uskomaton toi citymarket juttu
Olikohan tästä jo juttua täällä palstalla? Minusta tuntuu, että vaihdan suurperheeni kulutuksen s-ryhmään... Muutenkin tämä maailman meno on nykyään niin lapsiperhe vastaista. Lapsilisät, työ tunnit ja palkat. Koita siinä sitten säilyttää vanhempana oma malttisi ja toimia esimerkillisenä vanhempana. Aika hulluksi menossa?
Entäs jos olet yksinhuoltaja, perjantai, ei lastenhoitoapua, lapsi flussassa ja väsynyt päivän jälkeen. Uskaltaako sitä kauppaan mennäkkään? Joku lapsi itkee kovempaa, kuin toinen. Joku lapsi on tempperamenttisempi, kuin toinen. Oma tahto taistelut ovat varmasti jokaiselle vanhemmalle tuttuja. Ne on vain käytävä läpi ja harmi jos se osuu sinne kauppaan. Harmi jos ei saa lasta rauhoittumaan, mutta ei siitä nyt ulos pitäisi heittää. :(
Kommentit (137)
Tähän menessä 22163 iltalehden kyselyyn vastannaiden mukaan 83% on sitä mieltä, että ulos vaan... Eikö se ap kerro jo sinullekin jotakin, että huonokäytöstä ei pidä hyväksyä edes lapsilta sillä niitä tekosyitä kyllä riittää, milloin ollaan väsyneitä, pitää ymmärtää, kun lapsi on niin tempperamenttinen jne, milloin uhma yms ikää jne...
Valitettavan tavallista toimintaa hukassa olevalta vanhemmalta. Ainut huomion arvoinen seikka tässä oli se, että kyseessä oli isä. Yleensä se on äiti, joka mokailee. Joskus on sitä typeryyttä katsoessa miettinyt, tuliko sieltä lopuksi ulos istukka vai aivot!
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:56"]
Hei, 15 minuuttia kirkumista leluhyllyllä eikä isä siinä ajassa saa hommaa etenemään...
[/quote]
Ei tuo ole aika eikä mikään. Tunnen lapsia jotka voivat huutaa omassa huoneessa jopa 30 min ja ylikin. Periksi ei anneta. Unetkin maistuvat, kun on päästellyt energiaa ilmoille. Suosittelen ihmisille kuulosuojaimia kauppaan ja ihan kaupunkiinkin. Kova liikenne tuhoaa kuuloa myös. Kuulonsa suojelu ei ole ylisuojelua.
On mitattu että keskustan liikenne ylittää kuuloa tuhoavat desipelit. Kuulosuojaimet mukaan ja suojatkaa kuulonne myös kaupassa, jos tulee yllättävä meteli.
Turha valittaa äänestä kun on keksitty kuulosuojaimet. Melko vaivattomat kantaa mukana ja kuuluisi mielestäni jokaisen perussuojiin kuukautissuojien lisänä. Myös aurinkolaseja on ja vaikka mitä.
Kummallista ettei ihmiset osaa vielä kuuloaan suojella.
Ehkä se valittaminen on ihmisille niin sosiaalinen tapahtuma että pitää jatkuvasti valittaa kaikesta. Kuulosuojaimia on myös sellaisia että häiritsevät äänet saa taustalta pois niin että kuulee pelkän puheen.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:33"]
Nyt saan ilkeän ryöpyn niskaani mutta ei se mitään. Minusta myyjä teki fiksusti kun kävi keskustelemassa ja kehotti poistumaan kun isä ei sitä itse tajunnut. Ja kyllä olen äiti,uusiosuurperheen äiti ja meillä toinen vanhempi poistuu huutava/mesovan lapsen kanssa kaupasta jos puhe ei tehoa. Tai jos olen yksin tämän medovan lapsen kanssa ostamme tärkeimmät tuotteet pikkukaupasta ja kokeilemma vaikka seuraavana päivänä uudestaan kauppareissua. Ei ole montaa kertaa tarvinnut tuota poistumista tehdä ku lapset jo osaavat hiljentyä kaupassa. Kotona voi sitten riehua ja väsyneen lapsen kanssa ei kannata kauppaan edes yrittää mennä.
[/quote]
niin, siis eli teillekin on näitä oppimistilanteita sattunut? Onneksi teitä ei ole silloin heitetty ulos, joku lyhyempi pinnainen olisi voinut heittääkin. Lisäksi kiva että toinen teistä voi poistua lapsen kanssa ulos. Yh-vanhempiakin on paljon ja silloin jää leipä/ruoka jne ostamatta.
tähän tämä yhteiskunta menee, ei siedetä enää mitään häiriötekijää siinä omassa kuplassaan, jossa kaiken kuuluu mennä oman mielen mukaan. Hirveitä lisäpaineita vanhemmalle aiheuttaa tuollainen uhmaikäisten syrjintä, kaikki on muutenkin jo niin kontrolloitua. Miettikää kuitenkin kuka teidän peput pyyhkii ja eläkkeet maksaa vanhempina.
[/quote]
Mitäpä lottoat että se kakaras tykkää pyyhkiä jonku pyllyä joka koko toimituksen ajan rääkyy kurkku suorana. Eipä saata tykätä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:54"]
Eiköhän se isän toiminta tässä tapauksessa ollut se ongelma. Normaalia, että lapset saavat raivareita, uhmakohtauksia tai mitä sitten saavatkin. Oleellista on se, kuinka se aikuinen siinä tilanteessa toimii.
Isän olisi pitänyt kiikuttaa lapsi ulos kaupasta rauhoittumaan hyvin pian, ja palata sitten uudelleen kun lapsi on rauhoittunut tai seuraavana päivänä. Jäämällä kauppaan huutavan lapsen kanssa isä viestii lapselle, että se on ihan ok.
[/quote]
Isä viesti lapselle että ostokset eivät lopu vaikka itketään. Moni lapsi alkaa vetämään naruista ja päättää itkemällä ollaanko kaupassa vai ei.
Isä teki oikein jäädessään kauppaan. Minä itse en olisi poistunut edes vartijoiden kehotuksesta. Kyseessä on lapsen itku :D Se ei ole konekivääri.
Tarvittaessa olisin puolustanut fyysisesti perheeni koskemattomuutta, jos muut olisivat käyneet lapsiini käsiksi.
T: Noheva isä
[/quote]
Oi, laatuaikaa perheen kanssa, putkassa ♡
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:59"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:56"]
Hei, 15 minuuttia kirkumista leluhyllyllä eikä isä siinä ajassa saa hommaa etenemään...
[/quote]
Ei tuo ole aika eikä mikään. Tunnen lapsia jotka voivat huutaa omassa huoneessa jopa 30 min ja ylikin. Periksi ei anneta. Unetkin maistuvat, kun on päästellyt energiaa ilmoille. Suosittelen ihmisille kuulosuojaimia kauppaan ja ihan kaupunkiinkin. Kova liikenne tuhoaa kuuloa myös. Kuulonsa suojelu ei ole ylisuojelua.
On mitattu että keskustan liikenne ylittää kuuloa tuhoavat desipelit. Kuulosuojaimet mukaan ja suojatkaa kuulonne myös kaupassa, jos tulee yllättävä meteli.
Turha valittaa äänestä kun on keksitty kuulosuojaimet. Melko vaivattomat kantaa mukana ja kuuluisi mielestäni jokaisen perussuojiin kuukautissuojien lisänä. Myös aurinkolaseja on ja vaikka mitä.
Kummallista ettei ihmiset osaa vielä kuuloaan suojella.
Ehkä se valittaminen on ihmisille niin sosiaalinen tapahtuma että pitää jatkuvasti valittaa kaikesta. Kuulosuojaimia on myös sellaisia että häiritsevät äänet saa taustalta pois niin että kuulee pelkän puheen.
[/quote]
Voi jumalauta oikeesti, pistä sinä sille kakaralles jesari suuhun niin saa ihmiset kulkea ihan ilman miyään vitun kuulosuojaimia.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:50"]
Ja ps. sosialismi ei ole ainakaan minun mielestäni hyvä juttu. Sen toimintaan käytännössä voi tarkemmin tutustua Kuubassa tai Pohjois-Koreassa.
[/quote]
Suosittelen tutustumaan Pohjois-Koreaan ja heidän politiikkaansa. Ei nimittäin ole sosialismia vaikka sosialismin juuret sieltä löytyykin. Kuuba on oikeasti hieno paikka suosittelen matkustamaan. Ihmisetkin ymmärtävät lapsia ja heidän murheitaan hymyissä suin :)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:33"]
Nyt saan ilkeän ryöpyn niskaani mutta ei se mitään. Minusta myyjä teki fiksusti kun kävi keskustelemassa ja kehotti poistumaan kun isä ei sitä itse tajunnut. Ja kyllä olen äiti,uusiosuurperheen äiti ja meillä toinen vanhempi poistuu huutava/mesovan lapsen kanssa kaupasta jos puhe ei tehoa. Tai jos olen yksin tämän medovan lapsen kanssa ostamme tärkeimmät tuotteet pikkukaupasta ja kokeilemma vaikka seuraavana päivänä uudestaan kauppareissua. Ei ole montaa kertaa tarvinnut tuota poistumista tehdä ku lapset jo osaavat hiljentyä kaupassa. Kotona voi sitten riehua ja väsyneen lapsen kanssa ei kannata kauppaan edes yrittää mennä.
[/quote]
niin, siis eli teillekin on näitä oppimistilanteita sattunut? Onneksi teitä ei ole silloin heitetty ulos, joku lyhyempi pinnainen olisi voinut heittääkin. Lisäksi kiva että toinen teistä voi poistua lapsen kanssa ulos. Yh-vanhempiakin on paljon ja silloin jää leipä/ruoka jne ostamatta.
tähän tämä yhteiskunta menee, ei siedetä enää mitään häiriötekijää siinä omassa kuplassaan, jossa kaiken kuuluu mennä oman mielen mukaan. Hirveitä lisäpaineita vanhemmalle aiheuttaa tuollainen uhmaikäisten syrjintä, kaikki on muutenkin jo niin kontrolloitua. Miettikää kuitenkin kuka teidän peput pyyhkii ja eläkkeet maksaa vanhempina.
[/quote]
Mitäpä luulet, miten aikaisempina vuosikymmeninä tai vaikka sata vuotta sitten olisi suhtauduttu lapseen, joka olisi saanut vartin kestävän itkupotkuraivarin?
[/quote]
Ei tarvi mennä kuin 32 vuotta taaksepäin. Meillä ainakin remmi lauloi ja tukka pöllysi kauppakiukutteluista. Pari kertaa jouduin "parkkiin" koirien kanssa kun porukat oli kaupassa. Olihan se itsellekin niin nöyryyttävää että tapa kiukutella kaupassa karsiutui aika nopeasti.
Nykyaikanahan toki ei saa luvalla kurittaa joten esim lapsuuden minäni kaltaisen lapsen kuriinsaaminen on kokolailla vaikeampaa. Kun on älykkyyttä käännellä nappuloista eikä vielä mitãän pidäkkeitä...
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:35"]
lattoi käden suun eteen. Protestiksi olin nähtävästi kussut tahallani housuun ja kastellut omien vaatteideni lisäksi äitini turkin, mutta hän ei siitä lannistunut vaan piti huolen etten häirinnyt muita bussissaolijoita.
[/quote]
Miehenä bussissa olisin puuttunut tilanteeseen ja ottanut käden suun edestä pois että lapsi saa happea. Soittanut lastensuojeluviranomaiset paikalle ja pidellyt kahjoa äitiä takinliepeestä ettei katoa rikospaikalta.
Puuttukaa hyvät ihmiset vanhempien väkivaltaan heti!
Kyllä, aiheesta on ollut juttuja palstalla. Citymarketin toiminta oli täysin oikeudenmukaista, muita asiakkaita kunnioittavaa ja mielestäni kyseisen lapsen puolella.
Toivoisin, että vanhemmat pystyisivät jatkossakin viemään karjuvat lapsensa ulos liikkeestä. Vartin kaupassa 80 euron (!) lelua kiljuva lapsi ei edistä yhtään mitään.
Lapsi suosiolla kotiin lepäämään ja asioille toisen kerran.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:33"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä näitä on ollut eikä olla jääty odottamaan että joku ulkopuolinen tulisi sanomaan mitä pitää tehdä. Ja olen ollut myös yh-äiti ja tiedän että ei sieltä kaupasta montaa kertaa tarvitse poistua kun lapsi oppii että huutamalla ei tahtoaan saa periksi. Mutta voi voi jos opettaa että kun aikansa mesoo ni saa sen pikkuauton..
Minkä takia monet tässä jutussa viittaa siihen että se on lapsivastaisuutta, lapsiperheiden syrjimistä jne jne. Jos minä menen kauppaan ja alan huutaa, on ihan satavarma että en saa sitä varttia tehdä ennen ku lennän pihalle. Aikuisvastaisuutta?
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:52"]
Tähän menessä 22163 iltalehden kyselyyn vastannaiden mukaan 83% on sitä mieltä, että ulos vaan... Eikö se ap kerro jo sinullekin jotakin, että huonokäytöstä ei pidä hyväksyä edes lapsilta sillä niitä tekosyitä kyllä riittää, milloin ollaan väsyneitä, pitää ymmärtää, kun lapsi on niin tempperamenttinen jne, milloin uhma yms ikää jne...
[/quote]
Cittarilta saa ostettua kuulosuojaimet, jos ei parkua kestä. Muista boonuskorttisi. Jos hätä oikeasti on niin kova niin luulen että kuulosuojainten markkinat kohoaa taivaisiin.
Suomi on nähtävästi niinkin sosialistinen valtio että täällä ei saa kasvattaa lastaan kuten itse haluaa vaan koko valtio puuttuu siihen poistamalla kaupasta, jos ei sovi yhteiseen sosialistiseene muottiin :(
Neuvostoliitto hajosi jo eikä se toiminut. Nyt Venäjälläkin on mahdollisuus kasvattaa lapsia persoonallisesti omalla parhaalla katsomallaan tavalla, joka voi venyttää myös muiden pinnoja.
Toki myös rikollisuus on kohonnut Venäjän maalla entiseen Neuvostoliittoon nähden, mutta sehän on vain persoonallista.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:04"]
niin saa ihmiset kulkea ihan ilman miyään vitun kuulosuojaimia.
[/quote]
Saahan sitä kulkea ilman miyään kuulosuojaimia. Omasta halustaan se on kiinni. Kuulosuojaimet helpottavat kovasti kuuloherkkien elämää. Ei minun tulisi mieleenkään kieltää autoilua vaikka se käykin herkille aisteilleni.
Terveisin kuulosuojaimet kaupungilla matkassa.
Te, jotka olette sitä mieltä että Cittari toimi väärin ja isä oikein niin mitäs sanotte jos alkaisin siellä kaupassa panemaan jonkun kanssa sen teidän pesueenne edessä? Teidän argumenteillannehan "voi voi, katso toiseen suuntaan" olisi varmaan oikea ratkaisu? Ihan yhtä lailla seksi kuuluu elämään kuin kiljuvat lapsetkin!
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:54"]
Eiköhän se isän toiminta tässä tapauksessa ollut se ongelma. Normaalia, että lapset saavat raivareita, uhmakohtauksia tai mitä sitten saavatkin. Oleellista on se, kuinka se aikuinen siinä tilanteessa toimii.
Isän olisi pitänyt kiikuttaa lapsi ulos kaupasta rauhoittumaan hyvin pian, ja palata sitten uudelleen kun lapsi on rauhoittunut tai seuraavana päivänä. Jäämällä kauppaan huutavan lapsen kanssa isä viestii lapselle, että se on ihan ok.
[/quote]
Isä viesti lapselle että ostokset eivät lopu vaikka itketään. Moni lapsi alkaa vetämään naruista ja päättää itkemällä ollaanko kaupassa vai ei.
Isä teki oikein jäädessään kauppaan. Minä itse en olisi poistunut edes vartijoiden kehotuksesta. Kyseessä on lapsen itku :D Se ei ole konekivääri.
Tarvittaessa olisin puolustanut fyysisesti perheeni koskemattomuutta, jos muut olisivat käyneet lapsiini käsiksi.
T: Noheva isä