Olen niin pettynyt- minua ei hyväksytty laihdutusleikkaukseen :(
Alkaa konstit olemaan lopussa. Kavin perjantaina lääkärissä lihomisen vuoksi ja koitin saada lääkäriä ymmärtämään että vatsalaukun pienennysleikkaus olisi minulle välttämätön ja paras ratkaisu, mutta lääkäri oli tosi tyly.Sanoi vain että minulle pitäisi riittää ruokavalion noudattaminen :'( .Enpä ole ikinä tavannut noin tylyä lääkäriä.
Kommentit (224)
Minusta täällä on annettu neuvoja, jotka ovat kovin mustavalkoisia.Addiktioita on ihmisillä paljon. Olipa se sit rööki, liikunta, sokeri, peliriippuvuus, alkoholi.
Kyllä alkoholista pääsee eroon, kun lakkaa juomasta, röökistä pääsee eroon kun vaan lakkaa vetämästä sitä röökiä etc. Jokainen meistä on ihan helvetin erilainen omine vahvuuksineen. Jonkun vahvuusalue on luonteenlujuus ja itsekuri, toisen vahvuudet on jossakin muualla vaikkapa niissä liikuntatottumuksissa.
Me suomalaiset valitettavasti ollaan niin jumalattoman mustavalkoisia ihmisiä, että välillä ihan hävettää. Jos jollakin on paha olla ja sen sanoo ääneen niin muut onkin jo kärppänä mukavasti kivittämässä tätä ihmispoloa vielä lisää. Mä en ymmärrä. Ennen kuin alatte minua kivittää niin voin kertoa, että olen normaali painoinen, röökin polton lopettanut, kahvinjuonnin lopettanut, yli 10kg laihduttanut ja kaikki omin voimin sekä perheen tuella. Mä korostan ketjun aloittajallekkin nyt sitä, että perheesi tuella on tuloksiin valtava vaikutus. Jos sinä muutat ruokavaliotasi terveellisempään suuntaan koko perhe voi tukea sinua myös syömällä terveellisesti ja herkkunsa jossakin muualla. Kaikissa isoissa elämänmuutoksissa perheen ja läheisten tuella on suuri merkitys ja tämä tsemppi, jota saisit läheisiltäsi ihan käytännön teoissa, saa sinut uskomaan unelmaasi ja sen toteutumiseen. Helppoa se ei ole, ja monien liitot on kariutuneet siihen, kun toinen haluaa muuttaa elämäntavat terveelliseksi ja toinen ei. Kuten joku jo viisaasti sanoi; kaikki on omista valinnoista kiinni. Mutta niihin tarvitaan tukea muiltakin kuin terapeuteilta ja personaltreineriltä. Sain ainakin kuvauksestasi sellaisen kuvan, että muu perhe syö mitä tykkää ja sinun pitäisi pupputtaa parsakaalia, ei tule onnistumaan. Istukaa alas koko perheen voimin ja keskustelkaa siitä, kuinka tärkeä tämä laihdutus projekti on sinulle, mitä hyötyä siitä olisi koko perheelle ja mitä kaikkea hyvää tuloksista joita saat olisi koko teidän perheelle. Keskustelkaa mitä herkut perheellenne ylipäätään edustavat, paljonko niihin menee rahaa ja mitä kaikkea sillä rahalla voisi tehdä, jos käsitystä "herkuista" muutetaan.
Minä kyseenalaistan myös terapeuttisi ajatuksen siitä, että sokeriaddiktio hoidetaan niin, että kerran viikossa saa herkutella pullan tai mitä se nyt kenellekkin on. Ei alkoholistejakaan hoideta niin, että saat vetää kunnon kännit kerran viikossa, mutta sitten palataan taas ruotuun. Sokeririippuvuus on verrattavissa alkoholiriippuvuuteen.
Kun vieroitin itseäni sokerista sanoin, että mut olisi voitu sitoa sänkyyn kiinni tai viedä johonkin klinikalle vieroitukseen niin paljon teki mieli jotain sokeria. Päivä kerrallaan meni viikot, sitten kuukaudet ja sen jälkeen alkoi helpottamaan. Keksin kaikkia korvikkeita. Ananasta, banaania, makeita hedelmiä, ehkä joskus kermavaahdolla, jossa ei ollut sokeria vaan hunajaa, pirtelöitä...mielikuvitus avuksi. :) Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että sokeri kokonaan pois, jos siitä haluaa päästä eroon. Myös ruoan punnitsemisella on iso merkitys. Itse punnitsin laihduttaessani kaiken. Ihan kaiken. Sitten opin ajan kanssa silmämääräisesti katsomaan, että tuossa on n. 150g lihaa ja tuossa 1,5dl hiilareita + salaattia niin paljon kuin sielu sietää/per annos. Asia kiinosti minua ja halusin vihkiytyä sille. Pystyisitkö tekemään samoin? Mistään ei ole ollut niin vaikeaa luopua kuin sokerista! Tupakanpolton ja kahvinjuonnin lopettaminen oli lasten leikkiä siihen verrattuna.
Se mitä minä olen kokenut, ei välttämättä kiinnosta muita tai sillä ei ole muille väliä, mutta minulle oli ja minä haluan kannustaa sinua ylittämään itsesi. Pystyt siihen, mutta tarvitset siihen perhettäsi ja ennen kaikkea itseäsi. <3
Mulla on halpa ehdotus, kun mikään muu ei tunnu nyt kelpaavan. Ostat leveän vyön ja vedät sen tiukalle vyötärön ympärille. Yrität sitten sen vyön kanssa syödä sen mitä mahaan mahtuu ilman että pitää löysätä vyötä. Aina kun laihdut, niin pienempään reikään vaan se vyö.
Se, mitä minä ihmettelen todella lihavissa ihmisissä on se, miten he ovat päästäneet itsensä esim. satakiloiseksi. Eihän kymmenien kilojen ylipainoa hetkessä tule, eikö siinä esim. 20 kg ylipainoisena huomaa miltä alkaa näyttää ja puutu asiaan, eikä jatka mättämistä ja vasta sitten kun on muodoton, nivelet pettää ja bussiin kiipeäminen saa puuskuttamaan aletaan vimmaisesti laihduttaa. Johan sen sanoo järki, että joku 50 kg ylipaino on aivan eria asia laihduttaa kuin 10 kg (joka sekin kyllä näkyy jo lihavuutena). Vaikka peilistä näkisi jotenkin vääristyneesti itsensä "kauniina" vaikka kuinka lihavana, johan vaatekoon jatkuva kasvaminen jo kertoo että painoa tulee ja tulee.
Ei se laihduttaminen ole enää helppoa siinä vaiheessa kun ylipainoa on kymmeniä kiloja ja takana vuosien yrittäminen - olen sivulta seurannut kahden ystävän epätoivoa asian suhteen... Uusi yritys ja epäonnistuminen joka vuosi ja fiilikset sen mukaiset. No toinen ystävistäni meni pari vuotta sitten leikkaukseen vihdoin, oli siis käynyt läpi vaadittavan sairaalan laihdutusryhmän ja psykologikäynnit jo aikaisemmin. Leikkauksen jälkeen painoa hävinnyt vuodessa yli 50 kg täydellisen elämäntapamuutoksen seurauksena ja myös suhtautuminen elämään on toivorikasta. Kaikki te jotka nämä leikkaukset tuomitsette, miettikää edes kuinka paljon yhteiskunta operaatioilla säätää sairaanhoitokustannuksia pitkällä tähtäimellä! Ja olkaa vaikka ihan hiljaa jos joku viimeisenä mahdollisuutena terveempään elämään on leikkaukseen pääsemässä ja siitä teillä kertoa - kyllä nämä ihmiset yleensä itseämme syyllistävät ilman ympäristön apua muutenkin ihan tarpeeksi. Tsemppiä aplle ja kaikille asian kanssa kamppaileville!!
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:41"]Ja siitä ehdottamastani salista, niin pyydä niitä ohjaajia tekemään sulle ohjelma ja ohjaamaan se pari kolme kertaa että opit liikkeet. Sali on hyvin palkitsevaa, sillä siinä oman kehityksen erityisesti huomaa ja saa rasvan tilalle lihasta! Ja uimaan sä voit aivan hyvin mennä, siellä on muitakin ylipainoisia! Mene vaikka sellaiseen aikaan ettei ole paljon muita, esim. viimeinen tunti ennen sulkemista tai aamulla heti kun aukeaa. Mä en ainakaan kiinnitä mitään huomiota toisten läskeihin (omissakin tarpeeksi huomioitavaa) vaan keskityn omaan suoritukseeni.
[/quote]
Voi kun toi mullekin ois noin yksinkertaista. Salilla ei ole ohjaajia, sinne haetaa avain vaan viereisestä liikkeestä ja mennään ite. Uimaan pääsee pari tuntia viikossa, sillonki mummelit vetää ohjatusti samaan aikaan. Allas on pieni ja tuskin sekaan mahtuis. Klooriallergia vaikuttaa vielä enemmän asiaan. Kävely saa riittää mulle.
[/quote]
Siinäpä se pointti. Kuluttaa pitää enemmän kuin syödä. Pelkällä ruokavaliolla ei laihdu!
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 15:37"]
Kaikki te jotka nämä leikkaukset tuomitsette, miettikää edes kuinka paljon yhteiskunta operaatioilla säätää sairaanhoitokustannuksia pitkällä tähtäimellä! [/quote]
Pitkällä tähtäimellä olisi kaikille edullisempaa, kun ei vedettäisi sitä mässyä vuosikausia alunperinkään.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:41"]Ja siitä ehdottamastani salista, niin pyydä niitä ohjaajia tekemään sulle ohjelma ja ohjaamaan se pari kolme kertaa että opit liikkeet. Sali on hyvin palkitsevaa, sillä siinä oman kehityksen erityisesti huomaa ja saa rasvan tilalle lihasta! Ja uimaan sä voit aivan hyvin mennä, siellä on muitakin ylipainoisia! Mene vaikka sellaiseen aikaan ettei ole paljon muita, esim. viimeinen tunti ennen sulkemista tai aamulla heti kun aukeaa. Mä en ainakaan kiinnitä mitään huomiota toisten läskeihin (omissakin tarpeeksi huomioitavaa) vaan keskityn omaan suoritukseeni. [/quote] Voi kun toi mullekin ois noin yksinkertaista. Salilla ei ole ohjaajia, sinne haetaa avain vaan viereisestä liikkeestä ja mennään ite. Uimaan pääsee pari tuntia viikossa, sillonki mummelit vetää ohjatusti samaan aikaan. Allas on pieni ja tuskin sekaan mahtuis. Klooriallergia vaikuttaa vielä enemmän asiaan. Kävely saa riittää mulle. [/quote] Siinäpä se pointti. Kuluttaa pitää enemmän kuin syödä. Pelkällä ruokavaliolla ei laihdu!
[/quote]
Siis itseasiassa PELKÄLLÄ ruokavaliolla laihtuu. Liikunnan osuus on niin vähäinen, että käytännössä huippu-urheilijoita lukuunottamatta tavalliset ihmiset (saati lihavat, jotka eivät edes pysty tehokkaaseen liikuntaan lihavuutensa vuoksi) eivät liikkumalla laihdu, vaikka muuten se toki suotavaa on. Ruokavalio on tärkeämpi kuin liikkuminen laihtumisen kannalta.
Esimerkkinä, kuluttaakseen yhden viinerin kalorit, on käveltävä rivakasti 2,5 tuntia. Lienee helpompaa jättää se viineri syömättä. Pisteet ruokavaliolle.
Jos kaloreita saa jatkuvasti vähemmän kuin niitä kuluttaa, laihtuu vaikka lojuisi sohvalla kaiket päivät.
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2012072615884181_lh.shtml
Ehkä on ihan hyvä ettet "päässyt" siihen leikkaukseen http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288754103437.html?pos=crosspromo
Tuo Pauline on varsin vetävä uusine vatsoineen (NOT)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:59"]
Alkaa konstit olemaan lopussa. Kavin perjantaina lääkärissä lihomisen vuoksi ja koitin saada lääkäriä ymmärtämään että vatsalaukun pienennysleikkaus olisi minulle välttämätön ja paras ratkaisu, mutta lääkäri oli tosi tyly.Sanoi vain että minulle pitäisi riittää ruokavalion noudattaminen :'( .Enpä ole ikinä tavannut noin tylyä lääkäriä.
[/quote]
kokeile nyt vittu vähän tahdonvoimaa! syöt oikein ja liikut.
mitään ei haluttaisi tehdä itse mutta ongelma pitäisi ulkoistaa yhteiskunnalle joka joutuisi maksamaan tuhansien leikkauksen... sen sijaan että primadonna hoitaisi ongelmansa itse!
[/quote]
Nyt tuli enemmän paha mieli. Olen kyllä yrittänyt hoitaa tätä ongelmaa itse, mutta se kaatuu aina viikonloppuihin. Ei kukaan, siis ei kukaan normaali ihminen voi voi olla viikonloppuna syömättä JOTAIN hyvää! Ja sitten kun syön vain vähän hyvää niin siitä tulee kierre että pitää saada lisää ja sitten koko vkl on pilalla. Onneksi paino ei ole nyt pariin viikkoon noussut, kun pystyn noudattamaan dieettiä viikolla. Miehelle ja muulle perheelle pitää kuitenkin vkl tehdä hyvää ruokaa ja ostaa herkkuja. Pitäisi olla pois kotoa ettei tulisi syötyä.
[/quote]
Hei ap, miten sä kuvittelet syöväsi sitten leikkauksen jälkeen?
[/quote]
Eli et ole "tarpeeksi lihava" kyseiseen toimenpiteeseen,se on tarkoitettu oikeasti viimeiseksi vaihtoehdoksi,ei mikään helppo ratkaisu sellaiselle joka ei viitsi edes yrittää normaalia syömistä.
T: Itsekin reilusti ylipainoinen,mutta turhasta ruikutuksesta ärsyyntyvä
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 13:26"]
[/quote]
Eli et ole "tarpeeksi lihava" kyseiseen toimenpiteeseen,se on tarkoitettu oikeasti viimeiseksi vaihtoehdoksi,ei mikään helppo ratkaisu sellaiselle joka ei viitsi edes yrittää normaalia syömistä.
T: Itsekin reilusti ylipainoinen,mutta turhasta ruikutuksesta ärsyyntyvä
[/quote]
Jos lukisit ap:n vastauksia oikeasti, niin saisit selville että kyse oli suolisto-ongelmista minkä takia ei myönnetty.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:33"]
Nyt tuli enemmän paha mieli. Olen kyllä yrittänyt hoitaa tätä ongelmaa itse, mutta se kaatuu aina viikonloppuihin.
Ei kukaan, siis ei kukaan normaali ihminen voi voi olla viikonloppuna syömättä JOTAIN hyvää!
Ja sitten kun syön vain vähän hyvää niin siitä tulee kierre että pitää saada lisää ja sitten koko vkl on pilalla.
Onneksi paino ei ole nyt pariin viikkoon noussut, kun pystyn noudattamaan dieettiä viikolla. Miehelle ja muulle perheelle pitää kuitenkin vkl tehdä hyvää ruokaa ja ostaa herkkuja. Pitäisi olla pois kotoa ettei tulisi syötyä.
[/quote]
TUO JUURI on se ongelma!!!
Tottakai voi olla syömättä herkkuja!!!
Jos päästät verensokerin liian alas tulee nälkä -> haet nopeaa sokeria == herkkuja.
Herkuista verensokeri nousee nopeasti JA laskee nopeasti kun vaikutus menee ohi...
nopea verensokerin lasku tuo nälän tunteen -> vetää uudestaan jotain herkkua.
LOPETA SE HERKKUJEN SYÖNTI.
JUURI TUON TAKIA ET LAIHDU,
ja JUURI TUON TAKIA VALITAT että yhteiskunnan pitäisi maksaa sinulle kymppitonnien leikkaus MUIDEN RAHOILLA...
ja JUURI TUON TAKIA kirjoitin että ratkaisu ongelmaan on TAHDONVOIMA.
hoida itsesi kuntoon äläkä ulkoista ongelmaa muille koska sinä et saa aikaan mitään!!!!
ekaksi maksettaisiin sulle kymppitonnien leikkaus, ET MUUTTAISI elintapojasi ja pian olisit samanlainen possu kuin ennenkin!
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:43"]
Ei en ole kertonut mittoja, enkä kerrokaan.Piste.
En ole ollut Atkinsilla enkä aio ollakaan vaan normi vhh:lla johon kuuluu terveelliset rasvat ja proteiinit kalasta ja vaaleasta lihasta enimmäkseen ja nekin laskettiin. Atkinsia en aio enkä uskalla kokeilla. Ensiksikin sellaista määrää rasvaa en ninn kuin kermaa voita tai pekonia en edes uskalla lähtä kokeilemaan, koska jos meetvursti närästää, niin kuinka paljon nuo närästäisivät? Ja en voisi maunkaan takia kuvitella syöväni noin paljon rasvaa ja kolmannekseen minulla on kolesterolit koholla. Lääkäri on kieltänyt nuo rasvaiset ruuat.
En ole lihonut rasvaisilla ruuilla, no ehkä piilorasvaa jonkin verran. Lihon jauhoilla ja sokerilla. Ja alkoholia käytän jonkin verran, esim pari lasia viinia pe-la tai pari isoa tölkkiä olutta.Siideriä en juo koskaan enkä limuja. Karkkia tulee vedettyä ja pullaa.
[/quote]
Voi helvetin perse. Jos kerran olet lihonut jauhoilla ja sokerilla,lopeta niidenkäyttö,Atkins olisi siihen juurikin passeli. Noita ruoka-aineita (hiilareita) kun välttää niin muuta ei tarvitse laskeskella herra perkele sentään!!!
Pakko listata jotain keinoja, josko ap löytäisi niistä jotain käyttökelpoista vaihtoehdoksi leikkaukselle:
pysyvä elämäntapamuutos. Kun sen kerran opettelee, se vapauttaa mieltä. Ei tarvitse ajatella syömistä koko ajan, päinvastoin kuin laihdutuskuureilla. Tulokset yleensä pysyviä
hyötyliikunnan lisääminen
personal trainer
psykoterapia, jos suhde ruokaan on sairas
sen lopettaminen, että palkitsee tai lohduttaa itseään syömällä. Muitakin keinoja on
vierailu ravitsemusterapeutin luona
tahdonvoima, ihan AA-meiningillä: "tänään en syö itsetuhoisesti". Se käy ajan myötä helpommaksi kunnes elintavat ovat normaalit
muotidieettien lopettaminen, koska ne tekevät syömisestä elämän sisällön
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:27"]
[/quote]
kokeile nyt vittu vähän tahdonvoimaa! syöt oikein ja liikut.
mitään ei haluttaisi tehdä itse mutta ongelma pitäisi ulkoistaa yhteiskunnalle joka joutuisi maksamaan tuhansien leikkauksen... sen sijaan että primadonna hoitaisi ongelmansa itse!
[/quote]
Nyt tuli enemmän paha mieli. Olen kyllä yrittänyt hoitaa tätä ongelmaa itse, mutta se kaatuu aina viikonloppuihin. Ei kukaan, siis ei kukaan normaali ihminen voi voi olla viikonloppuna syömättä JOTAIN hyvää! Ja sitten kun syön vain vähän hyvää niin siitä tulee kierre että pitää saada lisää ja sitten koko vkl on pilalla. Onneksi paino ei ole nyt pariin viikkoon noussut, kun pystyn noudattamaan dieettiä viikolla. Miehelle ja muulle perheelle pitää kuitenkin vkl tehdä hyvää ruokaa ja ostaa herkkuja. Pitäisi olla pois kotoa ettei tulisi syötyä.
[/quote]
Mitä ihmettä oikein selität? Ei minulla ainakaan ole tarvetta syödä viikonloppuna mitenkään eri tavalla kuin arkisin. Tuo on täysin saamattomuutta ja tahdonvoiman puutetta. Läskiys on oma valinta. Miksi niitä herkkuja pitäisi miehelle ja lapsille tehdä?
[/quote]
On opetettu koko perhe siihen mässyttelyyn. Luultavasti pieni ruokavaliomuutos tekisi hyvää koko perheelle.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:13"]Miettikääpä, miksi sitä ei tosta noin vaan myönnetä. Se maksaa. Tuhottomasti. Toki pääset jos sinulla on varaa maksaa se :) [/quote] Ei maksa. Kela on lopettanut kaikki ylipainosten kuntoutukset, koska rahat ohjataan leikkauksiin. Myöskään lihavuuden konservatiivista hoitoa ei ole saatavilla. [/quote] No tietysti jos ei sinulle 12000 euroa ole tuhottomasti rahaa, niin sitten! :) mitä työtä teet?
[/quote]
miksi vitussa kukaan maksaisi 12000 euroa siitä että saisi laihdutusleikkauksen + ei muuta elintapojaan ja panee edelleen 1000 euroa kuussa herkkuihi....
SEN SIJAAN voisi ostaa ruokaa vain 100-200€ kuussa, SÄÄSTÄISI rahaa eikä tarttis mitään leikkausta ...
Itsensä saa lihotettua uudelleen leikkauksen jälkeenkin, jos elämäntavat ja ruokavalio ei muutu!
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:13"]Miettikääpä, miksi sitä ei tosta noin vaan myönnetä. Se maksaa. Tuhottomasti. Toki pääset jos sinulla on varaa maksaa se :) [/quote] Ei maksa. Kela on lopettanut kaikki ylipainosten kuntoutukset, koska rahat ohjataan leikkauksiin. Myöskään lihavuuden konservatiivista hoitoa ei ole saatavilla. [/quote] No tietysti jos ei sinulle 12000 euroa ole tuhottomasti rahaa, niin sitten! :) mitä työtä teet?
[/quote]
miksi vitussa kukaan maksaisi 12000 euroa siitä että saisi laihdutusleikkauksen + ei muuta elintapojaan ja panee edelleen 1000 euroa kuussa herkkuihi....
SEN SIJAAN voisi ostaa ruokaa vain 100-200€ kuussa, SÄÄSTÄISI rahaa eikä tarttis mitään leikkausta ...
[/quote]
Kukas täällä on sanonut ettei muuta elintapojaan?
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:02"]Itsensä saa lihotettua uudelleen leikkauksen jälkeenkin, jos elämäntavat ja ruokavalio ei muutu!
[/quote]
Ehkä se leikkaus voi myös motivoida muuttamaan ne tavat?
"Ravitsemusterapeutti KÄSKEE syödä pullan."
Varmasti käskeekin, nimenomaan pullan, yhden pullan. Ei kukaan liho kymmeniä kiloja vaikka söisi yhden pullan joka päivä. Eikä kenenkään laihdutus kaadu yhteen pullaan tai yhteen suklaapatukkaan kerran viikossa. Mutta jos pullia menee kerralla 10, on tilanne eri. Ja siinähän se lihavien ongelma on, kun on mätettävä pöytä tyhjäksi.
Ja eiköhän itsemaksavana pääse pienennykseen kuka haluaa jos kriteerit täyttyy.