Mitä teillä on käyty läpi 2. neuvolalääkäri käynnillä odotusaikana?
Mitä normaalisti käydään läpi ensiraskauden 2. neuvolalääkäri käynnillä?
Kävin itse sellaisella tällä viikolla. Raskaus silloin 33+6.
Aiemmin on todettu raskausajan diabetes ja siinä yhteydessä oli puhetta, 2. lääkäri käynnillä arvioidaan vauvan koko sekä synnytystapa.
Odotin tätä koko arviota nimenomaan tällä viikolla.
Menin lääkäriin. Vauvan sydänäänet kuunneltiin, perus alapää tutkimus ja sitten se oli siinä.
Hieman olin äimistynyt, että tässäkö tämä oli? Onko äimistykseni turhaa?
Miten kukaan voi nyt tietää minkä kokoinen lapsi on? Mistä tiedetään, että onko esim. lapsivettä tarpeeksi vai missä nämä mahdolliset ns. puutteet sitten huomataan?
Kommentit (3)
Ei kukaan voi tietää minkä kokoinen lapsi on, käsikopelo on aika huono siihen (nla-lääkärin). Mä en kahdessa viimeisessä raskaudessa käynyt nla-lääkärillä lainkaan, syynä sen tutkimuksen turhuus. Parempi noudattaa th:n ohjeita, hän sitten ohjannee ä-polille jos esim raskausdiabetes sitä vaatii.
Nyt en tajua. Jos sillä käynnillä ei voida mitään sen kummempaa todentaa kuin, että äänet kuuluu ja vatsa kasvaa, niin mikä sen pointti on kellekään? Ja jos tiedetään, että on olemassa riski, että lapsi voi olla liian iso niin eikö siihen olisi hyvä varautua? Vai olenko vain vainoharhainen ja hysteerinen turhasta?
AP
Synnärillä sitten. Varmaan tulee hätäsektio jos kaikki ei ole nyt kunnossa.