uskomaton toi citymarket juttu
Olikohan tästä jo juttua täällä palstalla? Minusta tuntuu, että vaihdan suurperheeni kulutuksen s-ryhmään... Muutenkin tämä maailman meno on nykyään niin lapsiperhe vastaista. Lapsilisät, työ tunnit ja palkat. Koita siinä sitten säilyttää vanhempana oma malttisi ja toimia esimerkillisenä vanhempana. Aika hulluksi menossa?
Entäs jos olet yksinhuoltaja, perjantai, ei lastenhoitoapua, lapsi flussassa ja väsynyt päivän jälkeen. Uskaltaako sitä kauppaan mennäkkään? Joku lapsi itkee kovempaa, kuin toinen. Joku lapsi on tempperamenttisempi, kuin toinen. Oma tahto taistelut ovat varmasti jokaiselle vanhemmalle tuttuja. Ne on vain käytävä läpi ja harmi jos se osuu sinne kauppaan. Harmi jos ei saa lasta rauhoittumaan, mutta ei siitä nyt ulos pitäisi heittää. :(
Kommentit (137)
Nyt saan ilkeän ryöpyn niskaani mutta ei se mitään. Minusta myyjä teki fiksusti kun kävi keskustelemassa ja kehotti poistumaan kun isä ei sitä itse tajunnut. Ja kyllä olen äiti,uusiosuurperheen äiti ja meillä toinen vanhempi poistuu huutava/mesovan lapsen kanssa kaupasta jos puhe ei tehoa. Tai jos olen yksin tämän medovan lapsen kanssa ostamme tärkeimmät tuotteet pikkukaupasta ja kokeilemma vaikka seuraavana päivänä uudestaan kauppareissua. Ei ole montaa kertaa tarvinnut tuota poistumista tehdä ku lapset jo osaavat hiljentyä kaupassa. Kotona voi sitten riehua ja väsyneen lapsen kanssa ei kannata kauppaan edes yrittää mennä.
Ymmärtääkseni kyseeessä ei ollut mikään perinteinen väsyneenä sattuva kiukuttelu, vaan yli vartin jatkunut itkupotkuraivari, jota vanhemmat eivät saaneet kuriin. Eli lasta ei niinkään rankaistu, vaan kykenemättömiä vanhempia.
Uskomaton juttu minustakin. Ei vaan voi ymmärtää, ei mitenkään päin ajateltuna.
Tuo pikkuisten rääkymisen suvaitsemispakko on aika uutta. Käynnissä on kampanja, jossa yritetään velvoittaa koko muu yhteiskunta kestämään vanhempien virheellistä toimintaa loputtomiin.
Nimenomaan.. Lapsia on kasvatettava joka paikassa ja kaiken aikaa. Ei lapsi kuitenkaan aina suhtaudu kieltoihin hymysuussa. :) Mikä mielestäsi on normaalikiukuttelua ja mikä ei? En oikein jaksa uskoa, että kukaan ihan tarkoituksella veisi lasta nälkäisenä ja väsyneenä kauppaan kiukuttelemaan. En usko, että kukaan vanhempi ilahtuu tai nauttii tilanteesta, jossa lapsi käyttäytyy uhmakkaasti julkisillapaikoilla tai kotonakaan. Se millä tavoin saat lapsen rauhoittumaan ja kuinka nopeasti onkin sitten jo kasvatustiedettä sinänsä. :)
Uskomatonta tosiaan, että Suomi on niin sosialistinen valtio että täällä pohditaan onko yksityisellä liikkeenharjoittajalla oikeus pois omistamastaan liikkeestä.
Ja tämähän olisi voitu välttää, jos isä olisi edes yrittänyt kasvattaa lapsiaan. Muutaman kerran asiallinen huomautus, miksi huutaminen julkisella paikalla ei ole OK, ja sen jälkeen käsi suun eteen jos ei muu auta.
Tämä on käsitelty jo kymmeninä kirjoituksina. Kyvyttömät vanhemmat ja syy yhteiskunnassa.
Eiköhän se isän toiminta tässä tapauksessa ollut se ongelma. Normaalia, että lapset saavat raivareita, uhmakohtauksia tai mitä sitten saavatkin. Oleellista on se, kuinka se aikuinen siinä tilanteessa toimii.
Isän olisi pitänyt kiikuttaa lapsi ulos kaupasta rauhoittumaan hyvin pian, ja palata sitten uudelleen kun lapsi on rauhoittunut tai seuraavana päivänä. Jäämällä kauppaan huutavan lapsen kanssa isä viestii lapselle, että se on ihan ok.
Hei, 15 minuuttia kirkumista leluhyllyllä eikä isä siinä ajassa saa hommaa etenemään...
Itelläni ei ole lapsia mutta jos kaupassa jonkun lapsi huutaa ei se minua hetkauta. Antaa huutaa niin paljon kun lähtee. Ei sen takia tarvitse heittää ulos. ei se niin kamalaa ole. Joskus lapset on sellaisia että ne huutaa. No ehkä vanhempien pitää kasvattaa paremmin mutta voi taustalla olla jotain muutakin. Ei voi tietää. Ehkä isällä ollut raskas viikko ja ei oke osannut toimia tilanteessa paremmin. Joskus asiat vaan menee niin. Voi olla niin kiire että se hetki on ollut ainut kun voi tehdä ruokaostokset. Mistä me se tiedetäänmiten isä on yrittänyt rauhoitella lasta kun ei olla oltu paikanpäällä?
Aiheesta on ollut vaikka kuinka monta avausta. Kaikkeen on aina joku selitys (yh, lapsi väsynyt jne jne jne). Tässä kuitenkin kyse on siitä, että isä ei ilmeisesti hallinnut lastaan lainkaan. En usko että perhe poistettiin koko kaupasta, vaan vain siltä yhdeltä osastolta. Iskä menee kotiin, kantelee äiskälle (joka ei siis ollut edes paikalla) ja äiskä soittaa Iltalehteen. Eikö se sinustakin ole vähän noloa, ap?
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:33"]
Nyt saan ilkeän ryöpyn niskaani mutta ei se mitään. Minusta myyjä teki fiksusti kun kävi keskustelemassa ja kehotti poistumaan kun isä ei sitä itse tajunnut. Ja kyllä olen äiti,uusiosuurperheen äiti ja meillä toinen vanhempi poistuu huutava/mesovan lapsen kanssa kaupasta jos puhe ei tehoa. Tai jos olen yksin tämän medovan lapsen kanssa ostamme tärkeimmät tuotteet pikkukaupasta ja kokeilemma vaikka seuraavana päivänä uudestaan kauppareissua. Ei ole montaa kertaa tarvinnut tuota poistumista tehdä ku lapset jo osaavat hiljentyä kaupassa. Kotona voi sitten riehua ja väsyneen lapsen kanssa ei kannata kauppaan edes yrittää mennä.
[/quote]
niin, siis eli teillekin on näitä oppimistilanteita sattunut? Onneksi teitä ei ole silloin heitetty ulos, joku lyhyempi pinnainen olisi voinut heittääkin. Lisäksi kiva että toinen teistä voi poistua lapsen kanssa ulos. Yh-vanhempiakin on paljon ja silloin jää leipä/ruoka jne ostamatta.
tähän tämä yhteiskunta menee, ei siedetä enää mitään häiriötekijää siinä omassa kuplassaan, jossa kaiken kuuluu mennä oman mielen mukaan. Hirveitä lisäpaineita vanhemmalle aiheuttaa tuollainen uhmaikäisten syrjintä, kaikki on muutenkin jo niin kontrolloitua. Miettikää kuitenkin kuka teidän peput pyyhkii ja eläkkeet maksaa vanhempina.
Yksinhuoltajana ketuttaa sen käyttämisenä pirun huonona tekosyynä kaikkeen. Kaupat on joka päivä auki arkena, jopa 7-21 niin siltä väliltä löytyy se sopiva hetki ja muutenkin elämän hallintaa kuuluu se enneakointi pahan päivänvaralle niin tauloudellisti kuin ruuankin osalta, että sinne kauppaan ei ole mikää pakko mennä sairaan tai pahan tuulisen lapsen kanssa. Kyllä se on vanhemman tehtävä olla sen lapsen puolella ja viedä se väsyynenä kotiin!
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:33"]
[/quote]
niin, siis eli teillekin on näitä oppimistilanteita sattunut? Onneksi teitä ei ole silloin heitetty ulos, joku lyhyempi pinnainen olisi voinut heittääkin. Lisäksi kiva että toinen teistä voi poistua lapsen kanssa ulos. Yh-vanhempiakin on paljon ja silloin jää leipä/ruoka jne ostamatta.
tähän tämä yhteiskunta menee, ei siedetä enää mitään häiriötekijää siinä omassa kuplassaan, jossa kaiken kuuluu mennä oman mielen mukaan. Hirveitä lisäpaineita vanhemmalle aiheuttaa tuollainen uhmaikäisten syrjintä, kaikki on muutenkin jo niin kontrolloitua. Miettikää kuitenkin kuka teidän peput pyyhkii ja eläkkeet maksaa vanhempina.
[/quote]
Mitäpä luulet, miten aikaisempina vuosikymmeninä tai vaikka sata vuotta sitten olisi suhtauduttu lapseen, joka olisi saanut vartin kestävän itkupotkuraivarin?
Äitini oli yksinhuoltaja, eikä meitä silti ollut tarvetta koskaan heittää kaupasta pois, kun äitini oli kasvattanut minut kunnioittamaan muita ihmisiä.
Ja en todellakaan ollut se kaikista helpoin lapsi: kerrankin oli alkanut kiukuttelemaan bussissa niin äiti oli ottanut minut syliinsä ja kun huuto ei loppunut, lattoi käden suun eteen. Protestiksi olin nähtävästi kussut tahallani housuun ja kastellut omien vaatteideni lisäksi äitini turkin, mutta hän ei siitä lannistunut vaan piti huolen etten häirinnyt muita bussissaolijoita.
Joku curling-mamma olisi varmasti antanut tässä tilanteessa sen lapsen ensin huutaa rauhassa ja kun joku olisi siitä huomauttanut, niin bussiyhtiölle olisi mennyt katkeraa palautetta...
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:48"]
Uskomatonta tosiaan, että Suomi on niin sosialistinen valtio että täällä pohditaan onko yksityisellä liikkeenharjoittajalla oikeus pois omistamastaan liikkeestä.
Ja tämähän olisi voitu välttää, jos isä olisi edes yrittänyt kasvattaa lapsiaan. Muutaman kerran asiallinen huomautus, miksi huutaminen julkisella paikalla ei ole OK, ja sen jälkeen käsi suun eteen jos ei muu auta.
[/quote]
Sosialismi on hyvä juttu. Eikö sinusta?
Onko täälä kokoomuslaisia paikalla, joiden mielestä vähempiosaiset eivät saa lisääntyä? Ns. heikompi aines eli rikkaruohot..
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:38"]
Onko täälä kokoomuslaisia paikalla, joiden mielestä vähempiosaiset eivät saa lisääntyä? Ns. heikompi aines eli rikkaruohot..
[/quote]
"Täälä"! :D
Olen poistunut pari kertaa kaupasta raivoavat muksut molemmissa kainaloissa. Kiukku tarttui lapsesta toiseen, mutta äitinä minun oli toimittava, ei jäätävä ihmeteltäväksi.
Minusta tuo cittarin myyjä ansaitsee palkankorotuksen. Ellei vanhemmat osaa käyttäytyä lapsiaan paremmin, täytyy jonkun tehdä jotain.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:48"]
[/quote]
[/quote]
Milloin minä noin sanoin? Mutta jos kotiisi tulisi vieraita lapsia riehumaan, niin eihän sinulla ole oikeutta poistaa niitä huutamasta, jossei kaupallakaan ole oikeus poistaa häiriöitä aiheuttavia henkilöitä tiloistaan. Tarkoitin vain sitä, että täällä ihmiset ovat niin tottuneet että kaikki kuuluu valtiolle niin sitten hämärtyy jo yksityisen elinkeinonharjoittajan oikeudet.
Ja ps. sosialismi ei ole ainakaan minun mielestäni hyvä juttu. Sen toimintaan käytännössä voi tarkemmin tutustua Kuubassa tai Pohjois-Koreassa.
Hyyhyyhyy. Lapsilisät onkin ihan helvetin lapsiperhe_vastaista. Joskus on vaan kasvattettava niitä lapsia julkisillakin paikoilla. Isienkin. Ehkä tää lapsiperhe_vastaisuus katoaa silloin, kun eräät ihmiset tajuavat ottaa vastuun niitten lapsiensa käyttäytymisestä. Tuskin tässä oli normaalikiukuttelusta kyse. Onneksi suurin osa perheistä ja lapsista on normaaleja, julkisilla paikoilla tapahtuvine kiukutteluineen. Älä siirry s-ryhmän asiakkaaksi, minä käyn siellä, enkä halua kaltaisiasi samaan kauppaan.