Olen niin pettynyt- minua ei hyväksytty laihdutusleikkaukseen :(
Alkaa konstit olemaan lopussa. Kavin perjantaina lääkärissä lihomisen vuoksi ja koitin saada lääkäriä ymmärtämään että vatsalaukun pienennysleikkaus olisi minulle välttämätön ja paras ratkaisu, mutta lääkäri oli tosi tyly.Sanoi vain että minulle pitäisi riittää ruokavalion noudattaminen :'( .Enpä ole ikinä tavannut noin tylyä lääkäriä.
Kommentit (224)
Ap: se ettei viikonloppuisin mässätä itseään turvoksiin makealla ei tarkoita mitään terveysnatsismia. Kyllä meillä syödään viikonloppuisin ja arkenakin "herkkuja", mutta ei me niistä lihota. Ei sitä pullaa pidä ostaa niin holtittomia määriä että sitä riittää pitkokaupalla syötäväksi. Ja jos itse leipoo, niin pistää pakkaseen ja sulattaa sieltä yhden pullan per nuppi. Tai karkkia/keksejä/sipsejä, miksi niitä pitää syödä niin paljon? Ei pieni määrä haittaa.
Sulla on selvästi sellainen ongelma, että haluaisit olla hoikka ja laihtua, mutta et oikeasti ole valmis luopumaan mässäilystä. Toivot että leikkaus olisi taikakeino joka muuttaa sut hoikaksi ja kadottaa herkkuhalusi. Niin ei tule käymään. Toki leikkauksella laihtuisit, mutta olisit kipeä ja voimaton ja masentunut, ja sitten alkaisit palata takaisin lohduttamaan itseäsi pullalla. Ei se leikkaus pakota sua syömään yhtään terveellisemmin, ja jos sulla ei ole nyt itsekuria ruokatapojen muutokseen, ei se leikkaus sitä kuria tuo. Hitaasti vain venytät mahalaukkusi samanlaiseksi, plus saat vielä lisävaivoja ja kipuja kaupan päälle. Kannattaako?
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:41"]Ja siitä ehdottamastani salista, niin pyydä niitä ohjaajia tekemään sulle ohjelma ja ohjaamaan se pari kolme kertaa että opit liikkeet. Sali on hyvin palkitsevaa, sillä siinä oman kehityksen erityisesti huomaa ja saa rasvan tilalle lihasta! Ja uimaan sä voit aivan hyvin mennä, siellä on muitakin ylipainoisia! Mene vaikka sellaiseen aikaan ettei ole paljon muita, esim. viimeinen tunti ennen sulkemista tai aamulla heti kun aukeaa. Mä en ainakaan kiinnitä mitään huomiota toisten läskeihin (omissakin tarpeeksi huomioitavaa) vaan keskityn omaan suoritukseeni.
[/quote]
Voi kun toi mullekin ois noin yksinkertaista. Salilla ei ole ohjaajia, sinne haetaa avain vaan viereisestä liikkeestä ja mennään ite. Uimaan pääsee pari tuntia viikossa, sillonki mummelit vetää ohjatusti samaan aikaan. Allas on pieni ja tuskin sekaan mahtuis. Klooriallergia vaikuttaa vielä enemmän asiaan. Kävely saa riittää mulle.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:24"]
Mikä IHME siinä terveellisesti syömisessä on niin vaikeaa? Oikeasti, miten ihminen menee ennemmin leikkaukseen joka pitää sisällää useita riskejä, kuin muuttaa elämäntapansa? Treenillä ja ruokavaliolla saat helposti jo vuodessa itsestäsi täysin eri ihmisen ja paremman elämänlaadun!
[/quote]
Juu mää olen parillekin äidille koittanut sanoa tupakoinnin lopettamisesta raskausaikana. Mikä siinä on muka ettei voi lopettaa tupakointia kun lapsi kasvaa vatsassa ja kärsii äidin itsekkäästä oman kroppansa ja vielä vauvansa myrkyttämisestä? Niin mikä siinä on kun jotkut eivät pysty lopettamaan tupakointia, tai huumeiden käyttöä vaikka saisi terveemmän ja paremman elämänlaadun itselleen ja syntymättömälle lapselle?
Kenellä olisi näihin vastaus? Ei ole niin helppoa se että yhtäkkiä lopettaa. Itsellä on ollut kuria lopettaa tupakointi, kaikilla ei ole.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:59"]
Alkaa konstit olemaan lopussa. Kavin perjantaina lääkärissä lihomisen vuoksi ja koitin saada lääkäriä ymmärtämään että vatsalaukun pienennysleikkaus olisi minulle välttämätön ja paras ratkaisu, mutta lääkäri oli tosi tyly.Sanoi vain että minulle pitäisi riittää ruokavalion noudattaminen :'( .Enpä ole ikinä tavannut noin tylyä lääkäriä.
[/quote]
Mene yksityiseen sairaalaan leikkauttamaan itsesi ja maksa viulut ITSE. Miksi minun pitäisi veronmaksajana osallistua maksamaan sinun tuhansien eurojen maksavan leikkauksen vain sen takia ettet jaksa liikkua ja syödä oikein? Kerro!
Olin läski ruikuttaja ennen, kunnes luin kirjan Ruokavallankumous, kirjoittaja Andreas Eenfeldt, joka on ammatiltaan lääkäri. Kirjan avulla pääsin eroon makeanhimosta, josta luulin kärsiväni ikuisesti. Kirjan ohjeita tarkasti noudattamalla pääsin eroon läskeistäni hitaasti mutta varmasti eikä ole läskit tulleet takaisin. Niin aluksi en edes uskonut, että voi laihtua pysyvästi tai että makeanhimosta pääsee eroon pysyvästi. Kunnes tajusin kirjan ytimen ja jutun juonen, miten keho toimii ja miten keho tarvitsee hyviä rasvoja laihtuakseen, ei teollista kenkälankkirasvaa vaan hyviä luonnollisia rasvoja. Niin ja kirjoittaja on ruotsalainen lääkäri, kirja on suomennettu ja Ruotsissa on jo ajat sitten lihominen kääntynyt laskuun. Siellä on tajuttu, missä mentiin vikaan ja mitä pitää tehdä toisin. Sokeri toimii kehossa kuin huume ja tekee riippuvaiseksi. Vieroitusoireet on kärsittävä, mutta kun sen on tehnyt, koittaa mahtava vapauden tunne ja laihtuminen alkaa. Kirja auttaa näissä kysymyksissä. Tämä oma kokemukseni.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:56"]
[/quote]
Mene yksityiseen sairaalaan leikkauttamaan itsesi ja maksa viulut ITSE. Miksi minun pitäisi veronmaksajana osallistua maksamaan sinun tuhansien eurojen maksavan leikkauksen vain sen takia ettet jaksa liikkua ja syödä oikein? Kerro!
[/quote]
Miksi minun pitää veronmaksajana osallistua alkoholistien hoitoon tai huumehörhöjen vieroituslääkitykseen ja tärinähoitoihin. Miksi minun pitää osallistua verojen kautta keuhkosyöpäleikkauksiin kun ovat itse sen tupakoimalla aiheuttaneet? Miksi minun pitää maksaa teidän lasten päivähoitoihin, maksakaa kaikki itse kun olette kerran lapsia tehneet.Miksi minun pitää maksaa naapurin kuntouttamiseen kun itse oli niin tyhmä että lähti laskettelemaan ja vammautui. jne jne jne
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:30"]
BMi:ni on reilusti yli 40. Ensin pitää tehdä se päätös että pääsee siihen jonoon ja sitten aletaan sille pussikeittokuurille jolla tiputetaan painoa.
Eihän kukaan voi olla lopun ikää pussikeittokuurilla vaikka se tehoaisikin! Ja olen minä Nutraamistakin kokeillut, kaikki tuli takaisin, korkojen kera.
No, eihän tälle enää voi mitään, ehkä. Tietysti jos en saavuta mitään vuoteen niin ehkä käyn ruikuttamassa uudelleen. Jonkin verran lohduttanut/tsempannut teidän vastauksenne.
Mulla menee viikot hyvin. En tiedä millainen strategia pitäisi viikonlopuille tehdä että nekin menisivät. Pitäis kait matkustaa viikonlopuiksi pois, kokeilla ympäristön vaihtamisen vaikutusta. Mieskin on sellainen läpipaska, puputtaa pullaa ja vaatii sitä kahville mutta on forever hoikka. Niin tulee paska fiilis kun se syö pullaa siinä kahvilla ja ite ei voi.Sitten tulee sorruttua taas...Siitä ei ole mulle tukijaksi.
[/quote]
Onhan sulle neuvoja jaettu, mut kun ei kelpaa!! Se pulla vaan väkisin täytyy ahtaa sinne suuhun!
[/quote]
Mää oon tässä miljoona kertaa sanonut että: käyn rav terapeutilla joka EI SIIS suosittele totaalikieltäytymistä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ravitsemusterapeutti KÄSKEE syödä pullan. Eikö tämä mene jakeluun? Mun pitää opetella kohtuullisuutta ja ja kaiken kieltäminen ja ruokkii vaan sitä pullan ja hyvän himoa. Mutta en ole vielä päässyt kiinni siihen kohtuullisuuteen että jäisi pelkkään yhteen pullaan. Kohta tekee mieli jotain makeaa lisää. Eli ohjeita olen noudattanut muilta osin.
Raejuustoa, menee ja erilaisia lihatuotteita,proteiinijauheet on kokeiltu myös. Niissä en vain näe järkeä kun en harrasta voimailua, saan riittävästi proteiineja ruuasta, ei niitäkään kannata ylenmäärin puputtaa. Lisäksi en halua syödä ruokia/lisäravinteita joissa aspartaamia ja laktoosijuttujen takia myös sokerialkoholit pierettää ja turvottaa.
Se lääkäri puhui kyllä tuosta suolen herkkyydestä jotain, mutta osa meni ohi. Se epikriisi tai selostus ei ole vielä tullut postissa.
Niin se varmaan auttaisi kun saisi ryhtiä viikonloppuihin, joku sotasuunnitelma varmasti olisi paikallaan.
ap
[/quote]
No, älä usko sitä ravintoterapeuttia, vaan tee päätös ITSE. Pakkoko sua on viedä kuin pässiä narussa!
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:03"]
[/quote]
[/quote]
Miksi minun pitää veronmaksajana osallistua alkoholistien hoitoon tai huumehörhöjen vieroituslääkitykseen ja tärinähoitoihin. Miksi minun pitää osallistua verojen kautta keuhkosyöpäleikkauksiin kun ovat itse sen tupakoimalla aiheuttaneet? Miksi minun pitää maksaa teidän lasten päivähoitoihin, maksakaa kaikki itse kun olette kerran lapsia tehneet.Miksi minun pitää maksaa naapurin kuntouttamiseen kun itse oli niin tyhmä että lähti laskettelemaan ja vammautui. jne jne jne
[/quote]
Keuhkosyöpäpotilas ei pahemmin pysty itse itseään parantamaan toisin kuin lihava ihminen.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Keuhkosyöpäpotilas ei pahemmin pysty itse itseään parantamaan toisin kuin lihava ihminen.
[/quote]
Mutta pääsääntöisesti on ihan itse sairautensa aiheuttanut. Narkkarit ja alkoholistit pystyy itse itsensä parantamaan kun vain päättää alkaa elämään raittiisti. Ehkä heidänkin kannattaisi kirjoitella av:lle.
Ei aplle kannata tehä mitään leikkauksia kun se söisi heti leikatun mahalaukun rikki liian isoilla ruoka annoksilla, sitten leikkaukseen pitää laihdutttaa, bmi jotain alle 40 ja asenne täysin pielessä. Jos ite syö ittensä niin lihavaksi, että bmi on jotain pitkästi yli 40, niin sillon ei oo kaikki kunnossa.
oma vika jos oottaa vain muita apuun.
lopeta se hillitön syöminen ja selitykseksi ei kelpaa, että mulla on semmonen "erikoinen aineenvaihdunta joka lihottaa".
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:27"]
[/quote]
kokeile nyt vittu vähän tahdonvoimaa! syöt oikein ja liikut.
mitään ei haluttaisi tehdä itse mutta ongelma pitäisi ulkoistaa yhteiskunnalle joka joutuisi maksamaan tuhansien leikkauksen... sen sijaan että primadonna hoitaisi ongelmansa itse!
[/quote]
Nyt tuli enemmän paha mieli. Olen kyllä yrittänyt hoitaa tätä ongelmaa itse, mutta se kaatuu aina viikonloppuihin. Ei kukaan, siis ei kukaan normaali ihminen voi voi olla viikonloppuna syömättä JOTAIN hyvää! Ja sitten kun syön vain vähän hyvää niin siitä tulee kierre että pitää saada lisää ja sitten koko vkl on pilalla. Onneksi paino ei ole nyt pariin viikkoon noussut, kun pystyn noudattamaan dieettiä viikolla. Miehelle ja muulle perheelle pitää kuitenkin vkl tehdä hyvää ruokaa ja ostaa herkkuja. Pitäisi olla pois kotoa ettei tulisi syötyä.
[/quote]
Olisit nyt edes vaivautunut provoa varten kaivamaan oikean termin. Se on LIHAVUUSLEIKKAUS.
T.operaatiossa käynyt
Ap, ymmärrän kyllä sinua. En minäkään pysty olemaan syömättä koko karkkipussia, jos ostan sellaisen. Minun taktiikkani on sitten se, että jätän yleensä karkkipussin ostamatta. Ei ole kiusausta syödä karkkia, jos karkkipussia ei ole saatavilla. Minusta sinunkin kannattaisi miettiä ihan käytännössä, miten selviät viikonlopuista sortumatta ahmimiseen. Tässä joitakin ehdotuksia:
- leivo pullia kerralla vain niin vähän, että niitä riittää tasan yksi jokaiselle (tai vaihtoehtoisesti koko viikonlopulle kaksi: yksi kummallekin päivälle). Tällöin et voi sortua ahmimiseen ilman, että miehesi tai lapset jäävät ilman pullaa.
- kaikkia muitakin herkkuja leivo tai osta sen verran vähän kerralla, että niistä ei yksinkertaisesti riitä sinulle ahmittavaa, vaan vain kohtuullinen annos
- älä säilö kotiin mitään ylimääräisiä herkkuja, vaan osta vain juuri ennen viikonloppua yhden viikonlopun tarpeeseen tasan tarvittava määrä. Jos on ihan pakko olla jotain vieraiden varalta, osta kaappiin tai pakastimeen jotain sellaista, joka ei aiheuta sinulle kiusauksia.
- mene kauppaan aina kylläisenä. Tällöin ei sorru niin helposti ostamaan jotain ylimääräistä
- joskus varmaan miehesi ja lapsesi voivat mennä herkuttelemaan kahvilaan ilman sinua, jolloin kotiin ei tarvita herkkuja lainkaan.
Kaikki eivät pysty kontrolloimaan syömistään, ja siitä vittuilu on typerää ja asiatonta.
Ravitsemusterapeuttienkin lähestymistavassa on se vika, että he eivät ymmärrä addiktiota.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:49"]Kaikki eivät pysty kontrolloimaan syömistään, ja siitä vittuilu on typerää ja asiatonta.
Ravitsemusterapeuttienkin lähestymistavassa on se vika, että he eivät ymmärrä addiktiota.
[/quote]
Niin on, mutta vielä typerämpää on maksattaa yhteiskunnalla yli kymppitonnin leikkaus sen sijaan että puututtaisiin ylipainon alkuperäisiin syihin ja hoidettaisiin addiktiota. Ahmimishäiriö ja itsekontrollin puute eivät parane vatsalaukkua kiristämällä.
PS. Jos tämän pullansyömiseen kehoittavan ravintoterapeutin ohjeilla et ole ap yhtään laihtunut niin olisiko aika vaihtaa ravintoterapeutti? Tai terapeutti?
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:27"] [quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:59"] Alkaa konstit olemaan lopussa. Kavin perjantaina lääkärissä lihomisen vuoksi ja koitin saada lääkäriä ymmärtämään että vatsalaukun pienennysleikkaus olisi minulle välttämätön ja paras ratkaisu, mutta lääkäri oli tosi tyly.Sanoi vain että minulle pitäisi riittää ruokavalion noudattaminen :'( .Enpä ole ikinä tavannut noin tylyä lääkäriä. [/quote] kokeile nyt vittu vähän tahdonvoimaa! syöt oikein ja liikut. mitään ei haluttaisi tehdä itse mutta ongelma pitäisi ulkoistaa yhteiskunnalle joka joutuisi maksamaan tuhansien leikkauksen... sen sijaan että primadonna hoitaisi ongelmansa itse! [/quote] Nyt tuli enemmän paha mieli. Olen kyllä yrittänyt hoitaa tätä ongelmaa itse, mutta se kaatuu aina viikonloppuihin. Ei kukaan, siis ei kukaan normaali ihminen voi voi olla viikonloppuna syömättä JOTAIN hyvää! Ja sitten kun syön vain vähän hyvää niin siitä tulee kierre että pitää saada lisää ja sitten koko vkl on pilalla. Onneksi paino ei ole nyt pariin viikkoon noussut, kun pystyn noudattamaan dieettiä viikolla. Miehelle ja muulle perheelle pitää kuitenkin vkl tehdä hyvää ruokaa ja ostaa herkkuja. Pitäisi olla pois kotoa ettei tulisi syötyä. [/quote] Olisit nyt edes vaivautunut provoa varten kaivamaan oikean termin. Se on LIHAVUUSLEIKKAUS. T.operaatiossa käynyt
[/quote]
Miksi sinä olet käynyt tässä yhteiskunnan varoja tuhlaavassa leikkauksessa vaikka olisit voinut laihduttaa = päästä eroon ongelmasta ilmankin? Kun olisit vain ollut syömättä sitä ruokaa!
Kyllähän ihmiset useinkin puhuvat asioista väärillä termeillä, ei siitä tarvi silti silmille tulla!
Eipä tuo ylipaino niin kauhean helppo ongelma ole kuin sitä voisi luulla. Itsekin olen 25 kg ylipainoinen. En kuitenkaan ahmi, en ole addiktoitunut mihinkään ruoka-aineeseen niin että söisin sitä kohtuuttomasti, teen ruumiillista työtä + koiranlenkitystä yht. pari tuntia vuorokaudessa...
Miksi sitten olen ylipainoinen? Ilmeisesti minun ruokahaluni ja syömisen säätelyni vaan toimii niin, että tulee syötyä sen verran isoja määriä terveellistä ruokaa, että pysyn tämän verran ylipainoisena. Jos syön vähemmän, tulee nälkä, heikotus, palelu, ja varsinkin töissä sitä on vaikea kestää kun täytyy jaksaa painaa. Jos taas syön niin että nälkä pysyy pois ja on hyvä ja energinen olo, pysyn ylipainoisena.
Te olette ihan hulluja! Ikäänkuin se avaisi jonkin taivaan, kun PÄÄSEE lihavuusleikkaukseen. Se on suuri riski elimistölle! Kyllä se vaan kannattaa ennemmin miettiä mitä sinne hehtaarisuuhun laittaa. Mutta lihavienhan ei tarvitse kantaa itse vastuuta itsestään- eiväthän he itse asialle mitään voi... Kiitos ja anteeks, mutta ota se sormi pois &%%€€# ja kanna vastuusi.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:57"]
Te olette ihan hulluja! Ikäänkuin se avaisi jonkin taivaan, kun PÄÄSEE lihavuusleikkaukseen. Se on suuri riski elimistölle! Kyllä se vaan kannattaa ennemmin miettiä mitä sinne hehtaarisuuhun laittaa. Mutta lihavienhan ei tarvitse kantaa itse vastuuta itsestään- eiväthän he itse asialle mitään voi... Kiitos ja anteeks, mutta ota se sormi pois &%%€€# ja kanna vastuusi.
[/quote]
Minäpä koitan muistaa nämä sanaset kun joku tulee ruikuttamaan jostain muusta ongelmasta joka on itse aiheutettu.
Tajutkaa, ettei keho tarvitse pullaa, ei edes sitä yhtä kerran viikossa. Suomessa mennään just tässä pieleen. Riippuvuuksista pitää paastota eroon. Ota se pulla vuoden päästä, kun olet ensin totuttanut kroppaasi eroon riippuvuuksista. Pulla viikossa pitää vaan yllä sitä makean riippuvuussuhdetta. Pullassa ei ole mitään, mitä keho välttämättä tarvitsee. Kaiken ravintoaineen saa oikeasta ruuasta. Laihduttaminen ei onnistu, jos ei ensin paastoa eroon riippuvuuksista. Ei silloin tarvi nälkää nähdä, kun syö Eendfeltin ohjeiden mukaisesti. Tätä ei usko, ennen kuin itse kokeilee. Olin minäkin epäileväinen, mitta otin itseä niskasta kiinni ja kokeilin, kun kaikki muu oli jo kokeiltu. Nykyään voin syödä sen pullan jäämättä enää riippuvaiseksi, mutta kun ei tee sitä pullaa edes mieli... T. Entinen läski
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:30"]
BMi:ni on reilusti yli 40. Ensin pitää tehdä se päätös että pääsee siihen jonoon ja sitten aletaan sille pussikeittokuurille jolla tiputetaan painoa.
Eihän kukaan voi olla lopun ikää pussikeittokuurilla vaikka se tehoaisikin! Ja olen minä Nutraamistakin kokeillut, kaikki tuli takaisin, korkojen kera.
No, eihän tälle enää voi mitään, ehkä. Tietysti jos en saavuta mitään vuoteen niin ehkä käyn ruikuttamassa uudelleen. Jonkin verran lohduttanut/tsempannut teidän vastauksenne.
Mulla menee viikot hyvin. En tiedä millainen strategia pitäisi viikonlopuille tehdä että nekin menisivät. Pitäis kait matkustaa viikonlopuiksi pois, kokeilla ympäristön vaihtamisen vaikutusta. Mieskin on sellainen läpipaska, puputtaa pullaa ja vaatii sitä kahville mutta on forever hoikka. Niin tulee paska fiilis kun se syö pullaa siinä kahvilla ja ite ei voi.Sitten tulee sorruttua taas...Siitä ei ole mulle tukijaksi.
[/quote]
Onhan sulle neuvoja jaettu, mut kun ei kelpaa!! Se pulla vaan väkisin täytyy ahtaa sinne suuhun!
[/quote]
Mää oon tässä miljoona kertaa sanonut että: käyn rav terapeutilla joka EI SIIS suosittele totaalikieltäytymistä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ravitsemusterapeutti KÄSKEE syödä pullan. Eikö tämä mene jakeluun? Mun pitää opetella kohtuullisuutta ja ja kaiken kieltäminen ja ruokkii vaan sitä pullan ja hyvän himoa. Mutta en ole vielä päässyt kiinni siihen kohtuullisuuteen että jäisi pelkkään yhteen pullaan. Kohta tekee mieli jotain makeaa lisää. Eli ohjeita olen noudattanut muilta osin.
Raejuustoa, menee ja erilaisia lihatuotteita,proteiinijauheet on kokeiltu myös. Niissä en vain näe järkeä kun en harrasta voimailua, saan riittävästi proteiineja ruuasta, ei niitäkään kannata ylenmäärin puputtaa. Lisäksi en halua syödä ruokia/lisäravinteita joissa aspartaamia ja laktoosijuttujen takia myös sokerialkoholit pierettää ja turvottaa.
Se lääkäri puhui kyllä tuosta suolen herkkyydestä jotain, mutta osa meni ohi. Se epikriisi tai selostus ei ole vielä tullut postissa.
Niin se varmaan auttaisi kun saisi ryhtiä viikonloppuihin, joku sotasuunnitelma varmasti olisi paikallaan.
ap