Olen niin pettynyt- minua ei hyväksytty laihdutusleikkaukseen :(
Alkaa konstit olemaan lopussa. Kavin perjantaina lääkärissä lihomisen vuoksi ja koitin saada lääkäriä ymmärtämään että vatsalaukun pienennysleikkaus olisi minulle välttämätön ja paras ratkaisu, mutta lääkäri oli tosi tyly.Sanoi vain että minulle pitäisi riittää ruokavalion noudattaminen :'( .Enpä ole ikinä tavannut noin tylyä lääkäriä.
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 10:47"]
Säännöllinen liikunta ja ruokarytmi yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon josta ei lipsuta. Siinä sulle avain laihuuteen. Tää on valintojen maailma, joko noudatat ohjeita ja laihdut tai sitten et noudata etkä laihdu. Se on kuule just niin yksinkertaista. Himoja ja mielitekoja on varmasti kaikilla, se on oma valinta antaako niille periksi.
[/quote]
Totuuksia, joita läskit täällä alapeukuttavat.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 12:59"]
Miten ylipainoinen voi olla niin saamaton, ettei kykene itse pienentää ruoka-annoksiaan vaan tarvii siihenkin leikkauksen? Kyllä alkaa siltä tuntumaan, että lihavuus korreloi alhaisen älykkyysosamäärän kanssa.
[/quote]
Ymmärrätkö, että bulimia ja anoreksia ovat sairauksia? Kyllä? Hyvä. Miksi et sitten ymmärrä, että on toisenkinlaisia syömishäiriöitä? Tai ettei niitä saisi hoitaa?
Ovatko mielestäsi kaikki ihmiset, joilla on jokun (neurologinen) sairaus tai addiktio alhaisen aö:n omaavia? Eivät? Vain lihavat ovat? Perusteletko.
Laihduttaminen on kiinni korvien välistä.
Ihan oikeasti. Sairaalloinen ylipaino ei johdu enää esim. kilpirauhasesta, se voi kyllä selittää muutaman ekstra-kilon.
Itsekuria se vaatii tarjoilla lapsille kermaperunoita ja jäätelöä syömättä itse niitä. Mutta hei, se ON mahdollista. :) Päätä vain ettet syö niitä vaan salaatin, piste.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:59"]
Alkaa konstit olemaan lopussa. Kavin perjantaina lääkärissä lihomisen vuoksi ja koitin saada lääkäriä ymmärtämään että vatsalaukun pienennysleikkaus olisi minulle välttämätön ja paras ratkaisu, mutta lääkäri oli tosi tyly.Sanoi vain että minulle pitäisi riittää ruokavalion noudattaminen :'( .Enpä ole ikinä tavannut noin tylyä lääkäriä.
[/quote]
kokeile nyt vittu vähän tahdonvoimaa! syöt oikein ja liikut.
mitään ei haluttaisi tehdä itse mutta ongelma pitäisi ulkoistaa yhteiskunnalle joka joutuisi maksamaan tuhansien leikkauksen... sen sijaan että primadonna hoitaisi ongelmansa itse!
[/quote]
Nyt tuli enemmän paha mieli. Olen kyllä yrittänyt hoitaa tätä ongelmaa itse, mutta se kaatuu aina viikonloppuihin. Ei kukaan, siis ei kukaan normaali ihminen voi voi olla viikonloppuna syömättä JOTAIN hyvää! Ja sitten kun syön vain vähän hyvää niin siitä tulee kierre että pitää saada lisää ja sitten koko vkl on pilalla. Onneksi paino ei ole nyt pariin viikkoon noussut, kun pystyn noudattamaan dieettiä viikolla. Miehelle ja muulle perheelle pitää kuitenkin vkl tehdä hyvää ruokaa ja ostaa herkkuja. Pitäisi olla pois kotoa ettei tulisi syötyä.
[/quote]
No en mä ainakaan joka viikonloppu syö herkkuja! Ja vois sun perhe tukea sua tässä asiassa, eli ei enää herkkuja kotiin! Ja oikeesti jos tilanne on päässy niin pahaksi että pitää päästä leikkaukseen niin jätä ne herkut kokonaan pois, ei pienintäkään määrää. Se helpottuu jossain vaiheessa ja kohta huomaat ettei tee edes tiukkaa!
Suosittelen myös hakemaan ammattiapua, kuten joku ruokaterapeutti ja personal trainer. Leikkaukseen tosiaan pääsee ihan viimesenä keinona ja siihen pitää ensin laihduttaa tietty määrä ja vakuuttaa lääkärit että pystyt noudattamaan uutta ruokavaliota. Ootko perehtynyt tähän aiheeseen ollenkaan?
T. Itsekin laihduttaja, nyt jo -20kg. Kohta normaali painoinen.
Ap:llähän on ravintoterapeutti, joka KÄSKEE ap:n syödä pullaa. Siksi ap ei laihdu.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:15"]No niin.Olen siis aikaisemmin laihduttanut painonvartioissa. Kaksi vuotta paino pysyi +/- 3 kiloa ja sitten se tuli takaisin. Sen jälkeen olen kokeillut eilaisia dieettejä ja niiden aikana paino laskenut 3-5 kiloa ja tullut sitten takaisin. Viimeisimmäksi olen kokeillut vhh:ta joka ei ensinnäkään meinannut käynnistyä kunnolla ollenkaan, ja sitten kun pääsin alkuun niin ok, paino laski, mutta kyllästyin jatkuvaan salaatin ja muun kasvisten syöntiin että se alkoi tulla korvista ulos. Mulla on myös se vika että en voi syödä kuin tiettyjä kasviksia, en vaan pysty väkisin syömään kun maistuvat niin pahalta. Tuolla vhh:lla ruokavalio meni todella yksipuoliseksi kun ei saanut syödä hedelmiäkään vapaasti.
Nyt olen ravitsemusterapeutin valvonnassa ja kuljen terveyskeskuksen laihdutusryhmässä. Syön sen terapeutin laatiman ohjeen mukaan.Siihen kuuluu MYÖS herkkuhetket viikonloppuna.Sääntö on se että EI saa kieltää itseltä kaikkia herkkuja. Myös se kuuluu ohjelmaan että perheeltä ei kielletä kaikkia herkkuja. Sitä paitsi muu perhe on hoikkia.Vain minulla on ylipainoa.
Ongelmaksi tulee se että jos otan sitä pullaa niin siitä tulee se kierre jota en pysty katkaisemaan. Eli kohtuus on vaikeaa. Lisäksi minusta on typerää punnitä kaikki ruoka. En jaksa punnita läheskään aina. Voi olla että otan sitten liikaa jotain. Niin ja ne kasvikset. En todellakaan ala oksennuksen maku suussa väkisin syömään KAIKKEA. Jätän ruokaohjeista pois ne joita en syö.
Hupaista tämä että joku katsoo olevansa niin paljon toisen yläpuolella että voi täällä huuta ja haukkua toista ihmistä. Minulle on terapiassa yritetty opettaa hyväksyvää ja rakastavaa lähestymistapaa asiaan eikä itsensä haukkumista ja mollaamista. Se kuulemma pahentaa asiaa. Sellaisella NLP tyylisellä terapeutilla olen käynyt, en muista mikä sen virallinen nimi oli. Siitä on jo pari vuotta aikaa.
[/quote]
No tossahan se ongelman ydin tuli. Eli ei mitään itsekuria etkä noudata ravitsemusterapeutin antamaa ruokavaliota. Neuvoisin oikeasti jättää ne kaikki herkut pois jos on vaikea pysyä kohtuudessa. Laihduttaminen on perseestä. Tiedän. Mutta kun pääset alkuun niin se helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:30"]
BMi:ni on reilusti yli 40. Ensin pitää tehdä se päätös että pääsee siihen jonoon ja sitten aletaan sille pussikeittokuurille jolla tiputetaan painoa.
Eihän kukaan voi olla lopun ikää pussikeittokuurilla vaikka se tehoaisikin! Ja olen minä Nutraamistakin kokeillut, kaikki tuli takaisin, korkojen kera.
No, eihän tälle enää voi mitään, ehkä. Tietysti jos en saavuta mitään vuoteen niin ehkä käyn ruikuttamassa uudelleen. Jonkin verran lohduttanut/tsempannut teidän vastauksenne.
Mulla menee viikot hyvin. En tiedä millainen strategia pitäisi viikonlopuille tehdä että nekin menisivät. Pitäis kait matkustaa viikonlopuiksi pois, kokeilla ympäristön vaihtamisen vaikutusta. Mieskin on sellainen läpipaska, puputtaa pullaa ja vaatii sitä kahville mutta on forever hoikka. Niin tulee paska fiilis kun se syö pullaa siinä kahvilla ja ite ei voi.Sitten tulee sorruttua taas...Siitä ei ole mulle tukijaksi.
[/quote]
Onhan sulle neuvoja jaettu, mut kun ei kelpaa!! Se pulla vaan väkisin täytyy ahtaa sinne suuhun!
[/quote]
Mää oon tässä miljoona kertaa sanonut että: käyn rav terapeutilla joka EI SIIS suosittele totaalikieltäytymistä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ravitsemusterapeutti KÄSKEE syödä pullan. Eikö tämä mene jakeluun? Mun pitää opetella kohtuullisuutta ja ja kaiken kieltäminen ja ruokkii vaan sitä pullan ja hyvän himoa. Mutta en ole vielä päässyt kiinni siihen kohtuullisuuteen että jäisi pelkkään yhteen pullaan. Kohta tekee mieli jotain makeaa lisää. Eli ohjeita olen noudattanut muilta osin.
Raejuustoa, menee ja erilaisia lihatuotteita,proteiinijauheet on kokeiltu myös. Niissä en vain näe järkeä kun en harrasta voimailua, saan riittävästi proteiineja ruuasta, ei niitäkään kannata ylenmäärin puputtaa. Lisäksi en halua syödä ruokia/lisäravinteita joissa aspartaamia ja laktoosijuttujen takia myös sokerialkoholit pierettää ja turvottaa.
Se lääkäri puhui kyllä tuosta suolen herkkyydestä jotain, mutta osa meni ohi. Se epikriisi tai selostus ei ole vielä tullut postissa.
Niin se varmaan auttaisi kun saisi ryhtiä viikonloppuihin, joku sotasuunnitelma varmasti olisi paikallaan.
ap
[/quote]
Ehkä huono neuvo mut sinuna unohtaisin sen terapeutin neuvon siitä herkkujen kohtuusyömisestä ja lopettaisin kokonaan, kun se ei sulla selvästikään toimi. Ja ehkä vaihtaisin myös koko terapeuttia. :/
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:14"]
Ihan oikein. Kärsiköön jos ei osaa pitää suutansa kiinni. Mässäilyn voi lopettaa. Ihmiset joutuu tekemään vaikeampiakin asioita elämässään.
[/quote]
Kunhan muistat sanoa tuon myös kaikille tupakoitsijoille: tupakoinnin voi lopettaa. Se on helppoa, lakkaa vain polttamasta.
Mitäs päästit ittes tohon kuntoon. Yksityiselle pääsee aina! Lopeta se mässäily ap.
Oikeasti, en voi käsittää miten joku päästää itsensä sellaiseen kuntoon että tarvitsee laihdutusleikkauksen.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 13:58"]
Oikeasti, en voi käsittää miten joku päästää itsensä sellaiseen kuntoon että tarvitsee laihdutusleikkauksen.
[/quote]
Oikeasti, en voi käsittää, miten joku päästää itsensä sellaiseen kuntoon, että "tarvitsee" nikotiinia keskellä yötäkin.
Minulla pilkutus on oikein, lainaamallani taas ei. Kertoo jotain sekin...
Patrik Borg:
"Miksi syöminen lähtee käsistä?
Tämän kokemuksen takaa voi löytyä monenlaisia asioita (joista myöhemmin lisää). Mutta sieltä käytännössä aina löytyy "kielletyn hedelmän" himo eli herkut on omassa mielessä tehty joksikin mitä pitäisi välttää. Ja niinhän se on ruuassa - kuten monessa muussakin asiassa - että tuo kieltäytyvä ajatus patoaa kiellettyyn ruokaan kohdistuvia mielitekoja. Kun päähän on joskus muodostunut ajatus, että jotakin herkkua ei pitäisi syödä niin seurauksena tutkimustilanteissa on aika säännönmukaisesti noin 2-3 -kertaistunut herkkujen syöminen. Tämä kuvastaa mieliteon kasvua kielteisen ajatuksen seurauksena ja on alku sille ajatukselle "ettei suklaapatukasta tule kuin vihaiseksi, levy sen olla pitää!"
Kun sitten henkilö, joka koettaa olla ilman herkkuja ajattelee kuitenkin joskus "sallivansa" itselleen vaikkapa suklaakonvehdin niin eihän se yksi konvehti mihinkään riitä. Sopiva vertaus olisi padotuille mieliteoille olisi oikea pato. Silloin kun herkkuja ei syödä pato on "ehjä", mutta kun se ensimmäinen konvehti (tai jokin muu) otetaan niin se pato "murtuu" ja kaikki padottu mieliteko (kuten vesikin) tulee läpi. Ja sitten niitä herkkuja meneekin melkein kaikki mitä kotoa löytyy.
Eli ydinongelma on takana oleva kielletty ajatus. Ja se ei karkkilakkoyrityksillä kuin vain voimistu entisestään. Ratkaisu on opetella syömään niitä sallivasti ja kohtuudella. Karkkilakko voi toimia aikansa, mutta useimmilla se repeää ennemmin tai myöhemmin."
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:13"]
Miettikääpä, miksi sitä ei tosta noin vaan myönnetä. Se maksaa. Tuhottomasti. Toki pääset jos sinulla on varaa maksaa se :)
[/quote]
No se maksaa itsenä takaisin nopeasti. Jos ihminen laihduttaa "normaalisti" ,hän on tänä pudotusaikana pidempään ylipainoinen ja tulee lisää liitännäissairauksia ja on mahd yhteiskunnalle vähemmän tuottava.
Eli summasummarum, yhteiskunnan kannattaa leikata...
Hei ap. Vähän mua säälittää kun olet saanut niin paljon ohjeita jotka tuskin ketään laihduttajaa lohduttaisi. Et ole saanut juurikaan kannustavaa postia. Sulla on koettuna jo melkoisesti kokemusta eri foorumeissa ja olet parhaillaan ohjeistetulla ruokavaliolla. Toivottavasti sulla on mahdollisuus käydä kuntosalilla tai vesijuoksussa. Molemmat sopivat hyvin laihdutuksen tukena. Sauvakävely on loistava harrastus. Toivottavasti puolisosi kannustaa ja tukee laihdutustasi joka ei tarkoita vahtimista, mitä syöt jne. sinä päätät ja vastaat mitä suuhusi laitat. Käy lukemassa IS laihdutus sivulta onnistujasta joka on laihduttanut n.60 kg.
Hieno haastattelu/kirjoitus/millainen on arki laihdutusleikkauksen jälkeen. Ihanaa lukea onnistumistarinoita. Äläkä anna tämän palstan ilkeilevien kirjoitusten viedä askeleitasi jääkaapille. Sinun ei tarvitse näyttää muille, näytä vain itsellesi, että pystyt laihtumaan. Jos repsahtaa, niin se ei maailmaasi kaada, älä jää sitä murehtimaan. Palaa takaisin tavoite ruokavalioon. Tsemppiä ja runsaasti rakkautta elämääsi <3
Kiitos 192. Meinasin, että en enää kommentoi mitään, mutta kiitän kannustuksesta. Olen kyllä lukenut kaikki vastaukset, vaikka en olekaan väliin kommannut mtn. En ole murheissani repsahtanut, en koskaan repsahda viikolla. Nyt on nämä kommentit vaikuttaneet sen verran että ehkä yritän itsekseni vähän lujemmin, ja harkitsen uutta ravitsemusterapeuttia jolla olisi vähän paremmin silmää asioille sekä suunnitelmissä olisi kokeilla hypnoosia, kun en usko että siitä vahinkoakaan olisi. Sitten mietin myös johonkin ryhmään liittymistä, ehkä fit farmia.
Mulla on vielä pitkä matka siihen että uskaltaisin lähteä uimahalliin, kun en ole varmaan viiteen vuoteen käynyt, ja samoin mietin että salille menen kun bmi on pysyvästi alle 40 jo ihan terveydellisistä syistä, ettei tule vahinkoa. Muuten koitan jatkaa lenkkeilyjä voinnin mukaan.
Soitin tänään sille lääkärille, oli muuten vaikeaa saada puhelimeen. Syy epäämiseen oli mun suolisto-ongelmat. Mun ylipaino lähti juuri 5 vuotta sitten kun jouduin CU:n pahisten takia syömään monta pitkää ja rankkaa prednisolon kuuria muiden lääkkeiden lisäksi. Siitä se syöminen jäi päälle. Nyt tauti on ollut pitkään remissiossa ja vähillä ei lihottavilla lääkkeillä mutta en ole saanut painoa alas. Aluksi paino toki tippuikin kun kortisonit lopetin, mutta tuli takaisin. Luulen että söin alakulooni aluksi ja sitten muuten vain.
Kiitän (lähes kaikista)kaikista perseelle potkimisista ja myös myötäelävistä kommenteista, molemmista on ollut hyötyä. En ole luovuttanut vielä. Ehkäpä jo seuraava vkl on erilainen. Pitää koittaa välttää tietoisesti noita ruokia jotka laukaisee tuon syömishimon ja voisi kokeilla jotain hömppäjuttuja niin kuin mietiskely, rentoutuminen ja piikkimatto.
ap
En jaksa näitä kaikkia viestejä lukea.
Mutta ehdottaisin seuraavaa: Leikkauksen jälkeen et voi syödä enää miten sattuu eikä mahaasi ylipäätään enää mahdu kuin vähän kerrallaan. Eli joudut syömään tyyliin kahden tunnin välein pieniä annoksia. Koko loppuelämäsi. Jos mielesi tekee kokonaista pitsaa, et vain voi syödä niin paljon. Ja jos unohdat syödä säännöllisesti niin kamala olohan siitä tulee kun et ole voinut tankata ennalta tai vääntää jälkeenpäin isoja kasoja. Ja silloin kun sulla on se leikkaus tehty, niin ei sulla ole vaihtoehtoja. (Jollet sitten pikkuhiljaa venytä vatsalaukkua taas isoksi)
Jospa siis menisit sinne sun lääkärille ja pyytäisit sitä kirjoittamaan sulle ihan ylös, että mitä, miten ja miten paljon voit syödä sen leikkauksen jälkeen. Sitten menet kotiin ja kuvittelet, että olet jo käynyt sen leikkauksen. Ja syöt sitten sen mukaisesti. Ja siinä ei selittelyt auta, sillä jos haluat sen leikkauksen, niin sen leikkauksen jälkeen joka tapauksessa tulet syömään tuolla tavalla koko loppuelämäsi.
Toisin sanoen, säästät yhteiskunnan rahoja ja omaa terveyttäsi uskottelemalla itsellesi käyneesi jo leikkauksessa ja noudatat sitten sitä "leikkauksen jälkeistä ruokavaliota", jonka lääkäri on sinulle määrännyt.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:13"]Laihduta ruokavalion avulla. Ei ole mitään järkeä noissa leikkauksissa. [/quote] Miks luulet että niitä tehdään? No just siks että jotkut EIVÄT ONNISTU laihduttamaan sen ruokavalion avulla. Sillon se leikkaus on parempi kuin pysyminen lihavana.
[/quote]
Mitenköhän ihmiset, jotka eivät pysty olemaan syömättä moskaa ja liikaa, ovat lihomatta moisen toimenpiteenkään jälkeen? Se millä lihotaan, on tasan se mitä suusta alas tungetaan, joten jos ei sitä pysty hillitsemään ja vaihtamaan muuhun kuin kalorimoskaan, lihoo taas.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 12:29"]
Jos et laita kaikkia elämäntapoja remonttiin, ei ne kilot pysy poissa leikkauksenkaan jälkeen. Ja tämä on fakta :D
[/quote]
Kyllä, mutta ne uudet elämäntavat oppii paljon helpommin, kun ei ole koko ajan kiljuva nälkä, minkä vatsalaukun pienennys saa aikaan. Kaikki lihavat eivät ole sipsinmässyttäjiä vaan moni syö ihan tavallista ruokaa, annokset vain ovat isompia.
[/quote]
No ei kyllä kukaan liho KYMMENIÄ kiloja ylipainoiseksi syömällä kunnollista tavallista ruokaa, vaikka kuinka isoja annoksia. Tosiasia on, että lihavien "tavallinen" ruoka on voissa, kermassa ja rasvassa uitettua ja sen lisäksi ollaan kaiken aikaa syömässä jotakin, viineriä kermakahvin kanssa, sipsiä välipalaksi, suklaata muuten vaan, janoon sokerijuomia, kämpässä kulhoja siellä täällä missä "pientä syötävää" ja on se vaan kumma kun lihotaan vaikka mitään ei syödä paitsi sitä "tavallista" ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 13:07"]
Miten ylipainoinen voi olla niin saamaton, ettei kykene itse pienentää ruoka-annoksiaan vaan tarvii siihenkin leikkauksen? Kyllä alkaa siltä tuntumaan, että lihavuus korreloi alhaisen älykkyysosamäärän kanssa.
[/quote]
Ymmärrätkö, että bulimia ja anoreksia ovat sairauksia? Kyllä? Hyvä. Miksi et sitten ymmärrä, että on toisenkinlaisia syömishäiriöitä? Tai ettei niitä saisi hoitaa?
Ovatko mielestäsi kaikki ihmiset, joilla on jokun (neurologinen) sairaus tai addiktio alhaisen aö:n omaavia? Eivät? Vain lihavat ovat? Perusteletko.
[/quote]
Aö?
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 13:07"]
[/quote]
[/quote]
Tiedätkö, mikä on neurologinen sairaus? Et, joten älä sotke lihavuutta niihin. Neurologisilla sairauksilla ei ole mitään yhteytä lihavuuteen.
Typerää päteä käyttämällä termejä, joiden merkitystä ei edes tiedä.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 12:29"]
Jos et laita kaikkia elämäntapoja remonttiin, ei ne kilot pysy poissa leikkauksenkaan jälkeen. Ja tämä on fakta :D
[/quote]
Kyllä, mutta ne uudet elämäntavat oppii paljon helpommin, kun ei ole koko ajan kiljuva nälkä, minkä vatsalaukun pienennys saa aikaan. Kaikki lihavat eivät ole sipsinmässyttäjiä vaan moni syö ihan tavallista ruokaa, annokset vain ovat isompia.
[/quote]