Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tilillä 35 euroa, palkkapäivä ensi viikolla. Miten saada rahat riittämään?

Vierailija
10.09.2021 |

Miten, syömällä makaronia ja hernekeittoa?

Tuli isompi remontti autoon ja normi 200e vuosihuollon lisäksi muuta korjattavaa oli yli 800 eurolla. Tähän tyhjeni tili. Palkkaa tulee ensi viikolla, mutta siihen asti pitäisi 2 hengen pärjätä 35 eurolla. Miten tästä parhaiten selviää, summa on tosi pieni lähes viikoksi 😟
Bensaa en onneksi tarvitse, eli riittää kun tuo riittää ruokaan.

Kommentit (183)

Vierailija
161/183 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihminen tarvitse mitään välipaloja, hyvin parjää viikon ilman.  Jos jotain paloja on pakko puputtaa niin siten puuroa:

Teini tarvitsee useamman aterian päivässä. Puhuisitko omille lapsillesi noin? Kun nuori tulee koulusta nälkäisenä niin oletko sanomassa, että täällä ei ole mitään puputettavaa, odota ruokaan asti!?

Itse asiaa tiedän useammankin perheen, jossa on käytäntönä, että ei napostella aterioiden välillä. Minusta oikein hyvä tapa täyttää mahat oikealla ruualla eikä usein epäterveellisillä naposteluilla. Ei se lapsi siihen kuole, jos vähän joutuu ruokaa odottamaan. Hyvä hetki opettaa häntä tavoilla kehottamalla auttamaan ruuanlaitossa. Näin se ruoka tulee pöytäänkin nopeammin. 

Suositus on, että söisi 5 kertaa päivässä, mihin sisältyy useampi välipala. 

Itse asiassa on epäterveellisempää ja lihottavampaa, jos syö vain isoja aterioita harvemmin. Ja monessa perheessä teinit käyvät kavereilla ja harrastuksissa, eivätkä välttämättä syö aina vanhempien kanssa samaan aikaan. 

Ei välipalojen tarvitse olla mitään turhaa sokerihöttöä. Esim. ruisleipää ja kasvista päälle, ihan hyvä ja terveellinen välipala. 

Äläpä höpise. Kun syö kunnon ruokaa, ei tarvitse joka välissä napsia välipaloja. Kunnon ruoka ei tarkoita samaa kuin perhepizza yksin tms. 

"Asiantuntija sanoo, että tasainen ruuan tarve ei juurikaan vaihtele yksilöstä riippuen. THL:n suosituksen mukaan sekä aikuisten että lasten tulisi syödä noin 3–4 tunnin välein. Päivässä tulisi syödä 5–6 kertaa. Kun verensokeri pysyy tasaisena, on helpompi välttää ahmimista."

Jostain kumman syystä tässä 1,5 vuoden aikana on oppinut, että jos joku on puuta heinää niin THL:n suositukset :D

Jos asiantuntijoiden suositukset eivät vastaa minun elämäntapaani, niin asiantuntijat ovat väärässä. -iso osa kommentoijista täällä

Millä todistat, että juuri THL on tässä asiassa asiantuntija? Vai oletko heitä, jotka kyselemättä nielevät kaiken, mitä siltä taholta syötetään. Mää-mää, kyllä tehdään, kun Mika Salminen käskee. 

No lähdetään vaikka siitä, että siellä on koulutettuja lääkäreitä ja tutkijoita. 

Minä kyllä mieluummin uskon oikeita asiantuntijoita kuin jotain THL:n vihaajia. On vaikea ymmärtää, miksi nykyaikana tieteeseen uskova ihminen on heti typerä lammas. 

Jos ette ole itse asiantuntijoita tai lääkäreitä, niin kyllä THL tietää teitä enemmän. Sori vaan, mutta se on fakta.

Voi hyvä luoja! Pakko olla provo! Kukaan ei oikeasti voi olla niin tyhmä, että kuvittelee THL:n olevan joku kaiken tiedon graalin malja, josta tulee vain ja ainoastaan oikeaa tietoa. Vai etkö oikeasti tiennyt, että on muitakin luotettavia asiantuntijalähteitä kuin THL? Jopa luotettavampia, koska THL ei ole mikään tiedeyhteisö, vaan virkamieskoneisto. 

Enhän minä siihen ottanut kantaa, onko muitakin lähteitä. Sanoin vain että luotan THL:ään.

Ja jos luet tuon ylläolevan lauseesi uudelleen, niin sanot itsekin että on "muitaKIN luotettavia lähteitä", eli myönnät THL:n olevan yksi luotettavista lähteistä. 

Lue oikein huolella se tummentamasi lauseen jälkeinen lause. Saatat ehkä tajuta jotain. 

Vierailija
162/183 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota jankkaamista en jaksanut lukea.

En tiedä, paljonko tilillä on tällä hetkellä rahaa, voi olla vaikka miinuksella. Seuraava tilipäivä on varmaan keskiviikko, mutta menen kauppaan aikaisintaan torstaina seuraavan kerran. Viikonlopun JA ensi viikon ruuat on jo ostettu, eli hyvinkin pärjäisi tämä 6-henkinen perhe viikon 35 eurolla.

Mutta tuohan ei ollutkaan alkuperäisen kirjoittajan lähtökohta, joten palataanpa siihen.

Viisi päivää (pe-la-su-ma-ti). Aamupalat vaikka paahtoleipää+kahvia+paistettuja kananmunia; kustannus maksimissaan 8 euroa, jos kotona ei ole levitettä eikä kahviakaan.

Välipaloiksi banaania, omenoita, päärynöitä; 2 eurolla pitäisi saada jo melkein 2 kiloa mitä tahansa noista.

Jäljellä 25€.

Riisiä oli, ja mausteita? Papujakin löytyi, ja pakastevihanneksia? Kaupasta tölkki tomaattimurskaa 0,24€ ja kasassa on Chili sin carne, riippuu vihannesten määrästä riittääkö päiväksi vai kahdeksi.

Iltapaloiksi pannukakkua, hinnaksi tulee jauhot+maito+munat eli 4€ per kaksi satsia ja jauhoja jää yli, sekaan voi laittaa puurohiutaleita, päälle sokeria. Jos on jotain hilloa kotona, niin sitä sitten :-)

20€ jäljellä.

Perunoita 1kg, uunimakkaraa tai nakkipaketti, kaupasta kilo porkkanaa, sipulia, punajuurta tms mikä on euron/kilo. Makkara- tai nakkisoppa 5 euroa, ja jäljelle jää julmettu kasa vihanneksia/juureksia. Pitäisi riittää kahdeksi päiväksi.

15€ jäljellä, ja vielä tarvitaan lämmin ruoka 1-2 päiväksi plus naposteltavat. Makaroonilaatikko, taas päästään tarvikkeissa alle 5 euron, ja nyt olisi kaikki lämmin ruoka kasassa.

Kymppi jäljellä. Sillä saa mm. ruisleivän, popkorninjyviä pussin, Cittarista euron oltermanninpalan, suklaalevyn, perunasalaatin (Xtra), litran Kotimaista-sarjan jukurttia ja jonkun halvan myslipaketin. Jos ei pysty käymään useammassa kaupassa, niin luulen, että kun tarkasti katsoo, mitä ostaa, niin löytyy Prismastakin joku tarpeeksi edullinen juustokimpale.

5x aamupala, 5x lämmin ruoka, 5x iltapala ja epälukuinen määrä välipaloja. Pitäisi riittää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/183 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihminen tarvitse mitään välipaloja, hyvin parjää viikon ilman.  Jos jotain paloja on pakko puputtaa niin siten puuroa:

Teini tarvitsee useamman aterian päivässä. Puhuisitko omille lapsillesi noin? Kun nuori tulee koulusta nälkäisenä niin oletko sanomassa, että täällä ei ole mitään puputettavaa, odota ruokaan asti!?

Itse asiaa tiedän useammankin perheen, jossa on käytäntönä, että ei napostella aterioiden välillä. Minusta oikein hyvä tapa täyttää mahat oikealla ruualla eikä usein epäterveellisillä naposteluilla. Ei se lapsi siihen kuole, jos vähän joutuu ruokaa odottamaan. Hyvä hetki opettaa häntä tavoilla kehottamalla auttamaan ruuanlaitossa. Näin se ruoka tulee pöytäänkin nopeammin. 

Itse asiassa on epäterveellisempää ja lihottavampaa, jos syö vain isoja aterioita harvemmin. Ja monessa perheessä teinit käyvät kavereilla ja harrastuksissa, eivätkä välttämättä syö aina vanhempien kanssa samaan aikaan. 

Ei välipalojen tarvitse olla mitään turhaa sokerihöttöä. Esim. ruisleipää ja kasvista päälle, ihan hyvä ja terveellinen välipala. 

Äläpä höpise. Kun syö kunnon ruokaa, ei tarvitse joka välissä napsia välipaloja. Kunnon ruoka ei tarkoita samaa kuin perhepizza yksin tms. 

"Asiantuntija sanoo, että tasainen ruuan tarve ei juurikaan vaihtele yksilöstä riippuen. THL:n suosituksen mukaan sekä aikuisten että lasten tulisi syödä noin 3–4 tunnin välein. Päivässä tulisi syödä 5–6 kertaa. Kun verensokeri pysyy tasaisena, on helpompi välttää ahmimista."

Silloin kun vielä uskoin näitä juttuja ja söin heti aamusta aamupalana puuroa/voileipää ja välipalana ennen tai jälkeen lounaan rahkaa, banaania, karjalanpiirakkaa tms. lämpimän ruoan ohella päivän aikana, koska luulin niitä välttämättömiksi olin aina turvoksissa joka johti jokailtaiseen juoksulenkkiin.

Olin pieni ja hoikka kyllä, mutta tuo pupeltaminen aiheutti myös sen, että illalla vetelin illallisen jälkeen hedelmiä, kasviksia ja lisää leipää. Teki myös melkein koko ajan mieli jotain herkkua ja oli vaikea vastustaa himoa.

Meni pari vuottakin niin, että harjoitin yhtä syömishäiriön metodia jossa nautitaan herkkuja mutta kilot pidetään tietyllä tapaa "pois" ja hampaat kärsivät. Ikään kuin syljetään...

Nyt kun ikää on jo enemmän en enää juuri syö mitään aamupalaa. Välillä jos on kova nälkä syön kananmunia tai leipää tai niiden tilalla banaanin. Juon vain kahvia ja muut ateriat olen korvannut syömällä vain kaksi ateriaa päivässä jotka ovat aika isoja.

En enää edes juokse vaan käyn tunnin kävelyllä. Ei ole juuri mitään ruoanhimoja ja ainoa hetki kun "ahmin" on jos santsaan ruokaa. Olen vähentänyt maitoa ja vehnää kun löytyy kilpirauhasen vajaatoiminta jonka kanssa on hyvä välttää tiettyjä ruoka-aineita ainakin päivittäisestä käytöstä.

Saatan silti syödä välillä herkkuja joka tarkoittaa sitä, että kaivan kaikki viimejouluiset konvehdit kaapista esiin ja jonkun neljän konvehdin jälkeen himo on taltutettu ja herkut menevät takaisin kaappiin. Tai joku kakkupala on kiva syödä joskus, mutta siinäkin tulee jo parin lusikallisen jälkeen liika makeus vastaan.

Kaikille ei vain sovi se välipalojen popsiminen ja olen voinut paremmin ja jopa laihtunut ihan luonnostaan kun olen syönyt juuri sitä mikä on ollut sekä terveellistä että maistunut hyvältä.

Raikkaat salaatit, liha ja juures-, tai riisilisäkkeet maistuvat hyvältä, syön 2-3 kertaa päivässä, en ahmi, en ole syömishäiriöinen ja en himourheile, olen hoikka...mitenhän se THL meinaa tämän selittää?

Vierailija
164/183 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva jos pystyisi käyttämään näitä THL:n suosittelemia ihmetuotteita kuten maito, rukii, kaura ja palkokasvit. Toki se laihduttaa kun tulee nesteenä ulos joko yläkautta tai alakautta. Toki se myös aiheuttaa massiivisia vitamiinipuutoksia, mutta mitäpä siitä.

En ole ikinä ollut niin sairas pidemmän aikaa kuin syödessäni ravintosuositusten mukaan. Ei mun kroppa käytä sitä jatkuvasti puputtamaani ruokaa (5-6 kertaa päivässä), vaan useamman kerran olen joutunut oksentamaan ruoan ulos kun ei vain pysy sisällä. 2-3 kertaa vuorokaudessa syödyt ruoat on oikein hyvä. Ruokavalio sisältää paljon osan mielestä höttöhiilaria, kuten perunaa, punajuurta, lanttua, porkkanaa ja joku näistä on aina kalan tai lihan seurana. Kilpirauhasen takia en voi syödä mitään mikä sisältää soijaa, kaalit on aikalailla pannassa, pavut ja linssit ovat myös ei suositeltavia.

Alkuperäiseen aiheeseen viitaten itse tekisin esimerkiksi kananmunakastikkeen omalla versiolla ja kylkeen vaikka leivitettyjä seipaloja ja perunamuusia. Seuraava ateria esimerkiksi punajuurikeitto. Välipalana esimerkiksi omena-kaurapaistos ja vanilijaseos. Aamupalana riisipuuroa. Iltapalana kreikkalaista jogurttia ja marjoja. Tai jopa saattaisin tehdä puolukka vispipuuroa.

Yhtenä päivänä saattaisin tehdä porkkana-jauhelihapiirakkaa ja siihen vielä lisäksi punajuurisalaattia. Makaronisalaatti tai perunasalaatti ja esimerkiksi nakkeja. Nakkikeitto tai nakkikastike ja riisi.

35€ tuntuu pieneltä, mutta viikon sillä elää.

Vierailija
165/183 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva jos pystyisi käyttämään näitä THL:n suosittelemia ihmetuotteita kuten maito, rukii, kaura ja palkokasvit. Toki se laihduttaa kun tulee nesteenä ulos joko yläkautta tai alakautta. Toki se myös aiheuttaa massiivisia vitamiinipuutoksia, mutta mitäpä siitä.

En ole ikinä ollut niin sairas pidemmän aikaa kuin syödessäni ravintosuositusten mukaan. Ei mun kroppa käytä sitä jatkuvasti puputtamaani ruokaa (5-6 kertaa päivässä), vaan useamman kerran olen joutunut oksentamaan ruoan ulos kun ei vain pysy sisällä. 2-3 kertaa vuorokaudessa syödyt ruoat on oikein hyvä. Ruokavalio sisältää paljon osan mielestä höttöhiilaria, kuten perunaa, punajuurta, lanttua, porkkanaa ja joku näistä on aina kalan tai lihan seurana. Kilpirauhasen takia en voi syödä mitään mikä sisältää soijaa, kaalit on aikalailla pannassa, pavut ja linssit ovat myös ei suositeltavia.

Alkuperäiseen aiheeseen viitaten itse tekisin esimerkiksi kananmunakastikkeen omalla versiolla ja kylkeen vaikka leivitettyjä seipaloja ja perunamuusia. Seuraava ateria esimerkiksi punajuurikeitto. Välipalana esimerkiksi omena-kaurapaistos ja vanilijaseos. Aamupalana riisipuuroa. Iltapalana kreikkalaista jogurttia ja marjoja. Tai jopa saattaisin tehdä puolukka vispipuuroa.

Yhtenä päivänä saattaisin tehdä porkkana-jauhelihapiirakkaa ja siihen vielä lisäksi punajuurisalaattia. Makaronisalaatti tai perunasalaatti ja esimerkiksi nakkeja. Nakkikeitto tai nakkikastike ja riisi.

35€ tuntuu pieneltä, mutta viikon sillä elää.

Mulla tulee ainakin väsynyt ja löysä olo vajaatoiminnan kanssa jos vetelen mielin määrin leipää ja maitoa. Maitokahvikin ilman mitään muuta turvottaa vatsan palloksi t. se toinen vajaatoimintainen.

Vierailija
166/183 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas tänne on tullut vastauksia. Teen nyt näin: Päätin käydä mahdollisimman pienesti kaupassa sen sijaan että ostan kerralla paljon. Näin voin ostaa aina vain sen mitä välttämättä tarvitsen. Yritän hyödyntää kaappien sisällön kotona.

Ostin nyt jauhelihaa, tomaattimurskaa ja perunoita, ja tein jauhelihakastikkeen jota jatkoin pavuilla ja pakastevihanneksilla. Ei gourmet-ruokaa mutta sitä tuli niin paljon että riittää tänään ja la-su lounaaksi. Lisäksi ostin lapselle karkkipussin 1,50e.

Katson viikonloppuna tarkemmin mitä tarvitaan ja käyn kaupassa sen mukaan. ap

Vierailija
167/183 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aika kokeilla paastoa.

Vierailija
168/183 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitys: tänään en ostanut MITÄÄN vaan selvittiin eilisillä ja kaapissa olevilla ruoilla. Voittajafiilis, ja saatan selviytyä huomisenkin ilman ostoksia. Rahaa jäljellä 25 € :D

ap

Vierailija
169/183 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visa on viisas keksintö.

Vierailija
170/183 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun vielä uskoin näitä juttuja ja söin heti aamusta aamupalana puuroa/voileipää ja välipalana ennen tai jälkeen lounaan rahkaa, banaania, karjalanpiirakkaa tms. lämpimän ruoan ohella päivän aikana, koska luulin niitä välttämättömiksi olin aina turvoksissa joka johti jokailtaiseen juoksulenkkiin.

Olin pieni ja hoikka kyllä, mutta tuo pupeltaminen aiheutti myös sen, että illalla vetelin illallisen jälkeen hedelmiä, kasviksia ja lisää leipää. Teki myös melkein koko ajan mieli jotain herkkua ja oli vaikea vastustaa himoa.

Meni pari vuottakin niin, että harjoitin yhtä syömishäiriön metodia jossa nautitaan herkkuja mutta kilot pidetään tietyllä tapaa "pois" ja hampaat kärsivät. Ikään kuin syljetään...

Nyt kun ikää on jo enemmän en enää juuri syö mitään aamupalaa. Välillä jos on kova nälkä syön kananmunia tai leipää tai niiden tilalla banaanin. Juon vain kahvia ja muut ateriat olen korvannut syömällä vain kaksi ateriaa päivässä jotka ovat aika isoja.

En enää edes juokse vaan käyn tunnin kävelyllä. Ei ole juuri mitään ruoanhimoja ja ainoa hetki kun "ahmin" on jos santsaan ruokaa. Olen vähentänyt maitoa ja vehnää kun löytyy kilpirauhasen vajaatoiminta jonka kanssa on hyvä välttää tiettyjä ruoka-aineita ainakin päivittäisestä käytöstä.

Saatan silti syödä välillä herkkuja joka tarkoittaa sitä, että kaivan kaikki viimejouluiset konvehdit kaapista esiin ja jonkun neljän konvehdin jälkeen himo on taltutettu ja herkut menevät takaisin kaappiin. Tai joku kakkupala on kiva syödä joskus, mutta siinäkin tulee jo parin lusikallisen jälkeen liika makeus vastaan.

Kaikille ei vain sovi se välipalojen popsiminen ja olen voinut paremmin ja jopa laihtunut ihan luonnostaan kun olen syönyt juuri sitä mikä on ollut sekä terveellistä että maistunut hyvältä.

Raikkaat salaatit, liha ja juures-, tai riisilisäkkeet maistuvat hyvältä, syön 2-3 kertaa päivässä, en ahmi, en ole syömishäiriöinen ja en himourheile, olen hoikka...mitenhän se THL meinaa tämän selittää?

Sehän on hyvä, jos tuo tapa sopii sinulle. Kysymys nyt onkin, että minkä takia kaikkien muiden pitää noudattaa sinun tapaasi, tai muuten rupeat nälvimään? Eikö niillä muilla saa olla omat ruokailutavat, jos sinullakin on? 

Itse asiassa kuulostaa siltä, että välipalattomuus ei sovi sinullekaan, koska sen sivuoireena sinusta on tullut empatiakyvytön ja itseriittoinen ihminen. 

Vierailija
171/183 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Visa on viisas keksintö.

Maksaa sekin pitää

Vierailija
172/183 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivitys: tänään en ostanut MITÄÄN vaan selvittiin eilisillä ja kaapissa olevilla ruoilla. Voittajafiilis, ja saatan selviytyä huomisenkin ilman ostoksia. Rahaa jäljellä 25 € :D

ap

:-)

Mites nyt on tilanne?

Vierailija
173/183 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun kuiva Kaappi ja pakastin tyhjät?

Ei ne koskaan täysin tyhjät ole, esim riisiä löytyy ainakin, sekä puuro- että tavallista. Samoin papuja, kaurahiutaleita yms. Pakastimessa muutama pussi pakastevihanneksia. Eli kyllä mä jotain lämmintä ruokaa saan kyhättyä mutta sen lisäksi on aamu-, ilta-ja välipalat.

ap

Mä varmaan siirtäisin kaiken muun, kuin nälkäänsä syömisen tarpeen, ajattelunkin, ensi viikolle. Terveellisyyskin voisi viikoksi jäädä pois. Hiutaleet ja ryynit on hyvä pohja. Peruna ei maksa paljon. Sekavihannekset oivat. Manattu tonnikala halpaa. Uunissa pannurieska vedestä ja jauhoista. Kypsyy ja ruskistuu maistuvaksi. Toivottavasti on ainakin hitunen rasvaa siihenkin. Jne.

Vierailija
174/183 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mites nyt on tilanne?

Tästä on jo kuukausi aikaa, mutta siis selvittiin 😄 Ei kyllä montaa lanttia jäänyt yli. Pitäisi useamminkin jaksaa kituutella, koska silloin saisi rahaa säästöön MUTTA aivan tolkuttoman raskasta joutua vaikka vaan viikonkin ajan koko ajan laskemaan mitä voi ostaa. Vie tolkuttomasti energiaa. En ihmettele ettei välttämättä pysty enää mihinkään muuhun jos koko elämä on yhtä taloudellista selviytymistaistelua.

Ap

Vierailija
175/183 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mites nyt on tilanne?

Tästä on jo kuukausi aikaa, mutta siis selvittiin 😄 Ei kyllä montaa lanttia jäänyt yli. Pitäisi useamminkin jaksaa kituutella, koska silloin saisi rahaa säästöön MUTTA aivan tolkuttoman raskasta joutua vaikka vaan viikonkin ajan koko ajan laskemaan mitä voi ostaa. Vie tolkuttomasti energiaa. En ihmettele ettei välttämättä pysty enää mihinkään muuhun jos koko elämä on yhtä taloudellista selviytymistaistelua.

Ap

Hienoa!

Tuo taisteluväsymys on totta. Nyt ei ole viime aikoina enää tarvinnut kaivella auton lattialle tippuneita kolikoita, jotta saisi maidon ostettua, mutta onhan no opiskelu- ja sen jälkeiset ajat tiukasti mielessä.

Olen itse taas vähitellen alkanut laskea jo etukäteen ostosteni summan (siis ennen kauppaan menoa, minähän olen sillä tavalla vinksahtanut, että lasken ostosten kokonaissummaan koko ajan kun lapan tavaraa kärryihin, ei tule yleensä yllätyksiä kassalla). Tavoitteena olisi, että koko viikon kulutettu rahamäärä jäisi alle tietyn summan - mutta sitten aina tulee jotain, nyt pitää taas ostaa nuorimmalle kengät, kun on kuulemma reiät kengänpohjissa. Molemmissa...

Olen siis noita kammottuja Prismaäitejä, jotka ostaa kaiken prisma/cm/tokmanni-akselilta, koska en kertakaikkiaan halua mennä mihinkään ostoskeskuksiin etsimään erikoisliikkeitä.

Vierailija
176/183 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pärjää niin et pärjää. Kokeile lainata, esim. pikavipin saa helposti.

Vierailija
177/183 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä klo 21 jälkeen S-marketin ilta-alessa, jos sieltä tarttuis vaikka alennusleipää ja jotain muuta ruokaa -60% hinnalla. Kannattaa siis ennen yhdeksää olla paikalla, parhaimmat viedään päältä.

Vierailija
178/183 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta soijarouhepussi ja tee siitä esim. makaronilaatikko, soijarouhekastike ja kaalilaatikkoa. Tarvitset lisäksi sipulia, kaalia, perunaa, makaronia, kananmunia ja maito/kerma, (siirappi), porkkanoista vaikka raastetta seuraksi.

Tee itse leipää, rieskaa ja sämpylöitä. Aamiaiseksi ja iltapalaksi puuroa.

Riippuu siitä onko ap ja lapsi tottuneet syömään soijarouhetta. Jos ei ole, niin en lähtisi vähillä rahoilla ostamaan soijarouhetta vaan jotakin sellaista mikä tulee oikeasti syötyä ja jota osaa valmistaa oikein. Soijarouhetta voi ostaa kokeiluun sitten kun on enemmän rahaa.

Vierailija
179/183 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroa ja kananmunia.

Vierailija
180/183 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mites nyt on tilanne?

Ap

Itse olin ensin työtön ja sitten opiskeleva yhden lapsen yh, yhteensä kahdeksan vuotta köyhyyttä. Joka kerta jouduin kulkemaan ruokakaupassa puhelin kädessä laskien mitä voin ostaa. Ei voinut huoletta ostella ruokia koska sitten olisi budjetti ylittynyt. Onneksi tuo on taakse jäänyttä elämään ja olen ollut työelämässä jo kahdeksan vuotta. Lisäksi olen naimisissa ja asumme nykyään omakotitalossa.