvä olotila verrattuna alkuraskauden pahoinvointiin ja pelkoon keskenmenosta.
Mukavaa viikonloppua kaikille. Ja toivotaan, ettei kenellekään vielä tulisi paljoa supistuksia tai muuta vakavaa ongelmaa, että saisivat vauvat vielä vähän kasvaa vaikka hyvillä viikoillahan tässä kaikki lokakuiset jo aletaan olla.
Severon rv 34+3
Mulla on tämän vauvelin sf-mitat seuraavat: (rv22+6)21->22,5->25->28->26(!)->30,5->31(rv33+5) eli melko erikoinen suora;) 21, 25 ja 31 on mun oman terkkarin mittaamat, muut kolmen eri lääkärin ja yhden sijaisterkkarin eli monta on ollut mittaajaa...Lääkäri, joka sai viikko ja yksi päivää tuon omituisen 26cm:n mitan jälkeen lukemaksi 30,5 sanoi, että vauvan pää on hyvin asettunut (alaspäin?), mutta ei kyllä varsinaisesti sanonut onko vauva jo laskeutunut. Eli oikeastaan en osaa vastata kysymykseesi, mutta tuli vaan mieleen, jos sullakin on ollut eri henkilö mittaamassa, niin voi vaihdella huomattavastikin tuo mitta kuten kuvasta näkyy:)
Just olin niin ilonen että yli viikko mennyt ilman niitä .Sais nyt loppua,alko varmaan siitä kun juoksin raivoissani yläkertaan pari kertaa kun poika tappeli siellä.Just mun tuuria.
En taida olla kyllä ainut joka näitä tuntee..Joku kyselikin tuntuuko että tulee hätä,niin kyllä!Oon ravannu vessassa " isolla hädällä " mutta ei tulosta :/
Sori valituksistá mutta ei ole muitakaan kenelle purkaa.
Eikö kukaan ole vielä herännyt avaamaan pinoa :o
Kiinni omaan napaan heti... kiitos eilisistä tsempityksistä, odotellaan nyt jännityksellä. Miehen esimies oli eilen laittanut tekstarin, että " älä huoli, uskon että tämä tästä" . En tiedä mitä tuolla voisi tarkoittaa, mutta tänään esimies on töissä ja mies saa lisää tietoa. On koitettu olla ajattelematta sitä nyt ennen kun tiedetään, tehtiin vaan jotain varasuunnitelmia eilen. Joten palailen asiaan sitten kun saan tietoa siitä.
Muuta:
Eilen sanoin eka kertaa että voi kunpa tämä vauva syntyisi pian. Se johtui siitä että olin kaupassa ja huomasin että mun TAKAPUOLI on ihan HERVOTTOMAN KOKOINEN!!! Siis argh se on malliesimerkki sellasesta " onneksi mun pc ei ainakaan ole levinnyt NOIN paljon" ... siis aivan järkyttävän näkönen. Mulla on siis todellakin lantio levinnyt tässä raskaudessa enemmän kuin edellisessä,mutta toisalta mahakin on mun mielestä isompi. Kai mä olen sitten vaan lihavampi?
Maha on myös ALHAALLA, huomasin samaisesta peilistä eilen. Aiemmin en ole huomannut onko ylhäällä vai alhaalla, mutta kun rupesin miettimään niin esim. närästys ja hengenahdistus on viimesen viikon aikana hävinnyt eli viitannee siihen että vaavi tosiaan on aika alhaalla punkaamassa. Ja potkut on tullutkin jo pitkään lantioluun tienoille toiselle laidalle. Oikeastaan aina samaan paikkaan. Raivotarjonnassa vissiin kaveri siellä majailee.
Having said that, mähän olen manaillut että tämä raskaus menisi yli kun ensimmäinen tuli etuajassa, mutta nyt kun on alkanut olla ihan kohtalaisesti noita suppareita + huomasin tuon mahan laskemisen niin aloin mietiskellä että mitäs jos se alkaakin pukata ennen laskettua aikaa? Meillä on nyt SUURSIIVOUS-VAUVANVALMISTELUVIIKONLOPPU suunniteltu lokakuun 7.-8. pv ja se on rv 39 alku. Kai mä vaan luotan että siihen asti kestää?
Nyt taas hommiin... työssä taas yksi pikkuprojekti tänään pääteltävänä, sitten kohtalaisen kokoinen kouluhomma. Katotaan miten etenee.
Hyvää perjantaipäivää itse kullekin!
Coe rv 32+5